Zdraví

Jaký má vliv složení potravy na náš chrup?

Potrava ovlivňuje dutinu ústní dlouhou dobu po rozžvýkání potravy. Existují potraviny, které mají větší vliv na vznik zubního kazu, a potraviny, které zubům neškodí. Na co si tedy máme dát pozor a naopak co nám v péči o zuby pomůže?

Potraviny zubům škodlivé: jsou pokrmy obsahující cukry nebo škroby. Nejzákeřnější jsou potraviny obsahující lepivé cukry a nápoje obsahující cukry i kyseliny. Po vyčištění zubů se vytvoří na jejich povrchu ochranná vrstva, kterou však brzy po té začnou osídlovat mikroorganismy dutiny ústní. Každé další konzumované jídlo pak zvyšuje kyselé prostředí úst. Čím více přijímaných sacharidů, tím více se množí bakterií.

Princip preventivního působení:

Všechny sacharidy obsažené v potravě se rozkládají na jednoduché cukry, některé již v dutině ústní, jiné v zažívacím traktu.

Speciální bakterie vyskytující se na povrchu zubu využívají cukry k přeměně na kyseliny. Tyto kyseliny pak rozpouští minerály zubní skloviny. Při normálním stavu však dochází opět ke zpětné mineralizaci zubů působením zejména slin. Pokud je úbytek minerálů trvale větší než jejich zpětná obnova, vzniká zubní kaz. Čím déle zůstávají zbytky potravy v ústech, tím větší je působení bakterií a následného působení kyselin.

Lidé, kteří popíjí sladké nápoje během dne nebo konzumují sladkosti mezi hlavními jídly, mají větší riziko vzniku zubního kazu. Naopak však existují potraviny, které neutralizují kyselé prostředí v ústech, zvyšují tvorbu slin a přispívají tak k obnově mineralizace zubů. Např. proleželý sýr konzumovaný bezprostředně po jídle tlumí působení kyselin. Také žvýkačky s obsahem Xylitolu napomáhají v boji proti zubnímu kazu tím, že snižují účinek kyselin.

Celková nedostatečná výživa organismu se rovněž projeví (často prvním příznakem) na zdraví dutiny ústní. V důsledku toho mohou vznikat různé nemoci zubů a dásní včetně ztráty zubů.

Návody a doporučení:

- Jíst pestrou a vyváženou stravu.
- Udržovat si správnou tělesnou hmotnost.
- Konzumovat dostatek vlákniny, ovoce, zeleniny. Omezit tuky a udržovat správnou hladinu cholesterolu.
- Omezit množství cukrů, soli a konzumace alkoholu.

Další doporučení, která snižují působení kyselin v ústech jsou:

1. Vyhýbat se svačinám mezi hlavními jídly, Pokud svačíte, vyberte si vhodné potraviny (nejlépe proteiny - sýr, kuře, oříšky popř. zelenina a ovoce).

2. Omezit konzumaci sladkých nápojů během dne (nejlepší je neslazený čaj nebo voda).

3. Nahraďte sladkosti cucáním bonbonů bez cukru.

4. Příliš kyselé potraviny (citrusy) mohou přispívat k více kyselému prostředí v dutině ústní a následné demineralizaci, proto je vhodnější jejich konzumace spolu s dalšími potravinami.

5. Nejvhodnější je čištění zubů po každém jídle, nebo alespoň dvakrát denně.

Odborný zdroj: www.zdravyusmev.cz

   
10.01.2005 - Zdraví - autor: Komerční článek

Komentáře:

  1. avatar
    [8] Trinitty20 [*]

    Dašenka: Máš pravdu má se jíst aspoň 5 x denně po malých dávkách, ale co chrup? Abysme nedopadli jak v reklamě na ODOL

    superkarma: 0 12.01.2005, 11:42:36
  2. avatar
    [7] Vivian [*]

    Ad 6. - podle mě si na to každej musí přijít sám.

    superkarma: 0 10.01.2005, 23:02:32
  3. avatar
    [6] Vivian [*]

    kubikm: no jo, ony jsou každou chvíli nějaké "nejnovější studie", a jeden aby se z toho zbláznil, pokud by chtěl žít přesně podle toho, co právě v danou chvíli vědci tvrdí. A kdyby aspoň všichni tvrdili to samý...

    superkarma: 0 10.01.2005, 23:02:14
  4. avatar
    [5] kubikm [*]

    Dašenka: dokonce podle nejnovějších studií se má jíst ne podle hodin, ale jen tehdy, když máš hlad.....

    superkarma: 0 10.01.2005, 22:50:20
  5. avatar
    [4] Ťapina [*]

    Dašenka: Teď už zase ne, teď se jí třikrát. Jinými slovy chcete mít zdravé zuby? Hubněte se ženou-in

    Tak já jsem nakonec měla v životě jeden jedinej kaz proto, že nežeru ty blbé pomeranče a mandarinky, které mi celé dětství někdo nutil jako úžasně zdravé? I bych tomu věřila

    superkarma: 0 10.01.2005, 19:03:33
  6. avatar
    [1] Dašenka [*]

    1. Vyhýbat se svačinám mezi hlavními jídly, Pokud svačíte, vyberte si vhodné potraviny (nejlépe proteiny - sýr, kuře, oříšky popř. zelenina a ovoce).
    Tak to je trošku divné ne? Všude na nás tlačí, abychom jedli 5x denně menší množství. Nějak si ti odborníci na výživu odporují

    superkarma: 0 10.01.2005, 10:40:38

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme