Pozdrav je jeden znak ze základů společenského chování. Hned po ránu popřejete krásné ránko svému muži/ženě, pozdravíte ráno kolegu v práci, svého profesora na Univerzitě a někdy také pozdravíte úplně cizího člověka na ulici, který kolem vás projde a z ničeho nic se na Vás mile usmívá.

Ale jak je to vlastně se zdravením v obchodech ?

Asi málokdy v nějakých supermarketech zažijete, že se na Vás prodavačka mile usměje a pozdraví Vás a poděkuje za nákup.
Většinou to je naopak. Když jdu třeba vystát frontu na maso-uzeniny v našem supermarketu a konečně přijdu na řadu, mile pozdravím a řeknu své přání. Někdy se prodavačka chytne, a poté co ji pozdravím, opětuje mi to. Bohužel jsou to jen výjimečné situace. Na mé Na shledanou již neslýchám žádnou reakci, neboť paní prodavačka se zběsile věnuje už jinému zákazníkovi, aby fronta ubývala. Možná kdyby jich bylo u obsluhy více, fronta by nemusela vůbec být a ony by pak měly čas věnovat se zdvořileji zákazníkům?!

Většinou se však v supermarketech setkávám s tak nepříjemnými a někdy i protivnými prodavačkami, že mám chuť jít nakupovat jinam. Když je na mě někdo nevrlý a já si chci něco koupit, půjdu raději „o dům dál“, kde mě lépe obslouží.

Možná jsou prodavačky protivné, díky svému nízkému finančnímu ohodnocení a možná taky prostě jen díky tomu, že většinou pracují 12 hodin v kuse s krátkou pauzou na oběd. Jsou unavené a ke konci pracovní doby už jen sledují hodiny, kdy bude po všem. Každopádně takhle by to být asi nemělo.

V menších obchůdcích očekávám, že to bude jiné. Máme tam k sobě blíž, ale většinou když se jdu podívat na nějaké „hadříky“, tak kolikrát vidím, že si paní prodavačka čte, nebo zrovna horlivě diskutuje se svojí kolegyní a nemá čas věnovat se zákazníkům.

Každopádně měli bychom se zamyslet i MY. Ať už si nás prodávající v obchodě všímá nebo ne, je slušnost při vstupu do místnosti pozdravit. Bohužel se to u nás tolik ještě nepraktikuje.

Oproti tomu ve Francii jsou nejen slušní a pozorní prodavači, ale když vstoupíte ve Francii do obchůdku a jste zrovna tolik zabraná sama do sebe, neboť řešíte v duchu určitě něco velmi důležitého, prodávající si toho obvykle velmi rychle všimne a třeba i přijde s poznámkou „U nás se zdraví!“ Toto se stalo jedné mé známé, která byla natolik zamyšlená, že si ani neuvědomila, že vstoupila do obchodu (a zapomněla pozdravit).

A proto Vás prosím, když pojedete někam do ciziny, nezapomeňte i na toto pravidlo slušného chování, ať si neděláme ostudu. A nejlepší ze všeho je naučit se v mateřské řeči země, do které máte namířeno, alespoň tři základní slovíčka: Dobrý den, děkuji a na shledanou.

Věřte, že to ocení. I když byste neuměli tou danou řečí nic jiného, ocení vaši snahu, že mluvíte v jejich jazyce a budou o to příjemnější.  

Přeji Vám příjemné nákupy !

 

 
Reklama