.

Jala: Nevím, zda má i dnes řemeslo ještě zlaté dno …

Novinky

Jala: Nevím, zda má i dnes řemeslo ještě zlaté dno …

Přečtěte si příspěvek od čtenářky Jaly, která zastává názor, že nic není tak jednoduché a černobílé, jak se na první pohled zadá... To je pravda.

Milá Sašo, milé ženy-in!

Když jsem si přečetla v pátek upoutávku a diskusi k dnešnímu tématu, nabyla jsem podle prvních komentářů dojmu, že by snad všichni, co mají maturitu, byli raději vyučení. Že s maturitou nemají šanci na uplatnění. No pak ale přibylo i komentářů o tom, jak je vzdělání v dnešní době důležité.

 Ono to asi nebude tak jednoduché a černobílé, jak se možná na první pohled zdá.

 Zrovna v naší ulici  - jeden dům od nás – bydlí jeden velmi šikovný řemeslník, umělecký kovář.

Má dokonce výstavní pavilon ve své zahradě, kde občas pořádá veřejné výstavy hojně navštěvované. Je to člověk, kterého si lidé v naší čtvrti velmi váží. Navíc je i příjemný a skromný, i když má určitě být na co hrdý. Myslím, že nemá nouzi o zakázky, takže v jeho případě platí, že řemeslo má zlaté dno.

 Mám i druhý příklad. Můj dědeček, kterého jsem bohužel neměla to štěstí poznat, protože zemřel rok před mým narozením, byl církevní malíř a restaurátor. Po vyučení šel „na zkušenou“ dokonce do Vídně. Také zajímavé řemeslo, že? Na konci první republiky byl i městským zastupitelem a teprve nedávno jsem se dozvěděla, že byl zařazen mezi významné občany maminčina rodného města, ač sám nebyl rodák. Vlastně jsem se o něm některé věci dozvěděla až na pohřbu jeho syna, mého strýce, který se u něj vyučil, ale dál mu přes nesporný talent nebylo dopřáno studovat malířství díky „nevhodnému původu“. Maloval tedy také jako dědeček „jen“ kostely, i když měl určitě na víc.

Vím, že zrovna toto nejsou ty typické příklady, které měla Saša svým tématem na mysli. Určitě chtěla spíš znát naše názory na ta praktická řemesla a řemeslníky, které potřebujeme v každodenním životě.

Dnešní doba je skutečně jiná. Mnoho lidí si myslí, že řemeslo je něco podřadného, že pracovat rukama je něco nepatřičného, že je potřeba vystudovat nejen střední, ale i vysokou školu. A kdo může, tak jich vystuduje i víc. A mnohdy ani to už dnes není záruka lepšího zaměstnání.

Vzdělání a vzdělaných lidí si nesmírně vážím. Teď samozřejmě nemyslím ty, co si koupili tituly v Plzni či na jiných, mnohdy soukromých rádoby VŠ  nevalné úrovně. Mám ale pocit, že za posledních dvacet let došlo u nás obecně k veliké degradaci vzdělání – na všech stupních. Je to smutné, že zatímco před revolucí jsme mohli být hrdi na výsledky našeho – nesvobodného – školství, uznávaného i v zahraničí, dnes už je asi mnohé jinak …

Je to ale v lidech. Jen tam, kde se v rodině mluví o vzdělání s úctou, mohou vyrůst vzdělaní jedinci, které naše společnost potřebuje. Možná to zní trochu jako fráze, že?

A naše učňovské školství? Vlastní zkušenost s tímto typem školství nemám, nerada bych tedy dělala unáhlené závěry. V současné době je asi v dost velkém útlumu. Určitě to souvisí i s tím, že populačně silnější ročníky teprve do puberty dorůstají. Možná se ale ještě dožijeme i v této oblasti pozitivních změn.

Mám pocit, že bychom je všichni – a to nejen zde na tomto webu – uvítali…

P. S.  Vyučeného řemeslníka sice doma nemám, ale umí toho víc, než mnohý s výučním listem.

Jala

pozn.red.: text nebyl redakčně upraven

___________________________

V tomto příspěvku to padlo. Čím toho člověk umí víc, tím je skromnější.
Dnes čím dále více lidí ztrácí jak šikovnost, tak skromnost. Také budu doufat, že se dožijeme pozitivních změn
Děkuji za příspěvek a přeji pěkný den – samozřejmě i s šikovným (ne)řemeslníkem :)
Saša

Tématem dne 30. 7. 2012: řemesla a řemeslníci

  • Máte doma řemeslníka?
  • Jaké jsou vaše zkušenosti s řemeslníky?
  • Myslíte, že jich ubývá? Zejména mezi mladými lidmi.
  • A proč?
  • Věříte, že řemeslo má i dnes zlaté dno?
  • Jsou dnešní řemeslníci placeni dobře nebo špatně?
  • A jaký je váš názor na nabírání nekvalifikovaných pracovních sil?
  • Je to nevyhnutelné?
  • A co říkáte na rušení učilišť?

Téma je to závažnější, než se zdá. Doufám, že mě v tom nenecháte samotnou a třeba jen krátce se vyjádříte. Těším se na vaše příspěvky.

Pište na redakční e-mail: redakce@zena-in.cz

Jednu z pisatelek odměním pěkným dárkem (vhodným i pro řemeslníka)), tělovou kosmetikou Avon / planet spa

foto

   
30.07.2012 - Čtenářské příspěvky - autor: Alexandra Stušková

Komentáře:

  1. avatar
    [21] RosaGloriaDei [*]

    Sml59Sml59Sml59Sml59Sml59moc hezky jsi to napsala Sml16

    superkarma: 0 30.07.2012, 23:10:08
  2. [20] Jala [*]

    Kytinkak — #19 Taky si nedovedu a ani nechci představit mít doma manžela, který je nešikovný.

    superkarma: 0 30.07.2012, 22:57:02
  3. avatar
    [19] Kytinkak [*]

    můj manžel také umí vzít za každý konec každé práce, prostě šikula

    1. na komentář reaguje Jala — #20
    superkarma: 0 30.07.2012, 22:36:02
  4. avatar
    [18] ekleinovka [*]

    Moc výstižně napsané ....Sml67

    superkarma: 0 30.07.2012, 21:42:02
  5. [17] magic11 [*]

    pěkně napsané Sml67

    superkarma: 0 30.07.2012, 19:57:24
  6. avatar
    [16] pajda [*]

    Radka.Radecka — #14 ještě jenom dovětek - kolik a za jak dlouho si účtovali elektrikáři v Jitulinčině příspěvku není, to je zřejmě to, v čem si nerozumíme. Je tam jen částka za zedníka. Mimochodem náš zedník, který opravuje pro nás, by nás stál stejnou částku i s helfrem a obědy v Grand Hotelu...jenže to je opravdu PAN řemeslník.

    superkarma: 0 30.07.2012, 14:53:52
  7. avatar
    [15] pajda [*]

    Radka.Radecka — #14 nooo...já si to přečetla a nepočítám, co tam není. Takže znovu z Jitulinčina příspěvku: "za 4 dny měl všechno perfektně hotovo a vyúčtoval si 14 tisíc" .

    A materiál na zdění po elektrikářích je za pusu, jde vesměs o omítky a podobné - opravujeme třetí barák, náklady celkem odhadnu slušně.

    superkarma: 0 30.07.2012, 14:47:54
  8. [14] Radka.Radecka [*]

    pajda — #13 NEchci se zastávat řeneslníků.

    Ale: Jitulinka píše: "po elektrikářích nastoupil zdeník".

    To znamená, že elektrikáři byli minimálně dva krát 3dny a jeden zedník krát jeden den. To je 7 pracovních dní.

    14 000,- děleno 7 dny jsou 2 000,- na den, a v tom jsou i ty odvody a materiál. A to předpokládám, že pracovali 7,5 hodiny denně a nesnažili se být co nejdříve hotovi a tak že dělali déle.

    To už by musela Jitulinka upřesnit.

    1. na komentář reaguje pajda — #15
    2. na komentář reaguje pajda — #16
    superkarma: 0 30.07.2012, 14:24:10
  9. avatar
    [13] pajda [*]

    Radka.Radecka — #11 dotyčný řemeslník fakturoval 4 dny práce. Ano, pokud by měl měsíční pracovní dobu cca 32 hodin, pak bys mohla srovnávat, ale jinak si vynásob 14*5 - měsíc má totiž 20 pracovních dnů - a dobereš se k 70 000Kč příjmu. Materiál určitě nedělá ani třetinu ceny, a ani po zdanění mi to jako nějaká almužna nevychází. A to ještě mlčky předpokládám, že si "nevýučtoval", ale napsal fakturu.

    1. na komentář reaguje Radka.Radecka — #14
    superkarma: 0 30.07.2012, 13:04:47
  10. avatar
    [12] carmi [*]

    Jitullinka — #2 Taky asi záleží na tom, odkud ten řemesník je. Na vsi jsou o hodně levnější, než třeba v Praze.

    superkarma: 0 30.07.2012, 13:02:36
  11. [11] Radka.Radecka [*]

    Jitullinka — #2 Podle mě jsi ještě zapomněla, že ty si těch 14 000,- doneseš domů čistého, kdežto ti řemeslníci z toho musí zaplatit (kromě materiálu) zdravotní, sociální a daně.

    Mimochodem taky pracuji v kanceláři a nosím domů podstatně víc. Takže taky záleží u jaké firmy, na jaké pozici pracuješ a jaké nároky na tebe zaměstnavatel klade.  Já sice pracuji v kanceláři, ale celou směnu se nezastavím, souhromé slovo mohu prohodit u oběda a často ještě zůstanu nad rámec pracovní doby. Nejsem neschopná ani pomalá, ale práce prostě stále přibývá.

    1. na komentář reaguje pajda — #13
    superkarma: 0 30.07.2012, 12:41:23
  12. avatar
    [10] Jindriska8 [*]

    Moc pěkně jsi to napsalaSml59Sml59

    superkarma: 0 30.07.2012, 12:28:11
  13. avatar
    [9] SStream [*]

    Jitullinka — #2 nezapomnělas na materiál? Těch 14 tisíc je opravdu nějak hodně.

    superkarma: 0 30.07.2012, 12:17:37
  14. avatar
    [8] enka1 [*]

    Souhlasím.

    A řemesla by se měla pozlatit, tedy šikovným řemeslníkům. Občas přemýšlím, koho všichni se SŠ A VŠ budou řídit, když nebudou výrobciSml24

    superkarma: 0 30.07.2012, 11:50:47
  15. avatar
    [7] ladouch [*]

    Bohužel dnes se moc mladým nechce živit rukama, když to vidí kolem sebe ani se jim nedivím, každý tady podvádí, tuneluje a okrádá.Sml22Sml22

    superkarma: 0 30.07.2012, 11:48:36
  16. avatar
    [6] malvina [*]

    Jalo, plně sdílím tvůj názor, který máš na  vzdělání u nás. Opravdu je mi teskno ,když vidím  ty poloblbce s titulem Mgr. Z.Plzně. Nikde v civilizovaném světe se nedá koupit  diplom, titul. Pokud ano, tak se to docela dost trestá. Tady v České kotlině.  pohodička, tituly bez studia, žádné tresty. Hezký den Tana m

    superkarma: 0 30.07.2012, 11:44:10
  17. [5] diplopeta [*]

    musím jenom souhlasit Sml22

    superkarma: 0 30.07.2012, 11:41:22
  18. avatar
    [4] LudPa [*]

    Je to pravda šikovný řemeslník nebo švadlena si můžou vydělat, když umí. Za ušití šatů se mi přetočily panenky.

    superkarma: 0 30.07.2012, 11:16:33
  19. avatar
    [3] řinka [*]

    maje — #1  Za 10 let. až staří budou v důchodu a mladí v kancelářích,to bude mazecSml52Pak snad ti důchodci budou mít slušný přívydělek až to ty kancelářský budou znovu učit.

    superkarma: 0 30.07.2012, 11:14:58
  20. avatar
    [2] Jitullinka [*]

    Pěkný článek, úvaha - souhlasím. Sml22 Ale je pravda, že si šikovný řemeslník vydělá mnohem víc než já v kanceláři.

    (předělávali mi elektriku v bytě - po elektrikářích nastoupil zdeník, za 4 dny měl všechno perfektně hotovo a vyúčtoval si 14 tisíc, což si já nevydělám za celý měsíc)

    1. na komentář reaguje SStream — #9
    2. na komentář reaguje Radka.Radecka — #11
    3. na komentář reaguje carmi — #12
    superkarma: 0 30.07.2012, 11:07:58
  21. avatar
    [1] maje [*]

    tak v podstatě souhlasím. jenže ono je to pořád o tom (myšlení lidí) , že kdo je blbej, jde se něčím vyučit. jenže i když se vyučí, tak ty platy nejsou žádná hitovka. můj muž je OSVČ, neskutečně šikovný na ruce, teď dělá "jen" zámečníka. a za ty peníze, co je nucen dělat, je to horší a horší. jako kdyby se u nás dobrá a poctivá práce brala jako podřadnější třeba ouřednímu šimloviSml80Sml80 jen by mě zajímalo, kdo všechnu řemeslnou práci bude dělat třeba za 10 let. až staří budou v důchodu a mladí v kancelářích

    1. na komentář reaguje řinka — #3
    superkarma: 0 30.07.2012, 11:05:56

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme