Zdraví

Jak účinně bojovat proti zimním depresím

Prosluněné zasněžené kopce jsou důvodem k radosti pro mnoho milovníků zimy. Ta letošní je jako vystřižená z obrázků zimní krajiny od Josefa Lady a velice vstřícná k nadšeným lyžařům a dalším sportovcům. Ne všichni si však toto dlouhé a vyčerpávající období dokážou užít naplno. Trpíte zimní depresí?

ovoce

Hlavním důvodem zimní deprese neboli sezonní afektivní poruchy je především nedostatek denního světla, které je v zimních měsících omezené a má jiné složení než v ostatních ročních obdobích. Sluneční paprsky přitom řídí produkci melatoninu, což je spánkový hormon, který si naše tělo vyrábí během spánku a který se začíná tvořit v okamžiku, kdy se sníží intenzita světla. Melatonin má na většinu procesů v organismu tlumicí účinek, jeho nadměrná tvorba proto může mít za následek i depresivní stavy. Sezonní afektivní porucha nás nejvíce postihuje právě v lednu až v březnu, s přicházejícím jarem a sluncem se její intenzita snižuje.

Mezi projevy sezonní afektivní poruchy patří např.:

  • Zvýšená chuť k jídlu
  • Nárůst hmotnosti
  • Únava a nedostatek energie
  • Zvýšená potřeba spánku
  • Ztráta zájmu o sex a lidský kontakt
  • Problémy s pamětí
  • Potíže se soustředěním
  • Deprese
  • Ztráta motivace
  • Snížení imunity
  • Bolesti zad

lidéZpůsobů, jak se s tímto problémem vypořádat, je hned několik. Zkusit můžete světelnou terapii, která ovlivňuje právě hladinu melatoninu a dále serotoninu, tj. hormonu štěstí. Velmi jednoduchou léčbu představují i dlouhé procházky do přírody. Důležité také je starat se o vzhled vašeho domova – jaro si můžete vykouzlit třeba čerstvými květinami – a dostatečné osvětlení v něm. Stýkejte se s přáteli, zkrátka dělejte to, co máte rádi. Pečujte o sebe, najděte si vyhovující pohybovou aktivitu, vhodně se stravujte. Mezi potraviny, které vás zahřejí, patří zejména polévky a koření jako zázvor, chilli či kari. Dbejte i na své zdraví, nachlazení vaší náladě moc nepřidá – nezapomeňte tedy na dostatečný příjem vitaminů.

Samozřejmě si můžete vypomoci také různými doplňky stravy. Se spánkovým deficitem vám pomůžou přípravky s obsahem železa či hořčíku, se stresem např. rozchodnice růžová. K překonání špatné nálady jsou vhodné i doplňky stravy s obsahem L-tryptofanu. Ten běžně získáváme v potravě, např. v červeném masu, ale pro organismus to většinou není dostatečné množství pro zásobení mozku, a navíc v dnešní uspěchané době dodržovat správnou životosprávu také není úplně jednoduché. Stačí však poradit se s lékárníkem, který vám jistě doporučí různé doplňky, např. ve formě tabletek.

   
23.02.2017 - Zdraví - autor: Tiskový materiál

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme