Potíže s usínáním, neustálé buzení, neklid během noci a časné probouzení, kdy jste unavená už od rána, jsou běžné problémy, které mohou mít celou řadu příčin.

 

Pokud trpíte těmito potížemi a nevíte, jak se jich zbavit, vyzkoušejte tyto osvědčené tipy:

 

·     V první řadě si zjistěte příčinu nespavosti. Může to být jakákoli tělesná nebo duševní zátěž - nemoc, bolest, horko, hluk, deprese, přejedení, nová nebo nepohodlná postel. Mnoho problémů, které vám ruší spánek, lze jednoduše odstranit tím, že podniknete kroky, abyste se jich zbavila. Lékař vám může např. předepsat léky na zmírnění bolesti nebo deprese, výměna oken vás ochrání před hlukem na ulici apod.  

·      Před spaním si dopřejte chvilku klidu. Poslech hudby, procházka v přírodě nebo četba před spaním pomáhá uvolnit se a zapomenout na celodenní starosti. Můžete si vymyslet i malý rituál, který vám pomůže usnout. 

·      Pozdě v noci nikdy nejezte, nehádejte se a nediskutujte o vážných problémech!

·      Pokud o něčem intenzivně přemýšlíte, snažte se to napsat na papír nebo si udělejte seznam všech svých starostí, čímž je odkážete na vedlejší kolej a můžete se jimi zabývat jindy.

·      Výborným pomocníkem pro dobré spaní jsou relaxační a dýchací cvičení, horké koupele nebo uklidňující masáž.

·      Můžete vyzkoušet i bylinné čaje s medem např. heřmánkový, šípkový a skořicový nebo lehký mléčný nápoj ve formě koktejlu.

·      Večer se vyvarujte kávy, černého a zeleného čaje a kakaa, které obsahují kofein a tak udržují tělo v bdělém stavu.

·      Pokud se v noci budíte a chodíte často na záchod, před spaním nepijte!

·      Jestliže přesto ležíte v posteli a nemůžete usnout, zkuste ještě jednou dýchací cvičení ve formě klidného hloubkového vdechu a výdechu, které zopakujte několikrát za sebou. Pomoct si můžete i příjemnou vzpomínkou nebo představou, případně puštěním relaxační hudby přes sluchátka. Pokud nezabírá ani tato metoda, můžete se zaměstnat nějakou činností a například za půl hodinky se pokusit usnout znova.  

·      V případě, že poruchy spánku trvají, zamyslete se nad svojí životosprávou - tělesným pohybem a jídelníčkem.

·      Máte-li vážné problémy v manželství, finanční starosti, deprese nebo jinou psychickou zátěž, pokuste se o tom promluvit s blízkým přítelem. Ten vás přinejmenším uklidní a možná vám i poradí.

·      Nepoužívejte postel, ve které spíte, pro jiné aktivity než spánek a milování.

·      Každé ráno a každý večer vstávejte a uléhejte ve stejnou dobu!

 

 

 

Tak dobrou noc a hezké sny!

 

zdroj: www.nespavost.cz             

 

Reklama