Bulvár

Jak odolat trikům (nejen) pouličních prodejců

sell

V minulém článku "Co se skrývá za nabídkami (nejen) pouličních prodejců" jste se mohli dočíst o nejrůznějších tricích některých prodejců a poskytovatelů služeb. Dnes bych vás ráda seznámila s možnostmi, jak se těmto trikům bránit.

Nemám čas! / Nemám zájem!

Nejjednodušší způsob, jak se trikům prodejců vyhnout, je – nebavit se s nimi! Jak uvidíte, že se k vám nějaký prodejce blíží, zrychlete krok, odmítavě mávněte rukou a nevšímejte si ho. Pokud vás osloví, když zrovna někde čekáte, odmítejte ho, dokud na vás bude mluvit, stále stejnou větou: „Nemám zájem!“ Pořád dokola. Nebo neříkejte nic, dívejte se bokem a prodejce ignorujte. Máte-li herecký talent a chuť, můžete situace využít a zahrát si etudu neslyšícího nebo cizozemského člověka. Ještě jsem se nesetkala s prodejcem, který by ovládal znakovou řeč nebo uměl japonsky. :)

Může se ale stát, že byste si nabídku rádi poslechli a zvážili, a prodejce nechcete odbýt. V tom případě se obrňte a dávejte si pozor na triky, které mohou přijít.

To vše zdarma!

Častým trikem (například u pouličních prodavačů parfémů či kosmetiky pochybné kvality) je nabídka zboží „zdarma“. Nejprve vám prodejce řekne, jak drahé zboží je, a že právě vy ho dostáváte naprosto zdarma, pokud si koupíte jen tuto jedinou věc. Co na tom, že zrovna ta věc (krém, parfém, ...) stojí kolem 1000 Kč, jen považte, co všechno při koupi získáte.

Jste-li dost otrlí, se silnou povahou, můžete zkusit prodavače „vytrestat“. Jak vám do náruče naskládá pár věcí s tím, že tohle všechno dostáváte zdarma, seberte se a s díky odejděte. I s věcmi. Ovšem v případě, že při předávání věcí nestihl říct onu podmiňovací větičku, že to dostanete zdarma, pokud si koupíte to a ono. Prodejci velmi často zdůrazňují, že dostáváte věci zdarma, tak proč je jednou nepotrestat za tuto nestoudnou lež tím, že s věcmi opravdu odejdete? Je to ale postup jen pro silnější povahy.

Pokud se na takovéto odkráčení ze scény necítíte, jsou tu další možnosti. Můžete prodejce hned v začátku zarazit a zeptat se, co si vlastně máte koupit. Neodpoví-li a bude nadále pokračovat ve výčtu „To vše zdarma!“, odejděte.

Pokud vás nabídka zaujala a chtěli byste jí využít, dobře si to promyslete. Kdo vám zaručí, že právě na tuto kosmetiku nebudete mít alergickou reakci? Kdo vám zaručí, že parfém bude vonět déle než pět deset minut od aplikování?

A co teprve cena! Ta bývá většinou hodně nadsazená. Prodejci prodávají výrobky nevalné kvality, jejichž výrobní cena je velmi nízká. Jak jinak by vám mohli dát tolik věcí „zdarma“? Myslíte, že by se jim to vyplatilo? Že by opravdu lidem nezištně dávali dárky v hodnotě několika stovek či tisíc korun?

Raději se takovýmto nabídkám vyhýbat a zboží kupovat v osvědčených kamenných obchodech.

Reklamní akce

Takovéto akce bývají velmi dobře promyšlené. Prodejci mají školení v prodejní psychologii, dokáží říkat přesně to, na co lidé budou pozitivně reagovat, to, díky čemu si lidé koupí právě jejich výrobek.

Pokud se tedy takovéto akce účastníte, nezapomínejte, že pravděpodobně neuslyšíte žádná negativa výrobku! Je to logické – copak by si někdo koupil něco, co má i své nevýhody? Jenže každá věc je má, i ten „nejlepší“ a nejdražší výrobek. Dávejte si tedy dobrý pozor na to, co vám prodejce říká. Nebo vám prodejce negativa zmíní, ale jen jako součást prodejní psychologie, která ve vás má vyvolat důvěru v prodejce a jeho slova. („Že jste to vy, tak já vám prozradím, že tu jeden drobný, pranepatrný háček je...“)

Častým typem reklamních akcí jsou ty, kde vám prodávají nejrůznější druhy a typy nádobí. Uslyšíte, že právě jejich nádobí je to nejlepší. Jídlo se na něm nikdy nepřipálí, dózy perfektně těsní, těsto se na podložku nikdy nepřilepí, místo pracného umývání to stačí setřít ubrouskem, ... Právě s jejich nádobím budete moci vařit mnohem zdravěji a dietněji. Právě s jejich nádobím ušetříte statisíce!

Aby podložili svá tvrzení, velmi pravděpodobně vám budou ukazovat nejrůznější tabulky a grafy. Pokud budete pozorní, během chvíle odhalíte chyby v jejich podkladech.

Například vám vypočítají, o kolik méně kalorií bude mít jídlo uvařené na jejich nádobí oproti jídlu, které vaříte doma na svém starém, naprosto nevyhovujícím nádobí. (Jak asi ví, na čem vaříte? Jak asi ví, kolik kalorií mají vámi uvařená jídla?) A tento údaj přepočítají na kila, která díky tomu zhubnete. Většinou se jedná o ohromující čísla, protože vám rovnou předloží plán na několik měsíců dopředu. No není to báječné, zhubnout během čtvrt roku 50 kilo?! Samozřejmě, že ano, obzvláště v případě, že vy sami vážíte 60 kilo. Co nevidět se můžete při hře na schovávanou skrývat se svou nově nabitou postavou třeba i za prádelní šňůrou!

Ptejte se, z jaké situace vycházeli, když zpracovávali grafy a tabulky. Kolik váží jejich „tabulkový“ člověk, jak často se hýbe, jaká jídla jí, ... Často využívají jako modelovou situaci člověka, který se stravuje jen smaženým a velmi kalorickým jídlem, což ale není zrovna běžná situace. Zpracovávají údaje tak, aby vás co nejvíce ohromily a vy jste byli ochotnější výrobek koupit.

Stejně tak to je i s výpočty, kolik peněz ušetříte. Prodejci zřejmě mají křišťálovou kouli, když ví, jak se budou měnit ceny energií. Jen díky tomu vás mohou ohromovat částkami s pěti nulami, které díky vaření na jejich nádobí získáte.

Kup teď!

Prodejci často používají věty, které vás mají pobídnout k okamžité koupi, nenápadně vás ponoukají, abyste neváhali a věc si okamžitě koupili. Jistě znáte věty z teleshoppingu „...a pokud zavoláte právě teď, dostanete zdarma to a ono!“ Nebo věty ve stylu „Jen dnes tu máme tuto úžasnou akci, kdy ke každému zakoupenému výrobku obdržíte toto (reklamní předmět) zdarma!“ Takováto „rychlokoupě“ se ale nemusí vůbec vyplatit, což by člověku jistě došlo, kdyby měl více času na rozmyšlenou a nebyl vystaven stresové situaci. Dávejte si proto dobrý pozor, zda u takovýchto akcí ve stylu „Kup teď hned!“ není nějaký háček.

Cena výrobku a množstevní slevy

Dalším trikem bývá, že právě vy dostanete výraznou slevu. Na prodejní akci prodejci rozdávají jim sympatickým lidem obálky s kuponem na „výraznou“ slevu. Nebo vám předkládají, kolik peněz ušetříte, když si koupíte celý balíček, celou sadu. Co na tom, že vás to nakonec bude stát o několik set či tisíc korun více, když přeci tolik ušetříte!

Prodejci by takovéto slevy dávat nemohli, kdyby cena výrobku nebyla přemrštěně nadsazená. Navíc to, že právě vy (a ne pár vedle vás, který je ovšem jen součástí tohoto prodejního představení) dostáváte tak výraznou slevu, to je také prodejní psychologie, která vás má pobídnout k rychlé a nepromyšlené koupi. Takové koupi, které byste mohli později litovat.

Stačí jen minutka k podpisu smlouvy, jedna minuta, která může váš život a vaši finanční situaci dramaticky změnit. V nejhorším případě vás nepromyšlená koupě může stát desetitisíce korun, které utratíte za soudní výlohy poté, co se vám jinou cestou nepodaří od smlouvy odstoupit.

Ověření prodejce a reklamace

Kupujete-li si věc na ulici, od pouličního prodejce, ptejte se, kam se máte obrátit v případě závady výrobku. Na výrobky se totiž ze zákona vztahuje dvouletá záruční lhůta. Existuje nějaký kamenný obchod? Mají někde reklamační servis? Pokud ne, výrobek raději nekupujte. Nespoléhejte se na dobrozdání prodejce. Nespokojte se jen s telefonním číslem. Pokud máte štěstí a číslo není falešné, kdo vám zaručí, že se pouliční prodejce bude vaší reklamací zabývat?

Pokud o nabízený výrobek opravdu stojíte, bude lepší, když si koupi nejprve v klidu domova promyslíte. Ověřte si prodejce– zastupuje přeci nějakou firmu a každá firma například musí být zapsána v obchodním rejstříku. Prostřednictvím internetu se také můžete pokusit dohledat reference od nestranných zákazníků (nejčastěji internetové diskuze na nejrůznějších diskusních webech), prohlédnout si internetové stránky dané firmy, pokud nějaké mají, zjistit si počet poboček, ... Porovnejte ceny s konkurencí, zda není cena výrobku příliš nadsazena. Zjistěte si, zda v kamenné prodejně není cena výrobku nižší než u prodavače na ulici.

Teprve po takovémto ověření, kdy se přesvědčíte alespoň o minimální serióznosti firmy, můžete přistoupit ke koupi.

Smluvní podmínky

Vždy se zajímejte o smluvní podmínky a chtějte smlouvu! Na co všechno se vztahuje reklamační záruka? Jste koupí výrobku vázáni ještě k něčemu dalšímu? Neposkytujete své osobní údaje pro širší účely, než by v případě koupi stačilo?

Jaká je možnost odstoupit od smlouvy?

Ve smlouvě také může být odkaz na nějakou další listinu, vnitřní předpis, ... Zajímejte se i o to. Požadujte od prodejce, aby vám takovýto dokument ukázal, protože právě v něm může být nějaký háček, díky kterému by vám mohly zůstat oči pro pláč. Pokud prodejce dokument u sebe nemá, raději od koupě okamžitě odstupte.

Nikdy nepodepisujte nic, co jste si předem nepřečetli! Prodejci vám často předloží smlouvy psané drobným písmem, s množstvím odkazů na zákony, složitými formulacemi, ... Mohou na vás také při čtení mluvit, vysvětlovat vám (podle svého), co které ujednání znamená. Nejste-li si jisti, raději si smlouvu vezměte domů a tam si ji v klidu pročtěte a případně ji konzultujte s nějakým známým, který je v tomto směru vzdělán, či s odborníkem (například zadejte dotaz do seriózní internetové poradny). Pokud vám prodejce odmítá smlouvu dát s sebou domů, zřejmě v ní bude nějaký problém a pro vás bude lepší výrobek nekoupit.

S triky a šikovnou, nepatrnou manipulací se můžete setkat v podstatě všude. Nalákání lidí na něco zdarma či na nějaké bonusy praktikují i banky, zdravotní pojišťovny, vydavatelé tiskovin (dárek v každém čísle / při ročním předplatném 2 měsíce navíc / ...), sítě obchodů té či oné značky, ...

Jsme tak nuceni k trvalé ostražitosti. Nezapomínejte proto alespoň na to základní:

  • Vždy si dobře pročtěte všechny smlouvy, dodatky, ...
  • Zajímejte se, k jakým účelům budou vaše osobní data využita.
  • Neposkytujte osobní údaje svých rodinných příslušníků a přátel.
  • Porovnávejte ceny s konkurencí.
  • Nenechte se nalákat na dárky zdarma a nepodlehněte „výhodám“ rychlé koupě.

Přeji vám, abyste vždy nakoupili rozumně a nemuseli litovat, že jste se nechali zlákat obratným prodejcem.

   
10.09.2010 - Společnost - autor: Markéta Matlová

Komentáře:

  1. avatar
    [18] 2944 [*]

    Asertivně odmítám jakýkoliv nákup na ulici,je to otravné!Když si budu chtít něco koupit,koupím si to v obchodě.Každý se dnes snaží vydělávat,jak to jde,ale tohle není ten nejlepší způsob.

    superkarma: 0 23.09.2010, 13:19:18
  2. avatar
    [17] babicka11 [*]

    šla jsem z práce, zastavil mě jeden takový, prý jakého mám operátora, tak jsem mu řekla, co mu je do toho.... koukal divně...ob ulici dál mě zastavila dívenka, jestli mám čas na nějakou anketu, řekla jsem, že pospíchám..., vlezla jsem do Kauflandu, tam mě hned za dveřma posadil nějaký chlap do masážního křesla a ptal se, jaký to je pocit...vstala jsem a řekla, že mám doma lepší...., když jsem byla skoro už doma, stály před domem dvě holčiny a zeptaly se mne, jestli bych náhodou nechtěla přispět na ...to prostě už nedořekly, protože jsem odvětila, že nechtěla...prostě někdy je to opravdu otravné a člověk už neví, jak se bránit...Sml31

    superkarma: 0 21.09.2010, 15:56:08
  3. [16] Matesana [*]

    Jak kdy a jak kdo. Raději ale nic na chodníku nekupuji.ASml80

    superkarma: 0 21.09.2010, 10:20:54
  4. avatar
    [15] vodfon, kolie [*]

    jiti — #13 Jsou vlezlíSml23

    superkarma: 0 20.09.2010, 21:17:09
  5. avatar
    [14] Odemětobě [*]

    Já mám pocity zase jiné.Mně je těch prodejců líto.Kdesi jsem četla rozbor,jak funguje uliční prodej parfémů.Mlaďoši tam jdou s optimismem a večer musí být v těžké depresi. Že neuspěli,nevydělali a že je lidi odmítali. Kolikrát si říkám, taková hezká holka,ta si to ani nezaslouží. Taky jsem kdysi koupila,hned když s tím začali a stály oba parfémy za prd. Dneska jsem ochotná pustit korunu jen na rakovinu,dětské domovy nebo zdravotního klauna. Ostatní odmítám,v poklusu volám,NE NECHCI!!

    Taky k nám do obchodu chodí echt ciganě s originalhugobospaninko.Zrovna v pátek jsem ji pakovala hned ze dveří.Čim se teda vonite pani? Ničím,mám alergii.Ojojoj,alergia! A upala,jako kdybych na ni plivna pravé neštovice.Sml16

    superkarma: 0 13.09.2010, 09:45:27
  6. avatar
    [13] jiti [*]

    Nemám problém odmítnout. Nejvíc se mi u vnucovačů osvědčila věta pane já nemám ani na nájem natož na tohle!! Sml80 

    1. na komentář reaguje vodfon — #15
    superkarma: 0 11.09.2010, 13:18:25
  7. avatar
    [12] OlgaMarie [*]

    Rikina — #11 Asi pčed 15 lety jsem si v Praze na ulici koupila nůž za 200,-Kč. Stále je ostrý a je to nejlepší nůž v naší domácnosti.

    superkarma: 0 11.09.2010, 07:55:33
  8. [11] Rikina [*]

    Neumím si představit, co tak lákavého by musel pouliční prodejce nabízet, abych si to musela koupit teď ihned okamžitě na ulici. Sml80 Divím se, že se vůbec takový způsob prodeje vyplácí, a že to ty nabízeče baví, nechat se od 90% lidí poslat kamsi.

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #12
    superkarma: 0 11.09.2010, 00:21:18
  9. [10] nancy0 [*]

    Já zase říkám: Nic nepotřebuju vše mám:-)

    superkarma: 0 11.09.2010, 00:03:23
  10. avatar
    [9] verlit [*]

    Zatím jsem nikdy nepotřebovala v případě oslovení některým z těch vlezlých otrapů nic jiného než přímý pohled do očí a striktní: "Nemám zájem."

    Asi to bude tím, že je tak hrozně nesnáším, nejspíš vypadám fakt hrozivě Sml30 Kamarádka, která mě tak jednou zažila, o tom dodnes vypráví a je fakt, že ještě ani jeden z těch prodejců nepokračoval v nabízení Sml52

    superkarma: 0 10.09.2010, 22:32:17
  11. avatar
    [8] tortora [*]

    Anai — #3 to jsem měla asi štěstíSml80no nevím,je to už asi 2-3 roky a teda doufám,že je to ten webSml30

    superkarma: 0 10.09.2010, 22:08:39
  12. avatar
    [7] danca79 [*]

    Dante Alighieri — #6 Dotazy na operatora primo miluju Sml57Sml30Sml30Sml30

    Haha, to mi pripomina kdyz jsem po dvou letech v cizine byla na navsteve doma, a jeste mela zahranicni cislo...odchytil me chlapek na Florenci, a coze pry mam za operatora. Tak mu rikam, Rogers. A on pekne hnusne rika - "co to ma jako bejt?????" tak jsem odvetila, ze operator....tak mel nejaky kecy ze jsme v CR, tak jsem ho nas*ala jeste vic, kdyz jsem mu rekla, ze na blbou otazku nemuze cekat chytrou odpoved http://zena-in.cz/images/smiles/sml57.gi... Zeptal se co mam za operatora, tak jsem mu to rekla, neptal se na ceskeho operatora! http://zena-in.cz/images/smiles/sml57.gi...Sml30Sml30Sml30

    Jinej typek co me odchytil na Vysehrade byl chytrejsi a docvaklo mu to okamzite - reagoval - "to asi nebude cesky operator, ze...pokud zijete v zahranici, jen bych vas obiral o cas" a sel lovit dalsi lidi http://zena-in.cz/images/smiles/sml67.gi...

    superkarma: 0 10.09.2010, 20:38:24
  13. avatar
    [6] Dante Alighieri [*]

    Na ulici si nic vnucovat nenechám, zastavují mě totiž hlavně otrapové od mobilních operátorů a já si nemíním vybírat nový paušál na ulici - na to potřebuju mít klid a čas. Když se potřebuju otrapy zbavit, tak hodně zrychlím krok nebo se i rozběhnu a on mě pak ani neosloví. S kamarádkou jsme jednou běžely přes celý vestibul metra na Florenci, protože tam je přímo líheň tadytěch "dobrýden,jakéhomáteoperátora?".

    Nechala jsem se zastavit jen jednou, holka mi dala do ruky krabici už nevím s čím a řekla "tohle máte zdarma", poděkovala jsem a ona mi pak vysvětlovala, co všechno si musím koupit, abych to měla zdarma. Fakt neuvěřitelný.

    1. na komentář reaguje danca79 — #7
    superkarma: 0 10.09.2010, 18:41:58
  14. [5] Anime Otaku [*]

    macamala — #4 S tímhle nabízením mám spíš tu zkušenost, že je to pak ještě pěkně dlouho cítit, ale né tou vůní, kterou by mělo, ale vůní těch kosmetických pojiv, která dost zapáchají.

    superkarma: 0 10.09.2010, 15:52:45
  15. [4] macamala [*]

    Anai — #1 No právě!! Já tam kupovala loni parfém jako vánoční dárek. Navíc jeden klub sdružující několik značek včetně té na boty tenhle web má i jako jednoho z členů, takže mi občas přijde slevenka na nákup parfému od nich.

    Ohledně parfémů mám ještě zkušenost takovou, že asi v květnu jsem byla odchycena s přítelem. Dostala jsem otázku, jak stará je jejich firma + nápověda byla jako Chanel. Pak jsem byla pochválena, jak jsem informována. Vzápětí mi byl vnucován parfém dámský i pánský za zaváděcí cenu, protože prý za měsíc už bude k dostání jen v kamenném obchodě asi za 1495. Odmítli jsme s tím, že si kupujeme své oblíbené značky. Teď je září a oni tam nabízejí parfémy ještě dnes (neměli být už v kamenném obchodě???). Než jsem došla k autu, už nic jsem necítila.Sml68

    1. na komentář reaguje Anime Otaku — #5
    superkarma: 0 10.09.2010, 13:24:10
  16. [3] Anai [*]

    tortora — #2 Ano, přesně ten... ten parfum je prostě ředěný, evidentně... nastříkám se jak deosprayech, celé tělo a za hodinku není cítit vůbec nic, stejně tak moje kamarádka stejné zkušenosti, už nikdy tam.... Sml15 Možná náhoda, možná ne, nevím...

    1. na komentář reaguje tortora — #8
    superkarma: 0 10.09.2010, 13:10:31
  17. avatar
    [2] tortora [*]

    v pondělí se na mě opět vrhnul lázeňský švihák a nabízel mi pojišťovnu,ve středu pro změnu neodolatelný paušálSml24Sml52Sml52já z nich mám už prču

    Anai — #1 myslíš tenhle web??? tam jsme kupovali a bez problémůSml67všechno,jak má býtSml22

    1. na komentář reaguje Anai — #3
    superkarma: 0 10.09.2010, 12:31:44
  18. [1] Anai [*]

    Bohužel, i velmi serizozně se tvářící firmy inzerující na inter. stránkách seriozních magazinů, nabízejí podvrhy. Tak třeba parfums.cz. Koupila jsem od nich punčochy ve sprayi, ok, dostala k tomu vzorek parfumu, který mi voněl a byl v obrovské slevě - samozřejmě jsem si ho objednala - vše originál, nepřišla jsem na nic, co by nasvědčovalo tomu, že není (od firmy BOSS). Výsledek? Stříkám se horem dolem všude a když přijdu do práce, nic necítím. Otestovala jsem ho už při prvním použití na příteli. Usedla jsem do auta a ptám se: nepřehnala jsem s tou novou vůní? A on odvětil: Já necítím vůbec nic! Bylo mi to divný, ale kamarádka mi svěřila, že od stejné firmy koupila parfum a nijak zvlášť zlevněný a stejný efekt! Kdysi jsem kupovala v elnino.cz a tam to měli fakt v pořádku.

    Jednou se mi stalo, že jsem ve vagonu metra seděla jen já a 4 romské prodavačky parfumu, hodně jsem se bála už tak, že se na mě vrhnou a okradou o peněženku, taky mi vnucovaly "zdarma", tak to bych si fakt netroufla to sebrat a vystoupit, zcela jistě by na mě na peronu čekali jejich silnější polovičky a možná bych měla štěstí, kdybych z toho vyšla živá.. já se Romů strašlivě bojím.

    1. na komentář reaguje tortora — #2
    2. na komentář reaguje macamala — #4
    superkarma: 0 10.09.2010, 08:32:36

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme