Rodina

Je mi 53 let a mám miminko

Mnozí lidé si myslí, že smyslem života je přivést na svět děti. Já s tím souhlasím. Mít vlastní dítě je krásné, je to dar, který se ale nepoštěstí získat každému. A někomu až hodně pozdě.

pregnancyNěkteré ženy mají problémy s otěhotněním nebo obecně s těhotenstvím. Mně se o tomto tématu lehko mluví, protože v mém případě šlo všechno hladce a skoro hned. Na dnešní dobu jsem měla děti hodně brzy (první ve 23 letech) a dneska jsem za to ráda. Když vidím ženy stejně staré jako já, které vezou kočárek, říkám si: ještě že už mám děti větší!

Je ale jasné, že některé ženy mají děti později, protože je nemohly mít dřív, i když třeba chtěly. Pak záleží na tom, jestli si na dítě troufnou i v pozdějším věku.

Paní Dana toužila po dítěti už dlouho. Jenže všechno bylo proti. Do 35 let nepotkala muže, s kterým by dítě mohla nebo chtěla mít. Pak poznala (teď už bývalého) manžela, s kterým prožila osm let, ale otěhotnět se jí nepodařilo. Teprve s druhým manželem se dítěte dočkala. V 53 letech...

„Když jsme se s manželem poznali, bylo mi už 47 let, a tak mě nenapadlo, že bych ještě někdy měla dítě. Můj muž je o pět let mladší a doteď taky dítě neměl. Než jsme se potkali, říkala jsem si, co se dá dělat, každá ženská prostě nemá štěstí, tak se budu věnovat sobě a možná ještě potkám nějakého chlapa. Ale říkat jsem si to mohla stokrát, stejně jsem měla pořád brouka v hlavě, že nejsem správná ženská, že nejsem schopná mít dítě, že to bude smutný život...

Vy, ženy, které nemáte děti, mě určitě chápete. Je těžké smířit se s tím. Měla jsem černé myšlenky, asi jsem tou dobou nebyla ani moc veselá společnice. Trochu se divím, že mě vůbec můj muž chtěl. Je to skvělý chlap, hodně mi pomohl a nakonec jsem se dočkala i miminka. Ale jednoduché to rozhodně nebylo...

Doktorka mě chtěla poslat na interrupci

Když jsme se vzali, bylo mi padesát. Mluvili jsme i o dítěti, manžel řekl, že by rád dítě měl, že klidně můžeme nějaké adoptovat. To už mě taky napadlo a myslela jsem si, že je to pro mě vlastně jediné řešení. Na umělé oplodnění už jsem jít nemohla a myslela jsem si, že jsem neplodná. Nijak jsme se totiž nechránili, a přesto jsem za tři roky nepřišla do jiného stavu. Přihlásili jsme se na úřady, začali jsme vyřizovat papíry, čekali. Všichni mě varovali, že to trvá hodně dlouho, abych se na to připravila, a vzhledem k věku jsme měli menší šance.

To bylo asi poprvé, kdy jsem přestala myslet na těhotenství a netrápila jsem se. A to mi nejspíš pomohlo... Po nějakém čase mi vynechala menstruace, ale přičítala jsem to přechodu, přece jenom mi bylo 52 let, a v tomhle věku je to běžné. Když jsem se ale po dvou měsících začala cítit jinak a občas mi ráno bývalo špatně, zašla jsem na gynekologii. Blesklo mi hlavou - co kdyby... No, byla jsem těhotná!

Doktorka automaticky počítala s tím, že půjdu na interrupci, ale vyvedla jsem ji z omylu. Domlouvala mi, že v mém věku je to velké riziko, že bych si dítě neměla nechávat, že budu mít problémy. Nezviklala mě. Řekla jsem jí, že celý život toužím po dítěti a teď, když se příroda smilovala, si ho vzít nenechám. Samozřejmě jsem podstoupila všechny možné testy, i odběr plodové vody, rodila jsem císařem. Ale stálo to za to! Naše Janinka je úžasné dítě. A já mám konečně pocit, že můj život má smysl.“

Nechala byste si dítě po padesátce?

Možnost%
Určitě ano, nikdy bych nešla na interrupci.21,4
Asi ano, kdyby bylo první...19,1
Nevím, tohle jsem naštěstí řešit nemusela.21,4
Spíš ne, přece jen je to riziko.11
Rozhodně ne, je to nezodpovědné.24,3
Jiná odpověď.2,9

Další články v našem magazínu:

   
08.07.2013 - Děti - autor: Lucie Paličková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [52] Keltka [*]

    v.poho — #44 Souhlasím, někdy život přinese něco, co vůbec nečekáme a nevíme, jak to bude. Kdyby paní děti již měla, tak bych si nejspíš myslela, že se trošku zbláznila...Ale chápu, že když děti ani nikdy neměla, tak lepší někdy, než nikdy! Někdy jsou 25ti leté matky horší, než 40ti nebo 50ti leté a paní může dát dceři mnohem víc-už jen to, že si jí určitě hodně váží.

    superkarma: 1 20.04.2016, 20:48:28
  2. [51] Keltka [*]

    Já to té paní přeji, když tolik toužila po dítěti a žádné do té doby ještě neměla, tak jí fandím! Přeji ještě mnoho společných let-aby tady paní byla minimálně do 90ti nebo do 100vky, vždyť si to zaslouží!

    superkarma: 1 20.04.2016, 20:46:22
  3. [50] doginka [*]

    Zázraky se dějí,přeju jim všem hodně zdravíčkaSml67

    superkarma: 0 19.07.2013, 16:54:08
  4. avatar
    [49] hanika [*]

    Já bych do toho v tomto věku rozhodně nešla. Ale co člověk jiný názor, jiný životní styl atd.. - držím palce Sml67

    superkarma: 0 18.07.2013, 11:59:50
  5. avatar
    [48] lama.zoo [*]

    Pěkný příběh...paní držím palce,aby tu pro svou dceru byla co nejdéle. Myslím,ze pokud po dítěti celý život toužila,tak prostě nemohla udělat nic jiného,potrat by si vyčítala mnohem víc,než tuto ,,nezodpovědnost,, .

    superkarma: 0 15.07.2013, 08:01:14
  6. avatar
    [47] kosík [*]

    V těchto letech bych měla strach, aby se dítě narodilo zdravé.

    superkarma: 0 11.07.2013, 00:23:26
  7. avatar
    [46] kuzle [*]

    pokud je pani stastna tak proc ji nedoprat male skvrne, spis ji drzim palce, aby se dozila alespon jeho plnoletosti Sml22

    superkarma: 1 11.07.2013, 00:01:47
  8. [45] MaVy [*]

    marjusa — #41 já se sama o domácnost starala od nemoci babičky v 14 letech mamka i babička nemocné,starší sourozenci nedělajíci nic,dům,poznamenalo mě to jen tak,že jsem se brzy naučila o všechno postarat,vystudovala jsem,vdala se,postavila dům,o mamku se starám dodnesSml16

    superkarma: 1 09.07.2013, 12:29:13
  9. avatar
    [44] v.poho [*]

    LadyZ — #43 Asi máš vlastní děti, viď?

    Kdybys je neměla a moc po nich léta toužila, možná by ses rozhodla stejně jako paní.[

    41] Vidíš, nás máma měla také v podobném věku a dneska jí je 76 a nikdo se o ni (zatím) starat nemusí. A jak jsem psala níž, kamarádky maminka už v těch cca 36 umírala a vychovala ji babička. Nesouhlasit klidně můžeš, ale to neznamená, že to je vždycky tak, jak si myslíš.

    1. na komentář reaguje Keltka — #52
    superkarma: 2 09.07.2013, 12:19:51
  10. avatar
    [43] LadyZ [*]

    Docela bych uvítala, kdyby tahle paní napsala tak za 7 let, jaké štěstí ji potkalo a jak to vypadá se sedmiletým odstupem.Sml16

    1. na komentář reaguje v.poho — #44
    superkarma: 0 09.07.2013, 11:48:37
  11. avatar
    [42] Alenka0010 [*]

    Já bych do toho určitě nešla, 3 mi stačí a jsem ráda, že už jsou velké, a taky doufám, že i vnoučata ještě nějaký čas počkají. Ale kdyby šlo o první, možná bych se rozhodla jinak, kdoví...

    superkarma: 0 09.07.2013, 11:41:39
  12. [41] marjusa [*]

    Vzhledem k tomu, že jsem si prožila být dítětem starých rodičů, tak s tím nesouhlasím. Máma mě měla v 36 (což je dnes už běžné) a tátovi bylo 47. Když mi bylo 15, tak máma onemocněla. Starala jsem se o ni a celou domácnost a když mi bylo 20, tak zemřela.

    1. na komentář reaguje MaVy — #45
    superkarma: 1 08.07.2013, 23:15:44
  13. avatar
    [40] daska59 [*]

    Vím, že je to těžké po takové době čekání, ale pokud nemají někoho kdo by se v případě jejich smrti o dítě postaral, je to nezodpovědné. A to ani nemluvím o tom, co si jejich děcko užije ve škole - děti jsou kruté a každou zvláštnost dokáží řádně potrestat.

    superkarma: 0 08.07.2013, 21:17:02
  14. avatar
    [39] Julča [*]

    evelyn — #17 Pro mě je to taky noční můra a to je mi o něco míň. Ale, bavila jsem se nedávno s jednou paní a říkala, že děcka kdysi chtěla a dneska je ráda, že je nemá. Myslela jsem, že to já říkám proto, že je mám.

    superkarma: 0 08.07.2013, 20:19:13
  15. [38] anina4 [*]

    dadma — #32 já měla ve 41 nejml. dceru a zatím zvládám,ale jsem ve věku asi jak žena v příběhu,ale miminko v tom věku no nevím, takto už máme to miminkovské období za sebou, ted se perem se školou....

    superkarma: 0 08.07.2013, 20:00:24
  16. avatar
    [37] Pentlička [*]

    Moje babička se svojí mamince narodila v 50ti. A prababička se dožila 94 let, takže se i užily navzájem. Dřív se rodilo, dokud to šlo.

    Je ale fakt, že já bych roční dítko nechtěla, ani kdyby mi někdo zlatem platil. A ani bych nemohla, naštěstí jsem již 10 let po přechodu.

    superkarma: 0 08.07.2013, 18:22:22
  17. avatar
    [36] RosaGloriaDei [*]

    free — #34 Kolik Ti bylo? S rozdílem tří let zírám, že jsem najednou v jiné kategorii, každý doktor se sichruje, v posledním testu mi vyšlo z krve a UZ riziko Downa 1:39000, ale vzhledem k věku matky bylo sníženo na 1:200. No, hlava mi to nějak nebere, nicméně patřím k těm, které nemají potřebu podstoupit ani jediný test navíc, ať pojišťovna zaplatí amniocentézu někomu jinému.

    superkarma: 0 08.07.2013, 18:09:42
  18. [35] Barunka333 [*]

    V případě té paní z příběhu bych si dítě nechala, v mém případě, když už mám děti 3 bych to zřejmě fyzicky nezvládla.

    superkarma: 0 08.07.2013, 16:59:28
  19. [34] free [*]

    Mě už před čtyřiadvaceti lety chtěli přerušit třet= těhotenství ze zdravotních důvodů. To sem si vydupala.  Tak nevím, ale v tomto věku bych do už asi nedokázala.

    1. na komentář reaguje RosaGloriaDei — #36
    superkarma: 0 08.07.2013, 16:52:43
  20. avatar
    [33] SNÍŽEK [*]

    je skoro zázrak že se jim to podařilo,splnění největšího přání.Byl by nesmysl jít na potrat.Určitě zvládnou svoji dcerku vychovat. Sml22 Sml67

    superkarma: 3 08.07.2013, 16:48:48
  21. [32] dadma [*]

    Já jsem prvního vnuka v mých 40-ti letech zvládala i při práci.Dcera si dodělávala vejšku.Nyní je mě 60 let jsem doma a malého čtyřletého vnuka mám za dvě hodiny až nad hlavu.Když by to člověk musel zvládnout, tak asi by to zvládnul,ale já osobně si to neumím představit, že bych měla dnes doma dítě do první třídy.

    1. na komentář reaguje anina4 — #38
    superkarma: 0 08.07.2013, 16:12:47
  22. avatar
    [31] v.poho [*]

    grafkova — #28 Ony ty pomalu babičky rodily i dřív, to jen teď všechno strašně pitváme. Dřív totiž nebyla antikoncepce a tak to bylo normální.

    No a teď mají některé z nás pocit, že všechno a všechny musí zaškatulkovat podle svých vlastních představ a limitů.Sml80

    superkarma: 2 08.07.2013, 15:14:04

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] marde [*]

    Já bych nedokázala jít na interupciSml23Do konce života bych si to vyčítalaSml22

    superkarma: 4 08.07.2013, 15:08:28
  2. avatar
    [29] RosaGloriaDei [*]

    V anketě chybí možnost "Nevím, tohle jsem JEŠTĚ řešit nemusela". Opravdu jsem přemýšlela, co si o tom myslím, dokud se člověk nedostane do stejné situace, těžko může soudit.

    Příští rok nás čeká sraz z gymplu po 20 letech, přesně tak staré je i "naše první třídní miminko". Já tou dobou (alespoň doufám) budu plně kojit, takže vlastně nevím, jestli, a případně jak dlouho, se budu moci setkání zúčastnit (každá provozovna nemá hlídanou šatnu Sml57). Vlastně by ta spolužačka, co si dcerku ve čtvrťáku pořídila, mohla být už babičkou, kdyby Viki šla v jejích stopách. Zvláštní je, že dalšího potomka už spolužačka neměla, možná jen zatím :-) Jsou miliony cest a každý z nás jde po té své...

    superkarma: 0 08.07.2013, 15:07:54
  3. [28] grafkova [*]

    No po padesátce je to fakt divné, byť to bylo přirozeně, už i nad 40 je dost. Rodí už pomalu babičky Sml80

    1. na komentář reaguje v.poho — #31
    superkarma: 1 08.07.2013, 14:59:44
  4. avatar
    [27] navia [*]

    risina — #26 Souzlasím - jít na umělé oplodnění po padesátce je blbost, mě je o deset let míň a vloni jsem ztrávila půl odpoledne s kamarádkou a její roční dcerkou na hřišti. Dítě je krásný andílek ale šije s ním sedm čertůSml30. Večer jsem byla úplně groggy, nevím, jak to kamarádka zvládá. I když někdy o tom mluví tak, že jí to taky vysiluje, měla ji v 41.

    superkarma: 1 08.07.2013, 13:55:25
  5. avatar
    [26] risina [*]

    Když otěhotněla přirozeně, asi to tak mělo být. Nejsem pro pomáhání přírodě a hormonální stimulaci k otěhotnění ve vyšším věku, ale tohle je něco jiného.

    1. na komentář reaguje navia — #27
    superkarma: 1 08.07.2013, 13:20:36
  6. [25] Rikina [*]

    Bébina — #24  Sml52 ubohé děti, vnoučata i pravnoučata. Taková věc je potká, že se budou muset starat a nebude se jim to hodit. Sml57 Tak to by bylo preventivně lepší žádné potomstvo nemít, aby mu člověk neznepříjemnil život svým stářím, ne? Sml24

    superkarma: 2 08.07.2013, 12:36:50
  7. [24] Bébina [*]

    Děti jsou dar, ať přijdou kdykoliv. Ani se paní nedivím, že si dítě nechala, nejednala bych jinak. Ono se nedá přesně říct, kdy a do kdy dítě mít a kdy už ne. Záleží na kondici a genetické výbavě každého jedince. Někdo je aktivní a má tak tuhý kořínek, že tady může být plně sebeobslužný do stovky a někdo je babka nebo dědek, ještě jim není 50. Mít dítě ve dvaceti také může znamenat, že se o mě v 95ti bude muset starat 75ti leté dítě (tou dobou třeba už v LDN) nebo třeba 55ti leté vnouče zrovna bojující s nějakou težkou nemocí, případně 35ti leté pravnouče, které má k tomu malé děti.

    1. na komentář reaguje Rikina — #25
    superkarma: 0 08.07.2013, 12:31:12
  8. avatar
    [23] Krupová [*]

    každé mimi je radost. Moje teta se narodila mamince v 46 letech. léčila se z přechodu a nakonec byla těhotná. A teta je zlatá. Takže proč ne, vždy je dítě radost i starost, ať je mamince třeba 50.

    superkarma: 3 08.07.2013, 11:37:52
  9. avatar
    [22] átéčko [*]

    Paní její miminko přeji! Určitě bude skvělou mámou. A navíc ty hormony v těle ji omladí nejméně o 15 let, takže síly bude mít dostSml67

    superkarma: 2 08.07.2013, 11:25:32
  10. [21] slavuska [*]

    krásný příběh se šťastným koncemSml16 já osobně byhc na potrat nikdy nešla, děti miluju. má 2, a doufám, že ještě nějaký budu mítSml16 každopádně přirozeně otěhotnět v 53letech je zázrak :)Sml79

    superkarma: 1 08.07.2013, 10:51:24
  11. avatar
    [20] tauferova monika [*]

    Smekám,já bych do toho nešla ani náhodouSml59

    superkarma: 1 08.07.2013, 10:16:47
  12. avatar
    [19] Altamora [*]

    Asi to tak mělo být. Umělé oplodnění v tomto věku bych odsoudila (vím, že na to nemám právo, ale bych s tím nesouhlasila). Když se ale zadařilo přirozeně a bezdětné ženě, tak se jí nedivím, že se rozhodla dítě přivést na svět. Snad se jí podaří ho taky úspěšně přivést do dospělosti a že to zvládne i partner. Protože teď už na něm bude finančně závislá, pokud nemá jiný zdroj příjmu než zaměstnání. Ale zase dítě bude mít matku pořád doma, nebude řešit prošvihnutí kariérySml16.

    superkarma: 2 08.07.2013, 09:58:52
  13. avatar
    [18] HankaPU [*]

    V 53 ještě není tak pozdě, zvlášť když po dítěti celý život toužila. Moc jí fandím a věřím, že je moc šťastná mamina Sml59Sml16Sml59.

    superkarma: 0 08.07.2013, 09:36:21
  14. avatar
    [17] evelyn [*]

    Mne je taky 53 a mimino je pro me nocni mura uz desitky let, vubec si nedvedu predstavit, ze bych ted byla matka novorozence. Nicmene ja dve pijavice mam, takze nemuzu posoudit tu velkou touhu  nekoho, kdo je mit nemuze. Preju oboum, aby mama stihla dceru vychovatSml15

    1. na komentář reaguje Julča — #39
    superkarma: 2 08.07.2013, 09:25:22
  15. avatar
    [16] peetrax [*]

    v.poho — #11 souhlas. Starší bezdětní známí takhle vychovali neteř, jejíž rodiče se zabili oba při autonehodě. Nikde bohužel není nalinkováno, že když mají rodiče dítě třeba ve dvaceti, tak jej taky dovedou do dospělosti.

    superkarma: 1 08.07.2013, 09:20:31
  16. avatar
    [15] peetrax [*]

    ToraToraTora — #5 to asi mělo, ale...

    Já osobně to nedokážu odsuzovat a posuzovat, nevím, jak by probíhal můj život a jeho "naplnění", kdybych nakonec neměla žádné dítě. Sml80 Takže ono se to lehce řekne lidem, co děti už mají, ale tak jednoduché to asi nebude. Sml15

    superkarma: 1 08.07.2013, 09:18:43
  17. [14] MaVy [*]

    já bych to nijak nehrotila,na jejím místě bych si dítko také nechalaSml16,přeji hodně zdraví všem třemSml67 a nemyslím si,že každá ženská po 50 už má právo jen na cizí děti,popřípadě vnoučata,tuhle jsme se bavili o tom,že 40 není věk a najednou 50 už je problém,teda zdravotní,kdekdo tu maluje čerty na zed jak už bude nemocná,nedožije se dospělosti dítěte,nevím u nás umírají ženy v 90,třeba i v její rodině

    superkarma: 2 08.07.2013, 08:57:34
  18. avatar
    [13] Hanula [*]

    Sml16to teda není záviděnihodná situace - držím palečky, ať se daří....

    superkarma: 0 08.07.2013, 08:56:53
  19. avatar
    [12] řinka [*]

    Holt má do smrti co dělat,je to její rozhodnutí.Spolužáka maminka porodila v padesáti,také myslela,že je v přechodu.Jeho dospělosti se nedožila.Sml80

    superkarma: 0 08.07.2013, 08:26:38
  20. avatar
    [11] v.poho [*]

    A tak co, paní píše, že si myslela, že děti mít nemůže. Holt se stalo a tak nějak dokážu pochopit, že po létech snažení se mimina nechtěla zbavit.

    Není to jednoduché a v jejím věku už by se mi do toho nechtělo, ale je to její život a její rozhodnutí.

    Moji spolužačku na ZŠ v podstatě vychovala babička, když jí vlastní máma v deseti umřela a tatínek nebyl. Co si pamatuji, už na té základce bylo paní 70 a měly spolu pěkný vztah. Babička se dočkala i pravnoučat.

    1. na komentář reaguje peetrax — #16
    superkarma: 2 08.07.2013, 07:43:27
  21. avatar
    [10] gerda [*]

    OlgaMarie — #3 někdy i ten, kdo to neplánovalSml30

    superkarma: 0 08.07.2013, 07:34:40
  22. avatar
    [9] gerda [*]

    V tomto věku bych se už o dítě přestala snažit. Zodpovědný rodič myslí i na budoucnost. A hlavně bych se bála, že se mi narodí nějaký chudáček. To bych pak brala jako trest za to, že chci měnit přírodní zákony.

    superkarma: 3 08.07.2013, 07:34:04
  23. avatar
    [8] Barbucháč [*]

    počkám si na článek "Je mi 68 a mám pubertální dceru" Sml57

    Asi jsem schopná pochopit touhu po vlastním dítěti. Nějak se to ve mně ale pere právě v souvislosti s věkem matky. Možná předsudekSml80 těžko říct.

    Když už si mimino v tomto zralém věku pořídila, doufám, že tu vydrží ještě aspoň dalších 30-40 let.

    superkarma: 2 08.07.2013, 07:25:36
  24. avatar
    [7] Eliana [*]

    Dneska jsou ženy mladé velmi dlouho a aktivní, a nejdůležitější je harmonei doma a dítě v pohodě vychová a dá mu do dospělosti vše co potřebujeSml16

    superkarma: 3 08.07.2013, 07:14:22
  25. avatar
    [6] Věrulinka [*]

    Sml15

     nerozumné, co více dodat Sml15

    superkarma: 3 08.07.2013, 07:07:24
  26. avatar
    [5] ToraToraTora [*]

    Hmmm, nevnímám ten příběh veskrze jako pozitivní´, jelikož paní vnímá svůj životní úspěch jen spojený s dítětem, kdyby nepřišlo, patrně skončí jako Viktorka u splavu. V třiapadesáti s miminem to asi nebude snadné, ale určitě by její naplnění mělo pramenit i z jiné podstaty.

    1. na komentář reaguje peetrax — #15
    superkarma: 1 08.07.2013, 06:09:36
  27. [4] lidicka [*]

    Po 50-ce už většinou ženy trápí různé nemoci.  Taky bych měla obavu, jestli bych se dožila plnoletosti dítěte. Opravdu je to nezodpovědné.Sml22

    superkarma: 1 08.07.2013, 06:06:31
  28. avatar
    [3] OlgaMarie [*]

    Kdo jiný má mít děti než ten, který je chce?

    1. na komentář reaguje gerda — #10
    superkarma: 6 08.07.2013, 05:42:55
  29. [2] akčak [*]

    co dodat ,bála bych se abych se vubec dožila toho, že uvidím dítko vyrustat

    superkarma: 1 08.07.2013, 05:10:50
  30. [1] Rikina [*]

    superkarma: 0 08.07.2013, 00:28:25

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme