Bulvár

Jaký máte osobní prostor?

Jaký odstup od sebe lidé udržují při komunikaci? Různý, každý má ty své hranice někde jinde. Někdo se rád dotýká jiných či blízkost dokonce vyžaduje i při běžné komunikaci, jiný nutně potřebuje ke spokojenosti určitý odstup.

Svoji roli hraje kultura, ve které žijeme, i rodinné prostředí, z něhož vycházíme.

Jedináček vs. sourozenec?
Některé rodiny se k sobě například při sledování televize tulí na pohovce a jsou spokojení. Jinde se jeden druhého jen stěží dotkne, nedotýkají se a udržují si svůj odstup. Též projevy fyzické blízkosti jsou to, co si přinášíme z rodiny. Od nejranějšího dětství sledujeme u rodičů, jak se k sobě fyzicky chovají. Jste-li jedináček, pak si patrně svůj osobní prostor chráníte o něco více než lidé vyrůstající s několika sourozenci. Můžete pak mít problém s otevřeností vůči ostatním.

Extrovert vs. introvert?
Extrovert je otevřený světu, introvert pak chrání svůj prostor a rád má o svém komunikačním partnerovi přehled od hlavy až k patě. Pokud se někdo přiblíží blíž, introvert zase o krok ustoupí, aby neztratil přehled. Rozhovor dvou takto rozdílných osob pak může být poněkud zmatený a problematický. Extrovert přistupuje blíž ve snaze o sblížení, introvert ustupuje, protože to chápe jako ohrožení.

Společnost také ovlivňuje
Každý národ je jiný, a to platí i o potřebě a velikosti osobního prostoru. Obecná definice osobního prostoru není všude stejná. Australanky si od mužů drží při běžném rozhovoru odstup o celých 17,5 cm větší než švédské ženy, tvrdí Martin Lloyd-Elliott ve své knize Řeč těla. Stejně Španělé, Řekové, Portugalci jsou těmi, kteří udržují malý odstup a rádi se vzájemně přátelsky dotýkají. Severské národy, Britové, obyvatelé středního východu zase mají rádi větší odstup.

Co z toho plyne?
Že člověka nepředěláme a také že nic není nenormální ani jednoznačné. Každý z nás má potřebu osobního prostoru jinou, jinak velké „intimní teritorium“, a tak nezbývá než se vzájemně respektovat. Poznat se a respektovat!

Jaký máte osobní prostor vy? Vadí vám, když se na vás lidi „lepí"? Nebo jste naopak kontaktní typ? Co třeba fyzický kontakt při obchodním jednání, vadí vám? A při zdvořilostní návštěvě?

   
02.10.2007 - Společnost - autor: Renata Petříčková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [150] Bellana [*]

    Blueberry: Člověk, který má potřebu teatrálně objímat cizí lidi, ocicmávat je, ňuňat na každé malé dítě, sahat na cizí psy, není pro mě vřelý člověk, ale člověk bez empatie
    (Na lidi se usmívám, jsem přívětivá, ale nesmí se na mě sahat, to mi úsměv z tváře mizí a otvírá se mi kudla v kapse.)

    superkarma: 0 03.10.2007, 00:05:22
  2. avatar
    [149] Jupíí [*]

    Je mi to jasné- všichni upocení smraďoši mají tendence se tulit k cizím lidem, kdežto správní tuzemci si udržují odstup a neriskují

    superkarma: 0 02.10.2007, 21:49:23
  3. avatar
    [148] micinka.juli [*]

    Radka27: 146 nemyslím,že bych je cokoli učila,myslím,že se navzájem vyhledávají podobní lidé...
    ale mám i introvertní kámošku,je to bezvadná holka,ona se nezdá,víc si chrání své soukromí,ale se mnou se umí pěkně odvázat,takže mám za ni radost

    superkarma: 0 02.10.2007, 20:32:44
  4. avatar
    [147] kareta [*]

    Obecně si češi drží odstup a nedruží se. Raději koukají na TV

    superkarma: 0 02.10.2007, 20:05:38
  5. avatar
    [146] Radka27 [*]

    micinka.juli: Líbilo se mi co jsoi napsala... "Jsem vřelá a setkávám se se stejnými lidmi..s vřelými." Rozumíš proč? Protože jsi je to naučila a oni se k tobě chovají stejně. Dala jsi najevo, že u Tebe mohou být vřelí

    a....: Nevěř tomu, že vřelost je póza. Na někoho nesympatického se vřele vrhnou prostě nejde ani kdyby to byla profesionální póza. Bude to poznat. Tohle se našvindlovat nedá.

    superkarma: 0 02.10.2007, 18:50:20
  6. avatar
    [145] Radka27 [*]

    Jsem to většinou já, kdo se při setkání na vhodné ženské spřátelené a sypatizující objekty přátelsky vrhá s otevřenou náručí Určitě to uvolňuje atmosféru Samozřejmě že si to nedovolím ke každému, ale podaná ruka a líčko na líčko se sympatickou osobou musí být.

    superkarma: 0 02.10.2007, 18:40:57
  7. avatar
    [144] Radka27 [*]

    Co je to za otázky? Když někoho znám, tak prostor může být i nula, když je mi někdo sympatický, je prostor minimální, od volů se držím na dva metry. Čili osobní prostor mám proměnlivý.

    superkarma: 0 02.10.2007, 18:32:52
  8. avatar
    [143] Vivian [*]

    Blueberry: jasně, a taky smrděj a kradou. Podle všeho to jsou vůbec nejstrašnější lidi na světě

    superkarma: 0 02.10.2007, 18:23:30
  9. avatar
    [142] Ťapina [*]

    Blueberry: Já považuju za normální, že jsem na lidi milá, dokud mě nenaštvou. Tedy na ty neznámé dokonce víc, než mnohdy na známé

    superkarma: 0 02.10.2007, 18:00:41

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [140] Blueberry [*]

    Muj pritel (Kanadan) rika, ze Cesi jsou zapskli a permanentne nasrani negativisti. Musim s nim bohuzel souhlasit. Teprve v poslednich letech jsem zacala roztavat a byt mila i na nezname lidi, bez problemu objimam i vzdalene pribuzenstvo a nedela mi problem nabidnout pomocnou ruku lidem, kterych bych si driv ani nevsimla. Empatie je neco, co Cechum chybi a jak Kote pise, souvisi to i s tim osobnim prostorem.

    superkarma: 0 02.10.2007, 17:36:18
  2. avatar
    [139] Jaštěrička [*]

    *Kotě*: 109-naprosto souhlasím. I s tou přehnanou hysterií u nás.
    Canadian: Při "líbání" ruky se mají podle bontonu jen rty přiblížit k ruce a ne ji oslintávat

    superkarma: 0 02.10.2007, 16:34:35
  3. avatar
    [138] Vivian [*]

    micinka.juli: to mně taky vadí Nebo u pokladny v sámošce, když platím kartou a zadávám PIN a nějakej mazlík mi přitom dejchá na krk

    superkarma: 0 02.10.2007, 16:29:45
  4. avatar
    [137] micinka.juli [*]

    a teď jsem si uvědomila,kdy opravdu vyžaduju osobní prostor,jak je na poštách nebo v bankách čára - diskrétní zóna a někdo se naprdelí za mě, tak toho bych tloukla, dokud se mu nerozsvítí v palici!!!! protože co je mu do mejch účtů a soukromejch věcí

    superkarma: 0 02.10.2007, 16:24:14
  5. avatar
    [136] micinka.juli [*]

    Vivian: tak to je pravda, já jsem si v neděli vystála v Jindřišský frontu jak na maso - nešly jim ty jejich přístrojky na vydávání čísel, no už nikdy více, ale když ona skleróza holt bolí

    superkarma: 0 02.10.2007, 16:21:44
  6. [135] Rikina [*]

    micinka.juli: a vodotrysk a umělé kytky. Holt moderní pošta.

    superkarma: 0 02.10.2007, 16:21:08
  7. avatar
    [134] Vivian [*]

    micinka.juli: na malou vesnickou poštu se vejdou nejvejš tři lidi, taková fronta se dá i odstát

    superkarma: 0 02.10.2007, 16:19:42
  8. avatar
    [132] micinka.juli [*]

    Rikina: 127 u vás máte lehátka?

    superkarma: 0 02.10.2007, 16:16:27
  9. avatar
    [130] micinka.juli [*]

    kareta: no to chápu,že to nechápali,já občas licituju,že by mi to nesejmutelné zboží měli dát zadara a obvykle prorazím ten neutrální xicht,co pokladní při začátku směny nasadí na obličej

    superkarma: 0 02.10.2007, 16:15:38
  10. avatar
    [129] Vivian [*]

    Nyotaimori: (118) potkat se můžeme, ale nebudeme na sebe šahat a nemusíme se spolu ani bavit, já jsem strašně odtažitá

    superkarma: 0 02.10.2007, 16:14:32
  11. avatar
    [128] gwen [*]

    Já jsem těžkej introvert. V MHD se stáhnu do sebe a nějak to přežiju.
    Já když jsem naštvaná, tak se umím tvářit ledově, a to mi jde raději každý z cesty.
    Líbání nesnáším a objímání mi taky není příjemné. A taky jsem vysazená, když mi chlap podává ruku, tedy pokud není výrazně starší. To se u mě chlapec vždy shodí a mám sto chutí mu tu ruku nepodat.

    superkarma: 0 02.10.2007, 16:11:11
  12. [127] Rikina [*]

    Vivian: u nás na venkově nemáme na poště sedátka, takže to nehrozí.

    superkarma: 0 02.10.2007, 16:09:11
  13. avatar
    [125] Vivian [*]

    Rikina: já ani nemusím lízt do autobusu, dneska mě takhle přised jeden prostorově rozměrný pán na poště, když si sedl vedle mě a "přetekl" na moje sedátko A mně bylo zrovna dost vedro, takže fakt nebylo příjemné cítit na sobě něčí teplé tělo. A on měl hlavně na sobě propocené oblečení, takže mě zavalil i nelibou vůní svého těla... Tenhle typ fyzického kontaktu opravdu nemusím

    superkarma: 0 02.10.2007, 16:06:33
  14. avatar
    [124] kareta [*]

    micinka.juli: to s pokladníma dělám taky. Taky jsem se bavila ještě když jsem byla v zaměstnaneckém poměru větami: nadšeně"Konečně pondělí" a otráveným""Zase pátek odpoledne" Spousta lidí to NEPOCHOPILA

    superkarma: 0 02.10.2007, 16:03:47
  15. [123] a.... [*]

    No přes tohle všechno doufám, že si na tváři dokážu uchovat pokud možno neutrální výraz, abych nekazila rána i den svým spoluobčanům. Tento neutrální výraz jsem naposled ztratila na letišti letos v červnu, tímto se lidem, kteří mě viděli v hysterickém afektu a měli tak pokažený let, na který se s úsměvem na tváři upřímně těšili, omlouvám

    superkarma: 0 02.10.2007, 16:01:07
  16. avatar
    [122] Vivian [*]

    *Kotě*: to, že se člověk chová odtažitě k lidem, které (moc) nezná, ještě neznamená, že to je necita, který neumí pohladit nebo vyjádřit cit. Ono je to uvnitř mnohdy úplně jiné, než jak se to jeví navenek. Myslím, že člověk by se hlavně neměl nutit do chování, které je mu proti srsti. (Tím samozřejmě nechci říct, že bychom se neměli ani učit se víc usmívat a jednat s ostatními přívětivě, ale myslím si, že je zbytečné se nutit třeba objímat a líbat cizí lidi, pokud je mi to vysloveně nepříjemné. Myslím, že snad každý pozná, že to nejde od srdce, že je to vynucené...)
    Já nemám problém člověka třeba obejmout nebo pohladit, když vidím nebo cítím, že to potřebuje, ale nedokážu to dělat tak nějak na potkání. Zkrátka s fyzickým kontaktem zacházím jako s kořením, méně je více :))

    superkarma: 0 02.10.2007, 16:00:22
  17. [121] Rikina [*]

    Lidi, čím to jezdíte? Nebo mám tak vysoký práh odolnosti? V MHD se mi nic zde popisovaného neděje, leda výjimečně, ale to málem nestojí za řeč. A to poslední čtyři měsíce trávím cestováním různými prostředky šest hodin denně.

    superkarma: 0 02.10.2007, 15:58:44
  18. avatar
    [120] micinka.juli [*]

    Zaffira: jsem prostě magor,nikdy bych to nechtěla dělat,ale vím,že se může stát cokoli a já budu ráda za fachu u pokladny a takovej jeden sluníčkovej člověk dokáže ten nudnej den docela rozsvítit ...právě moje ségra byla naprosto šokovaná, ona by se s cizím člověkem do řeči nedávala..já vždycky zkoušim,když to nebere čárovej kód,tak blbnu,že je to dárek zadara a bonus a když se zasměje,je to OK,když ne,neprudim dál

    superkarma: 0 02.10.2007, 15:57:30
  19. [119] Zaffira [*]

    micinka.juli: to jsi dobrá, že tak rozesmíváš pokladní, já jsem většinou tak unavená nebo myšlenkama mimo, že reaguju jen, přihodí-li poznámku oni :-)
    Manx: a....: MHD - já se občas řídím radou "usmívej se, kdovíco ti to může přinést", ale v narvané MHD teda nee, obzvlášť když mi za zádama pořád někdo přelízá sem a tam

    superkarma: 0 02.10.2007, 15:54:08
  20. avatar
    [117] micinka.juli [*]

    Manx: já s sebou tahám muziku,časák,knížku nebo si něco drásám do notýsku,takže na xichty zvysoka ím,ale když vejdu a vidím třeba vysmátý mláďata,je mi to příjemnější než koukat na zapšklý "dospěláky"... to radši umřu s pubertou (jako můj tatínek)
    a....: já trávím ráno hodinu a odpoledne taky v MHD,takže mám bohaté zkušenosti se spánkem,otlučenou hlavou,přečtením celého tlustého časopisu,vybité mp3...samý lahůdky

    superkarma: 0 02.10.2007, 15:48:44
  21. [116] a.... [*]

    Manx: Já se při cestování tvářím nasraně vždy. Cestování je totiž únavná ztráta času, já přece vůbec nechci být v tramvaji, v autě zšprajclá v koloně, na letišti, já už chci být tam, kam tím dopravním prostředkem mířím a být tam, kde zrovna jsem mě fakt nebaví a velmi mě to unavuje . Proto jsem naštvaná

    superkarma: 0 02.10.2007, 15:46:01
  22. avatar
    [114] micinka.juli [*]

    *Kotě*: asi teda nejsem Čech,teda Češka,podle chování jsem z jihu,jsem vřelá,ač má máti ne,umím projevit emoce...ona je studená (dost mě to mrzí,ale už ji nepředělám),svého syna učím něco jiného,když potřebuje a já nejsem v kondici,může přijít pro objetí později,když se pohádáme,jdu se omluvit,obejmeme se a je nám oběma líp (a není to žádnej malej cápek,je mu 16)
    znám ale dost lidí,kteří jsou spíš jako já,vřelí,vnímaví a s těmi se stýkám. mohu-li,vyhnu se lidem permanentně naštvaným, protože ti mě vysávají a to já nerada.
    hrozně ráda rozesmívám pokladní v šílených supermarketech,chápu,že je ta práce stereotypní a ubíjející,obvykle se nakonec směje celá fronta...
    taky mívám blbou náladu,ale nepřevládá,naštěstí ne

    superkarma: 0 02.10.2007, 15:41:09
  23. [113] Zaffira [*]

    *Kotě*: taky si myslím, že je to generalizování -záleží od člověka. Třeba takovej Španěl tě možná poplácá, popláče s tebou, ale uvnitř mu to může být fuk - a od toho si vybíráme přátele, podle toho, jací jsou, ne?

    superkarma: 0 02.10.2007, 15:37:33
  24. [112] a.... [*]

    *Kotě*: Ne,tak s tím nemohu souhlasit, nevím, jak to mají druzí, ale mě opravdu neovlivňuje to,jak se tvářím. Pokud se na paní učitelku své dcery usmívám, určitě ve mně kontakt s ní nevyvolá libější pocity než kdybych se mračila, jen chci, aby konverzace proběhla korektně, takže se usmívám, i když jí říkám věci, které milé nejsou
    Dát najevo druhému radost nebo smutek dokáže ten, kdo něco takového dokáže osobně intenzivně prožít. Pokud má vlastní prožitek téhle emoce dokáže se vcítit do toho, jak to cítí druhý. Máš pravdu, že vyjádřit soustrast lidé velmi často nedokážou, musím říct, že já jsem bývala taky velmi často v rozpacích a dokážu to až po svém osobním prožitku takové události, až od té doby co mi zemřel otec, teď už naprosto přesně vím, co mám lidem říct a jak se chovat, ale dříve jsem to skutečně tak nějak nevěděla.

    superkarma: 0 02.10.2007, 15:34:31
  25. avatar
    [111] micinka.juli [*]

    Vivian: mračení mi snad až tak nevadí,ale nasraný xichty,co se tváří,že je obtěžuju,jen vejdu do MHD,tak ty mám chuť tou kabelkou taky třískat

    superkarma: 0 02.10.2007, 15:34:06
  26. avatar
    [110] Lilinka [*]

    Mě baví tohleto generalizování - "Češi jsou takoví a takoví". Fakt mě to moc baví

    superkarma: 0 02.10.2007, 15:20:28
  27. avatar
    [109] *Kotě* [*]

    a....: k čemu? No k čemu píšu. Myslím, že to jak se chováš, ovlivňuje to, jak uvažuješ nebo cítíš. Bez ohledu na to, zda je to naučené jako společenská formalita. Věřím, že když se člověk místo mračení na lidi usmívá, má to vliv na to, jak se cítí a jak uvažuje. Stejně jako člověk, kterému nedělá zatěžko někoho obejmout "jen tak", nebude mít problém někoho obejmout, když to ten druhý bude opravdu potřebovat.

    A ještě než mi napíšeš, že tohle ty samozřejmě umíš - já jsem se mnohokrát setkala s tím, že právě tohohle Češi nejsou schopni, neumí například někomu vyjádřit soustrast tak, aby to znělo upřímně, neumí druhého pohladit (slovem ani dotekem), ale ani dát najevo radost nebo ocenění druhého... prostě jsme odtažití až do morku kostí.

    Já to respektuju, ale nic oceněníhodného mi na tom nepřipadá.

    superkarma: 0 02.10.2007, 15:18:36
  28. avatar
    [108] Vivian [*]

    micinka.juli: nj, zlatí mračouni, u nich je aspoň jasné, že stoprocentně nic nepředstírají

    superkarma: 0 02.10.2007, 15:18:20
  29. avatar
    [107] micinka.juli [*]

    a....: jako hypervysmátý Amíci, všichni šťastný až běda...přišlo mi to jako hustá póza

    superkarma: 0 02.10.2007, 15:15:24
  30. avatar
    [106] Ťapina [*]

    *Kotě*: Se mnou se rodiče mazlili dost, ale právě proto nevím, proč bych se měla objímat a líbat s kamarádkou. Považuju takový kontakt za intimní. Naštěstí mám objímacích kamarádek jen pár a už jsem si na to u nich zvykla

    superkarma: 0 02.10.2007, 15:15:01

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme