Bulvár

Jak voní láska? Vonný marketing útočí na vaše emoce

Jakou vůni máte spojenou s pocitem zamilovanosti? Chvíli přemýšlejte. Právě jste se zhluboka nadechli? Pousmáli? Zavzpomínali? Právě takto fungují vůně. Vyvolávají emoce. Jak se nejlépe naladit na romantickou vlnu?

Pro většinu z nás jsou svátky svatého Valentýna spojeny s pocity blízkosti, romantiky a komfortu. A právě aromatické vůně čokolády, vína a exotického koření hrají prim v našich představách o intimních oslavách svátku náklonnosti a lásky, kterému říkáme „Valentýn“. Vůně skořice, vanilky a čokolády vytváří dohromady zcela specifickou a ničím nezaměnitelnou a podmanivou vůni, kterou nebudete chtít ztratit z dosahu, jakmile ji ucítíte. A obchodníci jsou si toho velmi dobře vědomi.

Jak přimět zákazníky vracet se častěji a strávit v obchodu více času?

Existuje několik způsobů, jak čichovým buňkám navodit atmosféru oslav svatého Valentýna. A ovlivnit tak například i nákupní chování zákazníků přímo v obchodu. Platí to i v restauracích anebo lékařských ordinacích. S vonným marketingem se zkrátka setkáváme častěji, než si myslíme. „Vůně mají na naše emoce velký vliv. Například pomeranč působí antidepresivně - ulevuje od stresů, úzkostí a smutku. Vůně skořice má zase stimulující a afrodiziakální účinek na psychiku. Vytváří pocit bezpečí a domácího prostředí. Pokud se zákazníci v obchodě díky příjemné vůni skořice a pomeranče zdrží o pár minut déle, šance, že v obchodě utratí více peněz, se přirozeně zvyšují,“ vysvětluje Michaela Krištofová Hanusová, manažerka rozvoje Voňavého loga, které se právě vonným marketingem zabývá.

nákup

Foto: vonavelogo.cz

Nejpřitažlivější je vůně vanilky

Látku zvanou vanilin, která způsobuje tu úžasnou vůni pravé vanilky a navozuje erotické představy, ale i pocity klidu a vyrovnanosti, umíme vyrobit i synteticky, ale jak znalci tvrdí, nikdy nemůže nahradit přírodní materiál. Esenciální vonné látky obsažené v čistém extraktu z vanilkových lusků, jsou k dostání i v manuálních rozprašovačích pro menší prostory. Lze je rozptýlit až kilometr čtvereční daleko pomocí vzduchotechniky. Pro provonění jakkoliv velkých prostor platí, že to lze dělat zcela nenápadně a také zdravotně nezávadně.

 

vanilla

Foto: vonavelogo.cz

Velmi populární způsob, jak navodit přátelskou atmosféru i v tomto sychravém období, je použití náplní do automatických osvěžovačů s vůní populárních pochutin, a to vůni jablečného koláče, hořkých mandlí a čerstvě upečených domácích sušenek. „Do jedné místnosti lze umístit i více vůní současně a vytvořit tak specifickou atmosféru. S vůněmi pochutin se báječně doplňuje aroma čerstvě upražené kávy. Kavárny a čerpací stanice používající tento trik mají obyčejně vysoké prodeje kávy. Navíc se lidé rádi vracejí tam, kde to příjemně voní,“ dodává Michaela Krištofová Hanusová.

vůně kávy

Káva, vanilka, sušenky. Kdo by je nemiloval?

Čichový vjem dokáže do paměti vtisknout vzpomínku až 100x výrazněji

Aniž byste to tušili, s největší pravděpodobností máte určitá místa spojená právě se specifickou vůní. Čich jako jediný z pěti smyslů je totiž přímo napojený na tu část mozku, ve které se nachází limbický systém. Limbický systém neboli centrum ovládání emocí se nachází v blízkosti čichového laloku, kterým proudí všechny vůně v našem bezprostředním okolí. Vůním je tak umožněno nekontrolovatelně vyvolat určitou emoci z minulosti, ať už příjemnou či nepříjemnou, nebo vytvořit vzpomínku zcela novou.

Různé vůně na nás můžou mít různé účinky. Například když zaregistrujeme pach kouře nebo plynu, naše instinkty nám radí rychle odejít s jejich dosahu. Pokud naopak ucítíme vůni jako dětský pudr, která nám připomene vzpomínku z dětství, cítíme se náhle komfortněji a uvolníme se a náš dech se prohloubí. „Vůni dětského pudru si ve svých prostorách nechává rozprašovat například jedna opavská zubní ordinace. Pomáhá jim zdolávat letitý mýtus, že u lékaře je cítit většinou zápach z desinfekce,“ dodává Michaela Krištofová Hanusová.

Pravidla vůní a emocí:

  • bezpečí, nostalgie - dětský pudr, čerstvě upečené sušenky, vanilka
  • ostražitost, zvýšení pozornosti - máta peprná a citrusové vůně
  • relaxace - levandule, vanilka, heřmánek
  • zvětšení prostoru - jablko, svěží vůně mořského vánku
  • pocit luxusu, navození nákupní atmosféry - santalové dřevo, jantar, parfémové vůně
  • pocit domova - jablečný koláč, čerstvě upečené sušenky, vůně kávy
  • prodloužení pobytu klienta na prodejně -  květinové a citrusové vůně

 

apple pie

Máloco dokáže evokovat pocit pohodlí tak jako vůně jablečného koláče se skořicí.

Foto: vonavelogo.cz

   
06.02.2017 - Společnost - autor: (red)

Komentáře:

  1. [9] Andreadornova [*]

    U mě vyhrávají spíš květinové vůně

    superkarma: 0 06.02.2017, 17:56:34
  2. [8] babinka [*]

    Hezky napsané...souhlasím...Sml59

    superkarma: 0 06.02.2017, 15:32:43
  3. avatar
    [7] RenataMor [*]

    u mě to záleží dost i o náladě

    superkarma: 0 06.02.2017, 10:43:37
  4. avatar
    [6] koralek59 [*]

    Souhlasím Sml22, dobře napsané Sml67Sml79.

    superkarma: 0 06.02.2017, 10:06:07
  5. [5] bobani [*]

    vůni vanilky a vůbec sladké vůně nemusím . ale citrusové , rybíz , konvalinku ano

    superkarma: 0 06.02.2017, 09:36:59
  6. avatar
    [4] jarka1234 [*]

    Myškomedvídek — #1pěkně jste to napsalaSml59Sml59Sml59.

    superkarma: 0 06.02.2017, 09:23:34
  7. [3] MARIE MATEJKOVA [*]

    Krásná jsou ty pravidla o vůni a emocích. Je v tom dost pravdy. Když to čtu,přesně to cítím a je mi dobře.Sml59

    superkarma: 0 06.02.2017, 09:20:48
  8. [2] meme [*]

    Myškomedvídek — #1 Myškomedvídku- vy jste se nám rozbásnilaSml16

    superkarma: 0 06.02.2017, 08:35:00
  9. avatar
    [1] Myškomedvídek [*]

    vůně je láska,vůně je porozumění,vůně je tolerance...Sml79

    1. na komentář reaguje meme — #2
    2. na komentář reaguje jarka1234 — #4
    superkarma: 0 06.02.2017, 00:51:22

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme