Tentokrát žádná televize, žádná filmová premiéra. Dnes mám pro vás pozvánku na výstavu. Dopředu upozorňuji, že je v Praze, ale zároveň pro mimopražské dodávám, že trvá až do 31. března.

 

Nemáte-li program na víkend, určitě zajděte do Národního muzea. Byla jsem tam minulý víkend a výstava „Zlaté časy médií“ mě okouzlila. Spojuje totiž minulost se současností.

 

V prvním patře hlavní budovy Národního muzea se na jedné straně ponoříte do minulosti. A nemusíte mít strach, že by se na něco zapomnělo. Od knihtisku se pomalu přesouváte k prvním českým novinám, k politicky zaměřenému tisku i k začátku bulváru. Možná objevíte i titulní stránky časopisů, které má babička někde zahrabané na půdě. Dozvíte se třeba, jak vypadá komiks Lidových novin z roku 1933.




Tištěná média vás ale příliš nezajímají? Tak rychle na druhou stranu místnosti, tam na vás čeká vše o televizním vysílání. Večerníček se na vás lišácky dívá, a vy jste do té doby ani netušila, jak stará už je znělka známého: „Dobrý večer, děti.“ Nesmí chybět zmínka o prvních seriálech, ani o vzniku komerční televize.

 

Po teorii z jedné místnosti se přesunete k zábavě do druhé. A tady už je to ráj pro děti. Ale i pro dospělé. Můžete si vyzkoušet, jak byste vypadala na místě Pavla Zuny či Ivety Toušlové. Posadíte se za stolek a jste rázem v televizních novinách. Chcete si zkusit, zda máte možnost stát se moderátorem televizních novin? Proč ne! K dispozici je i čtecí zařízení.



 

Možná vás ale více láká rádio. Problémem může být, že jste nikdy neslyšela, jak by váš hlas posluchačům zněl. Výstava „Zlaté časy médií“ vám to prozradí a také to, jak občas pracují bulvární novináři a vznikne naprosto fiktivní polibek.

 

  • Výstava byla otevřena 24. listopadu 2005.

  • Národní muzeum se tak přiřadilo k evropským a světovým institucím, které se rozhodly nabídnout veřejnosti pokus  o ucelený pohled na masová média, tedy tisk, rozhlas, televizi v minulosti i současnosti.

  • Výstava je doplněna i o připomenutí role digitalizace a tzv. nových médií.


Až budete odcházet z místností, kde se k vám média přiblíží, a v ruce budete mít titulní stránku novin s vlastní fotkou, záleží jen na vás, kam zamíříte. Někdo za drahými kameny a meteority v prvním patře Národního muzea, jiný do druhého patra za kostrou velryby a ledním medvědem. Jiný raději na Václavské náměstí za nákupy. Ať už se vydáte kamkoli, budete znát příběh českých médií, která vás každodenně obklopují.

Reklama