Lidé trpící nespavostí dobře vědí, co znamená špatné usínání, časté probouzení během noci a nespavost od časných ranních hodin. Na vině nespavosti může být i prostředí, ve kterém spíme – pak trpíme tzv. environmentální poruchou spánku.

Tato porucha vzniká, pokud je spánek rušen něčím v okolí.

Projevit se může například teď při dovolených, kdy prostředí měníme velmi často.

Nejčastější příčiny jsou:

+ hluk (štěkot psů, doprava, chrápání partnera, pláč dítěte),
+ světlo (přílišné osvětlení),
+ teplota (horko nebo naopak zima), pohyby v posteli (partner se neustále otáčí z boku na bok, domácí mazlíček skáče na postel),
+ jiné příčiny toho, že je člověk druhý den ospalý.

Tato porucha se může projevit v každém věku, ale vyskytuje se hlavně u starších osob. Je známo, že postihuje více ženy než muže (na každé dva muže připadají tři ženy).

Otestujte se!

Máte podezření, že touto poruchou trpíte i vy? Udělejte si krátký test:

o Máte problémy usnout a jste příliš ospalí během dne?
o Spíte špatně kvůli rušení z okolí (hluk, světlo, domácí zvířata, teplota, partner)?
o Zhoršuj se váš spánek, když spíte na jiném místě, než jste zvyklí?
o Máte některé z následujících příznaků – nespavost, ospalost přes den, problémy se soustředěním a pamětí, pocit mála energie, snížená pozornost, podráždění, únava?
o Nemáte jiné zdravotní problémy, které způsobují nespavost?

Pokud jste na všechny otázky odpověděli ano, můžete environmentální poruchou spánku skutečně trpět. Rušený spánek má totiž významný vliv na myšlení pacienta a může vest ke vzniku stresu nebo deprese. Rovněž je rizikovým faktorem vzniku dopravních nehod.

Deník může pomoci

I když spánek zabere přibližně třetinu života, v ordinacích lékaře se na něj často zapomíná. Z odborných studií dokonce vyplývá, že pouze u 2,5 % pacientů se lékař o jejich spánek zajímá.

Pokud tedy problémy se spánkem v cizím prostředí (například při častých služebních cestách) významně narušují váš život, je na místě poradit se s lékařem. Lékař bude chtít znát vaši zdravotní historii i historii spánku (bude se ptát na váš i partnerův spánek). Je tedy vhodné vést si alespoň několik týdnů „spánkový deník".

Vyzrajte na nespavost

Jestliže se u vás nevyskytují jiné příčiny poruchy spánku než ty enviromentální", je léčba snadná: jednoduše zamezit příčinám, tedy si zajistit:

+ ticho v pokoji (ucpávky do uší),
+ tmavý pokoj (záclony),
+ vhodnou teplotu,
+ omezení pohybů v posteli (spát sám, bez mazlíčka),
+ dodržování zásad spánkové hygieny.

Zdroj: Norman J. Wilder. American Academy of Sleep Medicine.

Připravil www.dobry-spanek.cz

Máte problémy usnout? V cizím prostředí nebo i doma? A jak je řešíte?

Reklama