To, jak vypadá celkový dojem místnosti, velmi ovlivní vymalování stěn. Barevné kombinace mají své optické jevy. V interiéru jich můžete cíleně využít.

barvy

Barvy dělíme na studené (zelená, modrá, fialová), teplé (žlutá, oranžová, červená, hnědá) a neutrální (bílá, šedá, černá). Studené barvy na nás působí uklidňujícím dojmem, přičemž vytvářejí iluzi většího prostoru. Naopak teplá žlutá, oranžová nebo červená jsou barvy aktivní, stimulují naši psychickou a fyzickou aktivitu, podporují komunikaci. Hnědá, která je s nimi ve skupině, pak pomáhá navodit dojem útulnosti. Stěny v odstínech těchto čtyř teplých barev činí prostor zdánlivě menším.

barvy

Obecně platí, že světlé studené barvy prostory opticky zvětšují, teplé naopak vzbuzují pocit menších prostor a přispívají k pocitu útulnosti. Pozor tedy v případě stropů – pokud jsou nízké, rozhodně by na ně neměla přijít tmavá barva, místnost by působila velice nízce. Stejně tak hraje roli světlo, které v kombinaci s barvou stěn ovlivňuje vnímání prostoru. Zde jsou shrnuty poznatky, jak se místnost bude opticky jevit při použití různých barevných kombinací:

barvy

Různé barevné kombinace a jejich optické jevy
Optické rozšíření = tmavá podlaha + světlé stěny a strop
Rozšíření a snížení místnosti = tmavé stěny, strop i podlaha
Zvýraznění horizontální linie = tmavé stěny + světlá podlaha a strop
Na pohled užší, hlubší a vyšší místnost = světlý strop, zadní stěna a podlaha
Suterénní efekt = světlý strop + tmavé stěny a podlaha
Dojem prostornosti = světlý strop, světlé stěny i podlaha

barvy

Tip odborníka:

„Při výběru barvy v marketu počítejte s tím, že se pod různým umělým osvětlením jeví jinak, než jaké ve skutečnosti jsou. Proto se je snažte vybírat na denním světle, které odstín nezkresluje. Avšak i tak počítejte s tím, že po uschnutí na stěně barva bude bledší, než jaká byla v plechovce. Pokud si nevyberete z prefabrikovaných barev, je možné si nechat barvu namíchat podle vašeho přání až z 12 000 odstínů,“ navrhuje Ladislav Budín z hobbymarketu OBI Praha Štěrboholy.

 
Reklama