Bulvár

Jak vyrábět racionálně - omezte produkci odpadu


Odpadu jsme se už v našem ekologickém seriálu věnovali. Tentokrát se ale nezaměřím na jeho následnou recyklaci, ale na omezení jeho produkce. Každý z nás vyprodukuje denně spoustu odpadu. Zkuste si spočítat, co všechno denně vyhodíte. Nejen vyhodíte, prostě použijete.
Například denní materiálové toky (kromě vody) u průměrného Američana činí více než dvacetinásobek jeho tělesné hmotnosti.  Téměř všechny se vyplýtvají, tzn. mění se v odpad. Tento odpad však lze významně omezit, aniž tím slevíme ze svého blahobytu. Každé zlepšení, které přinese stejný nebo lepší proud služeb na základě menšího toku materiálu, může poskytnout stejný materiální blahobyt s menším množstvím úsilí, dopravy, odpadu a nákladů.


V žádném průmyslovém odvětví nechybí potenciál pro radikální zvýšení energetické účinnosti. Metody pro zvyšování energetické a materiálové produktivity v průmyslu můžeme roztřídit do šesti obecných kategorií, mezi nimiž často panuje vztah vzájemného posilování.

 

1. Projektování

 

Celostní systémový přístup, jaký se používá v případě hyperaut, lze aplikovat i na ostatní průmysl. Takřka veškerá zařízení spotřebovávající energii, která se dnes používají, byla vyprojektována na základě „kuchařek“, které jsou špatné. Jakmile si položíme odlišné otázky, může nám to pomoci vytipovat možné cílové oblasti pro inovaci.

 

2. Nové technologie

 

Nové materiály, projekční a zpracovatelské techniky, elektronika a software se mohou propojovat do neočekávaných struktur a tím vznikají technologie, které jsou efektivnější než součet jejich částí. Znamená to, že kombinace jednotlivých technik z jednotlivých oborů je efektivnější.

 

3. Řízení

 

Většina továren na celém světě postrádá jednoduchou optimalizaci řízení v rámci velkého celku. Kromě toho se řada existujících kontrolních zařízení nevyužívá vhodným způsobem. Řídicí systémy by měly měřit to, co se právě děje, a ne to, co se dělo před hodinou, protože problémy, které nejsou zjištěny a vyřešeny okamžitě, vedou k plýtvání. Např. firma Toyota velmi vydělala na automonitorujících tkalcovských stavech Sakichiho Toyody, které se okamžitě zastavily, když se přerušila nit – tedy ještě předtím, než mohlo dojít k defektu. Základem je tedy řešit problémy okamžitě a ne zpětně.

 

4. Firemní kultura

 

Firemní kultura je také důležitá v rámci efektivity, a tedy následné ekologičnosti produkce materiálu. Podnik, který funguje jako učící se organizace, tedy ten, který odměňuje měření, monitoring, kritické myšlení a trvalé zlepšování, bude vždy předhánět firemní kulturu omezující se na mechanické řízení (sledovače budíků a mačkače tlačítek). Podnik, který využívá výhod výkonných nástrojů pro měření, simulaci atd., může změnit projektování a řízení výrobních procesů od pojetí lineárního – to znamená: požaduj – vyprojektuj – postav – zopakuj, na cyklické: požaduj – vyprojektuj – postav – změř – zanalyzuj – zlepši – zopakuj.

 

5. Nové procesy

 

Inovace výrobních procesů pomáhá vylučovat jednotlivé kroky, množství materiálu a náklady. Lepších výsledků se dosahuje tím, že se užívá jednodušších a levnějších vstupů.

 

6. Úspora materiálů

 

Klíčovou proměnou ve výrobě čehokoliv je délka životnosti výrobku. Čím je životnost delší, tím méně výrobků tohoto druhu spotřebujeme (např. pračky, ledničky), pokud se budeme chovat střídmě.

Jednotlivé výrobky lze také dělat mnohem hospodárněji, pokud budou designovány se střídmou a elegantní jednoduchostí. Dobrý design spotřebuje na vytvoření krásného a funkčního předmětu méně materiálu.

Další oblastí pro úspory je účinnost, s jakou se suroviny mění na finální produkt. Tento činitel závisí na výrobním procesu. Pokud je všechen materiál už v požadovaném tvaru, nemusí se odstraňovat přebytečný materiál, aby se tvaru dosáhlo. Variantou je i to, že materiál odstraněný při výrobě se vrací zpět do výroby pro nové použití.

Výroba čistých tvarů otevírá další cestu k úspoře materiálu. Je to sloučení mnoha malých součástek, z nichž každá je vyráběna individuálně, do jedné velké komponenty, která je lisována do čistého tvaru.

Velmi efektivní cestou k úspoře materiálu je recyklace. V dnešní době už mnoho firem konstruuje své výrobky tak, aby byla snadná jejich demontáž a likvidace. Továrny produkující cokoliv, od automobilů po televizory, konstruují své výrobky tak, aby byla usnadněna jejich demontáž a likvidace. Protože jinak by se výdaje plynoucí ze zodpovědnosti za výrobek, poté co byl dopoužíván, staly neúnosnými.
Jako první přišlo s tímto konceptem rozšířené zodpovědnosti za výrobek Německo. Následkem toho vzrostla v Německu rychlost recyklace obalů z 12 % v roce 1992 na 86 % v roce 1997 a v letech 1991–97 se zvýšil sběr plastů o 1 790 % a snížilo používání obalů v domácnostech a malých obchodech o 17 %. Na konci roku 1998 přijalo 28 zemí zákony přikazující brát zpět obaly, 16 zemí přijalo takové zákony pro baterie a 12 jich plánovalo takové zákony pro elektroniku.

 

V podstatě jde o to, přehodnotit své chování a maximálně ho racionalizovat. Čím budou výrobní procesy efektivnější a úspornější, tím víc krásné přírody a vzduchu nám zbude pro budoucí generace. Kdyby se všichni výrobci chovali racionálně nejen v krátkodobém měřítku z hlediska zisku, ale i v dlouhodobém měřítku, které neznamená ztrátu, ale jen přesunutí zisku na pozdější dobu, bylo by naše životní prostředí méně zdevastované. Pomoci mu ale můžeme i my, spotřebitelé. Kupovat takové výrobky s dlouhou životností, potraviny ve vratných nebo recyklovatelných obalech a podporovat nové šetrnější technologie.

 

Co děláte proto, aby naše planeta byla krásnější místo pro život? Koupila byste si dražší výrobek, protože má recyklovatelný nebo vratný obal? Jak moc je pro vás při nákupu výrobku důležitá jeho šetrnost k životnímu prostředí?

 

Zdroj:

Paul Hawken, Amory a Hunter Lovinsovi: Přírodní kapitalismus, jak se rodí další průmyslová revoluce, 2003.  
www.ekologie.cz

 

   
20.04.2006 - Společnost - autor: Katka Stárková

Komentáře:

  1. avatar
    [30] Linde [*]

    stenla: tornado-lou: jojo, máte pravdu, je to napsáno příliš odborně a neohebně, více by byl užitečný článek o omezení produkce odpadu v domácnostech, než jakási ročenka z fabrik, slohová úloha managera odbytu a ekologické technoligie a informatiky

    superkarma: 0 21.04.2006, 07:20:09
  2. avatar
    [29] stenla [*]

    tornado-lou: presne tak! Myslim ze do casopisu pre zeny by serial o ekologii mal spocivat skor v radach a napadoch co robit aby domacnost produkovala menej odpadu, aky nabytok je najekologickejsi a pod.

    superkarma: 0 20.04.2006, 17:39:57
  3. [28] tornado-lou [*]

    stenla: a recyklace papiru. recyklovany papiry aby byl pouzitelny se musi belit chlorem. coz obvykle zatezuje zivotni prostredi vic, nez vyroba novyho papiru atd. tim nechci rict ze by se nemelo recyklovat. jenom je u toho potreba myslet a nedelat z recyklace lek na vsechny bolesti sveta

    superkarma: 0 20.04.2006, 17:23:49
  4. avatar
    [27] stenla [*]

    tornado-lou: mas uplnu pravdu. Vystudovala som VS so zameranim na plasty, kde sa samozrejme ich recyklovatelnost preberala tiez. A nie vzdy je to take ruzove ako to vyzera.
    A co sa clanku tyka...2 zdroje a ziadne odvolanie sa na nejake odborne studie. A ze ich je hodne! To co tu bolo napisane je nevyuzitelne pre bezneho spotrebitela...

    superkarma: 0 20.04.2006, 17:08:26
  5. [26] tornado-lou [*]

    Jana 01: jo taky sem cekala clanek na tema jak omezit produkci vlastniho odpadu. nejlepe pak, jak omezit vsechny ty igelitove sacky, kterych vam v kazdem obchode daji na 1 rohlik nejmin 6

    superkarma: 0 20.04.2006, 16:37:31
  6. [25] tornado-lou [*]

    katka.starkova: jestli jste ten clanek neopsala, pak se omlouvam. jestli jste ho neopsala, tak mu jiste rozumite. pak mi muzete vysvetlit, jestli je to s tim spojovanim ucinnosti technologii skutecne tak jak si myslim, nebo jestli to spatne chapu. to rikam bez veskere ironie, opravdu bych to chtela vedet.

    jinak trvam na tom, ze clanek je plny radobypravdivych vykriku. napr. "Velmi efektivní cestou k úspoře materiálu je recyklace" to prece neni pravda. nebo lepe, nemusi to byt vzdy pravda. recyklace nekterych materialu je tak slozita a technoligicky narocna, ze je lepsi ten material vubec nerecyklovat. vy svou vetou navozujete dojem, ze recyklovat je nutno vzdy vsude a za vsechnokolnosti. to nemusi byt pravda! Recyklace MUZE byt prostredkem k uspore materialu, ale hlavne takovych materialu, ktery je nutno tezit, ne nutne vsech.
    a vy tam takovych polopravd mate plno.

    superkarma: 0 20.04.2006, 16:36:03
  7. [24] Jana 01 [*]

    kacaba: PŘESNĚ TO JSEM ČEKALA TAKY.

    superkarma: 0 20.04.2006, 15:46:09
  8. avatar
    [23] kacaba [*]

    katka.starkova: ekologie je moc dulezita, ale ocekavala jsem, ze clanek bude o necem, co muze inspirovat bezneho spotrebitele: jako napr: nekupujte jogurty v malem baleni (cilene se vyhybam tem malym jogurtum na piti, vzdyt to je plastu). Sama premyslim, jak snizit odpad nasi domacnosti a uvitam v tomto ohledu jakykoliv npad, ale nevyhovujici technologie asi nikdo z ctenarek neovlivni.

    superkarma: 0 20.04.2006, 15:44:35
  9. avatar
    [22] kacaba [*]

    tornado-lou: njn, napsat neco srozumitelne neni lehke. To se pak neda mlzit.

    superkarma: 0 20.04.2006, 15:41:06
  10. [19] tornado-lou [*]

    kacaba: me by zajimalo, jak se muze material propojovat do neocekavanych struktur. a co znamena veta, ze nova technologie je efektivnejsi, nez soucet jejich casti? jestli je tim mysleno to, ze jednotlive useky vyrobniho procesu maji nejakou ucinnost rekneme n1 a n2 a spojenim vice takovychto casti bychom meli ziskat ucinnost n12 vyssi nez n1+n2, pak je to neobratne vyjadrena uplne samozrejma myslenka. prece by nemelo smysl zmenit pracovni proces tak, aby byl po zmene mene ucinny? (cili n1 + n2 by bylo vyssi nez n12) prece nebudeme menit fungujici proces tak, aby po zmene trval dyl, nebo byl kazovejsi. to nema nic spolecneho s ekologii, modernim rizenim podniku ani nicim jinym. to je zdravy rozum.

    superkarma: 0 20.04.2006, 14:27:19
  11. [18] tornado-lou [*]

    katka.starkova: snazila jsem se taky pouzkazat na to, vety typu: "Většina továren na celém světě postrádá jednoduchou optimalizaci řízení v rámci velkého celku." "Takřka veškerá zařízení spotřebovávající energii, která se dnes používají, byla vyprojektována na základě „kuchařek“, které jsou špatné." "V žádném průmyslovém odvětví nechybí potenciál pro radikální zvýšení energetické účinnosti." jsou nekorektni, protoze jsou nepodlozene. jak vite, ze v kazdem odvetvi je potencial pro zvyseni energeticke ucinnosti? je na to nejaka studie, nebo to jenom pise pan hawken?
    manipulovat ctenare vetami typu: "vetsina veci je...", "temer nikdo nedela...", "je dobre znamo, ze..." je ostudne.

    superkarma: 0 20.04.2006, 14:17:11
  12. avatar
    [17] kacaba [*]

    tornado-lou: Tak bod 2 chapu tak, ze kdyz se slouci nekolik technologii, vyjde z toho technologie nova? Tak nic nerikajici clanek, ktery se svou nabubrelosti snazi zakryt nedostatek fakt jsem uz delsi dobu necetla.

    superkarma: 0 20.04.2006, 14:15:10
  13. [16] tornado-lou [*]

    katka.starkova: jeneze to, ze ocitujete zdroj neznamena, ze to muzete opsat tak jakt to lezi a bezi.
    ano mate tam priklad z toyoty. ale nedokumentujete zadnym prikladem to, ze projekty stavajici vyroby jsou spatne. a to je docela problem, kdyz na predpokladu, ze jsou spatne stavite clanek. proc jsou soucasne postupy vyroby spatne? co si to tom mysli nekdo jiny nez citovany zdroj?
    a kdyz si tedy myslite, ze tomu nerozumim, tak mi prosim vysvetlete, co znamena cely bod cislo 2.

    superkarma: 0 20.04.2006, 14:06:28
  14. avatar
    [15] Kelly [*]

    ... vždyť je to všechno úmyslně vyráběno jen na "dočas".
    Dovedete si představit, kdyby byly všechny věci na "věčnost"? Spousta lidí by přišla o práci, podniky by zbankrotovaly, protože by nikdo jejich dokonalé výrobky nekupoval, jelikož už by je měli všichni doma.

    superkarma: 0 20.04.2006, 13:57:05
  15. avatar
    [14] arjev [*]

    jiti: u našeho je odpadkový koš a lidé papírky házejí vedle něho a pokud je zábava,tak odpadkáč manžel přidrátuje,protože ti haj.li ho vytáhnou a vhodí ho k nám do předzahrádky.To je tak na nas.ání.Omlouvám se za nevhodné výrazy,ale vystihnou vše.

    superkarma: 0 20.04.2006, 12:57:21
  16. avatar
    [12] jaku [*]

    linde: máš recht, lidi jsou a ještě k tomu líný . Než by skočili do kontejnerů na tříděnej odpad, radši to švihnou do popelnice.
    Škoda,že to tu není jako třeba u švagrušky v Kanadě. Tam každá rodina vyfasuje extra nádoby na tříděnej odpad a jednou týdně jezdí auto, který to vysypává.
    To by snad fungovalo i na naše český lenochy. A k tomu rapidně zdražit poplatky za popelnice...

    superkarma: 0 20.04.2006, 11:00:52
  17. avatar
    [11] Linde [*]

    jiti: jsi můj člověk

    superkarma: 0 20.04.2006, 10:32:05
  18. avatar
    [10] jiti [*]

    linde: No joo, já to zatím pálím u nás na zahradě, ale až zkultivujeme zahradu tak nebude kde. Asi přesvědčím obec aby mi aspoň přispěli na popelnici, protože to bych tu svoji měla pořád plnou cizího odpadu. Já to neumím přehlížet, když tam uklidím, je to strašně hezké místo.

    superkarma: 0 20.04.2006, 10:25:05
  19. avatar
    [9] Linde [*]

    jiti: my zase kousek od našeho máme posezení s lavičkami a jak tam lidi sedávají, tak tam bývají papírky, nedopalky a podobný hnus, asi totéž, co u vás. Zašla jsem na město, ať tam dají odpadkáč, že to ty lidi třeba bude motivovat a na městě mi řekli, že by to stejně nejezdili vyvážet, že nejsou peníze na blbosti. A že buď ať to sbírám do svý popelnice a ať to sbírám sama, neno ať to přehlížím.

    superkarma: 0 20.04.2006, 10:16:16
  20. [8] tornado-lou [*]

    teda to je zase blabol. odkud je to opsany? neni tam jedina konkretni vec, akorat nejaky ideje vykradeny kdovi odkud. nehlede na to, ze spousta veci je minimlane zavadejici. cely odstavec 1 to dokumentuje vic nez dostatecne.
    "Celostní systémový přístup, jaký se používá v případě hyperaut, lze aplikovat i na ostatní průmysl." co to proboha znamena? jak hyperauta? jak to navazuje na to co bylo receno predtim?
    "Takřka veškerá zařízení spotřebovávající energii, která se dnes používají, byla vyprojektována na základě „kuchařek“, které jsou špatné." jednak: veskera zarizeni spotrebovavaji energii, jinak to nejde, tak se netvarme, ze spotrebovavani energie je tragedie. a dal: prohlasit o projektech (kucharkach) ze jsou apriori vsechny spatne a nedokumentovat toto tvrzenim jedinym prikladem je prinejmensim zavadejici.
    a veta z odstavce 6 "Dobrý design spotřebuje na vytvoření krásného a funkčního předmětu méně materiálu. " je uz uplny nesmysl.
    za jedinou cast clanku, kterou napsala pani Starkova pokladam poznamku "sledovače budíků a mačkače tlačítek", pravdepodobne se tim snazila "zlidstit" clanek, ktery nekde nasla a kteremu vubec nerozumi.

    superkarma: 0 20.04.2006, 10:15:19
  21. avatar
    [7] jiti [*]

    linde: Jo nejhorší jsou děcka a kuřáci, to jsou samý obaly od bonbonů a cigaret Manžel chce napsat na obec, aby k našemu dali odpadkáč, bydlíme u nádraží, na konci vesnice, a někteří maj pocit, že je to asi už konec světa, tak tam můžou naházet bordel . A já jenom chodím s igelitkou jak bezdomovec a sbírám.

    superkarma: 0 20.04.2006, 10:05:19
  22. avatar
    [6] Linde [*]

    jiti: máš pravdu, ani u nás to není lepší. Zvláště teď o Velikonocích jsem se "dožrala". Byli jsme celý den v ZOO a když jsme se večer vrátili, na chodníku a za naším laťkovým plotem tolik papírků od čokolád, oplatků, krabičky od pitíček a všude skořápky od vajec. Těm malým zm**kům jak to prostě od těch paprčí odpadlo, tak to tam nechali. Ti snaživější to "aspoň" hodili k nám za plot.

    superkarma: 0 20.04.2006, 10:01:43
  23. avatar
    [5] jiti [*]

    linde: už je smetiště, když se mrkneš kolem cest, není kousku, kde by neležel nějaký igelit nebo petka. Lidi jsou prasata že jim to nevadí. Každý rok uklízím kolem našeho, nejen že na mě každej hledí jak na blba co dělám, ale za chvilku je to zase zapapírkovaný že můžu znova. Jenže neuklidit to tam by znamenalo že se budu z okna dívat na smetiště.

    superkarma: 0 20.04.2006, 09:54:33
  24. avatar
    [4] jiti [*]

    jaku: Nejvíc nekvalitních zmetků se sem vozí z číny. Už to likviduje pracovní příležitosti u nás.

    superkarma: 0 20.04.2006, 09:52:24
  25. avatar
    [3] Linde [*]

    jaku: ale za chvíli bude ČR jedno velké smetiště, zvláště s tím přístupem k třídění

    superkarma: 0 20.04.2006, 09:27:43
  26. avatar
    [2] jaku [*]

    souhlasím s linde.
    Výrobky jsou lámavé, drobivé... a kromě toho : koupíte více-méně jakýkoliv výrobek a už na vás řve reklama, že ten váš je zastaralý, out, málo barevný, jinak barevný,že byste ho měli vyhodit a utíkat do obchodu pro ten, který právě letí.
    Vždyť si vezměte třeba mobily, já mám už starší, který umí to, co po něm vyžaduju.Ale skoro každý školák by " potřeboval" zrovna ten, který viděl v televizi.
    To je začarovanej kruh.Budou-li výrobky trvanlivé, bude se míň vyrábět, může klesnout zaměstnanost.....

    superkarma: 0 20.04.2006, 09:14:48
  27. avatar
    [1] Linde [*]

    kupovat výrobky s delší trvanlivostí? A kde je asi tak vezmu? Když se podíváte do jakéhokoliv obchodu, řeknou vám prodejci jen tak mezi řečí, že je to konstruováno na živostnost jen během záruky, pak se to rozpadne a jte nuceni koupit další. A to mluvím o pračkách (hliníkové úchyty prášek sežere za 3 roky), ledničkách, kočárky, veškeré spotřební zboží.
    Nebo občas od rodičů neslyšíte : jó to za nás ty boby na sáňkování vydržely všechno -a my už máme během zimy druhé a ty pra-boby drží stále, už 20 let. Stejně tak pračka u babičky už pyšně pere také skoro 20 let a naše 8letá je zralá vyměnit...
    A kočárkům se stihnou lámat plastové části ještě dříve, než drobek odroste, dříve kočárky povozily klidně dvě generace dětí. Nebo snad ne?

    superkarma: 0 20.04.2006, 06:18:51

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení

Náš tip

Doporučujeme