Zdraví

Jak se stravováním dětí? Neděláte někde chybu?

 

Od kolika let můžete dát dítěti oblíbený Pribiňáček? Jaký by měl být jídelníček pro děti s nadváhou? Jaká by měla být optimální svačina pro školní děti? Pokud má vaše dítě vysoký cholesterol, co s tím? Na podobné otázky si přečtete odpověď v našem on-line rozhovoru – v jeho záznamu.

 

Dne 2.11. proběhl na Ženě-in on-line rozhovor s lékařkou MUDr. Adamcovou, která radila čtenářkám, jak vylepšit stravu dětí, jak se poprat s problémy, které při stravování vznikají. Zajímá vás, co čtenářkám odpověděla? 
 

Zde si můžete přečíst několik zajímavých otázek a odpovědí:

 

pohodova: Mám dceru, 8 let. V jídle je vybíravá, v podstatě nejí maso - pokud ano, s odporem. V podstatě má dělenou stravu, vše jí ráda suché - brambory, rýži, špagety. Zeleninu ale jí selektivně, ovoce též selektivně. Salámy nejí vůbec, pouze plátkové a občas mazací sýry. Ve všem se neskutečně dlouho šťourá. Se sladkostmi to rozhodně nepřeháním, cola jen na narozeniny atd. Dělám někde chybu? Jak ji „donutit" jíst omáčky, maso atd.? (Má sportovní vyžití a chodí pravidelně ven.)
MUDr. Miroslava Adamcová: Nepíšete, od kdy tento problém trvá, pokud by to byla záležitost několika posledních měsíců, obrátila bych se na vašeho pediatra a případně i na psychologa. Mohlo by se jednat o počátky poruchy příjmu potravy - např. mentální anorexie.


 

Darara: Dobrý den, ráda bych se zeptala, jak často by mělo jíst dvouleté dítě maso a jaké. Děkuji za odpověď.
MUDr. Miroslava Adamcová: Dvouleté dítě by mělo mít maso 6x týdně. A vyvarovala bych se jen masa moc tučného. Doporučuji maso kuřecí, krůtí, rybí, telecí a může i libové hovězí a vepřové. 1x týdně doporučujeme bezmasý den, nebo jej nahradit rybou.

ALISKA: Dobrý den, chtěla jsme se zeptat, jak postupovat: náš devítiletý syn nechce jíst normální snídaně, jen sladké - od různých buchet, přes bábovky až po různé cereálie a müsli. Jako malý nechtěl snídat vůbec, pak jsem ho naučila snídat alespoň piškoty s čajem a měla radost, že má alespoň něco v žaludku, ale postupem času mi to začalo vadit, že nemá pořádnou snídani (což by měl být základ dne). Občas mu namažu třeba chléb - kousne do něho jednou, dvakrát, a že už nemůže, když trvám na tom, že ho sní (raději zkouším jen o víkendech, aby nepřišel pozdě do školy), vydrží ho jíst i dvě hodiny! Umí se najíst i rychle, což dokazuje při večeři, chléb či rohlík má v sobě do 10 minut! Není žádný velký jedlík, tak ke svačině místo rohlíku dávám spíše ovoce, kterého sní docela dost. Syn hraje hokej, takže vydá dost energie, tak mám obavu, aby mu ty sladké snídaně v budoucnu nepřinesly nějaké komplikace (syn měří asi 130 a váží 25,5), prosím, poraďte - předem moc děkuji!
MUDr. Miroslava Adamcová: Váš syn jako hokejista potřebuje dostatek energie, a proto je pro něj vhodné, kdyby snídal cereálie a müsli. Pokud k tomu přidá i nějaký mléčný výrobek, bude mít i dostatek vápníku, a místo sladkosti by mohl přidat i nějaké ovoce. Třeba banán. Bude tak mít dostatek energie při tréninku, kterou určitě využije. Výška a váha vašeho syna odpovídá průměru pro tento věk. Pokud během dne sní také maso, zeleninu, není problém, když snídaně bude zaměřena na cereálie, müsli a mléčné výrobky.

 

katerina: Dobrý den, chtěla bych se zeptat, kdy můžu začít dávat osmiměsíční dceři tvarohové jogurty? A jaké jsou nejlepší těstoviny pro děti? Děkuji za odpověď.
MUDr. Miroslava Adamcová: Co se týká těstovin, tak z hlediska složení vám doporučit nemohu, z hlediska výživy není mezi nimi velký rozdíl, pro děti jsou spíše zajímavé tvary těstovin. Jogurty jsou doporučovány od 6. měsíce, tvarohy až od 1 roku. Výrobky jako Lipánci, Bobíci, Pribiňáček jsou také doporučeny až od roku. Tvaroh obsahuje velké množství bílkovin, které dítě do 1 roku není schopno správně zpracovat - bílkoviny nadměrně zatěžují ledviny dítěte.

 

Cate: Mám osmiletého syna, který je při těle. Prosím, poraďte mi nějaký vhodný jídelníček, alespoň na jeden den - jako příklad. Pohybu má dost, ale má rád jídlo.
MUDr. Miroslava Adamcová: Ve stravě by mělo být hodně zeleniny a ovoce. Dostatek vlákniny, celozrnné pečivo, ovesné vločky. Zcela vyloučit sladkosti, nahradit je sušeným ovocem. Jídelníček pro děti s nadváhou najdete také na www.chiquita.cz

 

Gabka: Ještě jsem se chtěla zeptat, jak velkým problémem je dnes vysoký cholesterol u dětí, jestli s tím má něco společného dědičnost po rodičích.
MUDr. Miroslava Adamcová: Poruchy metabolismu tuků mohou být dědičné, pokud jsou rodiče sledováni pro vysokou hladinu cholesterolu, měli by na své onemocnění upozornit i praktického lékaře svého dítěte. V 5 nebo 6 letech by děti měly mít první vyšetření hladiny cholesterolu. Je vhodné zařazovat do jídelníčku hodně zeleniny a ovoce.

 

Celý záznam rozhovoru najdete ZDE:

 

 

Náš tip: Dobře zpracované jídelníčky dětí – pro různé věkové skupiny, pro děti s nadváhou, pro hyperaktivní děti… najdete na www.chiquita.cz  

   
28.11.2006 - Zdraví - autor: Komerční článek

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [43] RenataP [*]

    gentiana: takže nejsem nenormoš, když je mi na ze svíčkový snad nejen díky barvě, ale i podivné pudinkové konzistenci....

    superkarma: 0 29.11.2006, 11:35:52
  2. [42] gentiana [*]

    Kdysi mi jeden internista vysvětloval zhruba tohle: člověk je všežravec, takže by měl jíst pestrou stravu. Když nejí maso, tak se mu časem prodlouží střeva, bude mít zácpy, hemeroidy a podobné radosti... což se do slova a do písmene stalo mámě mé kamarádky, velké jogínce a vyznavačce přírodního života. Tahle paní zastávala teorii, že dávat peníze za jídlo, snad s výjimkou chleba a mlíka, je zbytečnost, když toho na zahrádce roste spousta a maso mají děti v jídelně nebo u babičky. Kamarádka i její sestra od dětství jedly saláty z kopřiv, jabka na sto způsobů a kdejaké bejlí... a obě mají metr padesát, například, přestože jejich rodiče jsou poměrně normálně rostlí. A když k nám přijeli na návštěvu (naše mámy byly velké kamarádky), tak holky ze všeho nejdřív vyplenily ledničku, po mojí mámě žebraly chleba s máslem, vajíčkem a šunkou.
    Ten lékař mi taky říkal, že dospělému na vitamíny apod. stačí pět deka masa týdně, pokud je ostatní strava pestrá a vyvážená, dětem pak tři nebo čtyři takové porce.
    Snídat jsem zuřivě odmítala od dětství a velké vítězství bylo, když jsem dvakrát kousla do chleba - a žiju. Nesnášela jsem a nesnáším dodnes typické výdobytky české kuchyně a v dosti ubohé formě taky školních jídelen před 20 lety: knedlíky a omáčky. To jsem jedla tak, že jsem si maso vylovila z omáčky, řádně otřela o knedlík a snědla a zbytek jsem vrátila - pokud mě neulovila nějaá učitelka nebop vychovatelka a nenutila mě nad tím sedět. NIkdy nevyhrály - a žiju. Máma měla rozum, když jsem měla období brambor a hořcice, tak mě klidně nechala, akorát se snažila podsunout aspoň kousek něčeho jiného, takže její výtvory jím klidně a radostně dodnes, zatímco knedlíky a svíčkovou nepozřu dodnes. Zrovna svíčková mi připadá jako něco, co už někdo vyzvracel... a vlastně mi docela chutná, ale musím jíst se zavřenýma očima.....

    superkarma: 0 29.11.2006, 00:34:58
  3. [41] Rára [*]

    Moje kamarádka má dceru, je jí 9 a chce být hubená jako modelka, že se jí kluci posmívají, že má velký zadek. To pak babo raď, jak jí donutit, aby normálně jedla. V tomhle, natož v pozdějším věku "rozumný" hovory moc nezaberou.

    superkarma: 0 28.11.2006, 21:30:18
  4. avatar
    [40] Vivian [*]

    bonda: u malých dětí je ale mentální anorexie dost vzácná... Ale řekla bych (jako laik a nerodič ovšem ), že se to snad dá snadno odlišit... Z trucu může dítě odmítnout jedno, dvě jídla (třeba snídani a oběd), ale potom by už mělo dostat hlad... Pokud nebude dva dny jíst, tak je jasné, že už to normální není a že by opravdu mohlo mít problém

    superkarma: 0 28.11.2006, 19:38:20
  5. avatar
    [39] bonda [*]

    Karolka: Existují i děti, kterým když řekneš "Nechceš,nejez!" tak ony opravdu nejí, že by dokázaly i umřít hlady. Mají nějaký potlačený smysl pro zachování života. Takový byl můj syn, primář v nemocnici se mi omluvil, že mi nevěřil, protože to nikdy nezažil,ale že už věří, že by můj synek dokázal umřít hladem. Protože když odmítl jídlo jednou, další už nepozřel, protože pak z toho měl takové křeče a migrény, že odmítl cokoliv dalšího, včetně pití.Takže jsme krmili jedině tím, co on přijal, jinak to nešlo.Jasně že je teď rozmazlený, jinak to dopadnout nemohlo.

    superkarma: 0 28.11.2006, 18:38:13

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [38] kareta [*]

    Monina: tak ty sladkosti nekupuj , stejně to není zdravý. Moje děti dělají nejrůznější scénky v obchodě, jen abych koupila "dobrůtky", chce to nevyměknout!! A babičky a dědečky srovnat- u nás je na tohle nejhorší můj otec- klidně je schopen jim zacementovat střeva čokoládou. Pravidelně na něj ječím . MARNĚ.Takže jsem byla nucena dětem vysvětlit, že když se opotí na záchodě, můžou si za to samy, popř. apeluji na zdravé zuby. Ovšem včera.....syn prohlásil, že hezký holky jsou hubený, protože princezny jsou hubené a tlustý holky se mu nelíbí.. Vzhledem k tomu, že jsme to nikdy neřešili, jsem dost překvapená, kde k těmhle názorům přišel

    superkarma: 0 28.11.2006, 18:11:38
  2. avatar
    [36] Lilinka [*]

    Meander: taky tak. A můžu říct, že teď jsem za to ráda

    superkarma: 0 28.11.2006, 16:32:30
  3. avatar
    [35] Meander [*]

    Monina: U nás doma se sušenky a čokolády nevedly, naši to nejedli, tak ani jeden z nás po tom netoužil.

    superkarma: 0 28.11.2006, 15:52:19
  4. avatar
    [33] jaku [*]

    Karolka: Doma jsme to rčení upravili na : "Nechceš? Nechtěj, neubyde"
    Špatně dělám asi úplně všechno - nedávno jsem synovi, když opět ztratil průkazku na obědy řekla, že pokud si ji sám nezařídí, že mi to nevadí,že je dokázáno, že děti vydržej několik let na rohlíkách s máslem

    superkarma: 0 28.11.2006, 15:22:42
  5. avatar
    [32] Gabi [*]

    RenataP: Taky to nechápu Moje babička sice zažila první světovou, ale z rodičů z odou stran jsou dítka vesměs narozená po 2. svět. válce a vidím to i u lidí mladších, než jse já Většina příbuzných byla a je obézních či aspoń drží léta různé "zaručené" diety, ale hlavní náplń veškerých setkání mi připadá jako soutěž v kupení jídla. Kvantita vítězí nad kvalitou! Je to zvláštní, když jsem byla oplácané dítě, říkali mi. "vždyť nejsi tak tlustá" a teď mi říkají: "ty nežereš, že jo". Hlavně že se máje všichni rádi!

    superkarma: 0 28.11.2006, 15:14:13
  6. avatar
    [31] RenataP [*]

    mě by jen zajímalo, kde se našich rodičích a hlavně prarodičích bere ta touha všechno překrmovat????
    že by pozůstatek válečných let?

    superkarma: 0 28.11.2006, 14:53:43
  7. avatar
    [29] lilithheta [*]

    Když jsem byla malá, tak se na mě aplikovala metoda "jez, co je anebo buď o hladu". Musím říct, že jsem se s úspěchem dožila v plném zdraví dneška. A krom přístupu babičky (každé zvířátko má nutkání vykrmovat) to na mě nezanechalo žádné traumatické následky.

    superkarma: 0 28.11.2006, 14:07:24
  8. avatar
    [28] Lilinka [*]

    Tyjo Kde jste to vyhrabali???

    superkarma: 0 28.11.2006, 13:36:13
  9. avatar
    [27] paníliška [*]

    Tak jsem ze zvědavosti nakoukla do celého rozhovoru, teda rady p. doktorky - to jsou fakt perly.

    superkarma: 0 28.11.2006, 12:58:26
  10. [25] Rikina [*]

    Gabi: každý jsme nějaký. Ale v zásadě se asi shodnem.

    superkarma: 0 28.11.2006, 12:32:02
  11. avatar
    [24] Gabi [*]

    Rikina: já byla jako dítě divná, vždycky jsem říkala "bez masa" a čočku jsem milovala. A dnes si raději dám to hovězí, než blátivé kuře.
    Jen jsem tím chtěla říct, že maso stačí občas a kvůli těm es. mast. kys. bych ho z jídelníčku dětí nevylučovala. Ale rozhodně to nemá být ve formě salámů. Takže se vlastně shodnem.

    superkarma: 0 28.11.2006, 12:26:07
  12. avatar
    [23] Midsummer [*]

    Vivian: přesný. Mně to taky připadá těžce zastaralý - jak dotazy, tak odpovědi. Jsem si jista, že názory odborníků na výživu (stravování) jsou dnes poněkud jiné

    superkarma: 0 28.11.2006, 12:19:03
  13. avatar
    [22] Meander [*]

    Některé dotazy těžce nechápu...

    superkarma: 0 28.11.2006, 12:07:34
  14. [21] Rikina [*]

    Gabi: tak mně jako dítěti chutnalo podstatně víc pečené kuře, než čočka na kyselo. Takže luštěniny jistě, ale už to vidím, jak potomci nadšeně baští hrachovou kaši...

    superkarma: 0 28.11.2006, 11:57:34
  15. [20] Rikina [*]

    Nyotaimori: já neříkám, že nutně. Salámy a hovězí 6x týdně bych taky nemusela. Ale tak 1-2x za týden ryba nebo drůbež se mi jeví přiměřeně. Vynechávat maso vůbec mi přijde pro dítě nevhodné.

    superkarma: 0 28.11.2006, 11:53:06
  16. avatar
    [19] Vivian [*]

    Mně ta soudružka doktorka přijde jak z hodně staré školy...

    superkarma: 0 28.11.2006, 11:37:01
  17. avatar
    [18] Vivian [*]

    wrtoshiwa: Já jsem jako dítě taky nesnášela maso, dodnes ho skoro nejím... a jsem zdravá a taky mám "anorexii", že sotva dopnu kalhoty Myslím, že hlady umírají děti možná někde v Somálsku, ale tady ... A nutit dítě jíst salámy a omáčky, no comment

    superkarma: 0 28.11.2006, 11:35:08
  18. avatar
    [17] Gabi [*]

    Rikina: ty jogurty si musíš vybírat, ale výborným zrojem bílkovin jsou třeba luštěniny. Ale obecně nejde o bílkoviny jako takové, ale diskuze se vedou o tom, jak nahradit esenciální mastné kyseliny.

    superkarma: 0 28.11.2006, 11:27:43
  19. [16] wrtoshiwa [*]

    coze, jakze? anorexie? no ja kdyz byla prte, tak jsem taky nedala do pusy temer nic, syry ne, maso ne, houby ne, zelenina ne, vsechno ne ... nevim, cim mne krmili, ale ocividne jsem prezila a mam ted takovou "anorexii" az z ni nemuzu dopnout kalhoty...

    superkarma: 0 28.11.2006, 11:27:18
  20. avatar
    [15] Gabi [*]

    paníliška: tak otázka svědčí o tom, že pomoc by potřebovala tazatelka, pokud nutí jíst dceru omáčky a salámy

    superkarma: 0 28.11.2006, 11:24:24
  21. avatar
    [13] Juana [*]

    RenataP: tam je 6x týdně, ne denně.....
    Moje děti taky jedí selektivně, no a co? Cpát jim to nebudu, já se taky necpu kdečím. Čtyřletá holka si intuitivně vybírá v podstatě dělenou stravu, buď zeleninu a maso nebo přílohu a zeleninu, dohromady jí to nutí akorát tchýně, když je u ní. Kluk je něco podobného, akorát nechce jíst moc dušenou zeleninu, tak mu dávám aspoň syrovou.
    A nutit syna snídat taky nebudu, jenom chci, aby se napil teplého čaje. Dám mu o to větší svačinu. Mně nutili rodiče ráno snídat a bylo mi z toho akorát zle, dodnes jíst po probuzení prostě nemůžu.

    superkarma: 0 28.11.2006, 11:00:34
  22. avatar
    [12] paníliška [*]

    Ta první otázka a hlavně odpověď mě taky dostala.

    superkarma: 0 28.11.2006, 10:36:08
  23. [11] Rikina [*]

    No nevím, před 20 lety se říkalo, že "kdo nejí maso, tak zblbne". Nějaký přísun bílkovin být musí, a ať mi nikdo nevypráví, že to nahradí jogurty. Ty dnešní, co jsou samý škrob, cukr a syntetické příchutě, ty tedy těžko.

    superkarma: 0 28.11.2006, 09:43:10
  24. avatar
    [10] Ladia [*]

    Ad první otázka: dcerka se stravuje zdravě, maminka to nemůže překousnout a paní doktorka pomýšlí na anorexii, proboha to nemyslíte vážně?

    Dvouleté dítě maso 6x týdně, proč? To se snad doporučovalo před sto lety...

    superkarma: 0 28.11.2006, 09:36:28
  25. avatar
    [7] kaatja [*]

    chytra holky, ze neji salamy...a s tema omackama si snad delate srandu, ne?

    superkarma: 0 28.11.2006, 08:22:14
  26. [6] Hanule [*]

    RenataP: naprosto souhlasím. Děti si vybírají jídlo podle toho co potřebují. Nikdy bych dceru nenutila do omáček a masa.

    superkarma: 0 28.11.2006, 08:12:18
  27. avatar
    [5] kareta [*]

    No nevím, ale nad plným talířem snad neumřou a doprošovat se dítěte, aby jedlo je dost ubohé. Já dětem prostě nachystám, co považuji za vhodné a nenechám je v tom hnípat- nechceš? Další jídlo bude za 3 hodiny, zákaz sladkostí.

    superkarma: 0 28.11.2006, 07:39:54
  28. avatar
    [4] RenataP [*]

    Canadian má úplnou pravdu, děti se nepřežírají a vybírají si to, co jejich tělo požaduje. Tlačením omáček a vydíráním skrz jídlo v nich akorát pěstujeme budoucí zdravotní problémy, zajídání stresu čokoládou apod...

    Docela nesouhlasím s tím, že dvouleté dítě má mít maso 6x denně maso příliš překyseluje organismus, myslím, že tak 2x-3x je snesitelné maximum..copak jsme kočky? Masožravci????

    superkarma: 0 28.11.2006, 06:44:31
  29. avatar
    [2] Canadian [*]

    1Mona: "mohlo by se jednat" - rekla to docela opatrne. Smradata nezerou kde co a pokud ji vyhovuje jen sucha potrava, tak muze jit jen o "intuitivni vyber". Taky sem nechtela veci o kterych se pozdeji ukazalo ze je nesmim
    Me spis prekvapila matka. Proc do ni chce tlacit omacky?

    superkarma: 0 28.11.2006, 01:55:12
  30. [1] 1Mona [*]

    Tak docela mě dostala ta první odpověď, že by se u 8mi leté holky projevila mentální anorexie.Snad se doktorka mýlí, jinak by to byla docela síla, nervovat se už s takhle malýma ženskýma!

    superkarma: 0 28.11.2006, 00:23:24

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme