.

Jak se chovat při prohlídkách hradů a zámků, abyste si je co nejvíce užili. A ostatní návštěvníci také.

Tipy

Jak se chovat při prohlídkách hradů a zámků, abyste si je co nejvíce užili. A ostatní návštěvníci také.

V posledních letech zájem o naše historické památky stoupá. Na těch známějších objektech vycházejí prohlídky i v intervalech po deseti minutách. Lze si i v takovém tempu vůbec onu pamětihodnost užit? Ano! Stačí dodržovat zásady slušného chování a zdravý selský rozum.

Znáte to. Těšíte se na prohlídku vámi vybrané památky, ať už hradu či zámku, a čekáte, až budete vpuštěni dovnitř. Rozhlížíte se po ostatních, kteří s vámi pravděpodobně budou sdílet tu hodinku vzácného času, a občas ve vás hrkne s myšlenkou: Ať jdou tihle až v dalším kole, a ne se mnou.

Švihov, foto: www.vyletiky.cz

Ačkoliv v úvodu každé prohlídky průvodce upozorňuje, co by se během výkladu rozhodně dělat nemělo, zůstává nám někdy rozum stát nad tím, jak se někteří lidé chovají. A není to jen o těch vnitřních pravidlech. Největší problémy pro ostatní návštěvníky nastávají obvykle jen kvůli porušování základních zásad slušného chování a také – řekněme - absenci rozumu.

Zajímalo mě, co návštěvníkům nejvíce vadí, a tak jsem si udělala takovou malou anketku.

Barbora (35 let)

Mně osobně vadí, když někdo bere na prohlídky velmi malé děti, které to nebaví. Není se co divit, že pak jen vyrušují ostatní. A to nemluvím o malých miminkách v šátcích, které podle mě do takového prostředí vůbec nepatří. A to ani v případě, když spí a nefňukají. Sama mám dvě děti, ale v období, kdy byly malé, tak jsme prostě těch pár let v tomto směru oželeli. Teď už jsou to školáci a oba po nás zdědili lásku k historii, takže bez problémů absolvují i hodinový výklad. Dřív bych si to nedovedla představit. Navíc bych si to neužila ani já.

Lýdie (39 let)

Já jsem vzteky bez sebe z lidí, kteří celou dobu prohlídky cvakají fotky do mobilu. A ani si nevypnutou ty hrozné doprovodné zvuky. Nejenže nemohou z výkladu nic pochytit, ale strašně to ruší i ostatní lidi. Dlouhá léta jsem si říkala, že je škoda, že na památkách není povoleno fotit. A teď, když to všude obvykle možné je bez problémů, si zpětně říkám, jak to bylo dřív skvělé. Jaký byl božský klid. Neříkám – taky si ráda pořídím pár fotek, zvlášť věcí, které mě zaujmou, ale bezhlavě udělat během prohlídky třeba sto fotek, to nechápu. Co s tím ti lidé pak dělají? Fakt si to prohlížejí?

Švihov, foto: www.vyletiky.cz

Na téma slušného chování návštěvníků historických památek jsem si také povídala s Lukášem Bojčukem, kastelánem hradu Švihov:

K této otázce mě napadá souvislost s anketou, kterou jsme před několika lety udělali na našich webových stránkách. Návštěvníci si odhlasovali, že prohlídka hradu se nejvíce blíží návštěvě divadelního představení. I když cítíme, že to není totéž, leccos z této podobnosti může napovědět očekávání od prohlídky a také pravidla chování na prohlídce.

Z mého pohledu je hodně důležité, aby si prohlídku užili nejen návštěvníci, ale i průvodce - pak je jeho výkon nejlepší.

Leckterého návštěvníka, který od prohlídky moc neočekává, lze nějak zaujmout. Pokud ale přijde návštěvník na prohlídku s nedojedeným párkem nebo má potřebu jen fotit nebo telefonovat, moc pochopení u průvodce nezíská. Z našeho pohledu je důležité, aby návštěvník byl otevřený zážitkům a informacím, tolerantní a co nejméně rušící vůči ostatním návštěvníkům i průvodci.

Kontakt: www.hradsvihov.cz

foto v článku - hrad Švihov: www.vyletiky.cz

Přečtěte si také:

   
10.08.2017 - Tipy - autor: Marcela Macáková

Komentáře:

  1. [18] Marcela Macáková [*]

    Goldenhair — #11 Ano, je to tak...

    superkarma: 0 17.08.2017, 20:09:53
  2. avatar
    [17] chanahd [*]

    No, několikrát jsme při prohlídkách zažili ty děti. Na Šternberku nebylo slyšet slovo přes řvoucí dítě. Vykázali je až z třetího sálu, takže začátek člověk neslyšel vůbec. A jinak jsme letos zažili v Telči v červnu že na pamatáky běžně vlečou hodně malé děti. První výprava byla snad školka, druhá max. druhá třída. Je jasné, že je to "děsně zajímalo". Ale to jsme měli stěstí a šli jsme s jinou skupinou. I když řev byl slyšet i když byla jejich skupina o pár dveří vepředu. Jediné co je zajímalo, tak vydlubování kamenů na nádvoří. Fakt nechápu, že ty prcky neberou třeba do ZOO nebo někam co by je fakt bavilo.

    S focením jsem nějak extra problém nezažila. Nebo měli lidi alespoň rozum a měli vypnuté všechny ty zvuky.

    A jednou jsem zažila, že měl jít s námi i nějaký notně opilý exot. Ale nevyšel ani úvodní schody k hradu, takže to nakonec dobře dopadlo.

    superkarma: 1 10.08.2017, 23:19:46
  3. avatar
    [16] jarka1234 [*]

    setury — #15Sml30Sml30Sml30to už je dýl. Asi tři roky zpátky. To by jinak byla tragédie. Já jsem tam naštěstí nebyla sama. Ostatním bych chyběla velmi.Sml54

    superkarma: 0 10.08.2017, 21:58:37
  4. [15] setury [*]

    jarka1234 — #14 Sml16 je fajn že Tě vysvobodili Sml30Sml30Sml30 Sml67Sml67Sml67

    1. na komentář reaguje jarka1234 — #16
    superkarma: 0 10.08.2017, 21:02:35
  5. avatar
    [14] jarka1234 [*]

    setury — #9Sml30Sml30Sml30to bohužel znám. Byla jsem zamčena na hradě Kost. Naštěstí ne dlouho.Sml30

    1. na komentář reaguje setury — #15
    superkarma: 1 10.08.2017, 18:48:17
  6. [13] Lebur [*]

    S focením všeho to někteří přehání.

    Ale jinak mám dobré vzpomínky na prohlídky . . .Sml16

    superkarma: 1 10.08.2017, 14:12:09
  7. [12] slávenka [*]

    Já mám zkušenost spíše s drzými cizinci, než s našimi návštěvníky nebo dětmi. Před 14 dny jsme navštívili zámek Lysice. Moc jsem se těšila. Skutečnost předčila všechna má očekávání.Sml16Skvostné interiéry, zahrada, prostě nádhera. A skvělá mladá průvodkyně, která si bravurní angličtinou poradila s mladým francouzským párem, který fotil vše, co viděl. Pán si na prohlídku zámku přinesl i stativ-trojnožku, který musel nechat v úschově. Ale stejně fotili ostošest, snad i nočník u postele.Sml16 Cestou na prohlídku jednoho zámku jsme šli se skupinkou mladých Němců. Jeden z nich odhodil na zem krabičku od cigaret. Můj muž mu poklepal na rameno a ukázal na krabičku. Ejhle, mladý pán hned věděl, kde je koš.Sml16

    superkarma: 0 10.08.2017, 12:51:46
  8. [11] Goldenhair [*]

    jarka1234 — #3 na spoustě zámků se může fotit v pohodě, ale bez blesku...Sml24

    1. na komentář reaguje Marcela Macáková — #18
    superkarma: 1 10.08.2017, 11:25:02
  9. [10] Popoluška [*]

    já nemám tak špatné zkušenosti

    superkarma: 0 10.08.2017, 10:35:09
  10. [9] setury [*]

    Sml16 hlavně se tam nenechat zamknout Sml30Sml30Sml30

    1. na komentář reaguje jarka1234 — #14
    superkarma: 0 10.08.2017, 10:01:06
  11. [8] bobani [*]

    ano , lidé se chovají stále hůř . bezohlednost a drzost jen kvete

    superkarma: 0 10.08.2017, 09:51:02
  12. [7] MARIE MATEJKOVA [*]

    Rikina — #4 z takové prohlídky se ztrácí ten pocit sounáležitosti s historií. Zde se fakt někteří lidé chovají hrozně. Zákazy jim nic neříkají a ještě po upozornění prudí. O tom,že si myslí,že znají historii lépe než průvodce,ani nemluvím. Rušení ostatních je jim ukradené Sml80Sml80

    superkarma: 0 10.08.2017, 09:27:26
  13. avatar
    [6] denkas [*]

    Tak my měli v celku štěstí. Na Švihově jsme byli, šikovná průvodkyně, lidi v pohodě. Naposledy na Kratochvíli, nikdo nefotil ani mobilem, průvodkyně opět šikovná. Sml80 Děti nezlobily.

    superkarma: 1 10.08.2017, 09:25:07
  14. [5] anina4 [*]

    právě včera jsme byli na zámku, dcera nesla malého v nosítku, zvládl to na 1,nerušil,jen v poslední místnosti se už trochu ozval a to po 50 minutách prohlídky,ostatní dospělí rušili více, fotili, kde se nemělo, 3 lidem zvonil telefon,skáčou průvodkyni do řeči...

    superkarma: 0 10.08.2017, 08:07:14
  15. [4] Rikina [*]

    Ovšem zas bych to nehrotila do extrému, který jsem zažila na jednom zámku v Německu. Tam si člověk musel koupit vstupenku na konkrétní hodinu a minutu, dostavit se k turniketu, tam nafasoval sluchátka a audioprůvodce, a pak postupoval koridorem z plexiskla do výše lidské postavy, plynulým tempem, nikde se nesměl zastavit, to by okamžitě zablokoval průchod. Kráčet volným krokem, dle instrukcí ve sluchátkách "vlevo vidíte, vpravo vidíte", a takhle prošel celý zámek. Celou dobu všechno viděl za průhlednou přepážkou, čímž byla zamezena veškerá neukázněnost. Nešlo se ničeho dotýkat, zastavovat, vracet se, s nikým diskutovat, nic. Jen jít a koukat. A děti tam pouštěli od 12 let výše. Holt pořádek musí být. Ale to už mi přišlo přehnané. Sml80

    1. na komentář reaguje MARIE MATEJKOVA — #7
    superkarma: 0 10.08.2017, 08:04:57
  16. avatar
    [3] jarka1234 [*]

    Rikina — #2Sml22Sml22Sml22Sml67jestli se někde smí fotit, tak většinou na hradech. Na zámcích určitě ne.

    1. na komentář reaguje Goldenhair — #11
    superkarma: 0 10.08.2017, 07:53:35
  17. [2] Rikina [*]

    Není pravda, že všude je možné bez problémů fotografovat. Někde je to zakázané rovnou a bez pardonu, jinde se za to platí tučný poplatek nebo je to omezené tím, že nepoužijete stativ, případně se smí fotit jen v určitém omezeném okruhu. Těch památek, kde se smí fotit neomezeně a všude, je v ČR velmi málo. Ale bohužel funguje jistá diskriminace - kdo má fotoaparát, musí se podřídit, ale mobily nikdo nehlídá, takže majitelé mobilů na nějaké zákazy dlabou a spokojeně si fotí všude. V tom má ta paní pravdu. Několikrát se mi stalo, že jsem byla požádána, abych fotoaparát, který byl zavřený v pouzdře, ještě "pro jistotu" uklidila do batohu, ale přitom vedle mě stál člověk s mobilem v ruce, který si cvakal fotky jakoby nic. A průvodce to "neviděl". Tohle pokládám vskutku za nešvar. Sml24 No a děti - ona prohlídka zhusta nebaví ani velké děti, které se pak ostentativně nudí, a vymýšlejí fíkoviny. Sml15 Nevadí mi dítě, které dokáže vydržet v klidu a člověk o něm málem ani neví, že tam je, ale jestli je to otravné a ruší, tak je jedno, jestli je to mimino, velké dítě, nebo konec konců i dospělý, i ti dokážou ostatním znechutit prohlídku pamětihodnosti. Sml80

    1. na komentář reaguje jarka1234 — #3
    superkarma: 1 10.08.2017, 07:45:32
  18. [1] 511 [*]

    souhlasím, někteří návštěvníci jsou bezohlední vůči památkám i dalším lidem Sml68

    superkarma: 0 10.08.2017, 06:58:05

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme