Zdánlivě se jedná o nízkokalorické potraviny, avšak jejich glykemický index je zcela odlišný. Měřením bylo zjištěno, že některé potraviny obsahují sacharidy, které zvyšují hladinu krevního cukru více, a jiné méně. Tato vlastnost se nazývá glykemický index. Čím vyšší je číslo GI, tím se více se po jejím požití rozhoupe hladina cukru v krvi. Se zvýšenou hladinou cukru v krvi se vyplavuje inzulín, který podporuje ukládání tuku v organismu, a tím hůře se vám hubne. Navíc ještě po potravinách s vyšším indexem dostáváme rychleji hlad.

Pro dietu se tudíž snažíme vybírat potraviny s nižším glykemickým indexem. A jak je to s tím grapefruitem? Ten má narozdíl od melounu s GI 65 GI jen 22, a tudíž je pro dietu vhodnější.

To samé můžeme říci i u některé zeleniny, např. i o rajčeti, které má GI 10, a zdánlivě vhodná kukuřice má GI 70.

Když chcete zhubnout a nemít hlad, pořiďte si tabulku s GI potravin a zkuste si podle ní sestavit svůj denní jídelníček.

Pro příklad stravování s nízkou kalorickou hodnotou a ještě nízkým GI můžeme uvést následující jídelníček:

K snídani si můžete dát tvaroh s paprikou či ředkvičkami a k tomu plátek žitného chleba.

Ke svačině grapefruit či okurku.

K obědu špenát či dušenou zeleninu s kuřecím masem a vařenými brambory.

Druhá svačina může být např. rajčatový salát či jablko.

A k večeři si pochutnejte na fazolovém salátu s hovězím masem.

 

 

Pro porovnání uvádím též přibližně stejně kalorickou verzi jídelníčku, leč s vysokým glykemickým indexem.

Je zajímavé, že oba jídelníčky jsou zdánlivě stejně zdravé a nízkokalorické, ale po druhém bude mít většina lidí brzy hlad a dieta pro ně bude neúnosná.

 

soutěžní otázka 5 – Jak se jmenoval světlý mág, který stanul před tribunálem Inkvizice v Denní hlídce?

 

Snídaně: cornflakes s mlékem a medem

Svačina: meloun

Oběd: ravioly či jinak plněné těstoviny

Svačina: hroznové víno

Večeře: vařená mrkev, pečené brambory, drůbeží maso (maso má všeobecně nízký GI)

 

Většina diet je založena pouze na počítání kalorií, ale na glykemický index jednotlivých potravin se neohlíží. Pokud se snažíte držet dietu a máte stále hlad, zkuste se vyvarovat potravinám s vysokým GI, což je nad 70.

 

Kvíz:

  1.  Dle GI je lepší sníst k snídaní dudáckou pomazánku nebo cornflakes?
  2.  Dle GI je lepší sníst k obědu houbové rizoto nebo vařenou mrkev s bramborem?
  3.  Dle GI je lepší sníst k večeři fazolový salát s drůbežím masem nebo párek s kaší?

Výsledky naleznete na www.doformy.cz

Reklama