Rodina

Jak UNICEF zachraňoval kojení


Umělá výživa neumí dětem dodat to, co jim dá mateřské mléko. Tento zdánlivě samozřejmý fakt byl však v minulosti mnohokrát zpochybňován a překrucován. Již od 50. let minulého století bylo mateřské mléko „v neoblibě“, což vedlo k obrovskému nárůstu počtu firem, které se věnovaly výrobě a propagaci náhražek mateřského mléka.

Do 70. let se situace stala neúnosnou. Marketing těchto firem byl tak propracovaný, že téměř všechny maminky se dobrovolně uchylovaly k náhražkám a sunarům, ačkoli by byly s kojením svých dětí neměly problémy. Obaly těchto přípravků zobrazovaly růžolící miminka s naducanými obličejíky, která se vesele smála a nasávala instantní mléko z lahvičky. Málokterá matka dokázala tomuto tlaku odolat. Hovořilo se o triumfu vědy, o tom, že již dokážeme substituovat „nedokonalou“ přírodu, a že zdravá (průmyslově vyráběná) strava a lékařská vyspělost udělá z našich dětí malé Supermany. Marketingové masáži podléhali i lékaři, kteří sami matkám doporučovali, ať dítě přikrmují málem od porodu a co nejdříve přejdou na náhražky mateřského mléka úplně.
Vzácností nebyly ani případy, kdy se reklamní pracovníci převlékali za zdravotnický personál, potulovali se po nemocnicích a „radili“ maminkám, jak mají své dítě živit.

Tento trend ve zkreslené podobě dostal i do rozvojových zemí, kde způsoboval nemalé potíže: umělá výživa je totiž vlastně „chudší potrava“ než mateřské mléko. A zatímco děti v západním světě si ji „mohou dovolit“ - mají k dispozici nemocnice, léky a střechu nad hlavou, děti v rozvojovém světě si musí vystačit s tím, co jim nadělí příroda. A ta kojencům naděluje opravdu štědře – mateřské mléko je pro ně nejen zdrojem živin, ale též zajišťuje příjem tekutin, vitamínů a minerálů a v neposlední řadě dodává dítěti obranyschopnost, kterou potřebuje, aby se vyhnulo nejrůznějším nemocem.
Když tedy byly těmto matkám v rámci humanitární pomoci dodávány balíčky umělé výživy, bylo to vlastně kontraproduktivní. Nekojené děti měly větší nemocnost i úmrtnost.

Konečně si v roce občanští aktivisté v Americe povšimli, do jak alarmujícího stadia už situace dospěla. „Došlo to tak daleko, že se v roce 1978 senátor Edward Kennedy rozhodl mít první veřejné slyšení v senátu USA a projednat, co by se s touto otázkou nevhodného marketingu dětské výživy dalo dělat. Závěr tohoto zasedání byl, že takovýto marketing – jasná propagace výživy dětí umělým mlékem – má nevhodný dopad na kojení, které v té době začalo být vědou opět uznáváno jako způsob výživy, který zachraňuje životy dětí a pozitivně ovlivňuje jejich nemocnost. Že takovýto marketing do společnosti prostě nepatří,“ uvádí RnDr. Lída Lhotská ze společnosti IBFAN, která se regulací tohoto marketingu a propagací kojení zabývá.

V roce 1979 bylo uspořádáno zasedání Světové zdravotnické organizace (WHO) a UNICEF, které si vytklo za cíl vytáhnou kojení zpět na výsluní, na místo, které mu v dětské výživě právem náleží. 
Jeho výsledkem byl zárodek kodexu, který vznikal následující 2 roky. Tento dokument se nazývá „Mezinárodní kodex marketingu náhražek mateřského mléka“. Upravuje a omezuje způsoby, jimiž smí být umělé mléko propagováno, distribuováno a nabízeno, stejně jako stanovuje, jaké informace musí obsahovat obal výrobku. Dále předepisuje zdravotnickým pracovníkům, že mají matky vést primárně ke kojení a upravuje, jaké informace a doporučení jim mají podávat o náhražkách mateřského mléka.  
Přijalo jej sice 52 členských států OSN, ale jen v 32 z nich byl přijat v rozsahu, který lze považovat za seriózní. Většina z těchto zemí se nalézá v rozvojovém světě, kde je tlak průmyslové lobby citelně slabší. V Evropě tohoto standardu dosáhly jen dvě země – Albánie a Gruzie.
Naše republika i ostatní státy EU se řadí do druhé kategorie – prsty výrobců náhražek mateřského mléka jsou dlouhé a neustále se snaží skulinami v legislativě Kodexu „protlačit“ reklamu, která by jim zvedala prodeje; používají nejrůznější marketingové strategie – sponzorují dětská hřiště, nabízejí vzorky zdarma a dálkové balíčky, dávají peníze na pediatrický výzkum a tak dále.

I přes to se ale v celém světě kojenost dětí zvýšila několikanásobně – například u nás je kojeno 95% dětí, které opouštějí porodnice. A to je pozitivní, nemyslíte?

A co vy, milé ženy-in? Kojíte svoje děti? Byly jste kojeny? Jaký je váš názor na umělou výživu? Nejste ochotny ji dětem dávat, nebo ji považujete za univerzálního pomocníka?

soutěž:
Tulák spí –
nemocná divoká kačena
vleče se zimní nocí.

   
14.08.2006 - Těhotenství a porod - autor: Anna Plasová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [69] fodorka [*]

    nastesti kojim a doufam, ze jeste tak vydrzime, a budeme i pri dalsich detech... verim, ze je to to nejlepsi, co muzu svemu diteti dat, no ale taky vim, ze nebudu stresovat, kdyz to skutecne nepujde... ale budu se urcite moc snazit i pri dalsich detech

    superkarma: 0 13.12.2006, 17:14:42
  2. avatar
    [65] biovirus [*]

    NESNASIM PREBUJALE PROPAGACE KOJENI. I kdyz jsem sama kojila 14 mesicu a ted kojim maleho, nesnasim propagaci kojeni. Protoze jsou mezi nami maminky, ktere at uz z jakehokoliv duvodu kojit nemohli nebo nemuzou.a pro ty to musi byt oprvdu tezke na psychiku.

    superkarma: 0 16.08.2006, 20:46:51
  3. avatar
    [64] LídaKo [*]

    LidusP: Něco takového jako "slabé mateřské mléko" v podstatě neexistuje. To mléko je skoro průhledné schválně. Má míň bílkovin a víc cukrů a dalších látek. KVALITA mateřského mléka se zhoršuje obvykle až při vážném hladovění matky. S množstvím je to jinak, u někoho to prostě nejde...

    superkarma: 0 16.08.2006, 12:50:31
  4. avatar
    [63] Gedžitka [*]

    *Kotě*: ale víš sama, že jsi sppíše vyjímka, tady jde spíš oto, že pokud při kojení nastae sebe menší problém, mamina hned vymejlí, že její mlíko nestačí..... a pediatr hned radí UM.... však víš

    Suzanne: ano 95% kojí, když opouští porodnici, ale hodně z nich přejde z nějakýho úplně banálního důvodu na UM, zbytečně.......

    superkarma: 0 16.08.2006, 09:47:22
  5. avatar
    [62] Gedžitka [*]

    Já jsem kojená byla chvilku, paš šup Sunar a bylo to. Svoje děti sjem kojila víc jak rok, odstavily se sami. Ke podpoře kodexu se přidávám a nemělo by se zasáhnout jen proti vnucování UM, ale taky by se mělo sledovat složení další dětské stravy.

    superkarma: 0 16.08.2006, 09:38:47
  6. avatar
    [61] Kikinka001 [*]

    superkarma: 0 15.08.2006, 17:28:19
  7. avatar
    [60] Kuře [*]

    Amemait: Cítím s tebou, co jsem si prožila, když jsem po roce(!!!) odstavila kluka, jsem tu psala.
    Někdy mi to připadá jak hon na čarodějnice - nekojíš, šup na hranici.

    superkarma: 0 15.08.2006, 13:14:24
  8. avatar
    [59] Sisy [*]

    amemait-moje sestra měla svého maličkóho taky v inkubátoru. I když ze začátku se snažila odstříkávat a mlíčko mu dávali sondou taky to nakonec nešlo a přešli na UV. Vím co si potom prožila s ostatními když řekla, že nekojila. Měla,ale štěstí na dětskou lékařku, která jí vysvětlila ať nedá na jíné a řídí se potřebami svého dítěte. Proto tě chápu a radím ti ať se na ostatní vykašleš a raduj se ze svého děťátka

    superkarma: 0 15.08.2006, 12:35:18
  9. [58] Amemait [*]

    Já vám řeknu svoje, vy všichni co jste mohli svoje děti kojit, jak myslíte že tahle přehnaná propagace působý na matky které prostě nemůžou kojit.Všichni se na mě koukají jako na nejhorší matku, ale to že prostě je dítě v inkubátoru a potravu začalo příjímat až po 21 dnech a to jen sondou. Takže MM už nebylo a co. Každý komu jsem řekla že jsem nekojila tak by mě nejraději ukamenoval a pravda je že je velmi málo informací dostupných o UM a doktoři jsou kojením posedlí. Dokonce mě vždycky osočili jakto že nekojím a dali mi přednášku co všechno jsem svému dítěti tím že nekojím vzala a pak až mě pustili ke slovu tak jsem se mohla obhájit proč nekojím.

    superkarma: 0 15.08.2006, 08:09:56
  10. [57] Tobbi [*]

    O co sakra jde. Když může matka kojit, tak kojí. Je to levné (UV je drahá jako prase a jestli něčeho mají mladé rodiny zbytečně moc, jsou to prachy), praktické, pohodlné (žádné vymývání, napařování lahviček, ohřívání, noční stepování u sporáku), ale když to nejde, tak to nejde

    superkarma: 0 14.08.2006, 23:01:18
  11. [56] Tobbi [*]

    *Kotě*: Jsi špatná matka, poloviční vrah svého nevinného dítka a soudruh Herodes je proti tobě žabař...nebo se tě o tom militantní Laktační liga pokusí přesvědčit. S tím nic nenaděláš. Slovo "nemůžu" holt tyto fašistky nemají ve slovníku.
    Pravda, znám tu partu pouze nepřímo přes pár známých, ale všichni mají mizerné zkušenosti.

    superkarma: 0 14.08.2006, 22:58:27
  12. avatar
    [55] Handa [*]

    Samozřejmě, že kojení je nejlepší, pohodlné i levné, ale někdy to opravdu nejde. Já kojila obě děti 3 měsíce.

    superkarma: 0 14.08.2006, 22:02:35
  13. avatar
    [54] Kahomar [*]

    Jo ,kojení je bezesporu dobrá věc, ale ne vždy je to možné. Já své děti kojila zhruba vždy do tří měsíců, dál to nešlo.

    superkarma: 0 14.08.2006, 21:05:14
  14. avatar
    [53] LidusP [*]

    záleží na názoru. Já jsem kojila naši malou do sedmi měsíců a moje švagrová kojila asi týden oba kluky, ale ti plakali skoro pořád protože měla mateřské mléko průhledné jako vodu. Když mě viděla jak odsávám svoje mléko a ještě jsem ho dávala mojí sestřenici pro mladší dvojčátka tak říkala, že bych uživila klidně i čtyřčata. Takže si myslím pokud je vůle a člověk chce i když je utahaný jako kůň a tělo dovolí tak se dá všechno.

    superkarma: 0 14.08.2006, 20:27:14
  15. avatar
    [52] batulina [*]

    Své děti jsem kojila rok a byla to pohoda. Žádné starosti, žádné utrácení za drahé Sunary, atd.

    superkarma: 0 14.08.2006, 20:19:51
  16. avatar
    [51] Fallbala [*]

    MM je levné a je to to nejlepší...

    superkarma: 0 14.08.2006, 20:03:59
  17. [50] lvicem [*]

    pokud to jde jsem pro kojení

    superkarma: 0 14.08.2006, 19:17:11
  18. [49] vodena [*]

    sibca: to je sice pravda, ale každá na to nemá, někdy to opravdu nejde - není co, i když je z čeho

    superkarma: 0 14.08.2006, 18:56:49
  19. [48] sibca [*]

    kromě toho, že je to zdravé,šetří čas(super v noci) i peníze

    superkarma: 0 14.08.2006, 18:21:03
  20. avatar
    [47] renata.mi [*]

    já kojila dva roky,ale jak jsem si všimla že malej odmítá jakékoliv papání tak jsem to razantně ukončila,kdyby chtěl někdo poradit jak tak si napište,no a pak jak se pěkně rozpapal,darebák

    superkarma: 0 14.08.2006, 18:19:21
  21. [46] Olca [*]

    jo, jo, ne vzdy to jde

    superkarma: 0 14.08.2006, 18:02:57
  22. avatar
    [45] Lilinka [*]

    bejby: mněsíců???

    superkarma: 0 14.08.2006, 17:49:10

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [44] bejby [*]

    Já jsem svého synka kojila 21 mněsíců.A to druhe doufam budu také tak aspoň do roka.

    superkarma: 0 14.08.2006, 17:44:19
  2. [43] sabi7 [*]

    Souhlasím s Thanys - naprosto ve všem!!!!

    superkarma: 0 14.08.2006, 17:10:04
  3. avatar
    [41] Oxana [*]

    KOJENÍ JE TO NEJLEPŠÍ PRO DĚTI.

    superkarma: 0 14.08.2006, 15:41:56
  4. avatar
    [40] Z_U_Z_U [*]

    kojit nebo nekojit...souhlasím s meander...každá nastávající maminka chápe, že dítě se kojí, není li úplně retardovaná. Bud kojit chce a kojí, nebo nechce a to že do ní budou všichni hučet není k užitku ani jí, ani miminku, které daleko víc než mateřské mléko potřebuje mateřskou lásku a maminku v pohodě. Tyhle fanatické kampaně vedou jen ke stresu maminek které by kojit chtěly a nemůžou, vyvolávají v nich výčitky a stres, což je pro dítě daleko horší než sušené mléko. Stejně hrozné jako dítě chtít a nemoci ho mít je dítě nechtít a být okolím systematicky nucena.... mateřství je o intuici a o lásce, ne o tom " co by se mělo, co se čeká"

    superkarma: 0 14.08.2006, 14:43:39
  5. avatar
    [39] pohodarka [*]

    deti nekojim, neb nemam, ale chci je kojit, co to pujde a jestli to pujde. ja jsem byla kojena asi tak tyden, ale ne proto, ze by mamka podlehla (ml. brasku kojila docela hodne dlouho) a le proto, ze nemohla kojit, takze chteli nasadit feminar...ble ble no a pan doktor rikal, neda se nic delat, ta mala uz ted vi, co je dobre a nasadil mi sunar...takze od 2 tydne jsem na sunaru...wow a jak mi prospel

    superkarma: 0 14.08.2006, 14:43:03
  6. avatar
    [38] Juana [*]

    Narodila jsem se v 60. letech a matka mne kojila relativně dlouho, 9 měsíců. Byla jsem nedonošená a tak se snažila kojit déle, i když ji doktoři přemlouvali, ať toho nechá. Sestru a bráchu kojila pak už jen 6 měsíců, podlehla tlaku doktorů. Vzpomínám si, jak se doma připravoval sunar a jak jsem dojížděla to, co brácha nevyzunkl. Jako jediný důvod vidím to, že to bylo za komunistů hodně dotovaný a na poukázky a ta krabice sunaru byla dost levná, vyšlo to levněji, než normální mléko.
    Máma říká, že byla blbá, do mne cpala od 3 měsíců hnusný polívky, já po tom blila. Jenže jak jsem byla nedonošenec, tak to bylo jako kdyby se cpalo jídlo do měsíc starýho mimina, takže dnes se mi jasný - a dodatečně i mámě - že to prostě nemohlo fungovat, zažívací trakt na to není ještě připravenej. Máma mi řekla, že byla mladá, informace v podstatě žádný nebyly a věřila doktorům, takže nás takhle blbě živila.

    superkarma: 0 14.08.2006, 12:43:09
  7. avatar
    [37] Kuře [*]

    Hmmm, kojení je určitě nej, ale proč se pořád někdo snaží psychicky deptat maminky, které kojit nemůžou, nebo nechtějí? Holku jsem kojila do dvou let a stejně nakonec měla nabouranou imunitu a opakované záněty uší atd. Malýho jsem odstavila v roce (ze svých zdravotních důvodů), dostala sprdunk od děckařky, že je to brzo a že jsem to mohla ještě pár měsíců přežít (tou dobou už jsem třetí měsíc neustále krvácela) a odcházela od ní totálně zdeptaná. Vzhledem k tomu, že jsem měla depresi vyvolanou léky na zastavení laktace, tak jsem šla se slzami a pocitem, že nejlepší bude skočit z okna, když jsem tak mizerná matka. A hele, kluk neví, co je to nemoc, chytil jenom neštovice a ještě v podobě dvou puchýřků. Jenom mne dávala několikrát dohromady psycholog a nijak se netajil názorem na přednášku té slavné paní doktorky.

    superkarma: 0 14.08.2006, 12:24:59
  8. avatar
    [36] LudPa [*]

    Jsem 100% pro kojení,ale matka se musí zodpovědně chovat.Nekouřit a tak,jinak kojení spíše ublíží.

    superkarma: 0 14.08.2006, 12:21:14
  9. avatar
    [35] Sisy [*]

    Ahoj, mám doma tři drobky a musím říct, že každý je jiný. Nejstarší dceru jsem kojila do jednoho roku a bez problému. Prostřední dcerku jsem se snažila kojit taky, ale prostě ve čtyřech měsících jsme museli přjít na sušené mléko. Teď mám doma pětiměsíčního syna a zase mě začíná slábnout mléko. I když se snažím a vstávám k němu v noci po dvou hodinách, tak má málo. Doktorka nám už doporučila přes den zeleninku, takže pomalu najíždíme na pevnou stravu. I když u všech třech jsme pila mléko, jedla jogurty,měla dostatek tekutin, tak to bylo pokaždé jiné. Myslím si, že pokud k tomu dojde a maminka nemůže kojit, tak prostě musí nastoupit náhradní strava, která je dnes velmi kvalitní,i když drahá

    superkarma: 0 14.08.2006, 12:07:13
  10. avatar
    [29] bonda [*]

    Taky si myslím, že by se nemělo vrážet do různých kampaní, maminky mají taky rozum a většina jich udělá pro dítě to nejlepší. A to malé procento, které na zdraví dítěte kašle, se stejně nenechá nějakými kampaněmi ovlivnit.

    superkarma: 0 14.08.2006, 10:40:09
  11. avatar
    [28] Dájka [*]

    Malej má 9 měsíců a kojím, pokud to půjde, tak ještě dlouho budu. No a když to nejde, zaplaťpánbůh za umělá mléka, dneska už naštěstí nemusíme kojence ládovat kravským. Každá máma dělá, co může, tak nevím, proč se z toho dělá taková kriminálka...

    superkarma: 0 14.08.2006, 10:31:51
  12. avatar
    [27] Meander [*]

    A copak kdyby šly všechny tyhle fanatické kampaně do prdele?

    superkarma: 0 14.08.2006, 10:16:59
  13. avatar
    [26] Kekka [*]

    edith1975: vidím i dělám to úplně stejně.

    superkarma: 0 14.08.2006, 09:48:22
  14. avatar
    [25] edith1975 [*]

    Samozřejmě jsem pro kojení, ale pokud to nejde z jakéhokoli důvodu, na řadu přichází náhražka. A nedělala bych si z toho žádnou hlavu.

    superkarma: 0 14.08.2006, 09:33:41
  15. avatar
    [24] Zzuzzka [*]

    jsem pro kojení

    superkarma: 0 14.08.2006, 09:29:34
  16. avatar
    [22] Suzanne [*]

    Suzanne: samozřejmě tam mělo být "to jsou někomu léky..." Takhle to vypadá, že já jsem farmaceutická firma Nejsem.

    superkarma: 0 14.08.2006, 09:06:21
  17. avatar
    [21] Suzanne [*]

    Jo, ono je dnes zvykem nadávat na farmaceutické firmy. Ale kdo platí vědecké výzkumy? Vývoj nových léků? Když je pak průser, to jsem někomu léky dobré. Když je 95% dětí kojených, tak proč ty řeči o mediální masáži apod.?

    superkarma: 0 14.08.2006, 09:05:33
  18. avatar
    [20] Valibuk [*]

    já jsem kojila syna dva a půl roku

    superkarma: 0 14.08.2006, 09:05:29
  19. avatar
    [19] xjannickax [*]

    u nás v porodnice kojení podporujem hodně..ale ne za každou cenu..záleží i na matce

    superkarma: 0 14.08.2006, 09:01:44
  20. [18] Ann1 [*]

    kojím syna už dva a půl roku...

    superkarma: 0 14.08.2006, 08:55:26
  21. avatar
    [17] monca13 [*]

    jinak si samozřejmě myslím, že kojení, pokud to jde, je pro dítě lepší

    superkarma: 0 14.08.2006, 08:49:13
  22. avatar
    [16] monca13 [*]

    kojila jsem v roce 1990 jen půl roku, potom jsem měla možnost si nechat udělat test na obsah PCB a když jsem se dozvěděla hodnoty, urychleně jsem přešla na umělou výživu

    superkarma: 0 14.08.2006, 08:48:05
  23. avatar
    [13] blesksoft [*]

    kojilajsem do dvou let a bylo to fajn i pro mne - pomazlit se přitulit toho raubíře k sobě a on se vždycky tak krásně zklidnil

    superkarma: 0 14.08.2006, 08:21:56
  24. avatar
    [12] kareta [*]

    w4ceva: To mi připomíná americkou komedii s P. Falk(Colombo), K. Reeves(Matrix) a narážky na Albánce kojené do 10 let .

    superkarma: 0 14.08.2006, 07:56:19
  25. avatar
    [10] kareta [*]

    Já sice kojila obě děti skoro rok, ale syn měl z mého MM exém, který zmizel až po odstavení . Dcera byla v pohodě, ale byla jsem rozhodnutá, že jediný pupínek a jde na flašku!!!

    superkarma: 0 14.08.2006, 07:45:23
  26. [8] kornoutek [*]

    Já jsem kojila holka jen prvních 14 dní, pak to prostě nešlo... škoda..

    superkarma: 0 14.08.2006, 07:10:42
  27. [7] Januše [*]

    není nad kojení nelez z hlediska levného stravování kojence a vždy připravené stravy, ale hlavně z hlediska bližššího kontaktu matky s preckem a tím se vytváří krásný milý vztah.

    superkarma: 0 14.08.2006, 07:06:50
  28. [6] MartinaC [*]

    jo jo to je fakt v dnesni dobe je to nejlevnejsi zpusob

    superkarma: 0 14.08.2006, 06:40:20
  29. avatar
    [3] *Kotě* [*]

    Už zas?

    Co je proboha špatného na sponzorování dětských hřišť nebo pediatrického výzkumu?

    Moje zkušenost je taková, že propagace UM u nás prakticky neexistuje, a to ani tam, kde by být MĚLA. Tzn. že o UM nic nevědí pediatři, lékárníci ani sestry v nemocnicích, takže např. mému dítěti hned v porodnici vrazili jako dokrm nehypoalergenní přípravek, aniž by se mě zeptali, zda je dítě potenciální alergik nebo ne, případně doporučili konkrétní výrobek...

    Ať laktační liga a WHO chtějí nebo ne, bude mezi námi matkami vždy těch 5-10 procent, které kojit nemůžeme. Upírat nám informace o dostupných druzích UM na trhu považuji za velmi špatné.

    superkarma: 0 14.08.2006, 00:48:48
  30. avatar
    [1] mimozaclub [*]

    kojit je nej nej pro dítě i matku!

    superkarma: 0 14.08.2006, 00:10:22

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme