Reklama

shop

Nakupujete přes internet? Já ano a bývám spokojená. Koupila jsem televizor, mobil, foťák, parfémy, povlečení, ručníky i notebook. Ušetřilo mi to mnoho hodin času a nepohodlí z obcházení různých obchodů. Na co si dát ale pozor?

1.  Elektroniku určitě kupujte jen od známých renomovaných prodejců, například Datart, Mironet, Alza…

2.  Jestliže se cena u jednoho či pár obchodů výrazně liší od běžné ceny většiny ostatních, může se jednat o zboží z takzvaného šedého dovozu, tedy takové, které není určeno pro český trh. Může být částečně nefunkční (velmi často u mobilních telefonů) či nelze uplatnit bezplatnou reklamaci u autorizovaného servisu dané značky. Velmi nízká cena může také značit, že se jedná o použité zboží či zboží s vadou. Proto si také důkladně pročtěte obchodní podmínky.

3.   Pokud nemáte s vybraným obchodem zkušenosti, zjistěte si na internetu nebo od známých pozitivní reference. Zajímejte se o to, zda obchod pomáhá zákazníkům při výběru zboží například umožněním komentářů či hodnocení u zboží. Přečtením referencí zjistíte, jaké zkušenosti mají ostatní spotřebitelé a můžete se tak lehce vyhnout případným komplikacím.

4.  Hledejte na stránkách obchodu logo certifikace APEK či SAOP, nákup je pak bezpečnější. Můžete využít například katalogu certifikovaných obchodů www.certifikovany-obchod.cz nebo se přímo obrátit na SOS-Sdružení obrany spotřebitelů. Obchody, které k certifikaci přistoupily, dávají najevo, že znají práva spotřebitelů a tato práva dodržují.

5.  Zjistěte, zdali obchodník na webových stránkách poskytuje své identifikační údaje a uvádí nákupní řád, obchodní a reklamační podmínky, ze zákona je tak povinen. A čtěte je! Podle Občanského zákoníku musíte obdržet údaje o názvu firmy, jméno a příjmení fyzické osoby, identifikační číslo prodejce, sídlo právnické osoby a bydliště fyzické osoby a dále údaj o zápise v obchodním rejstříku či jiné obdobné evidenci.

6.  Spolehlivé internetové obchody uvádí v kontaktech vždy i provozovatele.

7.  Buďte pečliví při vyplňování objednávky a při zadávání bezhotovostní platby (převodem, SMS, on-line). Jde-li o váš první nákup, volte jako způsob platby raději dobírku, nic neriskujete. Uschovejte si potvrzení o objednávce. Uschováním objednávky předejdete komplikacím při tvrzení obchodníka, že jste si zboží objednali za jinou (vyšší cenu). Kartou plaťte pouze u prověřených obchodníků, kteří na trhu působí již dlouhou dobu. V jiných případech raději volte dobírku. Vždy si uchovávejte doklady o provedené transakci.

8.  Při převzetí zásilky od dopravce zkontrolujte neporušenost obalu. Porušenou zásilku nepřebírejte, sepište protokol s dopravcem a kontaktujte obchodníka.

9.  Při nákupu přes internet máte ze zákona právo u většiny zboží od smlouvy odstoupit do 14 dnů od jeho převzetí.  Učiňte tak písemně! Odstoupení musí být doručeno obchodníkovi ve lhůtě, nestačí ho poslat až poslední den lhůty. Pokud vás ale obchodník o tomto právu neinformuje, prodlužuje se lhůta na tři měsíce od převzetí.

10. Reklamaci je povinen obchodník vyřídit nejpozději do 30 dnů. Pokud tak neučiní, má spotřebitel stejná práva, jako by se jednalo o vadu, kterou nelze odstranit. To znamená odstoupit od smlouvy, vyměnit výrobek nebo žádat slevu.

Nejlepší doporučení je od spokojených zákazníků. Informujte své známé o bezproblémových nákupech, a naopak se ptejte na jejich zkušenosti.

Zdroj: Apek a www.bezpecny-nakup.cz