Zdraví

Jaké jsou zkušenosti pacientů a zdravotníků: Příběhy z praxe

Podání nesprávných léčiv, zmařené chirurgické zákroky, špatná diagnóza – to jsou podle zahraničních výzkumů nejčastější omyly ve zdravotnictví. K tomu všemu přidejme nestandardní chování, nerespektování práv pacientů, omezený dialog a tlak na zdravotníky.  

PACIENTI

Pacient jako objekt

doktor

Gynekoložka poslala těhotnou ženu na ultrazvuk do nemocnice. Zde bylo bez jejího souhlasu přítomno pět studentů, kterým lékařka oznámila, že plod je malý a mrtvý. S vyšetřovanou ženou nehovořila. Sestřička ji pak poslala na kyretáž. Druhý den byla žena bez informací propuštěna domů. Při kontrole po 14 dnech objevila ženina gynekoložka v děloze zbytky plodu.

Za lékařské pochybení může pacient žádat náhradu nákladů spojených s léčením, ztrátou výdělku, bolestí a ztížením společenského uplatnění. Pokud řešení nebude úspěšné, lze se obrátit na zřizovatele nemocnice, například kraj, či se dovolávat svého práva soudně.

Neposkytnutí „drahé“ služby

Lékař – specialista vysvětlil pacientce, že jí již dále není schopen poskytovat nákladnou indikovanou léčbu. Zdravotní pojišťovna jej totiž pokutovala za překročení limitu. Doporučil jí, aby si našla jiného lékaře.

Zákon neumožňuje lékařům, aby přerušili poskytování zdravotních služeb pacientovi, jehož léčba je nákladná. Pokud neexistuje možnost méně nákladné, ale stejně účinné léčby, pak by si měl lékař u zdravotní pojišťovny zvolenou léčbu obhájit, protože splňuje zákonné podmínky úhrady. Pacient také může stanovisko zdravotní pojišťovny napadnout sám. Rovněž je možné požádat zdravotní pojišťovnu o mimořádnou úhradu péče jinak nehrazené s odůvodněním, že jde o jedinou možnost péče v souladu s § 16 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění. Na pojišťovnu lze i podat stížnost u  ministerstva zdravotnictví.

Osudově chybná diagnóza

Lékaři ozařovali pacientku s rakovinou. Žena však místo toho trpěla vzácnou Wegenerovou granulomatózou, která jí posupně ničila ledviny. Když se na chybu přišlo, žena již nemohla postoupit transplantaci v důsledku ozařování.

Vzhledem k vážnému poškození zdraví s důsledkem předpokladu zkrácení života, které chybná diagnóza způsobila, bylo logickým řešení obrátit se na soud.

ZDRAVOTNÍCI

Vedoucí lékařka snižovala hodnotu kvalifikace jedné ze sester. Ponižovala ji, měnila jí svévolně náplň práce a kárala za hypotetické neplnění povinností 

Bossing, tedy šikanu na pracovišti ze strany nadřízeného měla sestra řešit na personálním odboru zaměstnavatele.

Řidič sanity otevřeně vyprávěl nevhodné sexuální vtipy kolegyni záchranářce.

Z hlediska pohnutek řidiče sanity může jít o sexuální harašení. Záchranářka jej má řešit na personálním odboru či u jiného nadřízeného.

Pacient opakovaně zanedbával kontroly u lékaře, na které byl objednán a předepsané léky užíval sporadicky.

Při úmyslném a soustavném nedodržování navrženého individuálního léčebného postupu, s nímž pacient souhlasil, může lékař (nebo zdravotnické zařízení) péči o pacienta ukončit. Nesmí tím však dojít k bezprostřednímu ohrožení života nebo vážnému poškození zdraví pacienta.

msJste v podobně svízelné situaci jako pacienti či zdravotníci v našich příkladech z praxe? Právě pro vás je tu Kancelář Ombudsmana pro zdraví.
Na Kancelář Ombudsmana pro zdraví se mohou obracet jednotlivci, firmy, spolky, nadace, lékaři a další zdravotníci, stejně jako zdravotnická zařízení. Jejím zakladatelem je MUDr. Martin Jan Stránský, M. D., FACP
Na vaše příběhy čekáme také my v redakci na e-mailové adrese redakce@zena-in.cz, předmět e-mailu: Ombudsman pro zdraví.

obm

Zdroj: tisková zpráva

Čtěte také:

   
29.10.2014 - Ombudsman pro zdraví - autor: Klára Wimmerová

Komentáře:

  1. [7] Rikina [*]

    Ono je to těžké. Mnoho pacientů má ještě z minulosti naučeno, že co řekl pan doktor, to je málem jako slovo boží. Patrně to pochází z dob, kdy na mnoha místech trojice pan učitel, pan doktor a pan farář reprezentovala veškerou vzdělanost, a měla bezvýhradnou autoritu a respekt, často velmi zaslouženě. Jenže to už dneska neplatí. Nicméně někteří lékaři tohoto přístupu pacientů rádi využijí, aby se nemuseli zdržovat vysvětlováním. Někteří pak mají pocit, že když oni léta studovali, a investovali velice mnoho času i peněz do své kvalifikace, tak přece teďka nebudou plýtvat časem na to, aby kde komu vykládali detaily, prostě "pravil jsem", a ty paciente podle toho konej a nevyptávej se, stejně tomu nerozumíš. Takže potom ta komunikace vázne. No a ještě jiní lékaři jsou zas upřímně přesvědčeni, že neříct pacientovi všechno je pro jeho dobro. Že se to zkrátka nepatří, říkat lidem špatné zprávy, když s tím stejně nejde nic dělat. Tak se pacient dozví jen část pravdy, nebo ani to ne. Nevím, jestli se dá naučit v rámci studia lepší komunikace, dost o tom pochybuju. Někdo může být úžasný specialista a odborník k nezaplacení, a jako člověk je na zabití (viz seriálový dr.House Sml57 ).

    superkarma: 0 29.10.2014, 13:13:37
  2. avatar
    [6] Mickey Mouse [*]

    Suzanne — #5 Ano, na medicíně se hodně pozornosti věnuje diagnostice a léčbě. Samotné komunikaci s pacienty se naopak věnuje minimum času.

    Lékař to ale má těžké, sám musí být otrlý, protože by pod vlivem emocí mohl dělat chyby. Nesmí se nechat rozhodit různými projevy pacientů, kteří se litují, propadají hysterii, přehánějí pocity a příznaky. Takže lékař musí stále "přepínat" - objektivní a otrlý při práci, empatický a citlivý při komunikaci.

    Boj lékaře s pojišťovnou je především problém komunikace s pacientem, který často od lékaře nemá dost informací, aby si léčbu s pojišťovnou "vyboxoval". Kdyby lékař pacientovi dal dostatek informací, pacient by rád s pojišťovnou bojoval za lékaře a předepsanou léčbu sám. Dokud se ale dohaduje lékař s pojišťovnou o léčbě pacienta bez něj, pak to nemůže nikdy dopadnout dobře.

    superkarma: 1 29.10.2014, 12:50:43
  3. avatar
    [5] Suzanne [*]

    gerda — #4 Tohle je otázka vzdělávání lékařů. Na vysoké škole by se způsob sdělování diagnózy a psychologie pacienta vůbec měla probírat asi tak stonásobně. Jaksi se tomu nevěnuje přílišná pozornost. Jakmile dá pacient najevo nějaké pohnutí, je to hysterie a emocionální nevyrovnanost. O lidskosti se na škole mnoho nemluví Sml22

    Co se týče toho, že doktor má bojovat s pojišťovnou za to, že jeho léčba je odůvodněná... To aby tomu věnoval moře času nebo si najmul právníka? Zlatý voči. Bojovat s ouřadem je ztráta času a málokdy to vyjde, proto v článku zmíněné jednání považuji za přípustné.

    A že bych šla žalovat na řidiče sanitky, že haraší s ošetřovatelkou? Nebo si má stěžovat ta záchranářka? Bože můj, doufám, že nemám v okolí takového chytráka, který bude žalovat na mě, že vyprávím neslušný fóry Sml54

    1. na komentář reaguje Mickey Mouse — #6
    superkarma: 6 29.10.2014, 11:13:14
  4. avatar
    [4] gerda [*]

    Rikina — #3máš pravdu, už tady byl i minule. I bez takových mouder se normální člověk zorientuje, aby věděl, jak se kde zachovat, když mu to tam nesedí. Stačí obyčejný selský rozum a ne hned letět žalovat. Problém je často jinde. Iatrogenie se to myslím jmenuje, tam by se mělo začít. Lékaři jsou chybující jako jiní, jen mají možnost větší ochrany v rámci bílé mafie. To kdyby tak nefungovalo a byli odpovědnější (ale většina jich odpovědných je, ať nekřivdím, já měla štěstí, obvykle). A strašně důležitá je lékařská etika. Aby se pak nestávalo to, co mně, když jsem byla rozklepaná v čekárně při kolonoskopii mamy, a pak doktor mi bokem vpálil mezi oči, že má ve střevě obrovský nádor. A další zas, po její operaci, mi jen tak napůl huby oznámil "a to jste nevěděla, že má metastáze v játrech?"...tohle není žalovatelné a ani bych to nedělala. Ale po hubě by oba zasloužili. Ten první ovšem, při mé zoufale němé reakci pochopil, co udělal a snažil se šok mírnit a omlouval se mi za příkrost, to je fakt. Jsou prostě otrlí a ani jim nenapadne, že s laiky se musí jednat jinak.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #5
    superkarma: 1 29.10.2014, 07:34:37
  5. [3] Rikina [*]

    gerda — #2 Stránský není žádná vyšší instance, to je soukromník, a tohle reklama na něj. Sml80

    1. na komentář reaguje gerda — #4
    superkarma: 0 29.10.2014, 07:23:12
  6. avatar
    [2] gerda [*]

    hmm, tak něco z toho dobrý, ale chodit na vyšší instanci kvůli hloupému vtipálkovi, který se nedovede chovat? Myslím, že by stačila jedna věta hned v sanitce, místo obtěžování institucíSml80. Vůbec nejlepší by bylo, kdyby všichni pracovali, jak mají a nedělali chyby z nedbalosti.

    1. na komentář reaguje Rikina — #3
    superkarma: 1 29.10.2014, 06:28:06
  7. avatar
    [1] Eva_CZ [*]

    Sml14

    superkarma: 1 29.10.2014, 03:57:31

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme