Jestliže jste se někdy cítila oklamána při koupi jízdného, nepochopila jste složitá pravidla a pak měla s cestou jen problémy, anebo vám prostě jen po výletě do města zbyly jízdenky, jistě jste uvažovala, zda je možné vrátit je dopravci. My to zjišťovali v Praze.
Cestuji občas mimo Prahu do zóny tak zvaných pásem. Když jsem takto cestoval posledně, rozhodl jsem se předzásobit jízdenkami, a tak jsem u nádražního automatu chvíli studoval vylepenou informaci (podotýkám, že byl večer a na malém nádraží nikde nikdo) a ke své permanentce si pořídil jízdenky za 10 korun. Podmínka jejich užití byla: Dvě na sebe navazující pásma mimo hlavní město. To mi stačilo. A tak jsem koupil jízdenek slušný balíček - tedy, nasypal jsem do automatu všechny drobné mince peněženky a na oplátku získal jedenáct lístků. Jenže...
Ve vlaku ne!
Řádně jsem si jízdenku označil a nasedl do vlaku, který právě přijel. Usměvavý průvodčí, který záhy dorazil, mi oznámil: „Za deset? Proboha, co to máte, na tohle jet nemůžete!“
„Jak to, nemůžu, vždyť jsem to koupil v automatu na nádraží?“
Průvodčí jen pokrčil rameny: „Nejmíň za čtrnáct. Tuhle jízdenku neuznám.“
Nechtěl jsem se hádat, pořídil jsem si tedy od průvodčího lístek s přirážkou a druhého rána odhodlaně telefonoval na informace pražského dopravního podniku.
Informace až na drátě
Milá paní na informační lince dopravního podniku mi sdělila, že desetikorunový lístek má skutečně, jak jsem zjistil, platnost na dvě navazující pásma, ale nelze ho použít ve vlacích Českých drah: „Máte to napsané v přepravních podmínkách," divila se paní. Oponoval jsem, že nic takového u automatu neviselo, jen leták s informací, kterou jsem jí podal, a že bych chtěl jízdenky vrátit, neb je nepotřebuji.
Paní na infolince můj požadavek vrácení jízdného překvapil. Vůbec netušila, zda je to možné, a dala mi kontakt na „lístkárnu", že prý takové věci vyřizují tam.
Rozpaky
Protože jsem si nebyl jistý, jestli jsem na letáku něco nepřehlédl, ještě jsem si to příležitostně u automatu ověřil. A skutečně, informace o tom, že desetikorunová jízdenka neplatí ve vlacích, nikde. Respektive někde ano - totiž v přepravních podmínkách na internetu. Všechny rozpaky jsem odhodil stranou a se spravedlivým rozhořčením, jak je možné, že v nádražním automatu na jízdenky jsou prodávány jízdenky, které ve vlacích neplatí, jsem telefonoval do „lístkárny". Žel bez výsledku: V „lístkárně" prostě nezvedají telefony. A tak jsem vyrazil přímo do budovy Dopravního podniku.
Jak to celé dopadlo?
Dorazil jsem do ulice Na Bojišti, kde sídlí Dopravní podnik hlavního města Prahy. Tam jsem paní u vracení jízdních dokladů celou situaci znovu vylíčil a ona mě poslala do třetího patra, kde se vracení jízdenek řeší. Byla však skeptická, a to (jak jsem následně zjistil) oprávněně.
Ve třetím poschodí jsem se dozvěděl, že „bohužel žádná služba, která by vracela zákazníkům peníze za špatně zakoupené jízdenky, není. Plnou náhradu poskytujeme za jízdenky nějak poškozené, například špatným tiskem.“
Argumentoval jsem tím, že to přece není moje chyba, když Dopravní podnik prodává na nádraží jízdenky, které ve vlaku neplatí, ale pravda je jiná. Jakožto cestující bych měl znát celé přepravní podmínky, nikoli jen leták u automatu, a v nich to již napsané je. Dostal jsem ale dobrou radu: „Jízdenky nevyhazujte, schovejte si je do doby, až se bude měnit tarif. To vám pak budou proplaceny všechny nevyužité jízdenky v plné hodnotě, většinou k tomu otvíráme pokladnu tady v budově.“
Jak vrátit jízdenky Dopravnímu podniku hlavního města Prahy?Pokud jste si zakoupila a nevyužila jakékoli jízdenky, nevyhazujte je, uschovejte je a počkejte na dobu, kdy bude Dopravní podnik měnit tarif (cenu jízdného). Potom lze jízdenky vrátit a obdržíte za ně celou zaplacenou částku. |
---|
Pokud se vám tedy stane, a buď si pořídíte nepotřebné jízdenky, či vám třeba zbudou z návštěvy větších měst, nebojte se a směle navštivte přepravce. Jistě získáte alespoň dobrou radu, jak s nimi naložit. Mně nezbývá než počkat, až se bude v Praze měnit tarif, pak dostanu svých 110 korun zpátky...
S celým problémem jsem se obrátil na tiskové oddělení Dopravního podniku hlavního města Prahy. Zde jsem zastupující tiskové mluvčí Monice Lojínové popsal problém a položil jednoduchou otázku: Proč jsou na nádraží prodávány v automatu jízdenky s tarifem PID, které neplatí ve vlacích Českých drah jezdících v tarifním pásmu, a tato informace u automatu není uvedena?
Obdržel jsem následující odpověď...
Všechny prodejní automaty na jízdenky a texty, které jsou uvedeny na informačních nálepkách, jsou ve všech prostorách, kde se prodejní automaty nacházejí stejné (ve vestibulech metra, na tramvajových i autobusových zastávkách).
Při cestování MHD by si každý cestující měl nejdříve zjistit, jaké jízdné je platné na území Prahy a v příměstské dopravě, a poté si příslušný jízdní doklad zakoupit.
Cestující naleznou veškeré informace o tarifu nejenom v prostorách nádraží, ale také v každém vlakovém vagónu, kde jsou vyvěšeny.
Asi (stejně jako já) cítíte, že se Dopravní podnik chce odpovědi vyhnout a problém neřešit. Z letáku (viz obrázek výše) není zřejmé, že jízdenka ve vlaku neplat, a pokud jsou někde na nádraží - jinde, než kde je umístěn automat na jízdenky - další přepravní podmínky, pak to nepovažuji za dostatečné. Cožpak by nestačilo napsat k automatu, které jízdenky ve vlaku platí a které ne, když už jsou prodávány na nádraží?
Nový komentář
Komentáře
Tak tady máme autobusy a auta.
Tak to má Dopravní podnik pěkný bordel a měl by s tím něco udělat.
Když se mění tarify, tak se mohou nepoužité jízdenky vrátit a dostane me zpět zaplacené jízdné. Ale je to jen do určitého termínu. Já to nestihla.
Buď jsem zrovna do Prahy nejela, nebo jsem si nepoužitelné jízdenky nevzala sebou... mám někde doma jízdenek, že bych si s nimi mohla vytapetovat!
smajlie — #27
ha ha ,u nás ani vlak nejezdí. Jen BUS a tam prodává lístky řidič.
chvala bohu,u nás metro ani elekrtičky nejazdia a tak s tým problém nemám...o starost menej
linde — #25
ono je to právě složitější, do integrované dopravy nepatří všechny vlaky, a i ty, co do ní patří, tak zas jen do určité stanice. Lidi mají obvykle nacvičenou tu jednu trať, po které třeba dojíždějí pravidelně do práce, ale jak je to na jiné trati, to už nevědí. Já teda taky ne, znám svoji trasu, a jakoukoli jinou si ověřuju na internetu, než vyrazím. Chtělo by to zjednodušit.
Rikina — #23 zkratka PID je ale předpokládám Pražská integrovaná doprava, ne? A myslela jsem, že vlaky po Praze jako např. Ešusy do Bubenče do té integrace tak nějak patří
. Pod pojmem integrovaná bych si představovala jako cokoliv veřejného jako tramvaje, trojejbusy, metro, autobusy i ty "vnitřní" vlaky. Tím ovšem netvrdím, že bych si jízdenku koupila a automaticky předpokládala bez zeptání, zda-mi tam bude ve vlaku platit.
I když někam nastupuji, raději se vždy spolucestujících ptám, zda to tam jede, je to zvyk
.
linde — #22 no to jo. O průšvizích v severočeské metropoli by se dal napsat dlooouhej článek.
Redakce, co takhle denní téma "co je u vás ve městě aktuální malér?" Že bychom se vyplakaly aspoň zde...
linde — #20 no, neusnadňujou, cizinec musí být poněkud dezorientován. Tuzemec z téhle tabulky taky, to je fakt. Ale zas ono není běžné, že by jízdenky MHD platily ve vlacích. To by si člověk nastudovat mohl, když to chce využít.
Rikina — #21 je to ostuda, a nejen ta karta. Ono každé město má nějaké průšvihy a nechutnosti. U nás si zase radní koupil pozemky na dům - nejprve jako pole za cca 10 kč za metr a nechal si pak změnit územní plán, čárymáry a je z toho stavební parcela za 550 za metr
.
V Praze mně více zaujala ta cyklostezka za těžký prachy, ale jak říkám - to je všude a ne vše se medializuje.
A to, že je obyvatelstvo nuceno si pořídit opencard, nebo chodit pěšky, to pokládám za sprosté vydírání, ovšem bohužel mi nic jiného nezbude, než si tu zparchantělou kartu zařídit taky, neb v Praze pracuju a do práce se nějak dostat musím.
Míra rozhořčení je ostatně patrna ze slov, která normálně nepoužívám, leč v tomto případě činím výjimku, jelikož celou kauzu opencard prostě nelze spisovnými slovy vyjádřit. Hanebnost je to.
Rikina — #19 je to rozumné si to nastudovat předem, nicméně na tu tabulku ať koukám, jak koukám, moudrá z ní nejsem, pokud nemám více informací k těm zónám.
Prostě to turistům neusnadňují, cizincům tím víc tedy
.
Na jednu stranu je smutná pravda, že MHD v Praze je složitý rébus, a osobně jsem mnohokrát pomáhala vyděšeným jedincům zakoupit správnou jízdenku. Ač nejsem Pražák.
Ale na druhou stranu, když někam jedu, kde to neznám, tak si přece zjistím potřebné předem, pokud je to možné. A to v případě Prahy jistě možné je.
Vracet jízdenky nelze ani u nás v krajském městě, též jenom při změně tarifu.
linde — #16
koukám dle mínusového hlasování, že nakvašená autorka ceníku pražské MHD sem chodí taky
ještě že nemám takový problem.
teda z pohledu turisty je ten rozpis tarifů fakt tragický
, v tom aby se prase vyznalo.
Ještě tam chybí sloupeček ceny cesty na Mars a kolonka na počet zavazadel
.
Ještě že do Prahy necestuji, a když už, tak zásadně autem, protože už při rozlehlosti Prahy musí být za trest se hrncat veřejnou dopravou po všech památkách a dvanáckrát přesedat a za druhé když vidím ten nesmyslný rozpis, tak už jen vyluštit si sudoku zvané ceník jízdného je nad moje síly
.
to je hustý, taky bych se šla hádat . . .
no ještě že vlakem nejezdím, zlatý autobus, tam člověk vleze, zaplatí a jede
Taky si myslím, že by to šlo napsat srozumitelněji, ale to by se pak lidi nesekli a neměl by z toho DP penízky. Věřím, že nejsi jediný, kdo se spletl.
Naštěstí si lístky kupuji minimálně a to u přepážky, takže tohle nemusím řešit.
No někdy přemýšlím, jak to zvládnou cizinci si u nás koupit lístek. Je to opravdu hrůza