Od kolika let můžete dát dítěti oblíbený Pribiňáček? Jaký by měl být jídelníček pro děti s nadváhou? Jaká by měla být optimální svačina pro školní děti? Pokud má vaše dítě vysoký cholesterol, co s tím? Na podobné otázky si přečtete odpověď v našem on-line rozhovoru – v jeho záznamu.

 

Dne 2.11. proběhl na Ženě-in on-line rozhovor s lékařkou MUDr. Adamcovou, která radila čtenářkám, jak vylepšit stravu dětí, jak se poprat s problémy, které při stravování vznikají. Zajímá vás, co čtenářkám odpověděla? 
 

Zde si můžete přečíst několik zajímavých otázek a odpovědí:

 

pohodova: Mám dceru, 8 let. V jídle je vybíravá, v podstatě nejí maso - pokud ano, s odporem. V podstatě má dělenou stravu, vše jí ráda suché - brambory, rýži, špagety. Zeleninu ale jí selektivně, ovoce též selektivně. Salámy nejí vůbec, pouze plátkové a občas mazací sýry. Ve všem se neskutečně dlouho šťourá. Se sladkostmi to rozhodně nepřeháním, cola jen na narozeniny atd. Dělám někde chybu? Jak ji „donutit" jíst omáčky, maso atd.? (Má sportovní vyžití a chodí pravidelně ven.)
MUDr. Miroslava Adamcová: Nepíšete, od kdy tento problém trvá, pokud by to byla záležitost několika posledních měsíců, obrátila bych se na vašeho pediatra a případně i na psychologa. Mohlo by se jednat o počátky poruchy příjmu potravy - např. mentální anorexie.


 

Darara: Dobrý den, ráda bych se zeptala, jak často by mělo jíst dvouleté dítě maso a jaké. Děkuji za odpověď.
MUDr. Miroslava Adamcová: Dvouleté dítě by mělo mít maso 6x týdně. A vyvarovala bych se jen masa moc tučného. Doporučuji maso kuřecí, krůtí, rybí, telecí a může i libové hovězí a vepřové. 1x týdně doporučujeme bezmasý den, nebo jej nahradit rybou.

ALISKA: Dobrý den, chtěla jsme se zeptat, jak postupovat: náš devítiletý syn nechce jíst normální snídaně, jen sladké - od různých buchet, přes bábovky až po různé cereálie a müsli. Jako malý nechtěl snídat vůbec, pak jsem ho naučila snídat alespoň piškoty s čajem a měla radost, že má alespoň něco v žaludku, ale postupem času mi to začalo vadit, že nemá pořádnou snídani (což by měl být základ dne). Občas mu namažu třeba chléb - kousne do něho jednou, dvakrát, a že už nemůže, když trvám na tom, že ho sní (raději zkouším jen o víkendech, aby nepřišel pozdě do školy), vydrží ho jíst i dvě hodiny! Umí se najíst i rychle, což dokazuje při večeři, chléb či rohlík má v sobě do 10 minut! Není žádný velký jedlík, tak ke svačině místo rohlíku dávám spíše ovoce, kterého sní docela dost. Syn hraje hokej, takže vydá dost energie, tak mám obavu, aby mu ty sladké snídaně v budoucnu nepřinesly nějaké komplikace (syn měří asi 130 a váží 25,5), prosím, poraďte - předem moc děkuji!
MUDr. Miroslava Adamcová: Váš syn jako hokejista potřebuje dostatek energie, a proto je pro něj vhodné, kdyby snídal cereálie a müsli. Pokud k tomu přidá i nějaký mléčný výrobek, bude mít i dostatek vápníku, a místo sladkosti by mohl přidat i nějaké ovoce. Třeba banán. Bude tak mít dostatek energie při tréninku, kterou určitě využije. Výška a váha vašeho syna odpovídá průměru pro tento věk. Pokud během dne sní také maso, zeleninu, není problém, když snídaně bude zaměřena na cereálie, müsli a mléčné výrobky.

 

katerina: Dobrý den, chtěla bych se zeptat, kdy můžu začít dávat osmiměsíční dceři tvarohové jogurty? A jaké jsou nejlepší těstoviny pro děti? Děkuji za odpověď.
MUDr. Miroslava Adamcová: Co se týká těstovin, tak z hlediska složení vám doporučit nemohu, z hlediska výživy není mezi nimi velký rozdíl, pro děti jsou spíše zajímavé tvary těstovin. Jogurty jsou doporučovány od 6. měsíce, tvarohy až od 1 roku. Výrobky jako Lipánci, Bobíci, Pribiňáček jsou také doporučeny až od roku. Tvaroh obsahuje velké množství bílkovin, které dítě do 1 roku není schopno správně zpracovat - bílkoviny nadměrně zatěžují ledviny dítěte.

 

Cate: Mám osmiletého syna, který je při těle. Prosím, poraďte mi nějaký vhodný jídelníček, alespoň na jeden den - jako příklad. Pohybu má dost, ale má rád jídlo.
MUDr. Miroslava Adamcová: Ve stravě by mělo být hodně zeleniny a ovoce. Dostatek vlákniny, celozrnné pečivo, ovesné vločky. Zcela vyloučit sladkosti, nahradit je sušeným ovocem. Jídelníček pro děti s nadváhou najdete také na www.chiquita.cz

 

Gabka: Ještě jsem se chtěla zeptat, jak velkým problémem je dnes vysoký cholesterol u dětí, jestli s tím má něco společného dědičnost po rodičích.
MUDr. Miroslava Adamcová: Poruchy metabolismu tuků mohou být dědičné, pokud jsou rodiče sledováni pro vysokou hladinu cholesterolu, měli by na své onemocnění upozornit i praktického lékaře svého dítěte. V 5 nebo 6 letech by děti měly mít první vyšetření hladiny cholesterolu. Je vhodné zařazovat do jídelníčku hodně zeleniny a ovoce.

 

Celý záznam rozhovoru najdete ZDE:

 

 

Náš tip: Dobře zpracované jídelníčky dětí – pro různé věkové skupiny, pro děti s nadváhou, pro hyperaktivní děti… najdete na www.chiquita.cz  

Reklama