Rodina

Jak se s dětmi učit?

Ideální je začínat každý den ve stejnou dobu, která se u jednotlivých dětí musí přizpůsobit jejich potřebám a aktivitám. Nelze obecně říci, že se dítě MUSÍ učit po příchodu ze školy nebo z venku, ale mělo by se učit pravidelně. Chceme-li dosáhnout návyku, raději se pokusíme přesunout překážející aktivitu, než abychom jeden den přesouvali dobu učení.
Dítě by mělo začínat učení nikoliv přípravou na druhý den, ale stručným zopakováním toho, co se probíralo ten den ve škole. Tím dosáhne zafixování učiva s mnohem větší efektivitou. Následuje psaní úkolů a poté příprava na další den. Pozor na to, že sešity zpravidla obsahují doplňkovou látku a nestačí jenom přečíst učebnici! V sešitě by měly být podtrhané opěrné body, z učebnice je dobře udělat si stručné výpisky. Je výhoda, když si dítě vyzkouší hlasitý výklad. Látku lze vykládat nahlas komukoliv - třebas i zlaté rybičce, má-li tato dost pevné nervy. Dítě si tím osvojí schopnost samostatného výkladu a nebude jej lekat mluvení u tabule.
Učení na další den by nemělo začínat nejtěžším předmětem, protože na začátku práce dítě není dostatečně koncentrované a výsledky budou nižší, ale také by neměl být zařazen jako poslední, protože po hodině (nebo i delší době přípravy) bude dítě unavené. Nikdy nezařazujeme přípravu do školy na dobu těsně před spaním!
A ještě poslední varování: po přechodu z nižšího stupně školy na vyšší (5. - 6. třída) nebo ze základní na střední školu je běžné, že se zhorší prospěch. Pro dítě je to podobné, jako když dospělý změní zaměstnání - mění se styl práce, typy předmětů a dokonce i kolektiv, ve kterém dítě tráví polovinu dne. Měli bychom jim tento přechod usnadnit a ne se na ně proto zlobit. Současně je to moment, kdy můžeme využít rozsáhlou změnu k vypěstování správných návyků při učení - pokud je dítě nemá z dřívějška.

pajda
   
18.02.2003 - Učení - autor: Čtenářský příběh

Komentáře:

  1. [43] onohlo [*]

    to mě teprve všechno čeká, já se jako dítě učit nemusela Sml80

    superkarma: 0 20.03.2013, 09:50:55
  2. [42] jithule [*]

    mám zasebou

    superkarma: 0 26.12.2012, 17:01:00
  3. [41] rendac [*]

    dobré rady Sml16

    superkarma: 0 15.12.2012, 07:41:49
  4. avatar
    [40] hubajda [*]

    nemame problem

    superkarma: 0 04.11.2012, 11:25:03
  5. avatar
    [39] marcela-1 [*]

    jsem ráda,že už tohle mám za sebou Sml59

    superkarma: 0 27.11.2011, 18:08:43
  6. [38] Manheru [*]

    :-)

    superkarma: 0 20.07.2009, 22:03:40
  7. avatar
    [37] Susina [*]

    já už jsem zjistila, že téměř jediný čas, kdy mám čas učit se grafologii a italštinu, je cestou do práce - cca půl hoďky(cestou z práce už jsem totálně zbitá, to mám sílu tak na intelektuálně nenáročný časopis). POkud jde o dětské učení, zatím zkušenost nemám, ale brzo bude, robátko jde příští rok k zápisu. Ale s jeho geniální pamětí, kdy si snad pamatuje téměř vše, včetně komplet jízdního řádu pražské MHD včetně stanic, výluk atd. doufám, že mu, stejně jako mně, bude stačit víceméně to, co do něj naleje paní učitelka, maximálně něco doma uděláme - snad nic moc, už teď čte, počítá a začíná psát - hlavně čísla, protože cokoli, co je spojené s číslama, má por něj neuvěřitelnej půvab.. po mně to teda nemá..

    superkarma: 0 20.02.2003, 09:00:40
  8. avatar
    [35] Ťapina [*]

    pajda: Jé, na to bych taky chtěla mít čas Taky si vždycky plánuju, že si všechno přečtu alespoň třikrát a nejlíp to stejné ráno a večer, jenže pak jsem ráda, když to stihnu přečíst do zkoušky jednou.

    superkarma: 0 18.02.2003, 20:09:51
  9. avatar
    [34] pajda [*]

    medved: mě osobně se osvědčilo učení "na etapy" - večer přečíst, ráno se k tomu vrátit a přečíst nahlas (nebo na magneťák), a pak odpoledne se k tomu vrátit a zopakovat(nejlépe z té nahrávky - pokud to šlo)...jednu látku jsem sice četla 3x, ale zkoušky mi vycházely napoprvní. Změna typu paměti, pokud vím, možná není...to je otázka spíš pro tu psycholožku.

    superkarma: 0 18.02.2003, 19:38:02
  10. avatar
    [33] medved [*]

    pajda: problem je, ze sekretarka za me zkousky neudela...to musim bohuzel ja sama
    taky mam sluchovou pamet, ale musim se ucit takovy kvanta veci, ze kdybych si to mela vsechno predcitat, tak ochraptim, takze se nutim preucit se na vizualni pamet...vice mene neuspesne

    superkarma: 0 18.02.2003, 17:02:30
  11. avatar
    [32] pajda [*]

    medved: pořídit si sekretářku...je to trošku složitější - já sama se třebas nenaučím nic, co neuslyším...což byl na vejšce humus - dřepěla jsem na všech přednáškách i cvičkách jako správnej blbec.

    superkarma: 0 18.02.2003, 16:48:11
  12. avatar
    [31] medved [*]

    pajda: a nevis jak se da neco ulozit rovnou do te dlouhodobe pameti ? porad se neco ucim, ale pripada mi, ze moje hlava je derava resp. cim dal deravejsi

    superkarma: 0 18.02.2003, 16:41:15
  13. avatar
    [30] pajda [*]

    medved: vidím, že tvoje souška učitelka tě hluboce poznamenala

    A teď vážněji: k tomu, co se ptala Ferdička - já si na odpověď, jak to, že v globále se sysel učí kratší dobu (a s lepšími výsledky), musela vrátit k učebnicím psychologie. Je to asi takhle: člověk má paměť krátkodobou a dlouhodobou. Pokud něco uslyší, zůstává to v paměti krátkodobé, ale když se k tomu vrátí - řekněme za hodinu, tak se velká část přesune do paměti dlouhodobé, a z té se pak tak lehce vědomost nevytratí. Důsledek je, že když syslík přečte látku odpoledne PO výkladu, tak si z ní pamatuje asi 70%, zatímco když počká do druhého dne, tak už to je jen 20%. Takže po třech dnech má syslík buď 70% látky v trvalé paměti (tzn., že si ji přečtl hned a už se mu hned tak nevytratí), nebo neví nic a musí se všechno učit znovu - pamatuje si jenom útržky z toho, co se dělo. Odtud zkrácení celkového času - když si odmyslím šílené učitele, kteří dávají dvě stránky úkolu denně, což by v žádném případě neměli.

    superkarma: 0 18.02.2003, 16:30:08
  14. avatar
    [28] medved [*]

    az vroucne budes brat jej v dlane
    az sveris mu svou mladou viru
    na cestu vyjdi odhodlane
    k vytouzenemu lidstva miru

    az uvazes si rudy satek
    uslysis lidskych srdci tlukot
    je na nem usmev nasich matek
    i spechajicich stroju hukot

    superkarma: 0 18.02.2003, 15:58:15
  15. avatar
    [20] Kájina [*]

    meryl - presne tak,nez sem ten tahak napsala,tak to trvalo tak hodinu(protoze opisuj skoro pet stranek vid? )no i sem se to tim trosku naucila

    superkarma: 0 18.02.2003, 13:55:57
  16. avatar
    [17] pajda [*]

    Meryl: jasně - opsání látky, zejména pečlivé opsání, je ta nejefektivnější výuková metoda

    superkarma: 0 18.02.2003, 13:18:03
  17. avatar
    [15] Kájina [*]

    vite obcas sem si rikala proc se ve skole ucime takovy kraviny kdyz toho spoustu v realnem zivote ani nevyuzijem docela me stvalo ucit se nejaky zboziznalstvi,takze sem se ho neucila a na pisemku mela tahak... opravdu nezavidim tem kdo chodi do skoly a uci se... ve skole by se melo ucit jen to co je potreba a co je dulezity...

    superkarma: 0 18.02.2003, 11:56:28
  18. avatar
    [13] Ja [*]

    Zase se mi to odeslalo dvakrát . Omlouvám se

    superkarma: 0 18.02.2003, 11:45:42
  19. avatar
    [12] Ja [*]

    Ne že bych úplně souhlasila s výše napsaným, ale ze své zkušenosti vím, že nenaučit se učit, je velký problém. Mám průmyslovku, kde to bylo jednoduché - buď odbornou věc chápete a je to v pohodě, anebo nechápete, a nějaké biflování vám nepomůže . Vzhledem k tomu, že jsem věci spíš "chápala" , tak jsem kromě projektů na nic doma nesáhla . Jenže po příchodu na VŠ tady byl velký problém - je nutné se za týden naučit štos knih, poznámek a přednášek - ale jak na to ? Číst si to, psát si výpisky - jak se motivovat ? Proto jsme se s kamarádkami shodli, že na VŠ by měli lepší výsledky trojkaři, kteří se na ně musí učit, než my, kteří nevíme, kde se učebnice otvírá. Taky to byla první dva roky spíše metoda - zkouška od slova ZKUSIT to . Takže souhlasím s tím, že přehánět učení se nemá , ale zavést od nejútlejšího školního věku nějaký "systém" je důležité.

    superkarma: 0 18.02.2003, 11:44:51
  20. avatar
    [11] Ja [*]

    Ne že bych úplně souhlasila s výše napsaným, ale ze své zkušenosti vím, že nenaučit se učit, je velký problém. Mám průmyslovku, kde to bylo jednoduché - buď odbornou věc chápete a je to v pohodě, anebo nechápete, a nějaké biflování vám nepomůže . Vzhledem k tomu, že jsem věci spíš "chápala" , tak jsem kromě projektů na nic doma nesáhla . Jenže po příchodu na VŠ tady byl velký problém - je nutné se za týden naučit štos knih, poznámek a přednášek - ale jak na to ? Číst si to, psát si výpisky - jak se motivovat ? Proto jsme se s kamarádkami shodli, že na VŠ by měli lepší výsledky trojkaři, kteří se na ně musí učit, než my, kteří nevíme, kde se učebnice otvírá. Taky to byla první dva roky spíše metoda - zkouška od slova ZKUSIT to . Takže souhlasím s tím, že přehánět učení se nemá , ale zavést od nejútlejšího školního věku nějaký "systém" je důležité.

    superkarma: 0 18.02.2003, 11:22:59
  21. avatar
    [10] pajda [*]

    Jarina: souhlas - naprostý...tohle je obrovský problém, na který narážíme všichni dnes a denně. Co mě štve konkrétně je to, že se pořád dává přednost kvantitě před kvalitou, jenže to tady asi neyvřešíme...Učitele, o kterém píšeš, asi nevyštípali kolegové. Zřejmě se jen úplně jednoduše oženil - a už neměl čas trávit celé hodiny přemýšlením, co budou s dětmi podnikat, nemohl trávit celé víkendy zkoumáním a hodnocením prací dětí a děláním nástěnek a nechat manželku, aby ho živila. Měla jsem několik takových kamarádů a všichni odešli ze stejného důvodu.

    superkarma: 0 18.02.2003, 11:06:11
  22. avatar
    [9] Ťapina [*]

    pajda: Jen klid, my jsme taky neměli probranou povinnou látku, když jsem se chystala na víceletý gympl. U přijímaček jsem pak některé věci viděla poprvé a přesto jsem se tam dostala - stačilo trochu zapřemýšlet
    Konkrétně po nás chtěli rozbor věty a já jsem po páté třídě netušila, co je podmět, přísudek, atd., ale logicky mě napdalo, že slovo "maminčino" bude přívlastek, protože je to mamince přivlastněné. Tam jsem poprvé prodala u zkoušky něco, co jsem neuměla a tak to dělám dodnes

    superkarma: 0 18.02.2003, 09:56:23
  23. avatar
    [7] pajda [*]

    medved: syn an tom byl právě podobně - vůbec se neučil...jenže po změně školy jsme zjistili, že namjí probráno povinné minimum látky a tedy neudělá zkoušky na SŠ...

    superkarma: 0 18.02.2003, 09:41:07
  24. avatar
    [6] Ťapina [*]

    Já jsem své rodiče celou povinnou školní docházku doháněla k šílenství tím, že jsem tvrdila, že se doma učit nebudu, učím se dost ve škole. Mamka trnula strachy, že až to jednou budu potřebovat, tak se nebudu umět učit. Nevyplnilo se jí to

    superkarma: 0 18.02.2003, 09:35:08
  25. avatar
    [5] werka [*]

    Já mám asi docela kliku, ale mému (3.tř.) zatím stačí domácí úkoly a to, co slyší ve škole. Takže přípravou do školy strávíme tak zhruba kolem půl hodiny i s přípravou aktovky. No sem tam si o tom, co dělají ve škole povídáme třeba i u večeře, kdy rád předvede, jak báječně umí vyjmenovaný slova po M . Kdyby měl sedět nad učením dvě hodiny, tak se zřejmě zabijeme vzájemně - on prostě dvě hodiny sedět nevydrží (a to ani vylítaný po hodině a půl fotbalového tréninku).

    superkarma: 0 18.02.2003, 09:34:48
  26. avatar
    [4] medved [*]

    ja jsem asi chodila do jine skoly, ale krome domacich ukolu si vubec nevzpominam, ze bych se nekdy na zakladni skole ucila...na stredni pak jo, ale spis tak jak bylo potreba
    je mi lito deti, ktere kazdy den sedi uz ve treti tride tri hodiny nad ucenim
    myslim, ze v tom pripade stoji za uvahu, jestli se proste nesmirit s horsima znamkama, protoze dite na to proste "nema"

    superkarma: 0 18.02.2003, 09:16:41
  27. avatar
    [3] pajda [*]

    krejcirova: přiznám se, že kdybych to sama nevyzkoušela, nikdy by mě nenapadlo to brát vážně...jenže po změně školy jsem najednou zjistila, že syn se musí učit 3 hodiny denně, aby vůbec aspoň dohnal, co na předchozí škole nebrali. A tak jsem ze zoufalství sáhla po "odborných" radách - k mému velkém překvapení se doba přípravy zkrátila na cca 1 hodinu denně a tu už nepřesáhla - ani v primě na gymnáziu. Stejně se učí i moje čtyři neteře a tři synovci a chválí si to...

    superkarma: 0 18.02.2003, 08:33:18
  28. avatar
    [2] jankucharo [*]

    Dcera chodí do třetí třídy a i když měla v pololetí samé jedničky, jsou tzv. vydřené každodenní přípravou do školy. A jak vypadá její školní den? Vstává v 6.30, v 7.30 odchod do školy, konec vyučování zpravidla ve 12,40, oběd, družina, příchod domu kolem 16.hodiny, chvilka oddechu a pak 2 hodiny na oltář školy. PO-PÁ pořád stejně, Ven se dostane jen o víkendech nebo s družinou.... i jejich třídní je nešťastná z toho, jak jeden den probírají vyjmenovaná slova po L, druhý den se učí pády podstatných jmen...ty děti z toho mají guláš, nestačí zažít jednu látku a už je tu nová, těžší....

    superkarma: 0 18.02.2003, 08:32:13

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme