Zdraví

Jak spolehlivě zničit vitamin C

Trochu historie čtenářky nezabije

Důsledky nedostatku vitaminu C (kyseliny askorbové) znali především námořníci v podobě život ohrožujícího skorbutu (kurdějí) již ve starověku a středověku. Pro odbornou i laickou veřejnost však tuto cennou látku poprvé izoloval až maďarský vědec Albert Szent-Györgyi v roce 1926. První gram syntetické kyseliny askorbové v podobě bílého krystalického prášku získal Szent-Györgyi z hovězí nadledvinkové kůry a později i ze šťávy pomeranče a zelí.

 

Význam pro organismus

Člověk je sice nazýván Pánem tvorstva, ale vitamín C si na rozdíl od většiny svých „poddaných“ vyrobit ani ukládat do zásoby nedokáže. Kyselina askorbová patří mezi vitamíny rozpustné ve vodě a je považována spolu s kyselinou listovou, kyselinou pantotenovou, vitamínem B12, B1, K a A  za měně stabilní vitaminy.

 

„Céčko“ je nezbytné pro optimální funkci všech buněk lidského těla, neboť se podílí na tvorbě mezibuněčné hmoty a jeho funkce známého antioxidantu ho předurčuje k ochranné roli před poškozením buněk volnými radikály. Ovlivňuje též vytváření hormonů v nadledvinách a hypofýze. Dále se účastní tvorby imunoglobulinů, ovlivňuje též aktivitu bílých krvinek, které mají rozhodující vliv na obranyschopnost organismu proti nemocem. V neposlední řadě napomáhá odbourávání cholesterolu v játrech, čímž předchází ateroskleróze, a tím následně jejím závažným komplikacím, jako je např. angina pektoris, infarkt myokardu a mozková mrtvice. Nezapomeňme na to, že je tato kyselina vydatným pomocníkem vstřebávání železa, její nedostatek tedy může být nepřímou příčinnou některých typů anémie (chudokrevnosti).

 

Aurecon - 5. pachy

 

V české populaci se s kritickým nedostatkem vitamínu C, jak tomu bývalo v u námořníků trpících kurdějemi, naštěstí nesetkáváme. Nicméně s  částečným nedostatkem (pod 10 mg/ den) se bohužel i v ČR setkat lze. Projevy tohoto stavu jsou chronická únava, sklon k infekcím, špatný stav dásní a krvácení z dásní, zvýšená kazivost zubů, deformace kloubů, problémy s křečovými žilami, žaludeční nevolností a podrážděností.

Na dostatečný příjem by měli dbát především kuřáci (1 cigareta vám ukousne zhruba polovinu denní potřeby „Céčka“, která se odhaduje na 60 mg), vášniví milovníci alkoholu a osoby žijících v oblastech s velkým znečištěním ovzduší. Pokud se léčíte léky s obsahem kyseliny acetylsalicylové (acylpyrin), diuretiky nebo konzumujete hormonální antikoncepci, vaše denní potřeba vitamínu C také vzroste. Zvýšenou potřebu mají samozřejmě i kojící a těhotné ženy, dále pacienti s infekčními chorobami, lidé po operacích, úrazech a těžce pracující osoby. Není na škodu si naordinovat vyšší dávku v případě, že jste ve stresu.

 

Největší zabijáci „Céčka“

» Tepelné kuchyňské úpravy pokrmů – i k vitaminům šetrné tepelné úpravy, jako je např. krátkodobé vaření v páře, mohou způsobit až 50 % ztrátu vitamínu C. Další klasické úpravy nás o kyselinu askorbovou připraví takřka úplně.

 

» Ohřívání jídel - při opětovném ohřátí pokrmu počítejte se ztrátou zbylého vitamínu až o 70-90 %.

 

» Dalším nepřítelem je vzdušný kyslík a světlo - oloupané a naporcované ovoce a zelenina velmi rychle ztrácí mnoho svých výživových předností. Kvůli velkým ztrátám vitamínu C se též nedoporučuje strouhání. Čím větší plochu potraviny vystavíme uvedeným zevním vlivům, tím větší ztráty budou.

 

» Dlouhodobé skladování ovoce a zeleniny -  je dalším viníkem velkých úbytků této cenné látky. Např. brambory mají ke konci podzimu o více než polovinu menší množství kyseliny askorbové, než měly na podzim.

 

» Vyluhování – při kuchyňských úpravách je nejčastěji tato metoda kombinovaná s použitím vysokých teplot. Úbytek vitamínu je pak úměrný množství vody a době trvání vaření či dušení. Ideální je spíše krátkodobé dušení v malém množství vody s použitím spíše větších kusů potravin, v případě brambor se doporučuje je před vařením neloupat.

 

» Pomalé rozmrazování – ovoce a zeleninu, pokud je to možné, rozmrazujte rychle ponořením do vařící vody. Při pomalém rozmrazování dochází k potrhání buněčných stěn, to má za následek únik značného podílu kyseliny askorbové a dalších vitaminů spolu se šťávou, uvolňovanou z plodů.

 

Několik nejlepších zdrojů vitaminu C na závěr

Šípky, černý rybíz, kiwi, brokolice, červený rybíz, papája, červené papriky, citrusové plody, kapusta, křen, zelí, petržel, jahody, mango, ředkev, kopřiva, rakytník.

 

Zdroje:  S chutí za zdravím, J. D. Pamplona Roger
             Vychutnej život, J. D. Pamplona Roger  

             Děti a my – Můžeme vitaminům uškodit? MUDr. Vendula Papíková   

   
22.02.2007 - Zdraví - autor: Martina Machova

Komentáře:

  1. [11] Marika11 [*]

    zaujímavý článok, ja dopĺňam vitamín C najma pri cvicení. :)

    superkarma: 0 29.08.2014, 12:21:08
  2. avatar
    [10] Ťapina [*]

    Vivian: A vydrželo? My jsme se teda učili ve vodě a insemiňák to taky tak dělal. Ono ostatně u spermatu je asi jedno, jestli při pokojové teplotě nebo ve vodě, furt je to skok zhruba o 200 stupňů za pár minut.

    superkarma: 0 23.02.2007, 04:51:27
  3. avatar
    [9] Vivian [*]

    Ťapina: my jsme to teda rozmrazovali pomalu... při pokojové teplotě

    superkarma: 0 22.02.2007, 18:24:42
  4. avatar
    [8] Meander [*]

    Ťapina: Martina Machová: Tak ona má nejpíš pravdu. Akorát mi to připadá takové zvláštní. Řekla bych, že spíš při tom rychlém rozmrazení se buňky rozprsknou.

    superkarma: 0 22.02.2007, 17:23:53
  5. avatar
    [6] Ťapina [*]

    Meander: No, sperma se taky musí rozmrazovat rychle v teplé vodě, aby se spermie nepoškodily

    superkarma: 0 22.02.2007, 13:11:35
  6. avatar
    [5] Meander [*]

    Není ten odstavec o rozmrazování poněkud nesmyslný?

    superkarma: 0 22.02.2007, 10:57:22
  7. avatar
    [4] Ťapina [*]

    Podle všeho bych neměla už několik let pozřít jediný miligram céčka a přesto stále žiju a daří se mi dobře

    superkarma: 0 22.02.2007, 09:39:34
  8. avatar
    [3] emma [*]

    zajímavý článek škoda, že není uveden autor

    superkarma: 0 22.02.2007, 08:56:56
  9. avatar
    [2] Kekka [*]

    Denně vymačkáme několk pomerančů. Dětem to chutná a navíc je baví i onen proces mačkání.

    superkarma: 0 22.02.2007, 08:53:12
  10. [1] hermiona [*]

    Tak vida, PŘÍČINOU nedostatku vitamínu C jsou kurděje - to jsem nevěděla.

    superkarma: 0 22.02.2007, 08:06:36

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme