Domácnost

Jaký máte pocit, když vidíte bonsaj? Já vidím mrzáka

oNěkomu se mohou zakrslé stromečky líbit. Někdo je dokonce pěstuje a má radost, když stromek vypadá nakonec jako přesná kopie vrby nebo ořešáku…

Já vidím mrzáka…

Mám radost, když vidím krásný vzrostlý dub, když se mohu uchýlit do stínu olše nebo se s pokorou kochat majestátem borovic.

Hodně jsem psala o přátelství, které lze uzavřít právě se stromem.

Jak ale přistupovat ke stromům, které člověk násilím donutí k něčemu, co je na hony vzdáleno od jejich původního života?

Strom je živý, protéká v něm míza, kterou „pláče“, když je zraněný.

Jaký si udělat názor, co cítit při pohledu na jeho pár centimetrů vysokého kolegu, který si sám o sobě takhle nevyrostl?k

Který vypadá jako liliput mezi velkými soukmenovci?

Už jste někdy viděli zcela zdravého liliputána??

Nevím, ale nepřipadá mi normální zaštipovat větvičky, svazovat je dráty, aby se zabránilo čemusi přirozenému, a nakonec vypěstovat cosi, čemu jsme znemožnili přirozený vývoj.  

Z mého pohledu je bonsaj ubohý mrzáček, ale možná to hrotím.

Jak se dělá bonsaj?

Jen pro představu. Tady jsou některé návody a rady. Možná vám budu připadat přehnaná, ale stromkem v rukách pěstitele bonsají bych být nechtěla ani omylem.

  • Při základním řezu odstraňujeme nežádoucí větve, nebo je zkracujeme či přetváříme v pahýly.
  • Rány upravujeme hladkým řezem nebo je miskovitě zahloubíme.
  • Větev odstraníme nebo vymodelujeme do jiného tvaru či přetvoříme v pahýl.
  • K docílení požadovaného tvaru používáme řez, ohýbání větví pomocí závažíček nebo kaménků uvázaných na větévky, vyvazování větví pomocí provázků, svěrek nebo roztáčení větví vidlicovými rozpěrami.
  • Mezi pěstiteli již zdomácněla poměrně nová metoda tvarování pomocí drátu. Nejčastěji se používá drát hliníkový.
  • Při tvarování kmínku zahákneme drát za silný kořen a obtáčíme ho pod úhlem 45o vlevo či vpravo vzhůru.
  • Větev pak modelujeme do příslušné polohy oběma rukama.
  • Konec drátu necháme vždy o kousek přesahovat za koncovou větévkou a zahneme ho zpět, abychom se o něj nezranili.
  • Můžeme ho později využít při usměrnění nového výhonku.
  • Po navinutí drátu větev ohýbáme oběma rukama přes oba palce.
  • Máme-li obavu, že se větev zlomí, ohýbáme ji na několikrát (2–3x v týdenních až 14denních intervalech).
  • Po konečném vytvarování necháme drát na větévce tak dlouho, dokud sama nedrží požadovaný tvar.

Potřebné nářadí…

nDlouhé nůžky – ke stříhání pupenů, měkkých rašících výhonů a slabých větviček uvnitř koruny.

Konkávní kleště – k odstranění silnějších větví, kořenů, suchých větví a různých boulí, pahýlů atd.

Ploché kleště –  práci s drátem, upevňování rostlin, ohýbání větví s drát, a i odstraňování kůry techniky shari

oOhýbadla – k tvarování silnějších kmínků a větví, které již není možné upevnit do potřebné polohy ovinutím silným drátem. Občas jsou používány i ohýbací a stahovací svěrky.

Napínací šroubové svorníky – k napnutí drátů při ohýbání rostlin pomocí vázacích drátů.

 

oOpalovací lampa

Bandážovací pásky – na zpevnění větví při poranění nebo náročnějších ohýbáních.

Proč má člověk pořád potřebu něco násilím přetvářet v rámci nějaké zvrácené představě o kráse?

Proč se nedokážeme těšit z toho, co je svobodné a přirozené?

ll

Kdysi jsem četla hrozný článek, kterak východní kultury „tvarovaly“ nožky malých děvčátek tak, že jim byly napěchovány do dřevěných, utahovacích forem, které u děvčete zabránily přirozenému růstu chodidla.

Takto zparchantělá nožička byla pak ve finále maličká, zakrnělá, což bylo žádoucí.

Dítě vyrůstalo až do puberty v obrovských bolestech, které mu způsoboval každý krok.

Nechám to otevřené...

...ale proč mě sakra nepřekvapuje, že pěstování bonsají pochází, odkud pochází?

   
24.03.2010 - Zahrada a květiny - autor: Michaela Kudláčková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [47] Jarkkka [*]

    bonsaje moc neberou, je s tím moc práce Sml16

    superkarma: 0 10.02.2013, 00:14:17
  2. [46] Rikina [*]

    Sml80 Vzato do důsledků by pak vlastně bylo brutálně mrzačeno veškeré rostlinstvo vyskytující se v tom, čemu říkáme kulturní krajina. Protože svobodně růst a rozvíjet se můžou stromy maximálně tak v jihoamerické džungli či africkém buši. Taková araukárie, která v přírodě doroste 30 metrů, a my to máme v pokoji v květináči, jako "pokojovou jedli". Sml80 Takže všechno špatně a zpátky na stromy?

    Mně osobně bonsaje jsou sympatické. Vyvedená bonsaj je malé umělecké dílo. A kytky ve váze mi taky nevadí, vždyť se jich za tím účelem pěstují celé lány. Bez perspektivy jejich koupě do vázy by se tím nikdo neobtěžoval. Sml57 Jo, orvat pod lesem sněženky, za to bych ručičky zpřerážela. Ale vypěstované hybridy květin z květinových polí v Holandsku například, ty mě neurážejí. Sml24

    superkarma: 0 27.03.2010, 17:44:25
  3. avatar
    [45] Myškomedvídek [*]

    bonsaje mám ráda

    superkarma: 0 25.03.2010, 09:48:23
  4. avatar
    [44] OlgaMarie [*]

    Eva_Fl — #43 Mně se také označení "mrzačení" zdá přehnaný. Představ si krásný, zdravý, vzrostlý strom, který ohrožuje obytný dům. Strom člověku překáží, tak se skácí. Jak k tomu přijde, proč nepostavit dům nový, který by stromu nepřekážel?Sml57Sml52

    superkarma: 0 25.03.2010, 07:54:54
  5. avatar
    [43] Eva_CZ [*]

    Ja mam bonsaje moc rada. Jsou krasne. A zive.

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #44
    superkarma: 0 25.03.2010, 01:42:04
  6. avatar
    [42] Mainada [*]

    dodatek k Amazonkám: ňadro si řezaly hlavně pro pohodlnější střelbu a dodnes není 100%, že Amazonky skutečně existovaly.

    K bonsajím: jsem z menšiny,kterým se bonsaje líbí a obdivuji je. Na myšlence v článku něco bude, ale to by jsme pak mohli odsoudit téměř vše. A předložený způsob úpravy a nástroje působí děsivě hlavně na ty, co o tom nic neví.Sml80

    superkarma: 0 24.03.2010, 23:02:27
  7. [41] lenulkabo [*]

    Tak mi paní redaktorko vysvětlete jak je potom  možné že se ty chudinky zmrzačené dožívají tak vysokého věku?

    superkarma: 0 24.03.2010, 21:14:37
  8. avatar
    [40] mysak [*]

    gerda — #27 Já nechápu, proč si lidi s malou zahradou prostě nepořídí jiné ovoce.. Maliny, ostružiny, borůvky.. Na rozdíl od jablek se to nedá celoročně koupit. Nechtělo by se mi věnovat energii na mrzačení stromu, který je na mou zahradu příliš velký.

    superkarma: 0 24.03.2010, 20:38:04
  9. avatar
    [39] paníliška [*]

    Vidím to stejně, bonsaje se mi nelíbí a přijde mi to jako mrzačení zdravého stromu.

    superkarma: 0 24.03.2010, 15:16:40
  10. avatar
    [38] Michaela Kudláčková [*]

    RenataP — #32 ...ano..taky to tak mám. I když jí dá člověk do vázy, už se může dívat dívat jen na to, jak vlastně ten kus kytky umírá.

    --------------------------------------------------------

    Ano, jím květák, zelí, mrkev, dokonce i maso---  ale jím to, abych žila, ne z plezíru Sml58

    superkarma: 0 24.03.2010, 14:36:44
  11. avatar
    [37] Michaela Kudláčková [*]

    átéčko — #35 ..to je hezké co jsi řekla..."přizpůsobila jsem se jim". Vzácnost. Lidé obecně mají přesně opačný model...

    Pojedu z práce s příjemným pocitem.

    superkarma: 0 24.03.2010, 14:34:50
  12. avatar
    [36] Michaela Kudláčková [*]

    OlgaMarie — #30 ..jak říkáš...kdo mě zná, mi pro potěšení řezanou květinku nepořídí. I já kupuji živé v květináčiSml67

    superkarma: 0 24.03.2010, 14:32:14
  13. avatar
    [35] átéčko [*]

    Taky to tak vidím. Je mi jich pak líto, že je někdo kroutí a cvaká. Když jsem měla doma mučenku, věnovala jsem jí celé okno i se záclonou. Bylo to krásné, jak se všude pnula. Teď mám orchideje a přizpůsobila jsem se jim. Do oken jsem koupila žaluzie a nechala udělat široký parapet

    1. na komentář reaguje Michaela Kudláčková — #37
    superkarma: 0 24.03.2010, 13:51:19
  14. avatar
    [34] vladka006 [*]

    Michaela Kudláčková — #19 To byla nadsázka. Z vína je užitek. Ale třeba někdo má užitek i z bonsaje. A to třeba psychický užitek. Rád se na ní dívá, povídá si s ní. Si taky povídám s kytkama. Většinou se jim omlouvám, když je 14 dní nezaliju a mám rovnou pěstované sušené květiny nebo sušenou bazalku. Nebere to tak, že je tyran, že zmrzačil strom pro svou potěchu. Víc se mi líbí "bonsaje" na horách. Tam strom nemá sílu vyrůst, je malinký a při tom se zkroutí do zvláštních tvarů.

    superkarma: 0 24.03.2010, 13:22:12
  15. avatar
    [33] vladka006 [*]

    Alenka0010 — #20 Ta řeka se jmenuje právě po divokých ženách - Amazonkách. Obývaly část Ukrajiny, Malou Asii, část Kavkazu. Tak tam z těch končin jsou Amazonky. Je to z řeckého slova amazoi - bezprsá.

    superkarma: 0 24.03.2010, 13:16:52
  16. avatar
    [32] RenataP [*]

    OlgaMarie — #30 taky nemám ráda řezané... a manžel se naučil kupovat mi květináče Sml52

    1. na komentář reaguje Michaela Kudláčková — #38
    superkarma: 0 24.03.2010, 13:07:21
  17. avatar
    [31] RenataP [*]

    Sml15  Míšo, přivedla jsi mě na dobrou myšlenku... sakra asi pravdivou... souhlasím!

    superkarma: 0 24.03.2010, 13:06:47

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] OlgaMarie [*]

    Michaela Kudláčková — #26 Jsem ráda, že to nebereš jako rejpání a provokování. Je to jen různý úhel pohledu na lidské konání. Co někdo vidí jako prospěšnou činnost, jiného zlobí a má k tomu osobní postoj.

     Pro mě uříznutí krásné květiny symbolizuje smrt. Ani od manžela nepožaduji kupování kytice. Ale společenské konvence i mě donutí občas kytici koupit nebo přijmout.

    1. na komentář reaguje RenataP — #32
    2. na komentář reaguje Michaela Kudláčková — #36
    superkarma: 0 24.03.2010, 12:43:56
  2. avatar
    [29] Michaela Kudláčková [*]

    gerda — #28 ..jo jo jasně...je mi jich líto, ale tady to alespoň něco přinese...

    Mě prostě to svazování a znetvořování mladých stromků přijde jiné a hlavně zbytečné. Ničemu, ale vůbec ničemu to neposlouží. Źádná guma, žádná šťáva, žádný situp - nic. Jen zahrada z mrzáků... Sml80

    superkarma: 0 24.03.2010, 12:41:30
  3. avatar
    [28] gerda [*]

    Michaela Kudláčková — #26 asi se to neodeslalo - a co javorový sirup, národní sladidlo Kanady? Tam se ty cukrové javory pěstují jen kvůli tomu, aby z nich čerpali sladkou šťávu. Dokonce se mi matně vybavuje, jestli o tom nepsal i Verne v knížce 2 roky prázdnin.

    1. na komentář reaguje Michaela Kudláčková — #29
    superkarma: 0 24.03.2010, 12:32:35
  4. avatar
    [27] gerda [*]

    mysak — #21 když je zahrada velká, je to o něčem jiném. Ale v malé zahrádce se čtvrtkmeny se to musí pěstovat trochu jinak, jako kordony,  aby se tam ten zahradník ještě vešel.Sml30

    1. na komentář reaguje mysak — #40
    superkarma: 0 24.03.2010, 12:23:32
  5. avatar
    [26] Michaela Kudláčková [*]

    OlgaMarie — #24 ...Ale já vim. Jednoduše bych nenavrtala strom proto, abych z něj cosi odsála, pokud by mi nešlo o život, nebo to alespoň nebylo hodně vážný-

    Když potřebuju klacík, který má být živý, když lámu šeříky, já se těm stromům před tím omlouvám, vysvětluju, k čemu to potřebuju a neberu víc, než trochu... stejně se u toho cítím blbě Sml30

    1. na komentář reaguje gerda — #28
    2. na komentář reaguje OlgaMarie — #30
    superkarma: 0 24.03.2010, 12:21:49
  6. avatar
    [25] ToraToraTora [*]

    Bonsaj neroste dál i kvůli tomu, že má obvykle velmi málo zeminy. Takže se rostlina svým růstem jen přirozeně přizpůsobí. Jako třeba semínko dubu či borovice padlé do škvíry ve skále, kaštan zapadlý v zanesené okapové rouře.... Vím, jak se dělají, tvarují a poslední, co bych japonské kultuře přisuzovala, je mrzačení nebo kruťárny proti přírodě

    superkarma: 0 24.03.2010, 11:42:05
  7. avatar
    [24] OlgaMarie [*]

    Michaela Kudláčková — #19 Míšo, víš, jak se odebírá z břízy míza? Víš, jak strom trpí, když se sbírá pro léčivé účely ? Ono stačí si i nařezatt pár větviček do vázy, aby byly na velikonoce zelené. To bříza přímo roní slzy.

    Teď v Rusku frčí nápoj - čistá vrbová šťáva. Navrtá se strom a dá se lapačka na šťávu...

    Co navrtávání kaučukovníku?

    Neber to jako rejpání, ale zkušení pěstitelé bonsají, rostinám neubližují. S tímto pohledem bychom mohli brát i jako ubližování psům, že chceme mít čistokrevňáky, když jim nedáváme možnost si fenu nebo psa pro páření svobodně vybrat.

    1. na komentář reaguje Michaela Kudláčková — #26
    superkarma: 0 24.03.2010, 11:32:27
  8. avatar
    [23] MEK [*]

    mám bonsajku už 3 roky,dostala jsem jí od kamarádky k narozeninám

    superkarma: 0 24.03.2010, 11:31:57
  9. avatar
    [22] monkee [*]

    Mně se bonsaje líbí, ale neumím být "ras" a omezovat je drátky.

    Svoji jedinou milovanou bonsajku jsem si vypěstovala z větvičky (ibišek) a jediné úpravy, co jsem dělala, byla úprava kořenového balu (ne pravidelně), úprava délky výhonků (řezem), aby se rozkošatil do korunky a omezená zálivka. Ibišek statečně vyrážel další větvičky (k mé radosti), takže jsem dosáhla požadovaného tvaru stromku, byť hodnotitelé by zkonstatovali, že je poněkud přerostlý - výška asi 25 cm, šířka koruny asi 40 cm.

    superkarma: 0 24.03.2010, 10:57:01
  10. avatar
    [21] mysak [*]

    gerda — #9 stromy plodí velmi dobře i bez stříhání, vyfotím ti na podzim naši zahradu, jestli nevěříš. Například sedmdesátiletá hrušeň byla tak obalená, že listy byly v menšině.

    1. na komentář reaguje gerda — #27
    superkarma: 0 24.03.2010, 09:52:59
  11. avatar
    [20] Alenka0010 [*]

    vladka006 — #17 A já si vždycky myslela, že Amazonka je v jižní Americe.....

    1. na komentář reaguje vladka006 — #33
    superkarma: 0 24.03.2010, 09:38:01
  12. avatar
    [19] Michaela Kudláčková [*]

    vladka006 — #17 ..to je pravda Vlaďko.

    Viděla jsem, jak se připravuje bonsaj už jako malá a myslela jsem pak na to snad týden...ten stromek vypadal tak strašně smutně, nehybně...pamatuji si to pořád.

    logicky, když upravuješ víno není to totéž. To je jasný, taky stříhám květiny, když jim třeba vadnou listy, aby je zbytečně neživily.

    Na ty stromky ze kterých ale má být majestátní velikán třeba v podobě dubu, vážně není pěkný pohled. Lije z nich míza na všechny strany..třeba jsem přehnaná. Ta rostlina ale trpí myslím.

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #24
    2. na komentář reaguje vladka006 — #34
    superkarma: 0 24.03.2010, 09:37:41
  13. [18] Lyoness [*]

    Dimsy — #14 asi tak nejak...

    Nekdo muze namitnout, ze nemaji co delat v byte a maji byt v prirode bla bla bla...

    No, kazdy nema to stesti, ze ma barak a velkou zahradu, kde si muze udelat anglicky park Sml80  Ale jako se vsim se i k tomuto musi pristupovat citlive. Mam rada bonsaje. Verim, ze ne kazdy, je pestuje necitlive...

    superkarma: 0 24.03.2010, 09:34:57
  14. avatar
    [17] vladka006 [*]

    O víkendu jsem oštípala kořeny vína. Zmrzačila jsem je kvůli cennému moku, který popíjím po večerech na zlepšení nálady. Jsem to ale bezcita Sml57, mrzačím vinici kvůli vlastnímu, leckdy i cizímu uspokojení.

    Bonsaje se mi líbí.

    Ty nožičky do mini botiček se dávaly v Číně. Mrzačily se takto jen holčičky. Dělalo se to ještě u miminek, dokud nožička byla hodně tvárná. Prstíky se přivázaly pomalu až k patě a nožka se nacpala do minibotiček. Malá noha byla symbolem urozenosti. Takže se takto mrzačily "jenom" holčičky z vysokých vrstev společnosti. V dospělosti nebyla schopná sama chodit a měla jednu, leckdy dvě služky jako podpěrky. Nad kulturou leckdy zůstává rozum stát. Už se to ale nedělá, což se třeba nedá říct o obřízce. Amazonkám se zase řezal pravý prs, aby síla šla do ruky a ne do prsa a ony byly zdatnější lučišnice. Amazonky byly Evropanky, takže všude v kultuře je černý puntík.

    1. na komentář reaguje Michaela Kudláčková — #19
    2. na komentář reaguje Alenka0010 — #20
    superkarma: 0 24.03.2010, 08:57:57
  15. avatar
    [16] nagy [*]

    mám stejný pocit jako je v názvu, po odchodu dcery z domu mi zbyla jedna "bonsaj", úspěšně začíná růst a mám obavy, že ten strom budu muset někomu potom věnovat na zahraduSml30

    superkarma: 0 24.03.2010, 08:53:27
  16. avatar
    [15] peetrax [*]

    mysak — #5 díky za článek. Sml16

    OlgaMarie — #11 přesně takhle mě to taky napadlo - z těch ovocných stromů je užitek, pak zvířata...

    superkarma: 0 24.03.2010, 08:38:46
  17. avatar
    [14] Dimsy [*]

    No jo, ale já musím taky doma květiny zastřihovat. Třeba takový fikus benjamín. Kdybych ho pravidelně nezaštipovala, měl by holé větve až ke stropu a nakonci tři lístečky. Nebo takový scindapsus. Bezlisté šlahouhy by lezly po celém bytě a moc okrasy by nenadělal.Sml80

    1. na komentář reaguje Lyoness — #18
    superkarma: 0 24.03.2010, 08:24:08
  18. [13] murat [*]

    cítím to stejně Sml22

    superkarma: 0 24.03.2010, 07:59:07
  19. avatar
    [12] *modrá [*]

    jojo, pokřivený stromečky..ble

    superkarma: 0 24.03.2010, 07:48:15
  20. avatar
    [11] OlgaMarie [*]

    gerda — #9 gerda — #8 Takže když do růstu stromů, aby plodily, zasahuju, tak to není mrzačení přírody? Asi není, když člověk z toho má užitek - potraviny.

    Ovlivňování růstu stropmů do tvaru bonsaje je mrzačení, protože z toho komzumní užitek člověk nemá?

    A co někdy pradávno domestikace zvířat? Člověk jim vzal původní způsob života. Zmrazačil je?

    Vypadá to, že z otázky líbí - nelíbí, lze vytvořit i filosofický problém.Sml30

    1. na komentář reaguje peetrax — #15
    superkarma: 0 24.03.2010, 07:46:30
  21. avatar
    [10] dajdada [*]

    boty od vietnamců taky kurví dětičkám nožkySml57

    superkarma: 0 24.03.2010, 07:36:22
  22. avatar
    [9] gerda [*]

    mysak — #4 to je prosté. Kdyby se ovocné stromy nevedly a nestříhaly, neplodily by, ale rostly jen do dřeva a listí. Takhle se strom "přinutí", aby se obalil květem a vytvořil plody. To ti řekne každý zahradník. Ovšem, kdo to neumí, udělá si na zahradě prales, stříhat se musí s citem. Jinak strom vyhodí dlouhé šlahouny a na nich nic.

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #11
    2. na komentář reaguje mysak — #21
    superkarma: 0 24.03.2010, 07:27:17
  23. avatar
    [8] gerda [*]

    Nikdy jsem k nim nenašla vztah, dokonce ani ta krásná kniha na křídovém papíře mě nezlákala k listování. Mně se nelíbí francouzské parky, ale anglické. Taky mám radši, když si vegetaci vezme na starost Matka Příroda, místo aby to fušoval odborník. Tím samozřejmě myslím volnou přírodu, ne lány cukrovkySml30 Takže, milá Míšo, souhlasím s tebou do puntíku, taky mi ty deformace vadí. Já jsem ráda, když všecko pěkně roste jak má.

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #11
    superkarma: 0 24.03.2010, 07:25:14
  24. [7] Anime Otaku [*]

    Mě se bonsaje líbí, ale vždycky jsem si myslela, že se vytváří jen zastřiháváním větviček a málo místem pro kořenový val...

    superkarma: 0 24.03.2010, 07:14:52
  25. avatar
    [6] OlgaMarie [*]

    Mně se bonsaje líbí, ráda je prohlížím, ale doma žádnou nemám. Nám na zahradě příval sněhu totálně zmrzačil  červený buk (ovocné stromy dostaly od PŘÍRODY také co proto). Naštěstí mi jedna zdejší čtenářka poradila, jak škody zminimalizovat a doufám, že se stromy zmátoří. 

    superkarma: 0 24.03.2010, 07:02:46
  26. avatar
    [5] mysak [*]

    peetrax — #3 http://www.ekozahrady.com/cas_ovocnych_stromu.htm

    1. na komentář reaguje peetrax — #15
    superkarma: 0 24.03.2010, 00:33:00
  27. avatar
    [4] mysak [*]

    Vidím to podobně. Ten popis a nástroje vypadají děsivě. Mně přijde ovšem jako zvrhlost i pravidelné stříhání ovocných stromů, moc nechápu, k čemu to je. Člověk věnuje spoustu energie na každoroční mrzačení stromu a ten pak jak o život zmlazuje. Nechápu. Stromy téměř neřežu a oni každý rok jen nepatrně prodlouží větvičky. Ovoce máme víc než dost.

    1. na komentář reaguje gerda — #9
    superkarma: 0 24.03.2010, 00:27:59
  28. avatar
    [3] peetrax [*]

    A co třeba prořezávání ovocných stromů?

    1. na komentář reaguje mysak — #5
    superkarma: 0 24.03.2010, 00:26:37
  29. [2] gentiana [*]

    Michaelo, až budete něco žvatlat o 'východních kulturách', ať už tím myslíte Ukrajinu nebo pobřeží Kalifornie, tak si přečtěte aspoň Lonely Planet. Nějaké články jsou obvykle naprosto nedůvěryhodné zdroje informací... a tak se mi zdá, že jste též vyrobila nějaký článek.

    superkarma: 0 24.03.2010, 00:19:02
  30. avatar
    [1] Dante Alighieri [*]

    Tohle mi odjakživa přišlo zvrhlý a bonsajů je mi líto. Sml15

    superkarma: 0 24.03.2010, 00:07:20

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme