Zdraví

Jak obelstít jarní únavu

 

Jen v mém okolí znám minimálně deset lidí, kteří se cítí s příchodem jara unaveně. Vím, že počasí, které nám jaro nadělilo, není optimální a únavu prohlubuje, ale také vím, že výmluvy na počasí, tlak a  přepracovanost problém nevyřeší... 

 

Po zimě s lehkostí

Před napsáním článku jsem se snažila vypátrat nějaké tajné recepty, které by porazily jarní únavu, ale jak jsem se dozvěděla, žádné převratné rady a novinky neexistují.

Jak pan doktor Suchánek tvrdí, „každý by se měl především zamyslet nad tím, zda organismu svým životním stylem spíše pomáhá, či naopak škodí.“

 

Je pravdou, že jaro je pro tělo nepříznivé. Nejlepším receptem, jak přemoct jeho negativní účinky, je dodržování následujících, známých pravidel: jezte více ovoce a zeleniny a začněte se hýbat! Ve stravě upřednostňujte lehká jídla s větším množstvím zeleniny, jezte pravidelně čerstvé ovoce a pijte 100% ovocné džusy. Proti únavě pomáhá zejména vitamin C a vitaminy skupiny B. Nezapomínejte i na dostatek tekutin. Denně jezte jogurty s bifidogenními kulturami, abyste obnovili správnou funkci trávicího traktu a střev. Zdravá střevní kultura zlepšuje trávení a umožňuje vstřebávat vitaminy ze stravy. Mezi nejznámější patří samozřejmě vitamin C, pak vitaminy A a E a z minerálů zinek a železo. Nová doporučení odborníků na výživu se shodují na tom, že denně bychom měli denně 5–6 porcí zeleniny (3 porce –  360 g) a ovoce (2 porce - 240 g). Pravidelný a dostatečný příjem ovoce a zeleniny zásobuje organismus vitaminy, minerály, vodou a vlákninou při relativně nižším obsahu energie.

 

V klinických studiích byla prokázána souvislost mezi příjmem ovoce a zeleniny a snížením rizika vzniku onemocnění, zejména pak srdečních chorob. Ve dvacetileté klinické  studii 159 304 osob bylo rozděleno do 4 skupin podle frekvence konzumace ovoce a zeleniny. Pravidelná konzumace 3 dávek ovoce a zeleniny snižuje riziko onemocnění srdce o 23 %, více než 3 dávky ovoce a zeleniny denně snižují riziko o 27 %. Nejvhodnější denní příjem ovoce a zeleniny jako prevence je v množství 5 dávek denně tj. přibližně 600 g. Ovoce a zelenina také obsahují vlákninu, a to jak rozpustnou, která je zejména v obilovinách a ovoci, tak nerozpustnou, kterou najdeme opět v obilovinách a zelenině. Rozpustná vláknina brání zpětnému vstřebávání cholesterolu ze žlučových kyselin do těla a nerozpustná vláknina podporuje pohyb střev a dodává pocit sytosti, čímž nás chrání před obezitou a rakovinou tlustého střeva. Vláknina také ovšem umí na sebe navázat zdraví škodlivé bakterie, které mohou způsobovat průjmy, a tak se výrazně podílí i na naší imunitní obraně.

 

 

Lsti na jarní únavu

  • Pijte dostatek tekutin
    je známo, že nedostatek tekutin vyvolává pocit únavy. Proto je důležité dodržovat pravidelní pitný režim. Optimální dávka je 2,5 litru tekutin denně, zejména ve formě čisté vody.  
  • Zaměřte se na mléčné výrobky
    častým problémem končící zimy jsou různá nachlazení, rýmy, virózy, angíny a další onemocnění horních cest dýchacích. Lékař často předepíše nemocnému proti těmto nemocem antibiotika, která ale zničí nejen bakterie angíny, ale i pro naše zdraví velmi důležitou střevní mikroflóru. Proto by mělo být prvotním úkolem dodat do těla tyto „přátelské“ bakterie, aby trávicí systém začal opět kvalitně fungovat.
    Nejméně náročnou cestou je konzumace živých jogurtů a zakysaných mléčných výrobků, jako je například kefír, podmáslí, jogurtové nápoje. Tyto výrobky obsahují bakteriální kultury živých bakterií řady Lactobacillus. Někteří  odborníci doporučují i konzumovat kapsle naplněné těmito bakteriálními kulturami, ale pokud netrpíte alergií na mléčné výrobky, je to dost možná nadbytečná investice. 
    ·         Nezapomeňte na železo
    s
    koro každý si občas stěžuje na únavu. Příčinou může být i strava chudá na železo. Jeho nedostatek  je častokrát způsoben „jarními očistami“, při kterých obvykle lidé z jídelníčku eliminují červené a tmavé drůbeží maso, které jsou bohaté na železo.

    Hlavní úlohou železa je slučovat se s bílkovinami a vytvářet hemoglobin - speciální bílkovinu, která dává červeným krvinkám jejich barvu. Hemoglobin přenáší kyslík v krvi z plic do tkání. Železo je také důležité pro utváření myoglobinu, který se nachází jen ve svalových tkáních. Myoglobin přenáší kyslík do svalových buněk, aby byl použit při chemických reakcích, které způsobují svalové kontrakce. Když je nedostatek železa, tkáně začínají „hladovět“ po kyslíku. Bez hojnosti kyslíku nemohou buňky pracovat efektivně. To způsobuje únavu a regenerace trvá déle.

    Nedostatek železa jde ruku v ruce s nedostatkem zinku, protože oba minerály jsou přítomny ve stejných potravinách. Zinek obsažený v téměř 300 enzymech hraje roli skoro ve všech biologicky důležitých funkcích. Je znám jako velmi důležitý minerál pro fungování imunity a při ochraně před nachlazením. Je důležitou součástí syntézy molekul nukleové kyseliny pro nově vznikající buňky.
  • Nebojte se tuků
    je zajímavé, že pro imunitu jsou důležité i tuky. Vhodný je zejména olivový olej, který chrání před nadměrnými imunitními reakcemi, dále tuky z mořských ryb, které dokonce tlumí alergické reakce.
  • Bylinky
    neměli bychom zapomínat ani na bylinky. Pro jarní období jsou vhodné například máta a bazalka. Jasnou hvězdou, která svými účinky ční nad ostatními,  je česnek. Byl zařazen na úplnou špičku pyramidy koření a bylinek pro své léčivé, antibakteriální a antivirové účinky. Do jídelníčku je ale také dobré zařadit rozmarýn, zázvor, šalvěj i tymián.

    A na závěr ještě  víc o bylinkách, které prospívají zdraví
  • Máta peprná: uklidňuje žaludek, pomáhá léčit nachlazení, uvolňuje stres, čistí krev a celkově uklidňuje organismus. Používají se čerstvé a sušené listy.
  • Fenykl: uklidňuje trávení, působí proti nadýmání a močopudně. Používají se semena, stonky, bulvy. Pozor! těhotné ženy by měly konzumaci tohoto koření omezit.
  • Bazalka: podporuje trávení a krevní oběh, snižuje horečku, účinkuje proti bakteriálním a střevním infekcím, obsahuje vitamin C a A. Pozor! nadměrné požití může u těhotných žen vyvolat porodní stahy.
  • Oregáno: uvolňuje hleny při kašli, svaly a zmenšuje menstruační bolesti. S jeho užíváním by
    opět měly být opatrné těhotné ženy.

 

 

Zdroj: Mgr. Pavel Suchánek, pasu@medicon.cz, IKEM Praha

   
14.04.2006 - Zdraví - autor: Natálie Rolková

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme