Reklama

Jaro je téměř za dveřmi. Není proto čas ztrácet čas – nazujte běžecké boty a vyrazte ven zdolat nějaký ten kilometr. A protože začátky nejsou nikdy snadné, tady je pár tipů, jak neztratit nadšení hned na začátku a naopak zcela tomuto sportu propadnout.

běh

Běhat je báječné. Osvobozující, nespoutané a přesně takové, jaké si ho uděláte. Díky běhání si vyčistíte hlavu, nabijete se novou energií, potrápíte celé tělo, ale s vědomím, že za to ta dávka endorfinů vážně stojí. A navíc, pokud začnete třeba už dnes, těšte se na červené tvářičky, dokonalý pocit, když se vrátíte po pár kilometrech v předjarních teplotách do teplého domova, a úsměv na tváři. O tom, že je to pohyb jako stvořený pro dobrou fyzičku, úbytek váhy a celkové posílení celého těla, snad už ani nemusí být řeč. Tak tohle je ve zkratce běh.

Jak začít běhat?

běh

Zapomeňte na tolik nenáviděnou školní patnáctistovku, běhání je totiž opravdu velká zábava! K tomu, abyste se pro tento sport rozhodli, je v první řadě potřeba nadšení. Samozřejmě také záleží na vašem věku, celkové kondici a také váze. Pokud máte nějaká kila navíc, tak byste to ze začátku neměli přehánět. Při větší tělesné hmotnosti se mohou při intenzivnějším pohybu poškozovat klouby a celkově byste se nemuseli cítit zrovna dobře. Proto se ze začátku doporučuje např. rychlá chůze, která je opravdu důležitá, nebo alternativní druhy pohybu – kolo, plavání. Pokud vás žádné dramatické zdravotní indispozice netrápí, není na co čekat.

Rady do začátku:

  • Pokud jste úplný „neběžec“, nevrhejte se hned do dlouhých tratí, bohatě postačí cíl vydržet v běhu alespoň 30 minut. Klidně v začátcích střídejte běh s ostrou chůzí. Vaše svaly, úpony i kosti se musejí pohybu pomalu přizpůsobit.
  • Nikdy před běháním nezapomeňte na mírné protažení a zahřátí.
  • Rozhodně se na začátku sezony nemusíte stydět za pomalé tempo. „Přepálit“ to totiž není nejlepší strategie. Raději pomalu, zato uběhnutý celý vytyčený okruh, než abyste museli přecházet do chůze. Kondice a vytrvalost se navíc nejlépe buduje právě v nižším tempu.
  • Nastavte si cíl a zkuste se běhu věnovat pravidelně – ideální je třikrát až čtyřikrát týdně. Trénink je neustálý adaptační proces. Přidávejte si postupně.
  • V začátcích nemyslete na kilometry, ale uběhnutý čas. Potřebujete nejprve získat výdrž.
  • Čas, kdy se běhu budete věnovat, je zcela individuální. Vyrazte do terénu podle toho, co vyhovuje vám. Vstáváte brzy a rádi se před prací zapotíte? Směle do toho! Celý den budete mít spoustu energie. Jste spíše večerní živel? Běžte, až budete mít padla. Ale pozor, po celodenním zápřahu na pracovišti se z běhu může v klidu stát válení se doma u televize.
  • Investujte do kvalitního obutí. To běžecké je obzvlášť důležité. V nejlepším případě zajděte do specializované prodejny, kde vám poradí na míru. Při výběru musíte zohlednit hned několik kritérií – jaký máte nášlap chodidla, na jakém povrchu běháte a zda se chystáte trénovat nebo závodit. Boty jsou jinými slovy základ.

běh

Zdroj fotografií: www.shutterstock.com

Přečtěte si také: