Domácnost

Jak vyzrát na počítačové viry

Také jste už měli tu čest přivítat vir ve vašem počítači?

Já zrovna před nedávnem a nebyla to zkušenost kdoví jak příjemná.
Chvíli se dokonce zdálo, že jsou všechna data nenávratně pryč. Jelikož šlo mimo jiné o fotky dcery od miminkovského věku a také o mé rozepsané články, tak jsem v sobě nacházela prvky zatím ještě neobjevené hysterie.
I přes antivirový program a různé nápovědy po telefonu, jsme náš computer nemohli znovu přivést k životu.

Nejpikantnější na tom všem bylo, že jsme si zavirování společně s manželem zavinili vlastním přičiněním.

Určitě také víte, že pokud přijde podezřelý mail s tajuplnou přílohou, tak neotvírat. Ovšem manžel mne jednoho dne přivolal a prosil mne o přesný překlad jedné zprávy. „Zdá se, že někdo žádá o pomoc a jde o děti“, říkal a já mu musela dát za pravdu. Odesílatel úpěnlivě žádal o otevření přílohy za účelem dopátrání zdroje velice nevhodných spořičů obrazovky, které se elektronickou poštou dostávají do rukou (či spíše před oči) nezletilých dětí.
„Prosím, pokud byste o původu těchto obrázků cokoliv věděli, dejte mi vědět.“ (A já už to s ním vyřídím!)
„No tak to zkus otevřít“
, řekla jsem manželovi a ten s povděkem provedl. Udeřili v našem případě na tu správnou strunu. 

A hned jsme věděli, že jsme v troubě. Po otevření se nestalo zhola nic. Zapnuli jsme test antivirového programu a rázem se postižené soubory začali zjevovat, jak houby po dešti. Byl rozeznán typ viru, který pomalu zahlcoval celý obsah. Po jedné zkušené nápovědě se mi zdařilo stáhnou správný antivir a vyléčila jsem všechny soubory - až na jeden. Byl to soubor, který se ale v našem PC nenacházel. Záhada, nechápu.

No nic. Jinak se zdálo, že vše funguje, tak se jelo dál.
Ovšem večer jsem počítač vypnula a ráno zapnula a ten se tvářil, že není náš. Všechno pryč, ikony, tapeta, windows……..
A teď přišla na scénu ta má hysterie. Manžel měl co dělat, aby mne trochu zklidnil.

Nakonec jsem uprosila kamaráda znalce a ten nám počítač uzdravil. Trvalo mu to osm hodin, ale nakonec zachránil i fotky i články, uf – je to šikula.

Stala jsem se takto ohledně virů zkušenější. „Už mne nedostanou“, říkala jsem si a mé sebevědomí stouplo.

Dnešního rána jsem tento závěr o mých vědomostech přehodnotila. Přišel mi mail od velmi dobré kamarádky. Píšeme si téměř denně. Ona miluje skupinu Lucie a nevynechá jediný koncert.
„Lucie“ bylo také předmětem zprávy. V textu mi radostně oznamovala, že turné bude a nic mi nebránilo otevřít přílohu. V poslední chvíli jsem si všimla, že adresátem je „undisclosed recipient“, na místo mého jména. To mne naštěstí zarazilo a nakonec jsem odhalila vir. Byl to ten stejný, starý známý.

Proč o tom píšu. Zpráva přišla z pracovní adresy kamarádky, která je nemocná a několik dní nebyla v práci a poštu neotvírala, natož aby cokoliv posílala. Když jsem jí zavolala, netušila, jak je se to mohlo stát. Před pár měsíci prý  zprávu podobného znění rozesílala, ale to bylo tak asi vše, k čemu jsme se dopátraly. Mé sebevědomí ohledně znalostí virů je zase na nule.

Nedostali mne tak zcela, ale opět mi dali najevo, že jsem bezbranná. A to zde není řeč o „bluster“. Ten kdyby mne překvapil a jednoho dne se probudil mezi mými fotkami a články, tak ten boj s viry asi vzdám.

A tak – jediný způsob, jak vyzrát na viry, je uschovat  vše důležité a pro vás cenné na diskety či CD. Nechci na vás machrovat, sami víte, jak jsem na tom…….
Ale ušetříte si krušné chvilky a až vám bude vir požírat vaše cenná data, budete o trochu klidnější. Manžel to třeba také ocení…………..  

Teď mne napadá - pár týdnů jsem nic neuložila. Jdu na to......

     
   
22.08.2003 - Dům a byt - autor: Jindřiška Kleknerová

Komentáře:

  1. avatar
    [70] Ťapina [*]

    AVG můžu taky doporučit. A maily přijímám přes MOzzila mail, ten dokáže docela samostatně rozlišovat spam.

    superkarma: 0 04.12.2003, 23:29:55
  2. avatar
    [69] Simba [*]

    Landriel: Taky mám AVG i ad-avare, jenže už se mi stalo, že AVG detekovalo vir v příloze e-mailu se zpožděním i dvou týdnů. Přitom to byl jen .doc soubor, od obchod. partnerů.

    superkarma: 0 02.12.2003, 14:40:53
  3. avatar
    [68] Landriel [*]

    Mám AVG a ad-avare a s viry nemám sebemenší problém.

    superkarma: 0 08.11.2003, 14:14:47
  4. avatar
    [67] Sanofi [*]

    Já měla AVGéčko a jeden můj známý říkal,že lepší je AVAST. Pak jsem ale měla napadený PC trójským koněm a AVAST docela zklamal. Tak jsem se vrátila k starému dobrému AVG.

    superkarma: 0 21.09.2003, 16:32:54
  5. avatar
    [66] Fifinka [*]

    Tak tady to začalo teprve včera a neustále choděj viry a viry a viry grrrrrrrrrrrrr

    superkarma: 0 03.09.2003, 21:06:06
  6. avatar
    [63] Leňa [*]

    Jo jo zálohovat zálohovat zálohovat a taky aktualizovat svůj antivirový program a to pravidelně!!!!!!!!!!!!!!!!!

    superkarma: 0 29.08.2003, 13:53:07
  7. avatar
    [62] Ťapina [*]

    Alík: Taky máme AVG, když je to vždy ta nejnovější verze, tak myslím, že se nemusíš bát.

    superkarma: 0 26.08.2003, 16:40:00
  8. avatar
    [59] Eva_CZ [*]

    mia: nedoporucuje se pouzivat soucasne vice nez 1 antivir!
    Dela to paseku v OS.
    Pri stahovani z Internetu si bez antivira koledujes o zavirovani...
    Myslim ze se do dobreho antivira vyplati investovat nejake ty penize.
    To je ale na uvazeni kazdeho.

    superkarma: 0 25.08.2003, 11:32:52
  9. avatar
    [52] Eva_CZ [*]

    Mam WIN2000 na vsech PC, jsem absolutne spokojena, protoze jsem na siti ( sve ), pouzivam Norton Internet Security, denne se mi obnovuje.
    Samozrejme mam nejnovejsi patche od Microsoftu.
    Tento OS je stabilni. WIN XP se daji postavit na jeho zaklade, takze prestanou ,,nabizet", co nechci, ale ja mam rada rady WIN NT...

    superkarma: 0 23.08.2003, 16:10:52
  10. avatar
    [49] man-mimo [*]

    Vendy: zkus třeba DataShredder. 60 denní Trialverzi najdeš na www.slunecnice.cz, www.stahuj.cz ... Ten by Ti to měl přepsat hned (přepíše, ale protože jsem to já nezkoušel, tak píšu "měl by")

    superkarma: 0 23.08.2003, 13:46:37
  11. avatar
    [48] Ťapina [*]

    Vendy: Naše škola je celá na XP a já ten systém nesnáším. Je na můj vkus moc samostatný a pořád mi nabízí něco, co nechci. A jelikož ve škole sednu pokaždé k jinému PC, tak mi nabízí pořád to samé a nejde to zrušit

    superkarma: 0 23.08.2003, 13:15:29
  12. avatar
    [45] man-mimo [*]

    aninas: když bude toho čaje dost, tak ho nemusíš ani balit do peřiny
    Vendy: Jestli se nepletu, tak běžné mazání není mazání, ale jen odstranění cesty k dotyčným datům. A časem dojde k přepsání jinými daty. Proto se dají "smazané" soubory zachránit.

    superkarma: 0 23.08.2003, 12:19:05
  13. avatar
    [44] Dickie [*]

    Vendy: jo, a W95 a W98 to neschytaly jenom proto, že viry se píšou vždycky na nejrozšířenější systém (neposuzuj podle situace na své firmě, ale celosvětově), nevyplatí se psát je na něco, co používá pár lidí. Proto by ty W3.1 byly bezpečný.

    Asi nejvýhodnější by z tohoto hlediska na PC platformě bylo používat OS2, ty používá opravdu jen pár exotů (a to jsou ještě navíc poučení uživatelé) - JENŽE: co na tom spustíš?

    superkarma: 0 23.08.2003, 12:11:13
  14. avatar
    [43] Dickie [*]

    Vendy: jde ti o to, že ještě pořád pak antiviráky hlásí, že je to zavirovaný?
    On už totiž mrcha dávno sedí někde v registrech, ty soubory už dávno nepotřebuje...

    superkarma: 0 23.08.2003, 12:02:42
  15. avatar
    [40] aninas [*]

    A co takhle PC zabalit do periny a nechat vypotit a polit horkym cajem? To by mohlo proti virum take pomoct

    superkarma: 0 22.08.2003, 23:38:40
  16. avatar
    [39] Eva_CZ [*]

    Ťapina: TY jsi v pohode, ja chvilemi zapominam, KOHO mas vlastne doma!

    superkarma: 0 22.08.2003, 18:23:42
  17. avatar
    [38] Dickie [*]

    ta záplata je k dispozici několik týdnů, to jen až před několika dny se řeklo, že by bylo dobré ji mít, pokud nechcete být nakaženi... od té doby je to přetížené.

    u nás doma se záplatuje min. jednou týdně, pokud je čím (= pokud se za poslední týden objevila záplata, of course)

    A používáme Bat jako mailer, Mozillu a Operu jako prohlížeče. Je to výrazně bezpečnější.

    Druhá možnost by byla používat Win 3.1 - i takovej virus má svoji hrdost

    superkarma: 0 22.08.2003, 16:47:56
  18. avatar
    [35] Ťapina [*]

    Eva_Fl: Tak to snad můžu být v pohodě. Miláček má o aktuálních virech i antivirech perfektní přehled, občas mám doma akutní telefonát: "OKAMŽITĚ vypni počítač, nebo aktualizuj antivir!" Jako třeba včera

    superkarma: 0 22.08.2003, 14:39:10
  19. avatar
    [34] Eva_CZ [*]

    Pavla: redakce ZIN za to vubec nemusi byt odpovedna!

    superkarma: 0 22.08.2003, 13:44:30
  20. avatar
    [29] Eva_CZ [*]

    zn0uz4: absolutni souhlas!

    superkarma: 0 22.08.2003, 11:57:46
  21. avatar
    [28] Eva_CZ [*]

    Ťapina: zalezi na tom, jakeho mas antivira. Kdyz ti znamy posle e-mail s prilohou a antivir ti ho pusti, je to OK ( VETSINOU !!! ).
    S blokaci mate pravdu, nepomaha to. V noci jsem musela vyradit z POP3 serveru cele adresare, na ktere to chodilo.
    GRYZLI - presne tak, nainstalovat si nejnovejsi ,,zaplaty" a byt velice opatrny.
    Coz jsem bohuzel nejak marne tloukla do jedne firmy...
    Tak mam o zabavu postarano..

    MIRA - muj chlapecel mi diky tomuto serveru a trosce mizerne muziky totalne odrovnal 2 PC doma...

    superkarma: 0 22.08.2003, 11:56:26
  22. avatar
    [27] zn0uz4 [*]

    heh :)
    a) zrusit outlook a outlook express, maji az prilis der, pouzivat alternativni mail klienty (the Bat, mozilla, netscape apod) - v outlooku bohuze staci ke spusteni jen blby nahled, nebo aby ta zprava vubec prisla
    b) i kdyz se clovek pripojuje pres modem, pouzivat firewall
    c) vypnout(zakazat) spousteni active-x prvku v InternetExploreru, nebo pouzivat jiny prohlizec (mozilla, firebird, opera, netscape...)
    d) podezrele maily rovnou mazat, kdyz nekdo neco opravdu chce, tak napise znovu nebo zavola, dobre je si u kazdeho viroveho mailu (pokud projde) udelat filtrovaci pravidlo, aby je rovnou (napr. podle subjectu) soupal do kose, nebo do zvlastni slozky
    e) programy stahovat jen na overenych serverech, nejlepe kontrolovat kontrolni soucty s temi zverejnenymi (md5 hashe, pgp apod)
    f) pouzivat antivir, ale dulezita je PRAVIDELNA AKTUALIZACE (nejlepe denne), lepe nekolikrat denne (napr. RAV ma updaty hodne casto)
    g) zalohy, zalohy, zalohy. Da se udelat kompletni image instalace, takze nasledna obnova je otazkou par minut
    i) stahovat updaty, sledovat nove zaplaty apod

    pokud uz nejakeho vira mate, odpojit od site (treba i fyzicky kabel), odvirovat, nebo v pripade velke nakazy radsi preinstalovat vsechno znova
    ...

    superkarma: 0 22.08.2003, 11:56:24
  23. avatar
    [20] Ťapina [*]

    Eva_Fl: Chceš říct, že když se domluvím se známým, že mi pošle mail s jednou přílohou s určitým názvem a v zápětí mi přijde mail od něho s jednou přílohou a tím daným názvem, tak i tam může být vir? Samozřejmě že neznámé a nečekané přílohy neotevírám, ale občas musím někomu něco poslat a něco od někoho přijmout.
    Jinak co se týče prvního případu v článku, to bych teda nenaletěla. Na ubohé trpící dětičky kolující po internetu jsem zlá, protože to z devadesáti procent bývá podvod, nebo dokonce virus.

    superkarma: 0 22.08.2003, 09:41:50
  24. avatar
    [17] Wiki [*]

    gryzli: uz te vidim, jak zalohujes 40 GB dat na CDcka
    ale jinak mas pravdu, nedavno jsem potrebovala prerozdelit partition magicem disk a nemela jsem kam udelat zalohu disku...a co myslis, jak to dopadlo??? presne jak rikas: data :)

    superkarma: 0 22.08.2003, 09:15:45
  25. avatar
    [12] megrin [*]

    Tak já mažu takových to sobigů denně tak 200 :-(
    Můj kamarád má jednoduché pořekadlo:
    Ti, kteří nezálohují svá data se rozdělují na dvě skupiny:
    1. to jsou ti, kteří o svá data přišli
    2. a to jsou ti, kteří o svá data teprve příjdou.
    Už mockrát se mi osvědčilo se tímto řídit.

    superkarma: 0 22.08.2003, 08:49:40
  26. avatar
    [9] Agátka [*]

    dnes mi prislo uz 10x Sobig/F to je radost jeste ze mame ve firme AVG

    superkarma: 0 22.08.2003, 07:54:48
  27. avatar
    [8] Aja [*]

    Jak můžu zablokovat adresáta, když s ním běžně komunikuju? Že se mu nabalila zavirovana priloha, tak to neovlivnime ani jeden...stačí ji neotevřít a zjistit od odesílatele, jestli vůbec nějakou sám připojil...

    superkarma: 0 22.08.2003, 07:51:07
  28. avatar
    [3] Eva_CZ [*]

    Betty80: je.
    Zalezi hodne take na tom, odkud stahujes.
    V soucasne dobe je nebezpecne otevirat jakekoliv prilohy, nastavte si ,,zakaz otevirani priloh" a upozornete vase pratele, at vam ted prilohy neposilaji.
    Amerika je momentalne dost zamorena - a ja jsem na siti otevrenym portem, takze musim byt hodne dobre osetrena.
    Pokud mate dobry antivirovy program, ten vam nedovoli prijmout nakazeny e-mail a automaticky se spusti.
    Adresata si pak okamzite zablokujte.
    Uz 3 hodiny blokuji, protoze ja bych neprisla jen o par fotek a pisnicky ( nota bene nic takoveho v pocitacich ani nemam )...
    Hodne antiviroveho stesti.
    Jinak ja bych ty smejdy zabijela!

    superkarma: 0 22.08.2003, 02:32:06

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme