Nový rok je ideální doba zkusit si novou stravovací strategii. O to, že zhynete hlady, mít obavy nemusíte, jen si váš organismus zvykne na méně tuků a cukrů a na pravidelnost jídla.

„Žijeme tak, jak jíme,“ říká náš přední dietolog Petr Havlíček a tvrdí, že východiskem proti obezitě a zdravotním problémům, které přináší, je kvalitní strava a pokrmy, jež dodají našemu organismu optimální množství energie, stavebních látek a minerálů.

Hlavní chybu děláme hned, sotva ráno protřeme oko a nedáme si snídani. Chybou číslo dvě je oběd v podobě hamburgeru zhltnutého na ulici, chyba číslo tři přichází večer, kdy se přejíme u televize po téměř celodenním hladovění k prasknutí. Špatné je obvykle také složení jídelníčku − typický bývá zejména nadměrný příjem jednoduchých sacharidů, tuků, nízký příjem mléčných výrobků a zeleniny. Správně sestavený jídelníček má obsahovat všechny základní živiny ve správném poměru. Nesmějí chybět ani vitaminy, minerální látky a vláknina. A nesmí chybět ani dostatek tekutin. Tolik opáčko ze zásad, které jsme už tisíckrát slyšely, leč na ně nedbáme. A to je právě škoda. Nemusíme vypadat jako laně, ale musíme být zdravé. Chodit po světě s vysokým tlakem a s cukrovkou není zrovna optimální.

Zdravý životní styl začínáme ctít jako hodnotu, kvalitní stravu nabízejí už i mnohá občerstvení, a dokonce i luxusní restaurace. Právě ode dneška až do konce února přední pražské restaurace U Malířů, Sovovy mlýny a Pallfyho palác nabízejí takzvané detox menu. Podává se například likér ze švestkové kůry, jemný krém ze smetanky lékařské, šťávy z bio ovoce nebo zmrzlina ze zeleného čaje s borovicovým sirupem. Nebudete věřit, ale jsou to lahůdky. A doma si můžete zkusit třeba gulášek z paprik.

Guláš z paprik

8−10 středně velkých paprik, 2 rajčata, 1 velká cibule, 1 stroužek česneku, 2 lžíce oleje,
1−2 lžíce hladké mouky, 2 lžičky mleté papriky, sůl, mletý pepř, kmín, majoránka.

Postup: Omyté papriky zbavené jádřinců nakrájíme na proužky. Rajčata spařená horkou vodou oloupeme a nakrájíme na kousky. Na oleji lehce osmahneme nakrájenou cibuli a přidáme papriky. Zaprášíme mletou paprikou, trochu osmahneme a podlijeme vodou. Přidáme rajčata, prolisovaný česnek, okořeníme, osolíme a dusíme do měkka. Zahustíme celozrnnou moukou a krátce povaříme.

Reklama