Bulvár

Jak vidí nájemné političky?

Co si o únosnosti nájemného myslí političky pěti velkých politických stran u nás? A v jakých podmínkách vůbec samy bydlí? Zeptal jsem se na to členek ODS, ČSSD, KDU-ČSL, Strany zelených a TOP 09. S jakým názorem se nejvíce ztotožníte vy?

ODS

Horníková ZdeňkaZdeňka Horníková, poslankyně za ODS

V jakém bytě bydlíte a kolik za bydlení zaplatíte?
Bydlím v soukromém malém domečku 81 metrů čtverečních, máme ho na hypotéku. Pohybuji se v částce 25-26 tisíc včetně splátek hypotéky.

Kolik procent z rozpočtu rodiny by, podle vás, měly pokrývat náklady na bydlení?
Ve světě je běžné, že se částka na bydlení pohybuje okolo 30 až 40 procent přijmu, a tak je to i u nás. Ale je to složitá otázka, protože platy jsou různé i nájmy jsou různé. Každopádně těch 30 až 40 procent je, řekla bych, rozumných.

Co byste změnila na současné bytové politice, je-li něco takového?
Určitě bych nastavila naprosto jasná pravidla v nájemním bydlení, narovnala právní vztah nájemník - pronajímatel. Dále bych ráda podpořila tržní svobodu a narovnala nerovnost nájmů ve stejně velkých bytech. Nyní jsme ve stavu, kdy v jednom domě ve stejném patře žijí lidé ve dvou stejně velkých a vybavených bytech za odlišné nájemné. Klíčová věc v tomto ohledu je deregulace. K tomu samozřejmě musí přijít jednoznačně vydefinované adresné a cílené dávky opravdu sociálně potřebným - tuhle úlohu na sebe musí jednoznačně převzít stát.
Tyhle otázky musí jasně řešit občanský zákoník.
Důležitá je také revize sociálního bydlení pro handicapované lidi, mladé lidi, důchodce...
Za svůj velký osobní neúspěch považuji, že se mi nepodařilo prosadit znovuotevření převodu družstevních bytů do osobního vlastnictví.

ČSSD

Navrátilová LudmilaLudmila Navrátilová, poslankyně za ČSSD

V jakém bytě bydlíte a kolik za bydlení zaplatíte?
Bydlím v bývalém družstevním bytě a teď je v majetku společenství vlastníků, nájemné tedy neplatím, jsem jedním z vlastníků. Energie jsou okolo třech tisíc měsíčně.

Kolik procent z rozpočtu rodiny by, podle vás, měly pokrývat náklady na bydlení?
Na to je těžké odpovědět, protože jsou velké rozdíly v příjmech rodin. Bohatí lidé s vysokými příjmy si jistě mohou dovolit platit víc než lidé s malým příjmem, i kdyby to bylo procentuálně stejné. Zbývá-li vám pět tisíc na živobytí, nebo třeba třicet, je v tom rozdíl, i když to může být pokaždé stejné procento.
Pokud se týká seniorů, vím, že se to pohybuje okolo často osmdesáti procent z příjmů, což by nemělo být.

Co byste změnila na současné bytové politice, je-li něco takového?
Především se stále mluví o tom, že když senioři mají nadměrný byt, měli by se přestěhovat do menšího bytu, ale tam mnohdy platí nájem ještě větší, protože v tom velkém bytě měli léta regulované nájemné. Byl by dobrý program, který by, podobně jako mladým lidem poskytuje startovací byty, umožňoval seniorům získat bydlení za rozumnou cenu.

Strana zelených

Drápalová JanaJana Drápalová, předsedkyně Krajské organizace SZ a starostka městské části Brno - Nový Lískovec

V jakém bytě bydlíte a kolik za bydlení zaplatíte?
Bydlím v družstevním panelákovém bytě, který jsme loni zmodernizovali a důkladně zateplili, takže nyní ušetříme na topení a místo toho splácíme úvěr. Celkově za měsíc zaplatíme asi 5800 korun, k tomu asi 1200 za elektřinu.

Kolik procent z rozpočtu rodiny by, podle vás, měly pokrývat náklady na bydlení?
Záleží samozřejmě na absolutní výši příjmů, ale u průměrných příjmů se domnívám, že únosné je cca 30 %.

Co byste změnila na současné bytové politice, je-li něco takového?
Zavedla bych jasnou definici sociálního bydlení a podporu výstavby startovacích nájemních bytů pro mladé rodiny. Je potřeba rovněž zachovat státní podporu zateplování, protože úspory za energie významně kompenzují nárust nájemného.

KDU-ČSL

Šjodorová MichaelaMichaela Šjodorová, poslankyně za KDU-ČSL

V jakém bytě bydlíte a kolik za bydlení zaplatíte?
Bydlím v rodinném domku v Kroměříži. Měsíční inkaso cca 6000 Kč + daň z nemovitosti a pojištění domu.

Kolik procent z rozpočtu rodiny by, podle vás, měly pokrývat náklady na bydlení?
Rodiny s příjmy ze zaměstnání mají dnes náklady na bydlení do 35 % z domácího rozpočtu.
Myslím, že je to dost vysoký výdaj a neměl by růst.

Co byste změnila na současné bytové politice, je-li něco takového?

  • Maximálně využít program „Zelená úsporám" na zateplování a úspory energií domácností.
  • V programu státní podpory je důležité zajistit finanční podporu oprav bytového fondu.
  • V legislativě bytové politiky je důležité zajistit vyvážené postavení nájemníka a pronajímatele.

TOP 09

Langšádlová HelenaHelena Langšádlová, krajská předsedkyně TOP 09 ve Středočeském kraji a místostarostka Černošic

V jakém bytě bydlíte a kolik za bydlení zaplatíte?
S rodinou bydlíme ve vlastním rodinném domě. Za bydlení zaplatíme přibližně devět tisíc korun měsíčně.

Kolik procent z rozpočtu rodiny by, podle vás, měly pokrývat náklady na bydlení?
Procenta se říkají těžce. Náklady na bydlení by neměly přesáhnout takovou mez, aby neomezovaly odpovídající životní úroveň členů rodiny.

Co byste změnila na současné bytové politice, je-li něco takového?
Jsem pro co nejrychlejší deregulaci nájemného, protože současný regulací pokřivený trh s nájemným zvyšuje jeho cenu. Kdyby došlo k deregulaci nájemného dříve, mohlo již být nájemné bydlení levnější. Současný stav je špatný především pro mladé rodiny, které mají problém sehnat adekvátní bydlení.

Fotografie: Osobní stránky, stránky úřadů jednotlivých političek a Wikipedie


TÉMA DNE: NÁJEMNÉ

Posílejte mi své příběhy a zkušenosti...

  • ... o tom, kolik platíte za bydlení a jste-li spokojení.
  • ... kolik si myslíte, že by bylo přiměřené nájemné.
  • ... kolik vám zbývá na živobytí a zábavu, po zaplacení bydlení.
  • ... o tom, zda jste si vyřizovali hypotéku.
  • ... s osobním vlastnictvím.
  • ... se státním bytem.
  • ... s bytem u majitele.
  • ... veselé či špatné s majitelem samým.

Jak vidíte, téma je dnes docela široké. Zanadávejte si, postěžujte si, rozesmějte ostatní!

   
03.02.2010 - Společnost - autor: Jakub D. Kočí

Komentáře:

  1. [14] bendlinka [*]

    marianaant — #13 plně souhlasím,jenom slibují,dohadují se,oddalují co se dá,stát chce děti,argumentují,že na 1 pracujícího v budoucnu bude 1 důchodce,nedivím se,že mladí nechtějí děti,být dnes mladá,taky je nechci a ještě ty jejich hádky,nadávky v senátu,před kamerami,měli by se stydět.......

    superkarma: 0 04.02.2010, 14:21:50
  2. avatar
    [13] marianaant [*]

    sludka — #12 Plně souhlasím s tímto názorem. Političky, politici a tito všich páni poslanci, senátoři a dámy poslankyně a senátorky se starají jen o to, aby oni se měli co nejlépe a na lidi kteří je tam zvolili z vysoka kašlou.Sml31Sml31

    1. na komentář reaguje bendlinka — #14
    superkarma: 1 03.02.2010, 22:58:53
  3. [12] sludka [*]

    Myslím, že ptát žen političek nemá cenu. Ty žijí v jiném světě. Třebaže mluví o tom, že by se měloledacos naoravit, tak ve skutečnosti si myslím, že jim to zas tak na srdci neleží.Sml31Sml31Sml31

    1. na komentář reaguje marianaant — #13
    superkarma: 0 03.02.2010, 22:51:25
  4. avatar
    [11] denkas [*]

    Teď je problém ,že se vůbec nepodporujou rodiny s dětma! Přitom děti stát potřebuje!Sml80 Já sem měla 3 děti . Brala jsem tak 15stovek ,mužskej tak 2až 21/5tisíce a přídavky jsme měli 1050korun!Takže prostě děti si mohl dovolit každej! Kolik jsou teď přídavky na 3 děti?řekla bych tak do 2 tisíc. to je prd!Sml80Myslím,že stím by měli něco politici dělat! a né naopak dětem ubírat!

    superkarma: 0 03.02.2010, 20:45:09
  5. avatar
    [10] RenataP [*]

    malýSml57 domek s 80 metry, to je snad fór ne???Sml80

    superkarma: 0 03.02.2010, 20:43:23
  6. avatar
    [9] Irad [*]

    Myslím, že většina starých lidí by nejraději dožila ve svém bytečku, ve kterém strávili celý život. Kde na to ale vzít, že? Sml80

    Stejně je smutné, že to, co dá někdo za bydlení, tak druhý ani nevydělá.Sml15

    superkarma: 0 03.02.2010, 20:31:31
  7. avatar
    [8] denkas [*]

    Alebi — #7 Sml67Sml67Sml67 souhlas!! 7 tisíc je minimální mzda?!? NO to je hrozný!!Měli by si to političky vyskoušet! aspoň na 1/4 roku!

    bendlinka — #6 Sml67Sml67Sml67souhlas!! 

    superkarma: 0 03.02.2010, 17:57:45
  8. [7] Alebi [*]

    Hlavně bych poprosila ženy- političky, aby se zamyslely nad údělem žen-zaměstnankyň, vždyť mnohé z nás pracují za mzdu, ze které je problém zaplatit nájem a ještě mít na jídlo! Já dělám za min. mzdu, zajímalo by mně, jestli tyto političky vědí, kolik peněz to je, a aby popřemýšlely o tom, jak za tyto peníze žít. Možná, že by pak pomohly prosadit zvýšení minimální mzdy. Když domů přinesu 7120 korun a za poplatky spojené s bydlením dám kolem 5000, moc mi toho opravdu nezbyde. I takhle se žije pracujícím lidem, je to smutné.Sml80

    1. na komentář reaguje denkas — #8
    superkarma: 0 03.02.2010, 17:23:07
  9. [6] bendlinka [*]

    Dobrý den.

    Víte ,měli jste se ptát lidí,normálních lidí,né političek,jejich platy a platy lidí ze sociálně slabších rodin se nedají srovnat a oni ani ostatní politici si nikdy nedokážou představit,jak se žije lidem s nejmenším platem ,nebo nevelkým důchodem,který ke všemu přestali navyšovat.Vždyť pracovali tito lidé pro naší republiku celý život a někteří doslova dřeli za pár korun,tak si za celoživotní dřinu zaslouží slušný důchod,oni si na něj vydělali!!!!! A někteří naši občané žijí na hranici bídy,ale to nemuselo být,kdyby se zachovali státní podniky,jenže se vše rozprodalo jsou tu samé soukromé podniky, nemocnice,lékárny,atd,nemyslím si že by v některých městech mělo být 20 lékáren,dříve v našem městě byla jedna na poliklinice a jedna ve městě a stačilo?A vadí mi,že se hranice do důchodu prodlužují,nebo kolik důchodců dělá 4-5-6- let přes důchod,čímž zabírají místo mladším,pak nemá být tak vysoká nezaměstnanost,na to vše,co se tu děje nemusím mít vysokou školu,na to mi stačí selský rozum.Jak dlouho si myslíte,že to ti lidé vydrží?Jenže staré dobré přísloví,že sytý hladovému nevěří je čím dál pravdivější.

    1. na komentář reaguje denkas — #8
    superkarma: 1 03.02.2010, 16:10:18
  10. avatar
    [5] Jakub D. Kočí [*]

    jazuzinka — #4 Sml67Sml52Sml52Sml52

    superkarma: 0 03.02.2010, 15:44:36
  11. avatar
    [4] jazuzinka [*]

    podle nadpisu jsem čekala článek o zraku najímaných političekSml30

    1. na komentář reaguje Jakub D. Kočí — #5
    superkarma: 0 03.02.2010, 14:42:09
  12. [3] jastura [*]

    až dojde k deregulaci bude to tu stejné, podle mě. Ono lidi musí mít kde bydlet...

    superkarma: 0 03.02.2010, 08:58:34
  13. avatar
    [2] malvina [*]

    Altamora — #1  to by  uvítalo  hodně lidí ve věku nad 60 let, ty  doběhové  byty.

    superkarma: 0 03.02.2010, 07:10:14
  14. avatar
    [1] Altamora [*]

    Kromě startovacích bytů pro mladé by nebyly od věci i doběhové byty pro staré. Nemá každý takový příjem, aby si byt koupil. V konečném důsledku by z toho těžili i mladí, protože by se uvolnily větší nájemní byty. Jsem zvědavá, jestli se dříve dožiji narovnání pokřivených vztahů k nájemním bytům ( pokřivily se před za socíku) nebo zase nějaké nové revoluce. Sml58

    1. na komentář reaguje malvina — #2
    superkarma: 0 03.02.2010, 01:11:36

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme