sell

V minulém článku "Co se skrývá za nabídkami (nejen) pouličních prodejců" jste se mohli dočíst o nejrůznějších tricích některých prodejců a poskytovatelů služeb. Dnes bych vás ráda seznámila s možnostmi, jak se těmto trikům bránit.

Nemám čas! / Nemám zájem!

Nejjednodušší způsob, jak se trikům prodejců vyhnout, je – nebavit se s nimi! Jak uvidíte, že se k vám nějaký prodejce blíží, zrychlete krok, odmítavě mávněte rukou a nevšímejte si ho. Pokud vás osloví, když zrovna někde čekáte, odmítejte ho, dokud na vás bude mluvit, stále stejnou větou: „Nemám zájem!“ Pořád dokola. Nebo neříkejte nic, dívejte se bokem a prodejce ignorujte. Máte-li herecký talent a chuť, můžete situace využít a zahrát si etudu neslyšícího nebo cizozemského člověka. Ještě jsem se nesetkala s prodejcem, který by ovládal znakovou řeč nebo uměl japonsky. :)

Může se ale stát, že byste si nabídku rádi poslechli a zvážili, a prodejce nechcete odbýt. V tom případě se obrňte a dávejte si pozor na triky, které mohou přijít.

To vše zdarma!

Častým trikem (například u pouličních prodavačů parfémů či kosmetiky pochybné kvality) je nabídka zboží „zdarma“. Nejprve vám prodejce řekne, jak drahé zboží je, a že právě vy ho dostáváte naprosto zdarma, pokud si koupíte jen tuto jedinou věc. Co na tom, že zrovna ta věc (krém, parfém, ...) stojí kolem 1000 Kč, jen považte, co všechno při koupi získáte.

Jste-li dost otrlí, se silnou povahou, můžete zkusit prodavače „vytrestat“. Jak vám do náruče naskládá pár věcí s tím, že tohle všechno dostáváte zdarma, seberte se a s díky odejděte. I s věcmi. Ovšem v případě, že při předávání věcí nestihl říct onu podmiňovací větičku, že to dostanete zdarma, pokud si koupíte to a ono. Prodejci velmi často zdůrazňují, že dostáváte věci zdarma, tak proč je jednou nepotrestat za tuto nestoudnou lež tím, že s věcmi opravdu odejdete? Je to ale postup jen pro silnější povahy.

Pokud se na takovéto odkráčení ze scény necítíte, jsou tu další možnosti. Můžete prodejce hned v začátku zarazit a zeptat se, co si vlastně máte koupit. Neodpoví-li a bude nadále pokračovat ve výčtu „To vše zdarma!“, odejděte.

Pokud vás nabídka zaujala a chtěli byste jí využít, dobře si to promyslete. Kdo vám zaručí, že právě na tuto kosmetiku nebudete mít alergickou reakci? Kdo vám zaručí, že parfém bude vonět déle než pět deset minut od aplikování?

A co teprve cena! Ta bývá většinou hodně nadsazená. Prodejci prodávají výrobky nevalné kvality, jejichž výrobní cena je velmi nízká. Jak jinak by vám mohli dát tolik věcí „zdarma“? Myslíte, že by se jim to vyplatilo? Že by opravdu lidem nezištně dávali dárky v hodnotě několika stovek či tisíc korun?

Raději se takovýmto nabídkám vyhýbat a zboží kupovat v osvědčených kamenných obchodech.

Reklamní akce

Takovéto akce bývají velmi dobře promyšlené. Prodejci mají školení v prodejní psychologii, dokáží říkat přesně to, na co lidé budou pozitivně reagovat, to, díky čemu si lidé koupí právě jejich výrobek.

Pokud se tedy takovéto akce účastníte, nezapomínejte, že pravděpodobně neuslyšíte žádná negativa výrobku! Je to logické – copak by si někdo koupil něco, co má i své nevýhody? Jenže každá věc je má, i ten „nejlepší“ a nejdražší výrobek. Dávejte si tedy dobrý pozor na to, co vám prodejce říká. Nebo vám prodejce negativa zmíní, ale jen jako součást prodejní psychologie, která ve vás má vyvolat důvěru v prodejce a jeho slova. („Že jste to vy, tak já vám prozradím, že tu jeden drobný, pranepatrný háček je...“)

Častým typem reklamních akcí jsou ty, kde vám prodávají nejrůznější druhy a typy nádobí. Uslyšíte, že právě jejich nádobí je to nejlepší. Jídlo se na něm nikdy nepřipálí, dózy perfektně těsní, těsto se na podložku nikdy nepřilepí, místo pracného umývání to stačí setřít ubrouskem, ... Právě s jejich nádobím budete moci vařit mnohem zdravěji a dietněji. Právě s jejich nádobím ušetříte statisíce!

Aby podložili svá tvrzení, velmi pravděpodobně vám budou ukazovat nejrůznější tabulky a grafy. Pokud budete pozorní, během chvíle odhalíte chyby v jejich podkladech.

Například vám vypočítají, o kolik méně kalorií bude mít jídlo uvařené na jejich nádobí oproti jídlu, které vaříte doma na svém starém, naprosto nevyhovujícím nádobí. (Jak asi ví, na čem vaříte? Jak asi ví, kolik kalorií mají vámi uvařená jídla?) A tento údaj přepočítají na kila, která díky tomu zhubnete. Většinou se jedná o ohromující čísla, protože vám rovnou předloží plán na několik měsíců dopředu. No není to báječné, zhubnout během čtvrt roku 50 kilo?! Samozřejmě, že ano, obzvláště v případě, že vy sami vážíte 60 kilo. Co nevidět se můžete při hře na schovávanou skrývat se svou nově nabitou postavou třeba i za prádelní šňůrou!

Ptejte se, z jaké situace vycházeli, když zpracovávali grafy a tabulky. Kolik váží jejich „tabulkový“ člověk, jak často se hýbe, jaká jídla jí, ... Často využívají jako modelovou situaci člověka, který se stravuje jen smaženým a velmi kalorickým jídlem, což ale není zrovna běžná situace. Zpracovávají údaje tak, aby vás co nejvíce ohromily a vy jste byli ochotnější výrobek koupit.

Stejně tak to je i s výpočty, kolik peněz ušetříte. Prodejci zřejmě mají křišťálovou kouli, když ví, jak se budou měnit ceny energií. Jen díky tomu vás mohou ohromovat částkami s pěti nulami, které díky vaření na jejich nádobí získáte.

Kup teď!

Prodejci často používají věty, které vás mají pobídnout k okamžité koupi, nenápadně vás ponoukají, abyste neváhali a věc si okamžitě koupili. Jistě znáte věty z teleshoppingu „...a pokud zavoláte právě teď, dostanete zdarma to a ono!“ Nebo věty ve stylu „Jen dnes tu máme tuto úžasnou akci, kdy ke každému zakoupenému výrobku obdržíte toto (reklamní předmět) zdarma!“ Takováto „rychlokoupě“ se ale nemusí vůbec vyplatit, což by člověku jistě došlo, kdyby měl více času na rozmyšlenou a nebyl vystaven stresové situaci. Dávejte si proto dobrý pozor, zda u takovýchto akcí ve stylu „Kup teď hned!“ není nějaký háček.

Cena výrobku a množstevní slevy

Dalším trikem bývá, že právě vy dostanete výraznou slevu. Na prodejní akci prodejci rozdávají jim sympatickým lidem obálky s kuponem na „výraznou“ slevu. Nebo vám předkládají, kolik peněz ušetříte, když si koupíte celý balíček, celou sadu. Co na tom, že vás to nakonec bude stát o několik set či tisíc korun více, když přeci tolik ušetříte!

Prodejci by takovéto slevy dávat nemohli, kdyby cena výrobku nebyla přemrštěně nadsazená. Navíc to, že právě vy (a ne pár vedle vás, který je ovšem jen součástí tohoto prodejního představení) dostáváte tak výraznou slevu, to je také prodejní psychologie, která vás má pobídnout k rychlé a nepromyšlené koupi. Takové koupi, které byste mohli později litovat.

Stačí jen minutka k podpisu smlouvy, jedna minuta, která může váš život a vaši finanční situaci dramaticky změnit. V nejhorším případě vás nepromyšlená koupě může stát desetitisíce korun, které utratíte za soudní výlohy poté, co se vám jinou cestou nepodaří od smlouvy odstoupit.

Ověření prodejce a reklamace

Kupujete-li si věc na ulici, od pouličního prodejce, ptejte se, kam se máte obrátit v případě závady výrobku. Na výrobky se totiž ze zákona vztahuje dvouletá záruční lhůta. Existuje nějaký kamenný obchod? Mají někde reklamační servis? Pokud ne, výrobek raději nekupujte. Nespoléhejte se na dobrozdání prodejce. Nespokojte se jen s telefonním číslem. Pokud máte štěstí a číslo není falešné, kdo vám zaručí, že se pouliční prodejce bude vaší reklamací zabývat?

Pokud o nabízený výrobek opravdu stojíte, bude lepší, když si koupi nejprve v klidu domova promyslíte. Ověřte si prodejce– zastupuje přeci nějakou firmu a každá firma například musí být zapsána v obchodním rejstříku. Prostřednictvím internetu se také můžete pokusit dohledat reference od nestranných zákazníků (nejčastěji internetové diskuze na nejrůznějších diskusních webech), prohlédnout si internetové stránky dané firmy, pokud nějaké mají, zjistit si počet poboček, ... Porovnejte ceny s konkurencí, zda není cena výrobku příliš nadsazena. Zjistěte si, zda v kamenné prodejně není cena výrobku nižší než u prodavače na ulici.

Teprve po takovémto ověření, kdy se přesvědčíte alespoň o minimální serióznosti firmy, můžete přistoupit ke koupi.

Smluvní podmínky

Vždy se zajímejte o smluvní podmínky a chtějte smlouvu! Na co všechno se vztahuje reklamační záruka? Jste koupí výrobku vázáni ještě k něčemu dalšímu? Neposkytujete své osobní údaje pro širší účely, než by v případě koupi stačilo?

Jaká je možnost odstoupit od smlouvy?

Ve smlouvě také může být odkaz na nějakou další listinu, vnitřní předpis, ... Zajímejte se i o to. Požadujte od prodejce, aby vám takovýto dokument ukázal, protože právě v něm může být nějaký háček, díky kterému by vám mohly zůstat oči pro pláč. Pokud prodejce dokument u sebe nemá, raději od koupě okamžitě odstupte.

Nikdy nepodepisujte nic, co jste si předem nepřečetli! Prodejci vám často předloží smlouvy psané drobným písmem, s množstvím odkazů na zákony, složitými formulacemi, ... Mohou na vás také při čtení mluvit, vysvětlovat vám (podle svého), co které ujednání znamená. Nejste-li si jisti, raději si smlouvu vezměte domů a tam si ji v klidu pročtěte a případně ji konzultujte s nějakým známým, který je v tomto směru vzdělán, či s odborníkem (například zadejte dotaz do seriózní internetové poradny). Pokud vám prodejce odmítá smlouvu dát s sebou domů, zřejmě v ní bude nějaký problém a pro vás bude lepší výrobek nekoupit.

S triky a šikovnou, nepatrnou manipulací se můžete setkat v podstatě všude. Nalákání lidí na něco zdarma či na nějaké bonusy praktikují i banky, zdravotní pojišťovny, vydavatelé tiskovin (dárek v každém čísle / při ročním předplatném 2 měsíce navíc / ...), sítě obchodů té či oné značky, ...

Jsme tak nuceni k trvalé ostražitosti. Nezapomínejte proto alespoň na to základní:

  • Vždy si dobře pročtěte všechny smlouvy, dodatky, ...
  • Zajímejte se, k jakým účelům budou vaše osobní data využita.
  • Neposkytujte osobní údaje svých rodinných příslušníků a přátel.
  • Porovnávejte ceny s konkurencí.
  • Nenechte se nalákat na dárky zdarma a nepodlehněte „výhodám“ rychlé koupě.

Přeji vám, abyste vždy nakoupili rozumně a nemuseli litovat, že jste se nechali zlákat obratným prodejcem.

Reklama