Výhodou přírodních sladidel oproti klasickému bílému cukru je ve většině případů fakt, že kromě nižšího obsahu sacharidů dodávají tělu i prospěšné minerální látky, vlákninu a fytochemikálie (biologicky aktivní látky obsažené v rostlinách). Ale pozor! „Zjednodušeně platí, že několik minerálů anebo nějaká fytochemikálie z nich nedělají zdravou potravinu,“ upozorňuje specialistka na zdravotní prevenci a výživu Margit Slimáková, která doporučuje hlídat si příjem jakýchkoli sladidel, i těch alternativních.

Melasa

Někdy se jí říká také superpotravina nebo černý zázrak. Melasa vzniká při výrobě cukru z cukrové třtiny jako vedlejší produkt. Je to vlastně po několikanásobné extrakci plodiny zbytek, který už není schopen krystalizace. Jde o hustou, sirupovitou tekutinu tmavohnědé až černé barvy, která chutná po zkaramelizovaném cukru, ale toho ve formě glukózy a fruktózy obsahuje jen do 20 %. Oproti cukru navíc obsahuje jen polovinu kalorií. To ale není její jediná výhoda.

Má velmi vysoký obsah vápníku, železa, hořčíku, fosforu, draslíku, sodíku a vitaminů skupiny B, A, a D, ale také vitamin C. Obsahuje také měď, zinek, enzymy, mastné nenasycené kyseliny nebo esenciální aminokyseliny.

Med

Pokud máte možnost kupovat med přímo od včelaře, dostanete s největší pravděpodobností čistě přírodní produkt. Volte raději ten neošetřený pasterizací, má nižší glykemický index a zůstanou v něm všechny cenné látky. A že jich med má přehršle! Třeba vitaminy skupiny A, C a B, aminokyseliny nebo minerální látky hlavně vápník, fosfor, draslík, hořčík a železo. Ze stejného důvodu byste neměli med vystavovat teplotám vyšším než 50 stupňů Celsia ani při jeho používání.

Med obsahuje až 80 % rychlých cukrů, především fruktózu a glukózu. Světlý květový med obsahuje oproti tomu tmavému více jednoduchých cukrů a představuje menší zátěž pro zažívání.

Obilné slady

Pocházejí nejčastěji z ječmene a vznikají jeho přirozenou fermentací, aniž by bylo zapotřebí chemických látek. Mohou mít konzistenci medu, ale seženete je i v prášku. Někomu však může vadit jejich specifická chuť.

Kromě glukózy a fruktózy obsahují také minerální látky - železo, vápník, hořčík, draslík, zinek, fosfor, měď. Jejich výhodou je i fakt, že se pomaleji uvolňují do krve, takže nedochází k tak rychlému nárůstu krevních cukrů, čímž šetří hlavně slinivku. Ale pozor, obsahují lepek.

Javorový sirup

Vyrábí se z mízy vytékající z kmenů javorů cukrových. Tato sladká tekutina má však vodovou konzistenci a je třeba ji zahustit. Na jeden litr sirupu je tak potřeba až 40 litrů mízy, z níž se musí odpařit přebytečná voda. V ideálním případě jde o čistě přírodní sirup, u kterého je ale třeba ohlídat pár věcí. Měl by být ideálně v bio kvalitě, bez použití chemie při výrobě. Čím je sirup světlejší, tím je kvalitnější. Ale pozor na složení! Musí se jednat o 100% javorový sirup bez jakýchkoli přísad. „Šizen“ někdy bývá cukrem, kukuřičným či glukózovým sirupem, ale také barvivy a aromaty.
Javorový sirup obsahuje sacharózu, vitaminy řady B, vápník, železo a mangan a další minerální látky.

Čekankové sirupy

Vyrábí se extrakcí z kořene rostliny čekanky a vyniká vysokým obsahem vlákniny (71 %), nízkým obsahem sacharidů (5 %) a glykemickým indexem menším než 5. Existuje více variant sirupu, tak pozor, po kterém sáhnete. Například ten s názvem „Original“ obsahuje minimálně 91 % extraktu čekanky a je dochucován karamelem a umělým sladidlem sukralózou. Oproti tomu Čekankové slazení pro děti obsahuje minimálně 99,95 % extraktu čekanky a je dochucen jen 0,05 % karamelu.

Ovoce

Osladit pokrmy můžete také ovocem – čerstvým, ale i sušeným – to stačí namočit do vody a následně rozmixovat. Pozor ale, aby nebylo sířené!
Skvěle se ke slazení hodí například zralé banány nebo některé hrušky, datle, rozinky…nápaditosti se meze nekladou. Podle odborníků jde o nejlepší způsob slazení.

Na tohle pozor!

Při výběru sladidel je podle Margit Slimákové důležité sledovat celkový obsah cukrů, obsah fruktózy i glykemický index: „Tyto hodnoty chceme co nejnižší. Prospěšný bude obsah mikroživin – minerálních látek, vlákniny a fytochemikálií. Úplně nejjednodušší však podle mne bude, pokud se nebudete trápit sledováním chemického složení každého jídla, ale budete dodržovat následující doporučení.“

  • Pijte především neslazené čaje a obyčejnou vodu.
  • Omezte nakupování jakýchkoliv sladkostí (polotovarů), a takto hned významně snížíte množství konzumovaných sladidel.
  • Při vaření a pečení doma omezujte množství sladidel v receptech.
  • Vyhýbejte se umělým sladidlům

Více o alternativách slazení se dozvíte na stránkách www.margit.cz.

Čtěte také:

Reklama