Reklama

breakf

Všimli jste si, že se v našem každodenním životě uchytila spousta zažitých stereotypů, kterých se nehodláme za nic vzdát, a když jsme pak nuceni onu konkrétní věc udělat jinak, dokáže nás to na zbytek dne rozhodit? O to horší je, když se musíte svého oblíbeného rituálu vzdát hned ráno.

Jaký je váš snídaňový rituál? Dopřáváte si hody u švédského stolu, nebo jen v rychlosti vypijete šálek kávy?

Nejradši mám švédský stůl.

„Moje všední snídaně není nijak zvláštní. Uvařím si čaj a dám si k němu to, co zrovna najdu. Někdy to je chléb se sýrem nebo uzeninou, jindy jogurt a piškoty. Ve všední dny snídá každý člen rodiny zvlášť, a proto si to vynahrazujeme o víkendu, takové snídaně formou švédského stolu mám opravdu ráda. Na stůl připravím od každého něco. Cereálie, pečivo, jogurty, uzeniny, sýry, ovoce, zeleninu, něco sladkého, džus, mléko a čaj. Každý si vybere, na co má právě chuť. Po snídani sklidím ze stolu to, co se může zkazit. Zbytek tam nechám a všichni během dne ještě uzobávají,“ popisuje svůj rituál devětadvacetiletá maminka Bára.

Snídaně formou švédského stolu má nevýhodu v tom, že nemáte svůj příjem dostatečně pod kontrolou, a tak se může stát, že hned po ránu sníte víc, než vaše tělo potřebuje. Pokud navíc máte ve zvyku ochutnat od každého něco, zatěžujete zbytečně svůj organismus, který potřebuje více energie na zpracování potravy. Ani pro děti to není nejlepší volba. Děti totiž mají ve zvyku vybrat si to, co jim nejvíc chutná. To obvykle bývají sladké potraviny, které sice dodají energii rychle, ale tělo ji také rychle spotřebuje.

Ráno mi stačí káva.

„Moje ráno vypadá tak, že nejvíce času věnuji zkrašlovacím procedurám, a u toho popíjím černou kávu. To je také celá moje snídaně. Bez ranní kávy se neobejdu. I když vím, že si ji nestihnu vypít, musím si ji uvařit a třeba i trochu usrknout, alespoň pro ten pocit. V průběhu několika let jsem si na nesnídání zvykla,“ říká další z oslovených žen, Markéta.

Káva sama o sobě, tedy bez mléka a cukru, neposkytuje žádnou energii. Pokud si kávu sladíte, pamatujte, že standardní kostka cukru přináší 71,4 kJ. I přesto je tento příjem energii tak malý, že jej snad ani nelze nazvat příjmem. Vynechávání snídaní organismu neprospívá, pokud se tímto způsobem snažíte zhubnout, nejspíš se setkáte s opačným účinkem. Lidé, kteří nesnídají, jsou ohroženi nadváhou a obezitou, a to i přesto, že jejich celkový energetický příjem není vyšší než u osob s normální hmotností. Vynechávání snídaní podporuje vznik energetické úspornosti, což znamená, že tělo pracuje na úsporný režim a „šetří“ svou energií. Kdo nesnídá, je také méně výkonný a hůř se soustředí.

Nejdřív si dám rozcvičku

„Hned po probuzení nemám na jídlo ani pomyšlení, proto se nejprve obléknu a jdu si dát trochu do těla se svým psem. Máme velkého lovce, který potřebuje hodně pohybu, takže minimálně půl hodinky strávím venku. Během té doby se mi tělo probudí a já už dostávám hlad. Potom už si tu snídani dám. A co snídám? To je různé, ale snažím se zdravě.“ uvedla studentka Helena.

Tělo je po nočním několikahodinovém hladovění už na samém dně svých zásob, a proto je dobré dodávat mu energii co nejdříve po probuzení, aby pak nedocházelo k automatickému ukládání „na horší časy“. Další důležitou věcí je to, jakou snídani pak zvolíme.

Vyzkoušejte BeBe snídani

bebeSušenky BeBe Dobré ráno, kelímek bílého jogurtu, jablko, ovocný čaj 250 ml – 1600 kJ. Ze všech vyjmenovaných typů snídaní se právě tento typ snídaně jeví jako nejvhodnější. Poskytuje potřebné množství energie a k tomu vyvážený příjem bílkovin, tuků i sacharidů. Výhodou je vyšší příjem vlákniny z celozrnných sušenek a ovoce. Důležité je nezapomínat na bílkoviny (jogurt, mléko, pro zpestření tvaroh), které spolu s vlákninou velmi dobře zasytí.