a
Více než 100 zemí světa včetně České republiky si připomene dnes, ve čtvrtek 29. září 2011, Světový den srdce, kteraý vyhlašuje každoročně Světová zdravotnická organizace (WHO). Cílem je zvýšit povědomí veřejnosti o rizicích onemocnění srdce a cév a informovat o možné prevenci. Na následky kardiovaskulárních onemocnění zemře ročně celosvětově více než 17 milionů lidí. Pokud se tento smutný trend nezmění, dosáhne v roce 2030 dle odhadů WHO počet případů hranice 23 milionů. Letošní Světový den srdce s tématem „Jeden svět, jeden domov, jedno srdce“ podporuje také přední český kardiochirurg a patron služby Elektronických zdravotních knížek prof. MUDr. Jan Pirk, DrSc., přednosta Kardiocentra a Kliniky kardiovaskulární chirurgie Institutu klinické a experimentální medicíny v Praze.

Jan PirkProfesor MUDr. Jan Pirk sestavil desatero pro zdravé srdce a připomenul: „Osobně mám den srdce každý den!“ Za velmi důležitý považuje další rozvoj elektronizace zdravotnictví, protože již dnes ovlivňuje preventivní chování tisíců uživatelů služby Elektronických zdravotních knížek (EZK). Ti mohou snadno ve své EZK například sledovat krevní tlak nebo vlastní křivku BMI (Body Mass Index).

„Já sám se tímto desaterem řídím víc než stoprocentně. Jedno staré přísloví říká: Ve zdravém těle zdravý duch. Čili když se budete mít fyzicky dobře, budete mít i dobrou náladu. Mně osobně se tento recept na spokojený život v dobré kondici vyplácí,“ uvedl profesor Jan Pirk.

 

Desatero pro zdravé srdce

1. Uvědomte si, kolik vám je let! Podle věku najdete i vhodný sport, který bude určen právě vám.

2. Přiměřeně svému věku a stavu byste měli alespoň půl hodiny denně věnovat své fyzické kondici. Je vhodné, zejména pokud se sportem začínáte, sledovat svůj krevní tlak a puls, údaje si pečlivě zaznamenávat, nejlépe pak do Elektronické zdravotní knížky (aplikaci můžete využít například i při konzultaci s lékařem).

3. Pokud jste nikdy nesportovali, než tak začnete činit, poraďte se se svým ošetřujícím lékařem, aby vám pomohl určit, co je pro vás vhodné.

4. Pořiďte si přiměřenou sportovní výbavu! I pro začínajícího sportovce jsou například kvalitní běžecké boty prevencí poškození kloubů a šlach.

5. Při sportování vždy dodržujte pitný režim.

6. Pokud jste opravdu nikdy v životě nesportovali, začněte nejlépe s rychlou chůzí, doporučuji tzv. Nordic walking.

7. Jezte zdravě a přiměřeně, tak abyste měli správnou váhu - ani nízkou ani vysokou.

8. Pijte denně sklenku dobrého vína! Respektive muži dvě, ženy jednu.

9. Přinuťte ke stejné činnosti a životnímu stylu svého partnera. Ve dvou jde všechno snáz.

10. Nikdy není pozdě začít.

 

Reklama