Rodina

Jaký by měl být správný jídelníček kojících matek?

nedávném článku jsme si řekli, proč je při kojení důležité stravovat se správně. Nyní přinášíme konkrétní rady, jak na to, abyste tělu dodaly potřebné živiny a tím napomohly i bezproblémovému kojení.

kojení

Vzorové složení jídelníčku kojící maminky

Základem je zdravá, pestrá a vyvážená strava. Celodenní jídelníček kojící ženy by měl tedy obsahovat:

  • 1–3 porce bílkovin – maso všech druhů, ryby, vejce, luštěniny – navýšení o 1 porci
  • 3–4 porce mléčných výrobků – ideálně zakysaných -navýšení o 1 porci
  • 2–4 porce ovoce
  • 3–5 porcí zeleniny
  • 5–6 porcí sacharidů - těstoviny, rýži, brambory, pečivo, ideálně celozrnné – navýšení o 1-2 porce

Orientační velikost 1 porce je jedna zarovnaná hrst.

Nezapomínejte navýšit příjem prospěšných omega-3 a 6 mastných kyselin, které jsou důležité pro rozvoj zraku a mozku kojeného dítěte. Získáte je nejlépe z tučnějších ryb a syrových rostlinných olejů (řepkový).

kojení

TIP: Pro doplnění prospěšných látek se můžete spolehnout i na potravinové doplňky určené speciálně kojícím maminkám.

Stejně důležité je dbát i na pitný režim

Příjem tekutin by se měl navýšit o množství vyprodukovaného mateřského mléka. Celkový příjem by tedy měl být 2-3 litry denně. Nejvhodnější je neperlivá kvalitní voda nebo minerálka se slabou mineralizací. Vhodné jsou také ředěné džusy a ovocné čaje a nezapomínejte ani na mléčné nápoje, které se počítají do příjmu mléčných výrobků. Množství kávy, jiných kofeinových nápojů a silných černých čajů omezte a alkohol vylučte zcela. Nepřehánějte to ani s pitím bylinkových čajů.

Čemu se při kojení vyhnout?

kojeníPři kojení není vhodné se v jídelníčku preventivně omezovat ve výběru potravin kvůli nadýmání miminka, protože každému miminku může vadit jiná součást výživy matky nebo nevadí vůbec nic. Dříve se též zastával názor, že kojící maminka nemá konzumovat alergeny, nicméně bylo prokázáno, že vyloučení alergenů nemá preventivní účinek na vznik alergického onemocnění u dítěte. Zbytečným omezováním se ochuzujete o prospěšné živiny z mnoha druhů potravin. Jezte tedy zdravě, pestře a vyváženě a sama určitě brzy vypozorujete, po kterém vašem jídle se děťátko případně necítí dobře. Teprve potom, můžete tyto problematické potraviny na čas vyloučit.

Více informací najdete na stránkách www.1000dni.cz.

   
29.06.2015 - Těhotenství a porod - autor: odborný článek

Komentáře:

  1. avatar
    [2] RenataMor [*]

    mě honila při kojení pořád mlná na čokoládu

    superkarma: 0 29.06.2015, 19:53:34
  2. [1] bobani [*]

    dobré rady

    superkarma: 0 29.06.2015, 09:02:46

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme