Zdraví

Jak si užít Vánoce v pohodě a ve zdraví

Vánoce se nezadržitelně blíží, a zatímco děti se těší na vánoční prázdniny a jsou plné očekávání, jestli se letos Ježíšek trefí do jejich přání, dospělí často prožívají předvánoční a nakonec i vánoční čas trochu jinak. Napéct vánoční cukroví, zvládnout předvánoční úklid, poslat vánoční přání... a ještě se z toho nezbláznit. Díky shonu a časové tísni zapomínáme na cvičení a posezení s kamarády, pravidelná a pestrá strava přestává být prioritou. A klid nemáme ani po Vánocích, novoroční předsevzetí nebude o zvelebení zahrádky před domem nebo o frekvenci návštěv příbuzných, ale často se bude týkat (opět) likvidace škod napáchaných na naší váze, zdraví (hladina cholesterolu, zažívání) a psychice.

Co dělat jinak? Jak si svátky užít v klidu a pohodě, jak se dobře najíst a přitom netrpět pocitem viny
a nebát se o své zdraví? Jak se cítit dobře a fit i po svátcích?

Zaměřit bychom se měli především na svou životosprávu (stravu, pohyb, psychiku), a to nejlépe už dnes, kdy do Vánoc ještě nějaký čas zbývá.

CO MŮŽEME UDĚLAT UŽ TEĎ

flora

S trochou úsilí jde zvládnout vše. Na začátku je důležité uvědomit si několik skutečností - naše životospráva začíná trpět už na začátku prosince - ty tam jsou doby, kdy děti při Mikuláši dostávaly oříšky a ovoce, a kdo z nás dokáže odolat a neochutnat čerstvě upečené voňavé cukroví. Samotné vánoční svátky a Silvestr pak už „dílo zkázy“ jen završí. Měsíc už je doba, kdy mohou nejen narůst tukové zásoby, ale je to dostatečná doba k nežádoucímu nárůstu hladiny cholesterolu v krvi, krevního tlaku aj. A nutno říci, že právě tyto faktory ovlivňují vznik onemocnění srdce a cév, která jsou nejčastější příčinou úmrtí u nás.
Přitom stačí celkem málo - předem si stanovit několik velice jednoduchých zásad, malých kroků, které není tak těžké dodržet, ale pro naše zdraví mohou hodně znamenat. Myslete na to, že ve dvou se to lépe táhne. Do úklidu zapojte celou rodinu, cukroví pečte s kamarádkou a o tom, jak eliminovat stres
a dodržet životosprávu se poraďte s přítelem na internetové adrese www.priteltvehosrdce.cz, kde najdete užitečné tipy a rady. Pár vám jich přinášíme již teď v naději, že vám přinesou potřebnou pohodu, klid a pevné zdraví. Pokud by vám nestačily, podívejte se na stránky www.priteltvehosrdce.cz, kde je pro Vás připravena nejen řada jednoduchých tipů, jak si poradit se stravou, stresem či nedostatkem pohybu, ale také zajímavé články na často diskutovaná témata zdravého životního stylu.

JEDNODUCHÉ, ALE ÚČINNÉ TIPY

Nastavte si svou životosprávu správným směrem už teď a o Vánocích už jen „udržujte". První zásadou je pravidelná strava. Rozdělte si jídlo do pravidelných intervalů po cca 2,5-3 hodinách a režim se snažte dodržet i o svátcích. Cukroví k vánocům patří, ale zkuste se i s jeho ochutnáváním vejít do pravidelných dávek jídla, „nezobejte" mimo. Snídejte. Dávejte přednost dobrým tukům, které najdete v rybách, rostlinných olejích a výrobcích z nich vyrobených, např. margarínech, dále pak v oříšcích
a semínkách. Jsou zdrojem prospěšných vícenenasycených mastných kyselin, které snižují hladinu cholesterolu a mají příznivý vliv na náš srdečně-cévní systém. Navíc některé z nich jsou esenciální, tedy takové, které náš organizmus nezbytně potřebuje, ale protože si je neumí vyrobit sám, musíme je mít pravidelně zahrnuté v jídelníčku. Zároveň omezte konzumaci másla, sádla a uzenin. Každé denní jídlo doplňte alespoň kouskem ovoce nebo zeleniny, nezanedbávejte pitný režim, jehož základem by měla být voda. Naordinujte si každý den alespoň krátkou procházku na čerstvém vzduchu - pomůže vám vydat energii a pročistíte si hlavu.

JAK SI PORADIT S KLASICKÝMI ČESKÝMI VÁNOČNÍMI RECEPTY

Česká vánoční klasika patří mezi velmi energetické a často svým složením ne příliš vhodné menu. K tomu vánočka, cukroví,... Pokud si naservírujeme klasické štědrovečerní menu, přijmeme na posezení téměř denní doporučenou dávku energie, o množství špatných tuků ani nemluvě. Jen klasický smažený kapr doplněný bramborovým salátem se rovná celodennímu příjmu u přísnější redukční diety - cca 5000 kJ. Dáme-li si ještě zahuštěnou rybí polévkou a na závěr kousek vánočky, přibližuje se hodnota naší večeře k 8000 kJ. A pak je tu ještě vánoční cukroví a ruku na srdce, nikdy nezůstane
u jednoho kousku. Nabízí se dvě možnosti. Buď se necháme inspirovat novými trendy v kuchařství a připravíme si menu, které je lehčí, zdravější, ale přesto v něm nacházíme tradiční vánoční suroviny nebo ozdravíme tradiční klasiku. A ozdravovat bychom měly nejen s ohledem na množství energie, ale také např. cukru, škodlivých nasycených mastných kyselin zvyšujících hladinu cholesterolu, soli. Nabízíme několik tipů:

  • polévku zahustíme mixovanou zeleninou či bramborem, odpustíme si máslovou jíšku, na závěr můžeme zjemnit lžičkou margarínu
  • bramborový salát odlehčíme vynecháním uzeniny a vajec, dbáme na to, aby základ tvořily opravdu brambory a zelenina
  • kapra nebudeme smažit, ale upečeme v alobalu, pokud si smaženou variantu nemůžeme odepřít, je důležité dbát na výběr správného tuku a hotový kousek vysušit ubrouskem nebo na několik vteřin ponořit do vroucí vody
  • u pečeného vánočního cukroví vyměníme máslo za margarín
  • u nepečeného cukroví snížíme dávku cukru (můžeme místo něj použít i např. sušené ovoce), obalujeme v kakau místo čokolády a využíváme margarínů místo másla (volit můžeme
  • i nízkotučné varianty)

CO NABÍDNOUT NÁVŠTĚVĚ

Rodinné návštěvy a posezení s přáteli k Vánocům neodmyslitelně patří. Kosmetické, leč v důsledku zásadní úpravy můžeme aplikovat i při této příležitosti. Zapomeňte na klasické chlebíčky a před návštěvou se „blýskněte" něčím originálnějším. Velice oblíbené jsou chuťovky (jednohubky), které můžete připravit na bezpočet způsobů. Místo veky nebo rohlíků použijete celozrnné pečivo, které namažte místo másla margarínem (třeba i nízkotučným nebo obohaceným rostlinnými steroly, pokud bojujete s vysokou hladinou cholesterolu). Margarín můžete použít i do pomazánek - s tuňákem, zeleninou, tvarohem, šunkou, lososem... U chuťovek můžete být i kreativnější a za jejich základ použít místo pečiva také zeleninu, vykrajujte různé vzory, využívejte bylinky. Do přípravy občerstvení zapojte rodinu, nemusíte všechno dělat vy. Použijte ozdobná párátka a jiné doplňky. Kreativitě se meze nekladou, jsou přece svátky. Na stole mějte vždy mísu s ovocem, budete se divit, jak často přijde k chuti.
... a ještě nejdůležitější zásady na závěr

  • Stanovte si režim jídla, pohybu a odpočinku už teď, při svátcích se Vám budou zásady snáze dodržovat.
  • Myslete na své srdce i o Vánocích. I v případě, že patříte mezi téměř 70 % z nás, které trápí zvýšená hladina cholesterolu, můžete si o Vánocích pochutnat. Jen zkuste hledat zdravější alternativy klasických jídel:

o V receptech na cukroví nahraďte máslo margarínem, u nepečených druhů navíc cukr sušeným ovocem a místo čokolády na obalení použijte kakao
o Smaženého kapra s hutným bramborovým salátem nahraďte přírodní úpravou ryby
a odlehčenou verzí salátu.
o Ke každému jídlu si zkuste dát alespoň kousek ovoce nebo zeleniny.
o Vyhýbejte se příliš tučným mléčným výrobkům, zkuste omezit uzeniny, vybírejte celozrnné pečivo a dávejte přednost kvalitním tukům rostlinného původu (olejům a margarínům, případně margarínu obohaceného rostlinnými steroly).
o Nezanedbávejte ovoce a zeleninu.

  • floraŘadu dalších užitečných tipů a zajímavých informací o tom, jak jednoduše a nenásilně ozdravit životosprávu o Vánocích, najdete na internetových stránkách www.priteltvehosrdce.cz, kde jsou rovněž připraveny speciální třítýdenní programy na úpravu životního stylu.

Věra Boháčová, DiS., nutriční terapeutka

   
20.12.2010 - Zdraví - autor: Odborný článek

Komentáře:

  1. avatar
    [4] SNÍŽEK [*]

    nadenica — #3 namazat se je lepší.Sml52Sml52Sml30

    superkarma: 0 20.12.2010, 13:17:21
  2. avatar
    [3] nadenica [*]

    ve zdraví - jedině se namazat!!!nebo si namazat?Sml80

    1. na komentář reaguje SNÍŽEK — #4
    superkarma: 0 20.12.2010, 12:54:42
  3. avatar
    [2] migulka [*]

    používam už dlouho margarín místo másla a místo cukru používam do pečení buď med nebo sladidlo a je to to moc chutné,snažím se -manželovi zjistily cholesterol a já ho mám taky ale hlídam si ho ........

    superkarma: 0 20.12.2010, 10:16:23
  4. [1] ula [*]

    Floru kupuji pravidelně, je chutná a jde i dobře namazat a také je zdravá. Klasické máslo člověk používá jen výjimečně.

    superkarma: 0 20.12.2010, 08:56:18

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme