bath

Moc dobře to znám. I když u mě odpadá jak nákup dárků (jsem sama) a na úklidu taky tolik nebazíruju (jsem líná). Přesto na mě pokaždé před koncem roku dolehnou depresivní nálady a častá únava.

Jak jí čelit? Zaručeně svou chvilku klidu najdu v koupelně. Ta je vůbec takovou mou nejmilejší oázou. Kromě očisty tu vlastně nejraději nerušeně odpočívám, a pokud vím, nejsem sama, pro koho je koupelna místem relaxace.

Ráda si tu zapálím svíčku, na vanu postavím láhev s vínem nebo hrnek kafe a o posuvný vanový držák na žínky, houby a kartáče opřu nějakou knížku. Nejlépe detektivku. A pak už jen dopouštím horkou vodu, abych – celá vymacerovaná – v chladnoucí vodě nenastydla…

Samotná vana a masážní sprcha však k důkladné a účinné relaxaci nestačí. K tomu, abychom se v koupelně cítili příjemně, nám poslouží voňavé mycí gely, soli a pěnové koupele, tělová mléka a oleje.

Není voda jako voda

Voda z kohoutku se většinou kvalitou a chutí příliš neliší od pramenité vody, která spolu s dešťovou vodou nepoškozuje pokožku. Tato voda je většinou měkká, což poznáme podle toho, že se z kůže špatně odstraňují zbytky mýdla.

Městské vodovody však zpravidla dodávají tvrdší vodu, která zcela ojediněle může u citlivé pleti vyvolat ekzémy. Proto bychom měli raději na omývání obličeje a krku používat speciální čisticí mléka, vody a tonika podle typu pleti.

bath

Sprcha vítězí

Z hlediska hygieny je nepochybně zdravější a vhodnější sprchování než koupání ve vaně. Už jen proto, že se ve vaně vlastně koupeme ve vlastní špíně. Proto lze jen doporučit japonský styl koupání – nejdříve dlouhé sprchování, a teprve potom příjemná relaxační koupel. V mnoha menších bytech ale klasickou vanu ani nenajdeme. Škoda, je příjemné položit se do teplé, napěněné vody a zcela se oddat snění…

Do ranního spěchu se koupání ve vaně nehodí, úplně postačí sprcha, nejlépe vlažnou a pak studenou vodou. Střídání teploty má příznivý vliv na cévy a prokrví a „nakopne“ tělo.

Zásady správné koupele:

  • Důkladně se osprchujeme. Před koupelí se krátce osprchujeme a umyjeme, protože do vany uléháme především k relaxaci.
  • Příliš horká voda škodí. Voda teplejší než 37 ˚C působí nepříznivě nejen na pokožku, ale i na srdce (kardiaci, obzvlášť pozor!). Místo relaxace pak horká voda spíš unaví.
  • Koupel ve vaně jednou týdně. Častější koupání pokožku vysušuje a zbavuje ji přirozeného ochranného „kyselého pláště“. Ani časté rozšiřování pórů napařením pleti neprospívá.
  • Akademická čtvrthodinka. Dobrá relaxační koupel s bohatou pěnou nebo speciální koupelovou solí či olejem sice vyžaduje čas a pohodu, neměla by ale přesahovat 15 minut!
  • Chladné osvěžení. Krátká studená sprcha po koupeli osvěží a otuží tělo. Na chladnou vodu si rychle zvykneme.
  • Ošetření pokožky. Na závěr koupele by nikdy nemělo chybět ošetření pokožky kvalitním pleťovým mlékem nebo hydratační emulzí. Suchou citlivou pokožku se sklonem k alergiím a ekzémům můžeme čas od času namazat obyčejným, nejlépe olivovým olejem.

Blahodárné bylinky

bathVelmi příjemné a léčivé jsou koupelové přísady z rostlinných výtažků. Povzbudivě působí například výtažky z levandule, lipového květu či smrkového jehličí. Bylinkové odvary si lze připravit doma, a to tak, že spaříme (nikdy nevaříme!) tři hrsti bylinek vroucí vodou, necháme 15 minut stát, scedíme, a pak nalijeme do koupele.

Osvěží koupel ze směsi máty peprné, arniky, rozmarýnu a tymiánu. Lipový květ nás zase zbaví nespavosti (ale nesprchovat se a hned ulehnout). A na nervy je zaručená uklidňující a současně i zvláčňující citrónová koupel.

Koupete se raději ve vaně, nebo se sprchujete? Relaxujete ve vaně? Snesete studenou sprchu?

Reklama