sklo

Skleněný obal chrání nejen potraviny a nápoje, které obsahuje. Je také bezpečný pro vaše zdraví a životní prostředí.

Kdysi dávno lidé jídlo snědli tam, kde ho našli. Během 20 tisíc let se pak vyvinuly různé formy obalů - od skořápek a vydlabaných tykví přes keramiku, dřevěné bedny a sklo až po celou řadu umělých materiálů. Dříve byl obal jen prostředkem pro uchování, dnes však jsou na obaly kladeny daleko větší nároky. Obal má zachovat bezpečnost a kvalitu potravin a nápojů tím, že zajistí ochranu před bakteriemi a škůdci a zabrání ztrátě chutí, vůní a vitamínů. Obal by měl také zajistit co nejdelší trvanlivost, obsahovat nutriční informace, být praktický, šetrný k životnímu prostředí a na pohled atraktivní.

V oblasti potravinářských obalů se neustále objevují novinky, které reagují na měnící se životní styl. To má však své následky. Do řady obalových materiálů se přidávají chemická aditiva a ochranné vrstvy, které mají zajistit co největší čerstvost potravin tím, že odstraňují potenciálně škodlivé vlivy, jako je světlo, vzduch a vlhkost. A tyto chemicky ošetřené materiály přicházejí do přímého kontaktu s potravinami a nápoji. Chemikálie se pak mohou z obalového materiálu dostat do jídla a ohrozit lidské zdraví. Vzhledem k tomu, že člověk otevře průměrně za den sedm balených potravinových nebo nápojových výrobků, je lepší zvolit nějaký bezpečný materiál.

Sklo je neutrální a nepropustné

skloNaštěstí pro spotřebitele jsou tu skleněné obaly, které mají před chemickými inovacemi náskok asi 2 500 let. Sklo je vyrobeno z přírodních surovin - písku, sody a vápence - a chrání potraviny a nápoje bez dalších aditiv nebo ochranných vrstev, navíc neobsahuje potenciálně škodlivé chemikálie.
Sklo je neutrální, takže neovlivňuje původní chuť a kvalitu potravin a nápojů. Sklo je také nepropustné. S žádnými látkami nereaguje ani je nevstřebává, ať pocházejí zevnitř nádoby nebo zvnějšku. Skrz sklo se žádné látky do potravin či nápojů nemohou dostat ani se do nich ze skla nemohou uvolnit.

100% zachování kvality a chuti

Sklo je jediný obalový materiál, který nepotřebuje žádné další vrstvy či přísady, aby ochránil kvalitu a chuť toho, co je uvnitř. Sklo je také bez chuti a bez zápachu, takže neovlivňuje původní chuť a čistotu produktů, které obsahuje. Jeho vlastnosti dokáží uchovat potraviny mnohem déle a předejít tak plýtvání. Vzduch nemůže přes sklo proniknout, takže například koření a vitamíny v něm vydrží déle. Víno může zrát ve skleněné láhvi celá desetiletí a nepotřebuje žádné "doporučené datum spotřeby".
Milovníci piva, ať čepovaného nebo láhvového, dávají přednost sklenicím, protože v nich pivo vydrží déle chladné a „čerstvé". Příznivci vína požadují skleněné láhve, protože ty nejlépe chrání čistotu vína a kvalitu hroznové šťávy. Raději pijí víno ze skla, protože jeho vlastnosti umožňují vnímat jemné rozdíly mezi odrůdami nejlépe. Podle odborníků může konečnou chuť vína ovlivnit dokonce i tvar sklenice.

Věděli jste, že...?

  • Výsledky průzkumu z roku 2008 mezi 6 200 Evropany ze 12 zemí ukazuje, že 74 % spotřebitelů dává přednost balení potravin a nápojů ve skle, protože „sklo uchová chuť a chrání před kontaminací" (Insites, 2008).
  • Podle výsledků britského Glass Taste Campaign Research se 62 % spotřebitelů domnívá, že potraviny a nápoje chutnají lépe ze skla. Zejména u alkoholických nápojů je preference skla značná. Například u bílého vína požaduje 82,7 % spotřebitelů, aby bylo uchováváno ve skle, u červeného vína je to 74,9 %.
  • Podle nedávného průzkumu ohledně kojenecké výživy dává mnoho matek přednost skleněnému obalu, protože ten uchová obsah čerstvý, chutný a v původním stavu (IPSOS, 2009).
  • Produkty balené ve skle zákazníkovi sdělují, že jejich kvalita je prvotřídní. Nedávný průzkum pro Glass Packaging Institute ukazuje, že 77 % spotřebitelů ekologických potravin a 70 % ostatních kupujících dává přednost sklu kvůli uchování chuti.
  • Perlivé nápoje chutnají lépe ve skle, protože nepotřebují přídavek CO2 jako náhradu ztráty perlivosti v důsledku pronikání plynu stěnami láhve, jako je tomu u plastů.
  • Podle rozsáhlého evropského průzkumu 86 % evropských spotřebitelů nikdy nepořádá oslavu bez skleněných láhví, které dodávají eleganci prostřenému stolu. Skleněný obal je synonymum kvality a vkusu (FEVE, 2009).
  • Různí výrobci balené vody dávají přednost sklu, protože chrání chuť a čistotu jejich vody. Výrobci těchto značek se připojili k Friends of Glass, protože zastávají názor, že sklo je pro jejich produkty, spotřebitele i životní prostředí to nejlepší: www.friendsofglass.com/partners

Více informací najdete na www.friendsofglass.cz

sklo

Reklama