Reklama

Lékaři a psychologové se shodují, že příchod jara svým způsobem prožívá každý člověk, ať už pocitem únavy, slabostí nebo špatnou náladou. Na jaře se spolu s přírodou totiž k daleko intenzivnější činnosti probouzí i lidský organizmus. Naplno se obnovují jeho funkce, zvedají se hladiny hormonů, roste svalové napětí, zrychluje se metabolismus. Prodloužená doba slunečního svitu zvyšuje aktivitu a organizmus je nucen dočerpat zásoby všech vitamínů. A tzv. jarní únava je na světě.

Organizmus si navíc žádá odlehčení, očistu, ozdravění. Důvodů je hned několik - na zimu se naše tělo v očekávání hladu a zimy intenzivně připravuje a ukládá zásoby. Vánoce a zima navíc v našich podmínkách znamenají spíše snížení pohybové aktivity a naopak více hodování. Lidé často konzumují méně zeleniny a ovoce. A právě ovoce a zelenina by měly v našem jídelníčku dostávat velký prostor.

Natelo

Podle odborných doporučení bychom denně měli sníst cca 400 g zeleniny a 200 g ovoce. Ideální je mít ovoce nebo zeleninu jako stálou součást každého denního jídla, ať už ve formě příloh, salátů, polévek, obloh nebo prostě kousku jen tak. Počítá se ale i „kapalná forma“. Sklenka ovocné nebo zeleninové šťávy může platit za jednu denní porci. Kdo neodšťavňuje, má možnost dnes čerstvé šťávy i koupit. Na trhu jsou k dispozici čerstvé šťávy ošetřené pouze vysokým tlakem, tzv. paskalizací, která zachovává barvu, chuť i řadu cenných látek zeleniny a ovoce.

Další důležitou zásadou je dostatečný pitný režim. Bez dostatku tekutin není žádná „očista“ možná, a to ani ta našeho organizmu. Dostatek tekutin je důležitý pro správnou funkci našeho organizmu, pro veškeré pochody látkové výměny, které se odehrávají ve vodném prostředí, pro odplavování odpadních látek z těla. I únava může být důsledek nedostatečného pitného režimu. Pravdou je, že příjem tekutin často zanedbáváme. Zabít dvě mouchy jednou ranou můžete, pokud využijete nabídky nápojů prodávaných v tzv. tepličkách. Jedná se o ovocné nápoje s kořeněnou příchutí prodávané ohřáté na 37 stupňů. „Nápoje Natelo, u nichž ovocná složka tvoří cca 30 % obsahu, jsou sice sladké, ale ne přeslazené a jejich velkou předností je vysoký obsah vlákniny, která je v naší stravě zastoupena v nedostatečném množství. V jedné lahvičce o obsahu 1/3 litru (už i to je slušný díl našeho pitného režimu) je obsažena zhruba třetina denní doporučené dávky vlákniny,“ vyjmenovává přednosti nutriční terapeutka Věra Boháčová a dodává: „Pro popíjení jsou nápoje podávané při teplotě 37 stupňů, tedy teplotě lidského těla velice výhodné, protože jsou organizmu okamžitě k dispozici. Takové nápoje tělo využije ihned po požití, bez zbytečné prodlevy a nutnosti vydání energie potřebné k ohřátí studeného nápoje.“

Základem boje proti jarní únavě a zároveň pro jarní očistu či odlehčení je tedy dostatek ovoce a zeleniny v jídelníčku a dostatečný pitný režim. Zároveň je potřeba dodržovat pravidelnost v jídle (jíst po menších dávkách cca 4-5 krát denně) a snažit se, aby strava byla co možná nejpestřejší. V jídelníčku by neměly chybět mléčné výrobky, nejlépe zakysané, tuky s převahou nenasycených mastných kyselin, pouze libové druhy masa, ryby a naopak, měl by být prostý tučných masných výrobků, sladkostí.

Jarní proměnou by ale neměl projít jen náš jídelníček, ale celková životospráva. Kromě co největší psychické pohody, je třeba zaměřit se také na dostatek pohybu. Pohyb má na nás organizmus celou řadu pozitivních vlivů. Nejenže nám pomáhá zvládat „jarní deprese“, formuje nám postavu a pomáhá hubnout, ale také posiluje imunitu a srdečně-cévní systém, pomáhá v boji s řadou civilizačních onemocnění. Nemusíte přitom lámat žádné rekordy. Stačí pravidelnost a může to být třeba „jen“ každodenní svižnější procházka při venčení psa.