Bulvár

Jak používat uvozovky?

Zdravím!
Myslím, že by bylo velmi užitečné, kdybyste publikovali článek o tom, jak se používají uvozovky... kdo má ty články číst? Čtenářka „vráží" peníze do cédéček. To je tam jako vráží jen tak na oko a doopravdy je vráží do šminek? A cédéčka má originální" - to jako že jsou rádoby originální, ale přitom si je vyrábí sama? Nejspíš.
Syn jiné čtenářky musí brát špatné kšefty", snad to nejsou kšefty, ale dobročinnost, která je jako kšeft maskovaná, proto ty uvozovky, aby bylo každému jasno, jak je slovo ironií...
Nechce se mi hledat další příklady, protože to není nijak zábavné, ale možná byste jednou mohli udělat něco pro vzdělání lidstva. :D
Uvozovky umisťované náhodně jsou v poslední době móda, všimla jsem si toho, ale je to stejná chyba jako psát redaktorky napsali".
Ach jo.
L. M.


Tak tahle vaše výzva způsobila v redakci malé pozdvižení. :-) Radila jsem se s korektorkou Klárkou i šéfredaktorkou Markétou a dospěly jsme k tomu, že:

- je skutečně obecná tendence uvozovky, stejně jako jiná grafická znaménka, nadužívat a zneužívat. Je to zřejmě způsobeno prudkým nárůstem psané komunikace, která nahrazuje mluvenou, z čehož plyne potřeba vyjádřit intonaci, emoce apod.

- obsahovou stránkou uvozovek se na školách, v jazykových poradnách ani odborných textech nikdo příliš nezabývá; řeší se spíš typografická stránka věci, případně použití uvozovek v HTML apod.

Co říkají na uvozovky akademická Pravidla z roku 2000? Kdy se používají?

Přímá řeč. To je jasné, netřeba komentáře.
Doslovné citáty. Tvé včerejší „ano“ neznělo příliš přesvědčivě.
Přesné názvy knih, skladeb, článků apod. - především proto, aby se zabránilo splynutí s okolním textem. Vyslechli jsme symfonii S úderem kotlů“ od J. Haydna.
Výrazy z cizího prostředí. Postihl jej totaleinsatz“.
Výrazy, od nichž se autor distancuje z důvodů obsahových, stylových, spisovnosti apod. Sem by nejspíš patřily zmiňované kšefty". Jde o nespisovný výraz a autorka měla potřebu ho odlišit.
Výklady významů slov. Sloveso abstenovat znamená zdržet se hlasování“.
Výrazy, jichž se záměrně užije v jiném (nejčastěji opačném) významu, než který je obvyklý. Známe jeho nezištnost“. Sem by se asi dalo zařadit vrážení" peněz do čehokoli. Původní význam slova vrážet je jiný. Netvrdím, že je tu použití uvozovek úplně košer, ale člověk to tak může cítit.

Tak aspoň takhle stručně jako první pomoc. :-)

   
19.03.2007 - Kultura - autor: Eva Jedelská

Komentáře:

  1. avatar
    [12] Kadla [*]

    gentiana: Jen stručně. Ano, nespisované slovo v uvozovkách být nemusí, ale podle pravidel MŮŽE. A právě u výše uvedených dvou příkladů (vráží a kšefty) jsou uvozovky zcela na místě.

    superkarma: 0 20.03.2007, 08:29:25
  2. [11] gentiana [*]

    Kadla: Nechci být hnusná, ale musím.
    Jdi, přečti si pět set kvalitních knih, z toho nejméně tři o jazyce a jeho fungování a pak poučuj.
    Zaprvé, text není nespisovný celý (pominu, že "nespisovný text" je velmi originální terminologie), ale maximálně z poloviny. Ta druhá je zcela civilizovaná. Nebo tedy slovo "nekuřák vypadá trapně spisovně vedle "od stromu", "stejně jako", "jsem", "a"?
    Zadruhé, abstinent je v uvozovkách kvůli cizosti, ne kvůli ironii. To je implikováno kuřákem bez uvozovek a zcela explicitně sděleno spojkou přestože.
    Zatřetí, když jsi takový machr přes sémantiku a stylovou analýzu, tak jak to, že jsi nepochopila, že text mnou spáchaný není autonomní literární dílo ani pokus o něj, ale že jde o demonstrační pomůcku?
    A začtvrté, když už poučuješ o stylu, tak bys měla vědět, že uvozovky se mohou použít v kultivovaném textu na vypíchnutí nespisovného slova nebo třeba expletiva, pokud je k tomu důvod. Pokud je k tomu důvod. Důvod může být objektivní, že to je potřeba, nebo subjektivní, že se autor rozhodne, že to z nějakého důvodu zvýrazní. Ale nespisovné slovo v uvozovkách být ne a ne a nemusí. Podle tvého pravidla bys měla mít v uvozovkách "semo-tamo", například, protože jinak je tvůj text spisovný, ale tohole slovo ne....

    superkarma: 0 19.03.2007, 23:24:43
  3. avatar
    [10] Meander [*]

    Kadla: Kdyžtak nehulím a nekalím.

    superkarma: 0 19.03.2007, 16:11:42
  4. avatar
    [9] Kadla [*]

    gentiana: Tam by to spíš chtělo nahradit slova nekuřák a abstinent, která jsou v tomto případě trapně spisovná, slovním spojením ...já nehulím a nechlastám... Jinak by skoro bylo potřeba je dát do uvozovek

    superkarma: 0 19.03.2007, 14:40:48
  5. avatar
    [8] Kadla [*]

    gentiana: Omyl. Text, který uvádíš, je nespisovný celý. Jde o hovorový styl samo o sobě. V takovém případě se přece uvozovky nepoužívají. Uvozovky se používají v případě, že jde o spisovný text, v jehož rámci se semo-tamo vyskytuje nespisovný výraz.

    superkarma: 0 19.03.2007, 14:38:24
  6. [7] gentiana [*]

    Kadla, Pavla: Moje babička "chlastala" jak duha, "hulila" jak "fabrika" a nakonec ji "švihlo". Celá část mojí "famílie", která je "z Olomouca", je poněkud "degutantní", stejně jako zmíněná "předkyně", ale přestože "jablko nepadá daleko od stromu", já jsem nekuřák a "abstinent".
    Všechna nespisovná a cizokrajná slova pěkně vyuvozovkovaná, když tedy Kadla praví, cituji, "ve spisovném textu je potřeba odlišit nespisované výrazy". Pavleb se to jistě taky bude líbit, protože bez nich by byl smysl sdělení úplně jiný?

    superkarma: 0 19.03.2007, 14:23:15
  7. avatar
    [6] Kadla [*]

    Vlastně jsem se špatně vyjádřila. On existuje způsob, jak tu "emotivnost" nebo "nespisovnost" vyjádřit. V oficiálně vydaných knihách se k tomuto účelu používá kurzíva. V některých knihách se to kurzívou použitou z tohoto důvodu jen hemží a nikdo o nadužívání nešpitne.

    superkarma: 0 19.03.2007, 13:55:32
  8. [5] Pavla_b [*]

    U vrážení a kšeftů u výše uvedených příkladů s uvozovkami naprosto souhlasím...
    Nemám pocit, že se uvozovky zneužívají, ale lidé se vyjadřují tak, že je třeba je používat, aby byl zachován správný smysl sdělení.
    Kadla souhlasím

    superkarma: 0 19.03.2007, 13:48:41
  9. avatar
    [4] Kadla [*]

    Uvozovky u slova "kšefty" jsou podle mého názoru naprosto v pořádku. Přesně, jak uvádějí pravidla, ve spisovném textu je potřeba odlišit nespisované výrazy. Jiný způsob, než uvozovky, neexistuje. Stejný případ je se slovem "vráží". Ano, autorka mohla použít slovo investuje, ale toto slovo nevystihuje dostatečně podstatu značného utrácení za cédéčka. To, že se v současné době používá hodně uvozovek, přičítám podstatně většímu používání hovorových výrazů v řeči.

    superkarma: 0 19.03.2007, 13:25:34
  10. avatar
    [1] Vivian [*]

    Já bych taky tepala do nadužívání slova "košer" Většinou vůbec nejde o judaistickou rituální čistotu, ale autor je akorát líný vymyslet přiléhavý výraz (třeba "v pořádku") .
    Jinak s těma uvozovkama souhlas, problém je asi hlavně v tom, že se obecně moc neví, na co uvozovky vůbec jsou...

    superkarma: 0 19.03.2007, 13:05:19

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme