Bulvár

Jak úžasná je Zeměplocha

Je možné, aby dnes ještě někdo neznal Úžasnou Zeměplochu Terryho Pratchetta? Tato skvělá knižní série u nás začala vycházet už v roce 1993 a za tu dobu si našla svoje fanoušky podobně jako na celém světě. A že opravdu nevíte, o co jde? Tak vězte, že jste o hodně přišli! Čtěte dál!

Terry Pratchett je Brit. Dá se předpokládat, že by tedy mohl být i majitelem jednoho britského humoru. A je to pravda. Dokonce vlastní jeden z takových, které se proslavily po celém světě, kde jeho knihy vycházejí. Cokoli dnes napíše, dostane se v Británii do první desítky v prodejnosti (ne že by to u nás bylo jinak, Zeměplocha je prostě hit).

A o čem že to píše? Obálky jsou podivně pestré, mnoho škarohlídů se třese odporem, jen je vidí, natož aby je vzali do ruky! A je to jen a jen jejich smůla. V Pratchettových knihách se totiž ukrývá celý svět. Doslova i obrazně. Terry Pratchett vymyslel (tedy lépe řečeno z indických pověstí převzal a domyslel) Zeměplochu – placatý svět, který na svých zádech nesou čtyři kosmičtí sloni. Hloupost, říkáte? Na čem by ti sloni stáli? Na A´Tuin. To je vesmírná želva, která pluje od jednoho konce vesmíru na druhý. Zeměplocha je prostě magický svět, který je takříkajíc odrazem naší Země.

Pomocí něj Terry Pratchett nastavuje zrcadlo nejen literatuře, ale i světu. Zeměplocha je trochu od všeho. V žádném případě se o ní ale nedá mluvit jako o klasické fantasy. Spíš jako o románech s fantasy kulisou. Čas od času jde o detektivku, čas od času o horor nebo jemně filosofující prózu. O tom, že Pratchett psát umí svědčí i fakt, že jeho Zeměplocha se objevila před čtvrtstoletím a dokázala se stát fenoménem světové literatury (u nás vychází „pouze“ patnáct let).

Knih je v zeměplošské sérii třicet jedna, ale mimo ně existuje ještě množství dalších publikací (třeba knihy pro odrostlejší děti, které jim stejně čtou i dospělí).

Zeměplocha je osídlena desítkami postav, z nichž některé s Pratchettem spoluexistují po celou dobu jeho psaní. Mezi ty nejoblíbenější patří personifikovaný (ten) Smrť, mág Mrakoplaš, velitel Noční hlídky Samuel Elánius, patricij Vetinari, čarodějka Bábi Zlopočasná (s tou hrají v Divadle v Dlouhé dokonce dvě hry!) a její věrná souputnice Stařenka Oggová. To je ale jen krátký výčet těch nejslavnějších.

Letos i u nás vyšel třicátý první díl Zeměplochy, který se opět vrací k Noční hlídce a k městu Ankh-Morporku. Kniha se jmenuje Buch!, což je název hry podobné šachům (jen figurky jsou trolové a trpaslíci). Ve městě se objeví hlubinní trpaslíci, kteří nikdy neviděli denní světlo, a v Ankh-Morporku, největším městě Zeměplochy, začnou potíže. Když dojde k vraždě, do celé záležitosti se musí vložit Samuel Elánius se svojí Noční hlídkou.

Jde o další z příběhů s detektivní zápletkou, ale stejně jako u většiny Pratchettových knih to není ani zdaleka všechno. Zeměplocha má totiž vždycky víc rovin, z nichž si každý může vybrat tu, která je pro něj přitažlivá. Je to detektivka, dobrodružná literatura, humoristický román, ale také filosofování nad tím, co musí člověk činit, aby byl sám sebou, a kde jsou hranice, za které by se neměl nikdy pouštět.

I přes desítky gagů je poslední Zeměplocha docela temné a hluboké čtení, které připraví čtenářům skvělou zábavu i zamyšlení nad lidskou tolerancí a snášenlivostí. Je to tedy další kniha, která je žánrově dost nezařaditelná. I když… Hodí se na ni jedna škatulka, která ji přesně vystihuje: Úžasná Zeměplocha!

Zeměplochu celých patnáct let vydává nakladatelství Talpress ve skvělých překladech Mistra českého jazyka Jana Kantůrka (pokud budete mít, milé čtenářky, zájem, přineseme s J. Kantůrkem rozhovor).

   
25.09.2006 - Kultura - autor: Richard Klíčník

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [146] *Kotě* [*]

    Fifinka: ten Pratchettův výrok je bonmot, který se všude opakuje, ale ono to ve skutečnosti bylo trochu jinak...

    superkarma: 0 01.10.2006, 22:36:29
  2. avatar
    [145] Fifinka [*]

    A jeste toto: Pak ale přišel pan nakladatel s první Zeměplochou. Jan Kantůrek neměl tušení, že všichni profesionální překladatelé před ním tuto práci odmítli jako nemožnou.

    superkarma: 0 01.10.2006, 15:03:29
  3. avatar
    [144] Fifinka [*]

    Nevim jestli to tady jeste nekdo cte, ale asi takhle: Jsou zcela nove stranky Zemeplochy, tyto: http://discworld.cz/

    A tam se ja tedy doctu: Někteří čtenáři sice Kantůrkovi vytýkají nedůslednost a občasné věcné chyby, Terry Pratchett se však nechal slyšet, že dobrým překladem svých knih si je jist akorát v Holandsku a u nás.


    ;

    superkarma: 0 01.10.2006, 15:02:30
  4. avatar
    [143] Lilinka [*]

    Eva_Fl: fakt? To jsem si nikdy nevšimla

    superkarma: 0 28.09.2006, 09:50:51
  5. avatar
    [142] Eva_CZ [*]

    Lilinka: aaaaaaaale smaznul...

    superkarma: 0 28.09.2006, 02:02:56
  6. avatar
    [141] Dudlajlama [*]

    Tak jsem se prokousala diskusi a mam z ni husinu. Nejsmysluplneji na me pusobi konstruktivni kritika a slusna diskuse mezi pany Vrhelem a Wittgensteinem

    superkarma: 0 27.09.2006, 22:20:56
  7. avatar
    [140] Lilinka [*]

    richard.klicnik: Ono to s těmi vulgaritami ale není tak úplně pravda. Občas se tu jedna čtenářka taky vajdřuje dosti nevybíravě a nikdy jsem si nevšimla, že by ji někdo smáznul

    superkarma: 0 27.09.2006, 18:38:53
  8. avatar
    [139] elfos [*]

    Ne, Trdlo. Já ty smazané četla.. * 15 * byly opravdu vulgární. Potřetí to Lucimo řekla znovu a slušně (ve.. 129), a to smazáno nebylo. Takže tvůj výsměch není na místě.

    superkarma: 0 27.09.2006, 15:15:40
  9. avatar
    [138] trdlo [*]

    richard.klicnik: dochazi argumenty, tak mazeme???

    superkarma: 0 27.09.2006, 14:39:30
  10. avatar
    [137] *daisy* [*]

    richard.klicnik: nu, pravda, o clanku jako takovem asi nepadlo slovo (pokud pominu kritiku trdla ohledne gramatiky )...

    Nicmene nektere reakce na nesouhlasne prispevky (kriticke vuci JK) mi prisly uz prilis utocne... (pripadny argument ohledne toho, ze jak se do lesa vola, tak se z neho krici, neuznavam )
    myslim si, ze clovek, ktery takto dava v plen svoje nazory a myslenky na internetu (potazmo jinym verejnosti pristupnym zpusobem ;)), by mel umet trosku krotit svoje emoce
    A je to jen muj pocit a nazor , zcela subjektivni.

    superkarma: 0 27.09.2006, 13:56:01

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [136] man-mimo [*]

    richard.klicnik: doporučoval bych si to celý v klidu znova přečíst.

    superkarma: 0 27.09.2006, 13:54:08
  2. avatar
    [135] Lilinka [*]

    richard.klicnik: taky vykáme nebo tykáme?

    superkarma: 0 27.09.2006, 13:35:38
  3. avatar
    [133] Lilinka [*]

    Lucimo: to máš jedno, na zmiňovaném serveru vzaky nejsou, takže jsem si pokecaly po mejlu Opravdu jsem se divila, když jsem zlistila, kdo všechno může být šéfredaktorkou magazínu

    superkarma: 0 27.09.2006, 13:18:19
  4. avatar
    [132] Lucimo [*]

    Lilinka: No, já mám jen vzkaz, k mejlům jsme s Richardem ještě nedošli.

    superkarma: 0 27.09.2006, 13:09:08
  5. avatar
    [131] Lilinka [*]


    Tady už se mažou nepohodlné příspěvky? To mi dosti připomíná jeden server, kde smažou i to, když napíšu, že z vystavených botek se mí líbí jen jedny a zbytek ne A následně na to přijde e-mail od šéfredaktorky, kde mi orpavdu "profesionálním" způsobem oznamuje, že veškeré moje příspěvky jsou nevhodné a budou mazány

    Myslím, že někteří čloenové redakce ž-in by měli navštěvovat kurzy profesionálního chování, jinak to tu bude za chvíli podobné

    superkarma: 0 27.09.2006, 13:07:54
  6. avatar
    [130] *daisy* [*]

    Nu, diskuze kazdopadne zajimava. Vzhledem k nedokonalosti sve anglictiny jsem, zel, neschopna precist si Zemeplochu v originale, ale rada jsem si precetla nazory ostatnich.
    A pripojuju se k nazoru, ze tohle bylo hrube nezvladnute od autora clanku
    Kdyz uz publikuju na internetu, nezbyva nez pocitat s moznosti negativnich reakci. A umet na ne primerene reagovat

    superkarma: 0 27.09.2006, 12:28:04
  7. avatar
    [129] Lucimo [*]

    Tak si to užij Richarde, můj názor na tebe tím nezměníš. A to, že neumíš česky, toho už si všimlo víc lidí, jen tvůj zaměstnavatel asi ne.

    superkarma: 0 27.09.2006, 11:53:39
  8. avatar
    [128] Lucimo [*]

    Tak tedy ještě jednou, Richarde, jsi ču*ák, co neumí česky.
    Je to tak lepší? Méně vulgární? Nebo se musí ve sprostém slově vyhvězdičkovat nejméně dvě písmena?

    superkarma: 0 27.09.2006, 10:50:23
  9. avatar
    [127] zmrzlina [*]

    Děvčata, děvčata, to je tedy úroveň.


    Cítila strašlivou touhu klít. Znala mnoho kleteb. V tom směru byla Dobračka Sejkonopná velmi vynalézavá. Dokonce i stálí obyvatelé lesa si zvykli raději kolem jejího domku proběhnout co nejrychleji.
    Jenže Magráta teď nebyla schopna najít jedinou kletbu, která by beze zbytku vyjadřovala její pocity. Nakonec se rozhodla spokojit s klasikou.
    Vykřikla: "Do h**zlu!"

    (Terry Pratchett: Soudné sestry)

    superkarma: 0 27.09.2006, 10:12:12
  10. [126] a.... [*]

    richard.klicnik: Ríšo, Ríšo to je teda úroveň,myslím, že je na místě zvážit, jestli by ses měl vůbec pouštět do nějakých polemik, pokud nedokážeš věcně argumentovat a udržet si odstup.
    Takhle se prezentovat coby člen redakce, to je fakt síla
    Tohle je velmi nezvládnutá záležitost, co jsi zde předvedl.

    superkarma: 0 27.09.2006, 09:22:35
  11. avatar
    [125] Lucimo [*]

    Jo a jeden klad tahle diskuse má. Znova Pratchetta přelouskám. Přeci jen, od střední už uplynula spousta vody v potoce.

    superkarma: 0 27.09.2006, 09:13:25
  12. avatar
    [124] Lucimo [*]

    Bože, to je čurák ten Richard! Jen on má pravdu a nikdo nesmí projevit svůj názor, nemá li vysokoé školy v oboru o kterém se diskutuje. Takže dámy, pokud budete kritizovat módní návrháře, ihned přiložte foto svých prací, jinak vás pánko velkomožný okamžitě smete ze skla.

    superkarma: 0 27.09.2006, 09:10:41
  13. avatar
    [123] Jupíí [*]

    richard.klicnik: Dík, za Pratchetta, Kantůrka i článek. Všichni jsou bezva a všechny vás miluju .

    superkarma: 0 27.09.2006, 05:49:45
  14. avatar
    [122] trdlo [*]

    bonda: vsechno vi, vsechno zna, a rad nas o tom pouci

    superkarma: 0 27.09.2006, 03:55:52
  15. avatar
    [121] trdlo [*]

    richard.klicnik: a fotku pozadi si nechte, nechystam se tam a mapu tedy nepotrebuji.

    superkarma: 0 27.09.2006, 03:21:47
  16. avatar
    [120] trdlo [*]

    richard.klicnik: ...Ve městě se objeví hlubinní trpaslíci, kteří nikdy neviděli denní světlo a v Ankh-Morporku, největším městě Zeměplochy, začnou potíže.. tam Vam chybi interpunkce.

    ...O tom, že Pratchett psát umí svědčí i fakt, že jeho Zeměplocha se objevila... tam Vam tez chybi interpunkce.

    Mam Vam vyhledat dalsi clanky?

    Jazykem ceskym se zivite... Haha

    superkarma: 0 27.09.2006, 03:19:27
  17. avatar
    [118] Malenka [*]

    A já mám radost z článku i z diskuse! Mám pocit, že do toho všichni něco vložili, ať už jsou názory jakékoliv. Je to dialog. I když hádka. Není to jen pouhá potřeba po někom vypálit a vylézt po jeho mrtvole nahoru, jak se často v diskusích děje.

    superkarma: 0 26.09.2006, 21:02:00
  18. avatar
    [117] bonda [*]

    trdlo: Souhlasím s tebou, už posledně, když psal Richard o hudbě, se mi to nelíbilo.

    superkarma: 0 26.09.2006, 20:14:23
  19. avatar
    [116] elfos [*]

    No tak já tedy s Trdlem nesouhlasím. S tím, co napsala, a hlavně jak to napsala. Jasně, respektuji, že Trdlo může napsat co chce a jak chce, ale TOHLE mi přijde.......... zbytečné. Dalo se to vyjádřit jinak.
    A zrovna ve chvíli, kdy to vypadalo, že se tu rozvine zajímavá debata. Škoda.

    superkarma: 0 26.09.2006, 19:31:01
  20. avatar
    [115] bonda [*]

    trdlo: Souhlasím s tebou, už posledně, když psal Richard o hudbě, se mi to nelíbilo.

    superkarma: 0 26.09.2006, 18:36:25
  21. avatar
    [114] trdlo [*]

    richard.klicnik: Mily pane, kdyz uz tu musime od jiste doby urozenym panum redaktorum vykat...
    Vsichni, a dokonce i Kote ci Vrhel, mame pravo vyjadrit svuj nazor. Jejich nazor se Vam nelibil a zacal jste vyskakovat jak potrefeny, ze jen vystudovany translatolog muze mit k teto diskusi co rici. Asi jste byl velice prekvapeny, ze cirou nahodou oni toto vystudovano maji, a tudiz bych rekla, ze jejich nazor je nejen "nazor", ale i studiem a prednesenymi fakty podlozeny. Ani dost do oci bijici priklady Vas nepresvedcily. To je OK, jako vsichni ostatni mate na ten svuj pravo. Ovsem zacit pak vyskakovat, ze Kote napsala svuj nazor a okamzite Vam ho nepodlozila vysokoskolskym diplomem, priklady, recenzemi a jinym, nezbylo Vam, nez zacit vyskakovat, ze vystudovano tedy maji, ale Kote Vam svuj nazor neprednesla dosti uctive Na tom je videt, ze je Vam jasne, ze profesionalni stranku jejich prispevku nemate sanci zviklat, tak ted jecite o tom, ze se tu mame vyjadrovat skrz nejake superslusne filtry. Abychom Vas a kohokoli dalsiho v te Vasi vykaci redakci nahodou nepohorsili. Mate velice neprofesionalni vyjadrovani i chovani! Pripominate mi meho exe. Pouze jeho nazory byly prijatelne, doma sedaval u stolu, busil do nej pesti a volal "Ja mam vzdycky pravdu" . Jiste travite svuj zivot v predklonu a pulky si drzite od sebe, aby se tam lidem lepe lezlo.
    Pane Klicniku, to opravdu myslite, ze jste takovy odbornik na preklady, kdyz ve Vasi vlastni publikaci sotva dokazete publikovat clanek, ve kterem by nebyly pravopisne hrubky a prohresky proti gramatice?
    Nejste. A nebudete.
    Prskate tady a kdyz je Vam nazorne predvedeno, ze nemate pravdu, zacnete si stezovat na neco, co ma s debatou o kvalite prekladu malo spolecneho - ze pry se s Vami ma nesouhlasit slusneji. Typicke pro potrefeneho bl**e.
    Kdyz uz jste v tom predklonu a roztazen, strcte si hlavu mezi kolena a vyse a vyse, a vlezte si tam sam.

    superkarma: 0 26.09.2006, 16:27:28
  22. avatar
    [113] Eva_CZ [*]

    Vivian: klid, Vivi... Kdybys vedela, jak nadherne do cestiny prekladam ja...

    superkarma: 0 26.09.2006, 14:13:37
  23. avatar
    [112] Vivian [*]

    Šmankote, doufám, že se tady nikdy neobjeví recenze na nějaký můj překlad

    superkarma: 0 26.09.2006, 14:03:33
  24. avatar
    [109] Ťapina [*]

    Anouk: Otázka je, jestli takový existuje. Znáš nějakého? Buďto je jeden jazyk mateřský a druhý není ovládán perfektně, nebo se dá říct, že jsou mateřské oba, ale pak většinou není perfektně ovládán ani jeden.

    superkarma: 0 26.09.2006, 11:06:02
  25. avatar
    [108] Anouk [*]

    richard.klicnik: A L. Vojtkovou nekdo vyzdvihuje jako vynikajici prekladatelku? Doufam take, ze nemate nic napriklad proti ceske politicke scene a neodvazujete se ji kritizovat, mnoho zemi na svete je na tom prece hur
    Ťapina: A nebylo by jeste lepsi, kdyby VYBORNY prekladatel (a o tom tu dle meho nazoru byla rec) ovladal dokonale OBA jazyky?

    superkarma: 0 26.09.2006, 10:26:02
  26. avatar
    [107] Ťapina [*]

    On by překladatel asi opravdu měl HLAVNĚ ovládat dokonale cílový jazyk. Protože mnohem raději si přečtu překlad od člověka, který sice nevystihne všechny záludnosti původního jazyka přesně, ale dovytvoří si je po svém, než od někoho, kdo sice porozumí originálu naprosto dokonale, ale veškeré slovní hříčky pohřbí, protože český ekvivalent nedá dohromady

    superkarma: 0 26.09.2006, 10:15:12
  27. avatar
    [103] Eva_CZ [*]

    Anouk: mne taky. Az na nektere vzdechy ,,debatujicich" je to prvni odezva na clanek na urovni!

    superkarma: 0 26.09.2006, 02:04:04
  28. avatar
    [99] bonda [*]

    Teda lidi, vaše starosti na moji hlavu!

    superkarma: 0 25.09.2006, 20:05:15
  29. avatar
    [98] fialinka [*]

    Zeměplochu miluju a bohužel na tom nejsem s angličtinou zas tak dobře, abych se pokoušela přidat do diskuse o něm. Možná je to jiné než v originále, ale přesto mne oslovuje, moc se mi líbí a nenacházím v něj jedinou chybu, pro kterou bych si mohla říct, že je to "nějaké divné", což se u vyloženě špatně přeložených knížek stává.

    superkarma: 0 25.09.2006, 19:04:51
  30. avatar
    [97] man-mimo [*]

    Sakra, práce za..pííííp, taková zajímavá debata .....

    superkarma: 0 25.09.2006, 18:59:28

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme