Není chůze s holemi jen pro důchodce?
Někdo si může myslet, že nordic walking je aktivita jen pro důchodce. Mnozí se domnívají, že hole jsou určené starším lidem, kteří se potřebují při chůzi opírat a získat tak lepší pocit jistoty a stability. To je ovšem jen klišé.


Nordic Walking je chůze odrazová, nikoliv oporová. Své kořeny má ve Finsku, kde vznikla jako mimo-sezonní příprava běžců na lyžích. Technika nordic walkingu má svoje pravidla.
Hole slouží k odrazu a hůlka se doslova zahazuje vzadu za tělem. Střídá se úchop a pouštění hůlky v zapažení. Nordic walkingové hole musí být pro tento účel vybaveny speciální rukavičkou, která nám umožňuje se od hole odrazit, prodloužit krok, posunout tělo vpřed a v zapažení pak hůlku pustit.

Co mě k nordic walkingu přivedlo?
Když mi bylo 8, dětská lékařka zjistila, že mám zkřivenou páteř a následně jsem se dostala do spárů rehabilitačních lékařů, ortopedů a fyzioterapeutů. Každodenní fyzioterapie se pro mě pak stala rutinou a to mělo později vliv na výběr mého povolání.

Jak to však bývá, ševcova žena a kovářova kobyla chodí bosy. Věnovala jsem se svým pacientům, radila jim, jak předcházet bolestem v zádech, to jó, ale na sebe jsem pak jaksi v tomto směru trochu zapomínala. Těhotenství a péče o děti si vybraly svou daň. Bolesti v zádech mě fakt dokázaly otrávit. V pase jsem měla o 10 cm víc a ručička na váze byla nemilým důkazem toho, že je nejvyšší čas na sobě začít pracovat. Nic mě nefrustruje tolik, jako když se nemůžu vejít do své obvyklé konfekční velikosti.


Rozhodla jsem se, že si vyhradím více času pro sebe. Sáhla jsem po nordic walkingových holích, na které se poslední dobou jen prášilo a vyrazila jsem na svou oblíbenou trasu údolím Berounky, bez kočáru. Rozumíte, jen já a hole. Poprvé po dlouhé době jsem zažívala (ne)uvěřitelnou volnost a radost z pohybu.

Mé paže se pohybovaly svobodně vpřed a vzad. Tělo jemně kopírovalo střídavý pohyb paží. Vnímala jsem protažení páteře a příjemné uvolnění přetížené šíje.
Chůze s holemi  přerostla v závislost, a postupně se stala mým životním stylem. Pomohla mi od bolestí v zádech a shodit přebytečná kila.
Při nordic walkingu cítím (ne)skutečnou energii a užívám si radost z každého kroku.

Vliv nordic walkingu na bolesti zad a kloubní problémy
Chůze ve vzpřímené pozici s rozsáhlým pohybem paží vede k uvolnění opakovaného přepínání tkáně a má vliv na formování svalového korzetu. Ten má pak za úkol naše tělo stabilizovat při provádění běžných denních činností. Díky rozsáhlému pohybu paží a odrazu zlepšujeme stabilizační funkce od páteře směrem k povrchovým svalovým řetězcům. Odlehčí se tlak na meziobratlové ploténky, zlepšuje se tak jejich výživa a regenerace. Docílíme normalizace napětí vazů kloubních pouzder obratlů, jejichž zvýšené napětí bývá nejčastější příčinou bolestí zad. Při chůzi bez hůlek tohoto efektu nedosáhneme.


Při nordic walking navíc výrazně stoupá spotřeba energie. Tepová frekvence se přitom nachází v oblasti, v které se cítíme po dlouhý čas dobře. Takže můžeme velmi efektivně trénovat a současně společně konverzovat. Dobrá zpráva je, že chůzi s hůlkami si mohou oblíbit i lidé s nadváhou a kloubními problémy. Díky zapojení paží výrazně odlehčíte nosným kloubům dolních končetin.

Jednoduché tipy, jak spalovat tuky při chůzi

  • Abyste hubli při chůzi, měli byste vědět, jak dlouho by měla chůze trvat, jak často chodit a jakou zvolit intenzitu zátěže. Pojďme se tedy na to podívat.
  • Pokud nemáte zrovna nejlepší kondici a s nordic walking teprve začínáte, stačí během následujících 4 – 6 týdnů trénovat alespoň půl hodiny. Aktivitu postupně prodlužujte na 40 až 60 minut. Trénink si můžete ztížit zvolením náročnějšího terénu. Chůzi je vhodné proložit zahřívacím a protahovacím cvičením.
  • Aby při nordic walkingu docházelo ke snižování váhy, nestačí vyrazit s holemi pouze jednou za čas. Trénujte pravidelně. Zpočátku stačí 2x - 3x v týdnu, později 4x v týdnu.
  • Pro spalování tuků je potřeba, aby tělo dosáhlo určité zátěže. Pro redukci hmotnosti je nejvhodnější nízká až střední aerobní zátěž, kdy má tělo dostatečný přísun kyslíku. Poznáte to tak, že můžete při chůzi konverzovat, aniž byste lapali po dechu.

Při chůzi se řiďte jednoduchým pravidlem „Nordic walking and talking“

Výzva na  závěr

Pojďme do toho společně šlápnout! Naučím vás ten správný krok na Nordic Walking Challenge, benefiční zážitkové akci, kterou věnujeme zrakově postiženým.

Buďte u toho! Akce se prošlápne na světlo už 23. 6. 2018 v řevnickém Lesním divadle, kousek od Prahy.

Hole půjčujeme na místě. Osvojíte si základy techniky nordic walkingu se zkušenými instruktory. Projdete si krásnou trasu Brdskými lesy, jen tak „lážo plážo“ nebo můžete závodit. Vyzkoušíte jízdu na koloběžkách, speciální uvolňovací cvičení metodou Daflex System®. Projdete se po bosých chodnících a vyzkoušíte si chůzi a cvičení bez použití zraku. Těšit se můžete také na modelovou ukázku záchrany života nebo třeba líčení s Mary Kay.  A maminky nebojte, děti se rozhodně také nudit nebudou..

Další informace k nordic walkingu a plánované akci najdete na webových stránkách www.chuzeprozdravi.cz a www.nwccr.cz
 
P.S.: Žiji svůj vysněný příběh. Zažívám (ne)uvěřitelné zážitkové chvíle a to samé přeji i vám!

Uložit

Reklama