meat

Pokud jste se někdy snažila shodit pár kil, určitě jste tohle dilema už řešila. Jíst, nebo nejíst maso při dietě? Některým nečiní problém ho z jídelníčku vyškrtnout. „Masožravci“ se ho ale vzdát nechtějí. Aby ne. Maso má pro člověka důležitou roli, je zdrojem vitaminů, minerálních látek, esenciálních mastných kyselin a aminokyselin. Jenže není maso jako maso. Jak ho tedy při dietě upravovat, aby bylo zdravé a skutečně dietní?

 „V první řadě vybíráme jen libové maso, u drůbeže nejlépe už před úpravou odstraníme kůži. Každé maso, i to libové, obsahuje tuk, a proto při tepelné úpravě není nutné další tuk přidávat,“ radí odbornice Kristýna Galová z brněnského Institutu redukce a prevence nadváhy. Pojďme se podívat na jednotlivé způsoby úpravy masa.

Vaření v páře

Vařit v páře můžeme ryby i drůbež. Při této přípravě zůstanou v mase zachovány veškeré minerály, a proto má takto připravený pokrm nejen vysokou nutriční hodnotu, ale také výbornou chuť a málo energie. „Příprava jídla na páře je pro redukční dietu velmi vhodná, protože se nepřidává žádný tuk. Další výhodou je, že spolu s masem můžete vařit jakoukoli zeleninu, a tím ušetřit čas při přípravě kompletního jídla. Zajímavé je, že i když v páře vaříte více druhů potravin dohromady, každá z nich si zachová svou vlastní chuť,“ říká Kristýna Galová. Pro vaření v páře odbornice doporučuje nejlépe speciální varné nádoby.

Vaření

Při klasickém vaření se část minerálů a tuku z masa dostává do vývaru, čímž se snižuje nutriční hodnota pokrmu a utrpí také chuť. Dlouhodobé vaření tyto ztráty jen podporuje. Vaření je však vhodné pro přípravu libového červeného masa, jako je například hovězí, telecí, vepřové, zvěřina a podobně. Z masových vývarů jsme zvyklí připravovat polévky. Vedle výživných látek však obsahují také vyšší množství purinu (který se dostává do vývaru z masa), a proto podleGalové nepatří k nejzdravějším jídlům. Vařením ale naopak ubývá purinu ze samotného masa.

Dušení

Dušení je jedním z nejšetrnějších způsobů úpravy masa. Působením páry se snižuje doba tepelné úpravy a dochází jen k minimálním ztrátám živin a vitamínů. Navíc se k masu přidává jen voda, nikoli tuk. Jde o vhodnou úpravu jakéhokoli druhu masa při redukční dietě i v rámci racionálního stravování.

Pečení

Pokud se snažíte zhubnout, určitě dejte přednost pečení v pečicích fóliích nebo římském hrnci, tedy bez tuku. Připravíte tak chutný pokrm s vyhovující energetickou hodnotou. Maso nepřepékejte, protože při dlouhém pečení dochází ke spálení bílkovin a tvorbě karcinogenních látek. Maso při dietě pečte spíše výjimečně a vždy jídlo doplnit větším množstvím syrové zeleniny, například salátem.

Grilování

Grilování se často označuje za zdravý a při hubnutí vhodný způsob přípravy masa vzhledem k minimálnímu použití tuku. Aby tomu tak bylo, je třeba grilovat správně. „Především je nutné používat libové maso a dále zabránit odkapávání tuku do ohně a působení dýmu z otevřeného ohně,“ radí odbornice z brněnského Institutu kompliment.

Tuk kapající do otevřeného ohně totiž způsobuje uvolňování rakovinotvorných látek (tzv. polycyklických aromatických uhlovodíků), které stoupají s horkým vzduchem na grilované maso. Proto je lepší grilovat maso v alobalu nebo na hliníkovém tácku. Oproti grilování na otevřeném ohni je zdravější grilování na kameni na elektrickém grilu.

Nejméně vhodnými úpravami jsou podle naopak smažení, fritování a pečení s tukem.

Zdroj: Tisková zpráva

lupa

Reklama