karpal

Trápí vás problém karpálního tunelu? Oslovili jsme primářku ústavu MUDr. Michaelu Tomanovou z Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí, aby nám odpověděla na několik otázek.

Jak nejlépe předcházet karpálnímu tunelu?  

Syndromem karpálního tunelu jsou ohroženi především lidé, kteří často pracují s počítačovou myší, nebo ti, kteří v zaměstnání vykonávají stereotypní práci spojenou s držením předmětů, jejich úchopem a s vibracemi. Předcházet tomuto onemocnění můžete tak, že nebudete přetěžovat zápěstí a svaly v oblasti ruky stereotypními pohyby nebo je nechávat dlouho v jedné poloze. Když už zatěžující činnost vykonáváte, je dobré dělat si pravidelné přestávky na uvolnění, protažení ruky, včetně protřepání prstů a celé horní končetiny. Někdy ale bolest a brnění pochází od krční páteře, což může posoudit jen odborník. Měli byste dodržovat pravidla správného sezení a práce na PC včetně uspořádání pracovní plochy. Při správně nastavené výšce židle i stolu byste měli mít v loktech ideálně pravý úhel, ramena a paže by měly být uvolněné a počítačová myš ve velikosti lidské dlaně, nejlépe ergonomicky tvarovaná. 

Ohrožuje ženy karální tunel více než muže?

U žen může být za vznikem tohoto onemocnění také hormonální změna v organismu, jako je užívání antikoncepce, těhotenství či menopauza. Ženy také pravděpodobně provádějí častěji činnosti, při kterých více přetíží svoje drobnější ruce.

Jak „postiženou“ ruku nejlépe procvičit?

karpal

Pomohou lehké, ale účinné protahovací a relaxační cviky, včetně cviků na stabilizaci zapěstí. Při rehabilitaci ruky se zaměřujeme na speciální cviky ruky, ať už jde o prsty, zápěstí či předloktí. Například doporučuji polohu a cvik, kdy si můžete celou paži včetně zápěstí a prstů buď ve visu, nebo na stole dát do opačného postavení než při práci s myší, tzn., že paži vytočíme zevně a s mírným odporem protáhneme včetně ruky, jejíž hřbet protáhneme směrem k hřbetu předloktí. Tak si můžeme lehce uvolnit celou paži, zápěstí a ruku.

Reklama