Bulvár

Je 8. květen svátek jen pro pamětníky?

Těžká otázka. A stejně těžká odpověď. Neměl by být jen pro pamětníky. Na hrůzy a konec 2. světové války, který se zítra slaví, se nesmí nikdy zapomenout. Vnímají to tak ale i mladší generace? Říká jim něco datum 8. května?

Když jsme v redakci přemýšleli, jak připomenout zítřejší sváteční den, napadla nás otázka: Co si o 8. květnu myslí nejmladší generace, dejme tomu lidi do 20 let? A co ti ostatní? Vnímají, že je tento den významný, nebo jsou jen rádi, že mají volno v práci a ve škole, a je jim jedno proč? A tak jsem to začala zjišťovat...

SWWOslovila jsem přes 20 lidí různého věku s otázkou, co pro ně 8. květen znamená. A bylo to zajímavé. Jak jsem předpokládala, nejhorší povědomí mají ti nejmladší, válka ani osvobození už je moc nezajímá. Naopak nejstarší generace vzpomínala s dojetím na konec války, občas přidala i vlastní zážitek, stejně tak mají toto období v paměti jejich děti, které to ještě zažily nebo odmalička slyšely vyprávět. Střední generace už to tolik neprožívá, ale myslí si, že by se na válku a její hrůzy nikdy nemělo zapomenout, že by se o tom mělo hodně mluvit. A pro mnohé dnešní třicátníky je to pořád hodně významné období.

Děti, lépe řečeno náctileté, svátek skoro nezajímá - jsou rádi, že nemusí do školy, a občas ani neví, proč se 8. květen slaví. To je můj soukromý závěr, ale samozřejmě se nejedná o reprezentativní vzorek obyvatel, pouze o anketu. Názory si můžete přečíst níže. Ještě předtím tu pro vás máme nějaké zajímavosti k zítřejšímu svátku.

V kalendáři je k 8. květnu napsáno Den vítězství, dříve tam ale také bývalo Den osvobození od fašismu nebo jen Den osvobození. Oficiální název a vlastně i sváteční den se několikrát měnil, a to celkem pětkrát od roku 1945.

Původně se konec války slavil až 9. května, později se přesunul na 8. května, protože německá vojska oficiálně kapitulovala už 8. května ve 23.01 hodin středoevropského času. Poprvé se svátek dostal do zákona v roce 1951 a jmenoval se 9. květen - Den osvobození Československa Sovětskou armádou. Tak to bylo skoro čtyřicet let. V roce 1990 se svátek přejmenoval na 9. květen - Den osvobození od fašismu, o rok později se přesunul na 8. květen se stejným názvem. Datum už zůstal, ale ještě v roce 2000 se název zkrátil na Den osvobození a konečně dnešní podoba - Den vítězství - platí od roku 2004.

A tady už pro vás máme slíbenou anketu: Co vám říká svátek 8. května?

Lenka, 39 let: Na základní škole nás učili o 9. květnu jako o Dni, kdy nás osvobodila Rudá armáda. Po změně režimu nám „najednou“ v kalendářích vytiskli svátek na 8. května, podle dne, kdy byla osvobozena Plzeň, a to Spojenci, americkou armádou. Uvítala bych, aby se nezapomínalo i na to, kdy byla osvobozena Praha, ve které jsem se narodila já a moje rodina. A to, že tato dvě města osvobodily dvě armády, každá na jiné stranyě barikády, není důvod, abychom oba dva dny neoslavovali ve stejné míře. Tedy jsem pro státní svátek 8. i 9. května.

Josef, 85 let: Bylo mi jedenáct let, když začala válka... Všechno si pamatuju, i osvobození našeho města. Byla to hrůza. A je škoda, že se to dnešním dětem málo připomíná.

Marie, 32 let: Ukončení bojů v Evropě a porážka fašistického Německa a jeho spojenců.

Romana, 43 let: Samozřejmě nejvýznamnější den pro naši republiku. My to známe z vyprávění babiček, které to zažily (deportace do Německa na práce, např. ročník 1924) a z výuky ze školy. Dnes? Ještě, že aspoň běží mnoho dokumentů na ČT 2, připomínající hrůzy války.

Jan, 16 let: Cože? Jo, to je konec války, vyprávěl mi to praděda. Mě to moc nezajímá, války jsou pořád. Hlavně že nejsou u nás.

Vlastimil, 36 let: 8. května nijak specificky neslavím (stejně jako ostatní „státoprávní“ státní svátky), pokud se ale nad obsahem tohoto svátku mám zamyslet, nejspíše by šlo o vděčnou připomínku ukončení dosud naštěstí poslední války přímo zasahující i střední Evropu a připomenutí, že i v tomto ohledu máme větší štěstí než mnoho jiných částí světa.

Jindřiška, 74 let: Svátek pro mě znamená konec 2. světové války a osvobození republiky z německé okupace.

Michael, 35 let: Pro mě svátek 8. května znamená hodně. Je významný nejen pro naši republiku. Myslím, že by se mělo připomínat nejen to, co se daný den v roce 1945 stalo, ale za připomínku stojí i fakt, že nebýt už tehdy rozdělených sfér vlivu, možná jsme mohli slavit konec války o pár dní dříve.

Blanka, 63 let: Tento den je pro mne významný. Měli bychom připomínat osvobození naší vlasti i dětem, aby věděly, že svoboda není samozřejmostí. Musí se o ni bojovat. Je to už hodně let, co skončila válka, a pamětníků ubývá. Proto ti, kteří o tomto dni slyšeli od svých rodičů, by měli tuto vědomost předávat dále.

Katka, 36 let: Myslím, že 8. květen je jeden z nejdůležitějších státních svátků, a měli bychom o tom říci i svým dětem - proč je den volna, jaký je jeho význam. Připomínat si ho je důležité pro budoucnost, pro další generace.

Jaroslav, 54 let: Porážka fašismu a ukončení světové války v Evropě.

Marie, 89 let: Vzpomínám dodnes, jak okolo našeho baráku jezdily tanky... Když skončila válka, bylo mi 21 let, nikdy na to nezapomenu. Vyprávěla jsem svým dětem, jak to bylo, snad to taky říkali vnukům. Dnešní mladí už to ale asi takhle neberou, těm je všechno jedno.

Michal, 35 let: Osvobození Československa, konec války.

Martina, 11 let: To mi říkala mamka, že skončila válka. Ale mě to moc nezajímá, hlavně že nemusím do školy, máme ještě dva dny volna k tomu, tak pojedu k babičce.

Vladimír, 50 let: V 90. letech byl pro mne konec války svátek. Pravidelně jsem chodil dávat kytku k pomníku a občas přemlouval i kamarády, aby šli se mnou. Možná to bylo i tím, že mi na konci války zahynuli 2 prarodiče, babička z máminy strany při náletu Prahy a děda z tátovy při odboji. Dnes je to pro mne „den volna“. Stejně pracuji každý den, tak v tom není takový rozdíl. A podobné je to i s ostatními svátky připomínajícími stát a státnost (s Velikonocemi a Vánocemi je to jiné...), s Cyrilem, Metodějem, Husem, vznikem ČR, Svatým Václavem... Dřív jsem je ctil a často i slavil. Dnes, kdy mě politika a jednání lidí v téhle zemi zatlačuje do kouta, do samoty, tak to opravdu vnímám téměř jen jako den volna (= bývá leckde zavřeno, jezdí jinak doprava a občas se nás sejde víc doma).

Ivana, 45 let: Já beru jako významný nejen 8. květen, ale jelikož jsem vyrůstala v době, kdy se slavil 9. květen, tak i když jsem válku naštěstí nezažila, je pro mě významné celé to období. Z dětství mám konec války spojený i s kyticemi šeříků, které nechyběly téměř na žádném obrázku či ve filmu z konce války - kvete mi u vstupu do domu, tak mi to taky občas probleskne hlavou. Můj táta se narodil během války, dříve jsem bydlela u hřbitova a často si tam chodila číst nápisy letcům... Tu dobu prostě pokaždé nějak vnímám a ráda se kouknu i na mistrně natočené filmy z té doby - Vyšší princip, Romeo, Julie a tma... Takže určitě pro mě období kolem 8. května znamená víc než třeba Cyril a Metoděj.

Hynek, 21 let: Co je mi do toho? Hlavně že nemusím do práce, ať je svátek, jaký chce.

Petr, 67 let: Pro mne je to velmi významný den, možná i proto, že si mne naši vyrobili na oslavu konce války (narodil jsem se 10 měsíců po jejím skončení) a také, že mi v koncentráku zahynul strýc, o kterém mi naši hodně vyprávěli. I když bych osobně považoval za vhodnější slavit 9. 5., kdy boje skončily v Praze, nebo až 12. 5., kdy skončila poslední bitva v ČSR u Milína. Ale samozřejmě respektuji, že slavíme pád Berlína spolu s ostatními zeměmi. Hrůzy války by se neměly zapomenout a skutečně mi jde mráz po zádech, když vidím záběry s neonacisty, nebo když čtu o vážně míněných názorech, že holocaust vlastně neexistoval apod. Ale připomínáme si to v rodině soukromě v tichosti, žádných vzpomínkových akcí se nezúčastňujeme a volno využíváme spíše k turistice.

Kateřina, 37 let: 8. květen určitě stále vnímám jako významné datum, datum osvobození, i když přiznávám, že se mi vždy vybaví hlavně z dětství a době před revolucí, kdy se tyto svátky slavily mnohem více a kdy jsme slavili 9. května. Pořád vidím před sebou nástěnku a na ní 1. Máj a 9. 5.

Kamil, 18 let: Je to nějaké výročí, ale nevím, jaké. Je mi to jedno.

Radim, 31 let: Datum 8. května je pro naši republiku určitě významný den, ale spíš je to pro mě takové formální. Samotné osvobození a vítězství nad nacismem bylo bezesporu velkou událostí, jenže brzy přišla stejná hrůza - komunismus a tvrdá totalita. Ten den vnímám hlavně jako dobrou příležitost se trochu zastavit, v duchu uctít památku všech těch neskutečně statečných lidí, ať už známých nebo anonymních, kteří bojovali za svobodu proti nacistům i komunistům.

Marie, 13 let: 8. května? To byl začátek války? Nebo konec? Mě to nezajímá, ve škole jsme se to ještě neučili. Hlavně že nejdeme do školy.

Honza, 47 let: Narodil jsem se 20 let po válce, takže pro mě je to výročí tak blízké (anebo vzdálené), jako pro dnešní gymnazisty doba, když se rozdělila federace. Myslím si, že svátek 8. května už vyčpěl. Ve škole se dnes učí jiná a zajímavější historická témata, televize už nedělá takovou mediální „masáž“ květnu 45 jako dřív, takže je to spíš výročí pro pamětníky, kterým je víc jak 50 let. Významem je pro dnešní českou generaci důležitější konec federace nebo celosvětové důsledky útoku na dvojčata.

A co si myslíte vy, milé čtenářky?

Další články v našem magazínu:

   
07.05.2013 - Společnost - autor: Lucie Paličková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [46] Suzanne [*]

    Rikina — #45 My se tu normálně bavíme o dvou škůdcích, což je sice irelevantní vůči článku, ale jinak naprosto logické. Srovnávají je historici i laici, nijak to "nesnižuje" jejich působení, ba dokonce to z nich nedělá menší škůdce. Jen si tu pár lidí dovolilo připomenout, co byl Stalin zač.

    superkarma: 0 08.05.2013, 08:04:54
  2. [45] Rikina [*]

    Datum 8.května se slaví ne jako den osvobození některého města, ale proto, že se na něm většina dohodla jako na datu konce války. Ono totiž není ani jednoznačné, kdy vlastně byla podepsána kapitulace Německa. A i po jejím podepsání ještě některé jednotky bojovaly, týden, i více. O japonských vojácích v Tichomořích, kteří ještě 40 let po válce nevěděli, že se už neválčí, radši pomlčím, to je spíš kuriozita. A docela mě překvapuje, že někdo srovnává Stalina s Hitlerem a hodlá matematicky posuzovat dle počtu obětí, kdo byl větší "škůdce". Proboha - ono to nebylo dost velké varovné memento oboje? Lidstvo je nepoučitelné, zdá se. Ne nadarmo se říká, že pokud se některý národ z dějin nepoučí, prožije je znovu. Tohle je zrovna kapitola dějin, kterou bych fakt nechtěla zažít na vlastní kůži.Sml15 

    Co se týká "vlasovců", ti lidi byli v naprosto zoufalé a bezvýchodné situaci. Ale přesto podle své nejlepší vůle se snažili "něco" dělat, a taky za to tvrdě zaplatili. Ti, co přežili válku, a nějakou náhodou nebyli popravení vítěznou Rudou armádou, skončili v base, nebo v gulagu. Nic, co by jim člověk záviděl. Pro nás je to historie, kdo může říct, jak by se zachoval, kdyby se octnul na jejich místě. Sml80 Bylo by fajn, kdyby se už nikdy nikdo takto rozhodovat nemusel.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #46
    superkarma: 0 08.05.2013, 07:39:05
  3. avatar
    [44] Eva_CZ [*]

    Suzanne — #43 nekdo NECHCE hledat pravdu. Sml23

    superkarma: 0 08.05.2013, 03:33:56
  4. avatar
    [43] Suzanne [*]

    MaVy — #41 Googli Sml24 Všechny ty statistiky jistě upravené nebyly.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #44
    superkarma: 0 08.05.2013, 00:05:14
  5. avatar
    [42] Gloria [*]

    MaVy — #41 Vse se dnes da dohledat, podle historiku za bezmezne Stalinovy vlady zahynulo v Rusku vice lidi nez za 2. svetove valky, staci si o tom neco precist. Stalin nechal zahynout miliony obcanu ve vlasti zemi, to o nem hodne napovida, byl to zruda stejne jako Hitler!Sml68

    superkarma: 2 07.05.2013, 19:36:15
  6. [41] MaVy [*]

    Suzanne — #40 které statistiky myslíte?ty které byli umírněny,aby se nedemoralizoval německý národ/o tom kolik lidí Hitlerovi lidé vybili/ nebo ty správné?neobhajuji Stalina,nicméně ty stále se zvětšující čísla lidí,kteří za jeho vlády zemřeli,nikdy ale neudáváno proč/kromě jednoduchého,že byli nepohodlní/bez jakéhokoli kontextu,jak to v té zemi vypadalo v 30 letech a poté dejme tomu chvíli před válkou,mě spíš připomíná určitou manipulaci s myšlením a pohledem ,už jsme to zažívali a ted se mi zdá,že je to zpátky jen na druhou stranuSml15Sml15,ale zase to asi taková pravda nebude,stejně jako to co nás učili před 30 lety ve školách: bojte se západu je zlý,ted je to východ je a byl vždy nejhorší.........nechci,aby se mnou někdo manipuloval proto,že se to hodí

    1. na komentář reaguje Gloria — #42
    2. na komentář reaguje Suzanne — #43
    superkarma: 1 07.05.2013, 19:10:50
  7. avatar
    [40] Suzanne [*]

    MaVy — #39 Podle statistik díky němu zahynulo dokonce víc lidí než ve 2. sv. válce.Sml80

    1. na komentář reaguje MaVy — #41
    superkarma: 0 07.05.2013, 18:02:18
  8. [39] MaVy [*]

    já si prostě myslím,že Hitlerovi se nikdo nevyrovná,ani parchant, jako i podle mě Stalin

    1. na komentář reaguje Suzanne — #40
    superkarma: 1 07.05.2013, 17:50:56
  9. avatar
    [38] Gloria [*]

    Lukáš Čejka — #35 Pane Cejka, mate absolutni pravdu, zadny rozdil mezi Hitlerem a Stalinem nebyl, oba znicili miliony lidskych zivotu, kratce receno oba byli lidske zrudy, jinak se to rict neda!!!

    superkarma: 0 07.05.2013, 17:36:06
  10. avatar
    [37] Suzanne [*]

    MaVy — #34 Tak on ten Stalin zlikvidoval dost lidí a dost národů na to, aby byl srovnatelný s Hitlerem Sml24

    Lukáš Čejka — #35 Pravda je, že většina národů bývalého Sovětského svazu vnímá Stalina jako Hitlera. Sml22

    superkarma: 0 07.05.2013, 17:30:22
  11. avatar
    [36] Lukáš Čejka [*]

    MaVy — #34 vite napsat o jednom z nejvetsich masovych vrahu v dejinach , ktery ma na svedomi desitky milionu lidskych zivotu, ze to delal pro dobro zbytku, to chce hodne silny zaludek a ten ja nemam, tak uz mi na toto tema prosim neodepisujte Sml24

    superkarma: 0 07.05.2013, 17:27:58
  12. avatar
    [35] Lukáš Čejka [*]

    MaVy — #34 diktátor dusící část své ohromné země vládnoucí zbytečně krutou rukou,ale pro dobro zbytku - no tak to si srandu delate asi vy ,  myslim  ze za toto co jste napsala se musi kazdy i prumerne informovany clovek stydet - skutecne se trochu projdete informacema o tom kdo to byl Stalin, zjistete si ty miliony mrtvych, nejen rusu, ale i ukrajincu, kavkazanu, narodu z pobaltskych zemi, okupace zemi - napr. pobaltskych republik, Polska,casti finska, antisemitismus a mate pravdu, bolsevici likvidovali nikoli na zaklade rasove prislusnosti ale tridni prislusnosti

    Myslim ze zaslepenost bych hledal spis u vas.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #37
    2. na komentář reaguje Gloria — #38
    superkarma: 1 07.05.2013, 17:21:15
  13. [34] MaVy [*]

    to si děláte srandu!!!diktátor dusící část své ohromné země vládnoucí zbytečně krutou rukou,ale pro dobro zbytku/hezké úsloví-udělejte omeletu a nerozbijte vejce/ a Hitler-vyvraždující národy v zemích,které předtím vojensky napadl ten,který byl přesvědčený,že jen árijci jsou lidé a ostatní,většinu zabít a zbytek nechat na práci...........jinak koukněte se v historii i jinam,třeba co dělali Francouzi s kolaboranty takového rázu,nebudte zaslepeným fanatikem Sml16

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #35
    2. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #36
    3. na komentář reaguje Suzanne — #37
    superkarma: 1 07.05.2013, 17:01:54
  14. avatar
    [33] Lukáš Čejka [*]

    MaVy — #31 bolsevici rikam vsem stalinistum a leninistum, proste komunistum bolsevickeho smeru Sml80

    v cem vidite rozdil mezi Hitlerem a Stalinem? Sml80

    Rikina — #32 tak to jsem rad, protoze si myslim, ze si to zaslouzi

    superkarma: 0 07.05.2013, 16:34:14
  15. [32] Rikina [*]

    Lukáš Čejka — #14 Sml22 mají pomníček na Olšanech. Celkem ne moc nápadný. A pak je porůznu několik neoznačených hrobů, ve kterých by příslušníci ROA měli údajně být pohřbeni, ale o to se zajímá jen pár zvídavých lidí, jednoho náhodou tak trošku znám...

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #33
    superkarma: 0 07.05.2013, 16:30:17
  16. [31] MaVy [*]

    původně to byli ruští vojáci,kteří padli do německého zajetí a tam přešli na stranu Němců -tady tedy ta zrada...a víte vůbec kdo byli bolševici?a nebo tak říkáte všem Rusům?bez znalosti historie,a ono rovnítko mezi Stalinem a Hitlerem je velmi sporné

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #33
    superkarma: 1 07.05.2013, 16:29:39

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] Lukáš Čejka [*]

    MaVy — #29 ted nevim co myslis tim zradit vlastni lidi? zrejme bolsevici nebyli jejich vlastni lidi

    a jak jsem psal - zrejme je jejich osobni prozita zkusenost se Stalinem vedla k tomu, ze je pro Rusko lepsi bojovat proti Stalinovi, nez na strane Stalina proti Hitlerovi - oni nebyli nekdo z venku, oni Stalina zazili na vlastni kuzi, tak asi vedeli co delaji

    treba na Ukrajine bojovali UPA  (u nas znami jako banderovci)  proti bolsevikum az nekdy do roku 1954

    U nas jsme si jeste porad nezvykli, ze Stalin a bolsevici byla stejna pakaz jako Hitler a NSDAP - mimo jine az do napadeni Sovetskeho svazu to byli spojenci, kteri spolecne napadli a porazili Polsko ...

    superkarma: 1 07.05.2013, 16:10:04
  2. [29] MaVy [*]

    Lukáš Čejka — #27 no nevím vyměnit Stalina za Hitlera a zradit vlastní lidSml80určitě hůř než jen z bláta do louže

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #30
    superkarma: 0 07.05.2013, 15:48:56
  3. avatar
    [28] lenig [*]

    peetrax — #10 bylo to velkolepé, ale i smutné... přijeli jsme večer domů zcela utahaní, zato plní zážitků a fotek Sml59

    superkarma: 0 07.05.2013, 15:33:25
  4. avatar
    [27] Lukáš Čejka [*]

    MaVy — #26 no prasivci - v Prazskem povstani zachranili ceske zadnice a co se tyka valky - preci jen meli svoje zkusenosti s bolsevikama a Stalinem a dobre vedeli s kym maji tu cesta zjevne to hodnotili tak , ze nepritel jejich nepritele je jejich pritel Sml80

    je to trochu smutne - na jednu stranu tu padaji slova o tom, ze hrdinove nas osvobodili a jedno, ze to byli komunisti, kteri se na nas pak vyradili jak se slusi a patri a na druhou stranu jsou tu prasivci, kteri sice mistnim, kdyz si zacali na konci hrat na hrdiny, uchranili zadnice, ale proze byli proti bolsevikovi, tak jsou prasivci Sml80

    a proto jsem se take ptal na ucteni pamatky vlasovcu

    1. na komentář reaguje MaVy — #29
    superkarma: 1 07.05.2013, 15:26:10
  5. [26] MaVy [*]

    tak jo,to jsem Vám nerozuměla,ale pokud vím Vlasovci byli prašivci,kteří se na úplném konci války snažili si aspon trochu vylepšit pověst  Sml80 asi jim bych pomník nestavěla

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #27
    superkarma: 0 07.05.2013, 15:18:38
  6. avatar
    [25] kobližka [*]

    Lukáš Čejka — #24 Jo,takhle.....tak to jsme si fakt nerozuměli.

    superkarma: 0 07.05.2013, 15:01:24
  7. avatar
    [24] Lukáš Čejka [*]

    MaVy — #20 ROA nebyla Ruda armada, naopak proti ni bojovali Sml16

    kobližka — #21 Ne ja myslel hlavne pred listopadem 89 a pak dost dlouho i po nem. Zrejme jde o nedorozumeni -  ja psal o ROA (tzv. Vlasovci, podle jejich velitele generala Vlasova) nikoli o Rude armade .

    1. na komentář reaguje kobližka — #25
    superkarma: 0 07.05.2013, 14:52:13
  8. avatar
    [23] kobližka [*]

    peetrax — #22 No jistě.Jen naprostému ignorantovi může vadit pomník k uctění hrdinů, padlým za jakékoliv války.

    superkarma: 0 07.05.2013, 14:51:05
  9. avatar
    [22] peetrax [*]

    kobližka — #21 u nás je od roku 1945 pomník ruským vojákům taky celou dobu. Po válce je museli místní chlapi vykopat, aby mohli být přemístění na centrální místo na hřbitov asi 20 km daleko od nás, ale pomník je tady a nikomu nikdy nevadil.

    1. na komentář reaguje kobližka — #23
    superkarma: 0 07.05.2013, 14:40:51
  10. avatar
    [21] kobližka [*]

    Lukáš Čejka — #18 Nesměli?Ty myslíš v těch dobách po sametové revoluci,kdy se šmahem všechno ruské odstraňovalo? Aha...no,u nás je pomník padlým ruským vojákům pořád,zrovna před chvílí jsem se vrátila,abych jim i americkým letcům zapálila svíčky....

    1. na komentář reaguje peetrax — #22
    2. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #24
    superkarma: 0 07.05.2013, 14:35:29
  11. [20] MaVy [*]

    Lukáš Čejka — #18 aha,já se lekla,že si myslíte,že si ho Rudá armáda nezaslouží,at už se pak stalo co se stalo fakt je, že Rudá armáda toho v té válce vybojovala mrak,klobouk dolů

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #24
    superkarma: 0 07.05.2013, 14:29:46
  12. avatar
    [19] Žábina [*]

    v mém kalendáři je Den osvobození

    superkarma: 0 07.05.2013, 14:19:01
  13. avatar
    [18] Lukáš Čejka [*]

    MaVy — #16 maji  - aspon podle me - ale dlouho nesmeli, tak se ptam jestli uz se to zmenilo

    kobližka — #17 je to jen otazka, jestli maji uz i prislusnici ROA nejake pametni misto, nebot nebyt jich, tak by povstani nebylo hrdinnym bojem proti okupantum, ale jen dalsi nakladackou jako Bila hora Sml80

    1. na komentář reaguje MaVy — #20
    2. na komentář reaguje kobližka — #21
    superkarma: 0 07.05.2013, 14:12:03
  14. avatar
    [17] kobližka [*]

    Lukáš Čejka — #14 Nějak tomu nerozumím....

    Suzanne — #11 Já myslím,že generace těch,co bojovali v I.světové válce,si svých hrdinů vážili,svědčí o tom ještě dneska mnoho pomníčků.

    peetrax — #9 Ano,tobě to přijde normální,potože tvoji prarodiče i rodiče o tom doma mluvili,ale dneska je asi chybou právě rodičů,že dnešní děti toho vědí o válce a těch dnech osvobození tak pramálo.

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #18
    superkarma: 0 07.05.2013, 13:52:50
  15. [16] MaVy [*]

    Lukáš Čejka — #14 to nějak nechápuSml80oni ho nemají mít?

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #18
    superkarma: 0 07.05.2013, 13:34:49
  16. avatar
    [15] Winnie the Pooh [*]

    Jen malá nepodstatná poznámka plzeňského patriota. Paní Lenka je  vedle jak ta jedle, když svátek 8. května bůhvíproč spojuje s osvobozením Plzně. Plzeň byla osvobozena "už" 6. května.

    superkarma: 0 07.05.2013, 13:21:24
  17. avatar
    [14] Lukáš Čejka [*]

    a maji svuj pomnicek uz i padli prislusnici Ruske osvobozenecke armady? Sml80

    1. na komentář reaguje MaVy — #16
    2. na komentář reaguje kobližka — #17
    3. na komentář reaguje Rikina — #32
    superkarma: 0 07.05.2013, 11:44:51
  18. avatar
    [13] gerda [*]

    myslím, že vůbec nejhorší bylo ztratit život v posledních dnech války. Když někde vidím toto datum na náhrobku, je mi smutno ještě víc.

    superkarma: 0 07.05.2013, 11:12:50
  19. [12] MaVy [*]

    konec hrozné války,osvobození naší vlasti,porážka děsného agresora,který hubil lidi jako všiSml15,nemělo by se na to zapomínat a děti by o tom mněli vědět

    superkarma: 0 07.05.2013, 11:06:08
  20. avatar
    [11] Suzanne [*]

    peetrax — #9 Podobně to možná vnímaly předchozí generace ve vztahu k první světové válce.

    1. na komentář reaguje kobližka — #17
    superkarma: 0 07.05.2013, 10:51:12
  21. avatar
    [10] peetrax [*]

    lenig — #3 musela to být paráda, kamarádka "účinkovala" jako příslušnice US Army, zásobovala mě fotkami. Atmosféra musela být úžasná. Sml16

    1. na komentář reaguje lenig — #28
    superkarma: 0 07.05.2013, 10:24:18
  22. avatar
    [9] peetrax [*]

    Je mi jedno, jestli je to osmého, devátého, my jsme byli osvobození třeba už 22. dubna. Ale u těch mladých je na "přeshubu", že to nevědí a hlavně, že je jim to jedno. Ach jo. Jenže mně přijde normální, že tyhle věci znám, odjakživa jsem o válce (i té první světové) slyšela od prarodičů a jiných starších příbuzných.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #11
    2. na komentář reaguje kobližka — #17
    superkarma: 0 07.05.2013, 10:23:07
  23. avatar
    [8] Pentlička [*]

    Moji rodiče konec války zažili jako čerstvě dospělí (táta 17 let, maminka 22) a oba mi vyprávěli nesčetněkrát, jaké to bylo za války i osvobození. Pro mě je tedy 8. květen ( a předtím 9. květen) velmi významný den. Nijak ho sice neslavím, ale hodně vzpomínám na rodiče i jejich vyprávění.

    superkarma: 0 07.05.2013, 10:06:35
  24. avatar
    [7] kobližka [*]

    lenig — #6 Mě stačily ukázy v TV a už jsem byla naměkko.

    superkarma: 0 07.05.2013, 09:32:03
  25. avatar
    [6] lenig [*]

    kobližka — #5 jj, taky tam na mne padaly smutky Sml80

    1. na komentář reaguje kobližka — #7
    superkarma: 0 07.05.2013, 09:29:05
  26. avatar
    [5] kobližka [*]

    gerda — #1 Mě se nelíbí,mě překvapuje.Jesliže měl někdo úctu k tomuto dni,ať už to bylo dřív 9.5. nebo jako dnes 8.5., tak politika naší země na tom nemůže nic změnit.Já chodím v tyhle májové dny zapálit svíčky na hrob jak americkým letcům,kteří tu před 68 lety zahynuli,tak i sovětským vojákům,co tu leží na našem hřbitově.Myslím,že to byli hrdinové,ať už pocházeli z jakékoliv země.A jak se chovají naši politici,to je mě upřímně jedno,já jsem těm padlým vděčná za to,že měli odvahu a šli bojovat.

    lenig — #3 To ti závidím.My si každý rok říkáme s manželem,že se pojedeme podívat do Plzně,ale vždycky z toho sejde.Stejně bych to tam asi probrečela.

    1. na komentář reaguje lenig — #6
    superkarma: 0 07.05.2013, 09:09:27
  27. avatar
    [4] ToraToraTora [*]

    Já už jsem dětem servírovala u snídaně monolog, jak mohou jít do školy a netušit, proč slavíme zítra svátek a nad teplým čajem dštila rozhořčeně o hanbě nikoliv budoucnosti národa, který nezná svoje dějiny.  Sml54 myslím, že teď už si pamatují, proč že se zítra válí doma

    superkarma: 0 07.05.2013, 09:06:22
  28. avatar
    [3] lenig [*]

    v neděli jsme se účastnili oslav osvobození jak u nás v T., tak i v Plzni, kde Military Convoy byla v Xx větším měřítku než u nás. Potěšila mě velká návštěvnost lidí Sml59Sml59Sml59Sml59

    1. na komentář reaguje kobližka — #5
    2. na komentář reaguje peetrax — #10
    superkarma: 0 07.05.2013, 08:30:48
  29. [2] nino [*]

    Také souhlasím s p. Vladimírem. A také jsem měla vždy za to, že 9. bylo osvobození. Je jedno či SSSR nebo USA.

    superkarma: 0 07.05.2013, 08:24:39
  30. avatar
    [1] gerda [*]

    8. května mi pořád nesedí, jako svátek vnímám 9. A líbí se mi příspěvek pana Vladimíra.Sml67

    1. na komentář reaguje kobližka — #5
    superkarma: 0 07.05.2013, 06:05:04

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme