Možná se už probouzíte do tmy nebo se naopak za tmy vracíte domů, a vždy si přitom zastesknete po dlouhých letních dnech. Možná také netrpělivě čekáte na změnu času z letního zpět na středoevropský. Zvykáte si na změny času dobře?

 

V období změn času se ordinace lékařů plní pacienty, kteří si stěžují na pokles výkonnosti, nespavost, únavu a špatnou náladu. Ve většině případů jde o takzvanou sezónní afektivní poruchu – zimní depresi. Tento stav nesouvisí přímo se změnou času, ale spíše s nedostatkem slunečního světla, změnou počasí a zvýšenou citlivostí naší nervové soustavy.

 

Čtyřiadvacetihodinový rytmus střídání světla a tmy řídí biorytmus lidského organismu pomocí takzvaných vnitřních hodin v mozku člověka. „Jakákoliv nutnost přizpůsobit se novému čas, posunutému byť i o jednu hodinu, může znamenat dočasné zkrácení doby spánku, a tím i únavu, zhoršenou výkonnost a špatnou náladu,“ říká doktorka Helena Illnerová.

 

Trápí vás posuny času? Zajímá vás, jak na náš organismus působí? Chcete vědět, jak se se změnami vypořádat a zachovat si kvalitní spánek? Již zítra vám přineseme více informací.

 

 

Reklama