Zdraví

Jak se stravovat v těhotenství?

Stačí se rozhlédnout kolem sebe. Jaro už je doopravdy mezi námi a všude se začínají hemžit spousty kočárků a budoucích maminek s kulaťoučkými bříšky. Jak by se žena v těhotenství měla stravovat, aby ona i její děťátko měly dostatek všech potřebných látek? Není to samozřejmě žádná věda, která by jedno z nejkrásnějších období našeho života zbytečně komplikovala. Jedná se jen o pár dobře známých doporučení, jak by měl vyvážený jídelníček budoucí maminky vypadat. A i přesto, že se na Vás ze všech stran sype mnoho různých „zaručených“ rad, řiďte se především zdravým selským rozumem.

 

I když na těhulky číhá pokušení všech možných chutí, ani v těhotenství by neměla zapomínat na zásady zdravé výživy. Stará známá „otřepaná“ fráze „Jíst pestrou a vyváženou stravu“ platí u těhotných dvojnásobně.

 

Jak přibírat nebo nepřibírat na váze?

Za celé těhotenství by měla žena přibrat v průměru asi 11 kg, v rozmezí od 7 do 14. Váhový přírůstek by se měl lišit podle váhy ženy před otěhotněním, v závislosti na jejím BMI. Pravidlem je, že ženy s vyšším BMI by měly během těhotenství přibrat méně než ženy, které mají index tělesné hmotnosti v normě. Naopak větší váhový přírůstek se doporučuje ženám, které mají BMI pod normu. V prvních třech měsících (prvním trimestru) je přírůstek váhy 1,5–2 kg, v dalších měsících cca 400 g/týden.

 

Jaké jsou hlavní zásady stravování?

Energetická hodnota by v prvním trimestru neměla výrazně stoupat a v dalším období se zvyšuje energie cca o 200–300 kJ den. K „chutím“ žena samozřejmě přihlížet může, ale neměla by příliš vybočovat ze zásad pestré a vyvážené stravy. Naopak ty, pro které byly zásady zdravé výživy před těhotenstvím samozřejmostí, by se jich neměly v těhotenství vzdávat. V průběhu těhotenství totiž stoupá potřeba bílkovin, zinku, vápníku, železa, jódu a vitaminů skupiny B, zejména kyseliny listové, která je potřebná zejména jako prevence některých dědičných poruch u dětí. Její příjem je velmi důležitý hlavně v prvním období těhotenství. Vitaminy B6, B12 a kyselinu listovou lze vedle listové zeleniny čerpat i prostřednicvím každodenní snídaně s Florou. V loňském roce byla totiž Flora o tyto vitaminy obohacena a pomáhá tak jednoduše naplnit doporučenou denní dávku Béček.

 

A teď prakticky:

  • Dbejte na dostatek zeleniny a ovoce ve stravě – 2 porce ovoce nebo ovocných šťáv a cca 400 g zeleniny – jednotlivé druhy střídejte. Svému tělu tak dodáte vitamin C, který podporuje obranyschopnost.
  • Důležité jsou plnohodnotné bílkoviny, které nesmí v každodenní stravě chybět. Najdete je v mase, mléku, mléčných výrobcích a vejcích. Zajistíte tím organismu také dostatek vitaminu B12.
  • Denně si dejte alespoň ½ litru mléka nebo ekvivalent v mléčných výrobcích (2 kousky sýra, 2 jogurty).
  • Ve stravě by neměla chybět vláknina, kterou najdete zejména v celozrnných výrobcích, zelenině, ovoci, luštěninách. Vláknina pomáhá jako prevence zácpy.
  • Neopomíjejte pitný režim. I pro budoucí maminky je důležité vypít alespoň 2 litry tekutin, nejlépe neslazených. Vhodné jsou zejména stolní vody a přírodní ovocné a zeleninové šťávy. Vyhýbejte se nápojům obsahujícím kofein a chinin.
  • Nekuřte a vylučte nebo striktně omezte pití alkoholu.
  • Dbejte na to, aby vaše strava obsahovala dostatečné množství kyseliny listové, která je potřebná zejména jako prevence některých dědičných poruch u dětí. Její příjem je velmi důležitý hlavně v prvním období těhotenství. K nejbohatším zdrojům kyseliny listové patří čínské zelí, kapusta, brokolice, špenát, hlávkový salát, fazole, celozrnné výrobky a nově i rostlinný tuk Flora, Flora Light a Flora pro.activ.
  • Jednou až dvakrát týdně si dejte rybu. Mořské ryby jsou dobrým zdrojem potřebného jódu.
  • Pozor na nadměrný příjem vitaminu A, který může vést k vývojovým vadám Vašeho budoucího potomka. Při běžné stravě toto nehrozí (k nadměrnému příjmu může dojít pouze při větší konzumaci jater a výrobků z nich nebo při nepřiměřené konzumaci multivitaminových preparátů).
  • O všech doplňcích stravy se předem poraďte s odborníkem.
  • Těhotenství si vychutnejte v klidu a pohodě J

 

Seriál připravují nutriční terapeutky bezplatné Informační linky Flora 800 175 324, info@flora.cz, www.flora.cz

 

Příště: „Výživa dětí“

   
01.04.2005 - Zdraví - autor: Komerční článek

Komentáře:

  1. avatar
    [20] saruz [*]

    strava v těhotenství je důležitá, budoucí maminky by měly dávat pozor na to, co jí

    superkarma: 0 26.11.2012, 08:20:39
  2. avatar
    [17] RenataP [*]

    femme: Uklízečka tomu rozumí....

    Tak holky bacha, co máte újezdy na čokoládu, ať se vám nenarodí černoušek

    superkarma: 0 04.04.2005, 07:26:54
  3. avatar
    [16] femme [*]

    když jsem čekala prostřední dceru, tak jsem denně snědla nejméně kilo citronů, nakrájených na plátky dcera měla po porodu žloutenku a jedna uklízečka tomu mému řekla, že to má z těch citronů

    superkarma: 0 02.04.2005, 19:40:14
  4. avatar
    [13] Lesana [*]

    Při prvním těhotenství jsem jedla jednou denně - od rána do večera A samý nezdravý tučný věci - koblihy, buchty, vepřo-knedlo-zelo, čokoládu... no ale co člověk nadělal, když se mi věčně z hladu zvedal žaludek, takže jsem měla jenom dvě možnosti - buď se jít svíjet nad záchodovou mísu nebo se nadlábnout Podotýkám, že dát si nízkotučný jogurt nebo zeleninu mě nezasytilo vůbec, po ovoci nebo normálním jogurtu jsem měla pokoj tak čtvrt hodiny... I čtvrt hoďky po jídle šly ze mne čisté žaludeční šťávy bez jakýchkoli zbytků potravy... Přibrala jsem 16 kilo. Při druhém těhotenství jsem jedla ukázkově, na sladké jsem chutě vůbec neměla, ničím jsem se nepřecpávala... a světe, div se, přibrala jsem 16 kilo Váhu jsem pokaždé měla do půl roku dole bez jakéhokoli zvláštního snažení.

    superkarma: 0 01.04.2005, 12:54:03
  5. avatar
    [12] sirael [*]

    štěňátko: nejseš moje ségra? Tohle přesně se stalo mojí mamči.

    superkarma: 0 01.04.2005, 12:18:50
  6. avatar
    [9] Vivian [*]

    Podle toho se teda radši moc řídit nebudu... Jíst denně syntetickej margarín a vypít půl litru mlíka, to bych si pomohla...

    superkarma: 0 01.04.2005, 11:57:25
  7. avatar
    [8] Žábina [*]

    zlatá střední cesta - jako se vším

    superkarma: 0 01.04.2005, 11:51:42
  8. avatar
    [6] Tesay [*]

    když se přibírá je to fajn, ale mamka když nás čekala (jsem z dvojčat) tak za celých 9 měsíců nabrala 5kg a většina lidí v jejím okolí ani nevěděla že je těhotná, takže když si nas dovezli z nemocnice tak docela nestíhali.

    superkarma: 0 01.04.2005, 11:14:15
  9. [4] dyjovka [*]

    Hmm tak přítel má taky představu, že musím jíst za dva. a protože mi špatně z jídla teda rozhodně není tak asi papkám až moc ...ale zatím to sedí,jsem na konci třetího měsíce a přibrala jsem zatím to kilo a půl ..ale je docela sranda, že když jenom řeknu, že mám hroznou chuť na zmrzlinu, tak se může přetrhnout aby mi ji někde sehnal

    superkarma: 0 01.04.2005, 09:10:00
  10. avatar
    [3] Kuře [*]

    hmmm, v případě obou svých těhotenství jsem od pátého do dvacátého týdne mohla jíst jenom dvě věci: bílý jogurt a jablka. Při pouhém závanu jiné stravy jsem , pokud něco jedl, tak v kuchyni a musel si pak umýt ruce, aby z něj nebyl cítit třeba salám . Jo, vlastně u Kubíka jsem ještě mohla bramborovou kaši, když ji uvařil.

    superkarma: 0 01.04.2005, 08:47:46

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme