Bulvár

Jak uřídit auto na ledu

Jak uřídit auto na ledu

První a základní nutností zimního ježdění jsou přezuté pneumatiky. Kvalitní zimní obutí snižuje riziko vzniku smyku a znatelně zkracuje brzdnou dráhu. Na zledovatělé vozovce je brzdná dráha, oproti suché vozovce, až desetkrát delší!

Dalším předpokladem jsou dobře seřízené brzdy. Nerovnoměrné brzdění totiž může automaticky navádět vůz do smyku a nepříjemně jej přetáčet. Jedeme-li do horských oblastí, samozřejmě přibalíme kvalitní zimní řetězy a ještě před cestou se ujistíme, že opravdu víme, jak je na kola nasadit.

 „Každému řidiči bych poradil, aby si na prázdném parkovišti vyzkoušel při první příležitosti, jak se vozidlo chová na sněhu či náledí, jak reaguje na brzdění, zatáčení a rozjezdy. V mezních situacích pak řidič lépe reaguje, protože už si to jednou vyzkoušel,“ radí Tomáš Svoboda, obchodní ředitel Auto Esa.

I přes vaši svědomitost a přípravu se ale stejně můžete dostat do nebezpečné situace. Jak tedy postupovat když nastane?

Situace Řešení
1. nedotáčivý smyk (vůz odmítá zatočit) Ubrat plyn a citlivě otočit volantem ve směru původní jízdy. Prudké brzdění v žádném případě nepomáhá.
2. přetáčivý smyk (záď vozu se přetáčí) Ubrat plyn a opatrně se snažit vyrovnat směr vozu. Volantem točíme na opačnou stranu jako je směr zatáčky.
3. jízda po ledu Volantem otáčíme jen minimálně
4. aquaplaning – auto ztratí kontakt s vozovkou kvůli kontaktu s vodou Vyšlápnout spojku, a jakmile se dostaví kontakt s vozovkou, začít brzdit
5. jízda do kopce Neztratit rychlost a jet na nejvyšší rychlostní stupeň, který auto snese
6. jízda z kopce Brzdit motorem
7. přejíždění mezi vyjetými stopami Zpomalit a opatrně se přesunout do vedlejšího pruhu s vyšláplou spojkou.

Ke smyku dojde u většiny případů chybou řidiče. V případě, že už k němu došlo a vy se nekontrolovatelně kloužete jako na saních, je důležité zachovat chladnou hlavu, pokusit se si z karambolu odnést pokud možno co nejmenší následky a neohrozit ostatní.

Co se v autě ještě může hodit:

Staré lyžařské rukavice Hodí se pro případ, že bude třeba vyprošťovat nebo tlačit váš nebo cizí vůz
Náhradní silné ponožky Nepostradatelné, když se vám promáčí nízká obuv.
Stará zimní bunda Opět se hodí v případě, že bude třeba tlačit vůz. Když vůz konečně zabere, většinou vás ušpiní rozbředlý sníh od protáčejících se kol
Dostatečná zásoba paliva Nevyplatí se dojíždět na rezervu. Může se stát, že v noci někde uvíznete a pak se vám dostatek paliva bude hodit alespoň na zatopení.
   
15.12.2009 - Blog redakce - autor: Redakční tip

Komentáře:

  1. [23] machos [*]

    První a základní nutností zimního ježdění jsou přezuté pneumatiky.

    // s tímo se zcela ztotožňuji ... nepřezuté pneumatiky udělají tolik škody, až to není hezký :-(

    superkarma: 0 29.09.2011, 10:03:12
  2. avatar
    [22] Vivian [*]

    ToraToraTora — #19 cokoliv je lepší než lyžařský rukavice Sml54

    superkarma: 0 16.12.2009, 00:25:31
  3. [21] samsonek11 [*]

    Ono se to řekne otáčet volantem jen minimálně. To je rada jen pro rovnou silnici.To já v zatáčce točila volantem na doraz a stejně mi auto jelo (smýkalo se) rovně.Rovnou do protijedoucího auta.Ještě že jsem jela pomalu.Naše auta se jen mírně oťukla.S hrůzou jsem vystoupila,omlouvala se a čekala nadávky.Ten pán byl ale hrozně moc slušnej.Řekl, že se nic neděje, že viděl,že jsem nemohla nic dělat.Prý na mě bylo vidět,že brzdím i očima.

    superkarma: 0 15.12.2009, 22:30:13
  4. avatar
    [20] kareta [*]

    ToraToraTora — #19 spíš koňský povozSml57 Viděla jsem ho na Ostružné vyprošťovat teréňáka s  náhonem na 4 kolaSml30

    superkarma: 0 15.12.2009, 19:25:31
  5. avatar
    [19] ToraToraTora [*]

    Vivian — #16 Na vyprošťování je nejlepší traktor z nejbližší vesnice

    ,0

    1. na komentář reaguje kareta — #20
    2. na komentář reaguje Vivian — #22
    superkarma: 0 15.12.2009, 19:02:09
  6. [18] ILONESA [*]

    Nejsem řidič,hledám tu obrázek Sml30.

    superkarma: 0 15.12.2009, 18:33:06
  7. avatar
    [17] spiderlorka [*]

    Teorie je jedna věc, ale když přide na věc, je to průšvih, led, neledSml80

    superkarma: 0 15.12.2009, 17:02:15
  8. avatar
    [16] Vivian [*]

    Proč na vyprošťování auta lyžařské rukavice? Na to jsou lepší normální pracovní rukavice z hověziny za pár kaček...

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #19
    superkarma: 0 15.12.2009, 16:31:09
  9. avatar
    [15] enka1 [*]

    ToraToraTora — #14 Třeba neutrum, když něčemu pomůžeSml57.

    superkarma: 0 15.12.2009, 15:38:14
  10. avatar
    [14] ToraToraTora [*]

    Jitulinka — #13 Abs je rodu mužského

    ABS je zkratka pro Antiblockiersystem nebo také Anti-lock Brake System což znamená protiblokovací systém

    1. na komentář reaguje enka1 — #15
    superkarma: 0 15.12.2009, 11:50:26
  11. avatar
    [13] Tulinka [*]

    Jj.to se mi stalo před 9lety.Ještě jsem měla mokrý řidičák a jeden šikovný maník zastavil na mostě(ani nevím z jakého důvodu)Venku námraza,pěkně se leskla vozovka.Já jela z kopce sotva 30km/h on takových 5m odemne zastavil.Už jsem to nedobrzdila,chytla smyk a nebýt zábradlí tak jsme v řece.Naštěstí to odneslo jen světlo a nám se nic nestalo Sml3  Ani ABS nepomohla.

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #14
    superkarma: 0 15.12.2009, 11:47:51
  12. [12] Bébéčko [*]

    Nojo, zima, námraza, sníh, led ale i déšť chce svoje. Hlavně být opatrná a nebláznit.

    superkarma: 0 15.12.2009, 11:47:24
  13. avatar
    [11] Dimsy [*]

    Hezké rady! Škoda, že to neví taky to auto. Třeba při aquaplaningu na dálnici jsme po přelítnutí levého pruhu zabrzdili  o prostřední svodidla otočeni do protisměru, neboť až tam se vozidlo dotklo vozovky. Co vozovky - trávníku!

    superkarma: 0 15.12.2009, 11:30:43
  14. avatar
    [10] Majdinka [*]

    Jezdívám denně a za každého počasí. Když to "nejde", jedu krokem, to se nedá nic dělat. Ještě že "titulek" není tak často pravda, protože na samotném ledu se toho mnoho uřídit nedá.

    superkarma: 0 15.12.2009, 11:29:26
  15. avatar
    [9] Maši [*]

    Dneska jsem si to vyzkoušela v praxi....jela jsem hodinu 20km.....Sml57

    superkarma: 0 15.12.2009, 11:28:28
  16. avatar
    [8] ToraToraTora [*]

    Hanyna — #7 ono je to kolikrát to nejlepší, co můžeme udělat

    superkarma: 0 15.12.2009, 11:23:39
  17. avatar
    [7] Hanyna [*]

    Když je led a sníh, jezdím vlakem... a auto nechám radši odpočívatSml22

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #8
    superkarma: 0 15.12.2009, 11:19:25
  18. [6] Králíček4 [*]

    Já to už taky zažila,v prudké zatáčce jsem skončila až v protisměru a naštěstí nic nejelo.

    superkarma: 0 15.12.2009, 11:15:39
  19. [5] Marie Dymackova [*]

    Uš jsem to jednou zažila na silnici.Dopadla jsem dobře.

    superkarma: 0 15.12.2009, 11:09:30
  20. avatar
    [4] ToraToraTora [*]

    To je ale blbost, přeci záleží, kde mám náhon a kde motor. Podle toho se zařídím. Tyhle rady můžou někdo vzít vážně a náhodou jet v autě, kde ho to bude mrzet, protože měl náhon na zadek zatímco tvůrce tabulky počítal s opakem.

    superkarma: 0 15.12.2009, 11:08:05
  21. [3] mamba [*]

    no já naštěstí nemám řidičák jinak bych asi ubrzdila stylem strom to jistíSml52Sml52

    superkarma: 0 15.12.2009, 11:07:42
  22. avatar
    [2] Ferdas [*]

    ono se to hezky čte a hůř provádí Sml28

    superkarma: 0 15.12.2009, 11:07:14
  23. [1] magdulali [*]

    řidičák nemám a tak tohle nemusím řešit.

    superkarma: 0 15.12.2009, 11:05:10

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme