smyk

Zapomeňte na strach z kluzkých silnic, čtěte pozorně a zvládnete i nepříjemný smyk s přehledem. Dřív než si řekneme, jak smyku zabránit anebo se v případě smyku zachovat, musím podotknout, že existuje více druhů smyků. Zde se budeme ovšem zabývat jen těmi, které jsou v běžném řidičském životě nejčastější.

smyk Běžněji se setkáte se smykem nedotáčivým. Ten je příznačný pro vozy s pohonem předních kol, což je dnes naprostá většina automobilů. Při příliš rychlé nájezdové rychlosti do zatáčky pneumatiky předních kol ztratí kontakt s vozovkou a vůz jede více méně stále rovně „ze zatáčky“, ačkoli vy zběsile točíte volantem. V takovém případě je důležité nezmatkovat, sešlápnout spojkový pedál a jen lehce brzdit. Pokud máte vůz s ABS, nemělo by se v případě, že prudce sešlápnete brzdu, nic stát. Nicméně prudké sešlápnutí brzdového pedálu se nedoporučuje!

Druhý nejběžnější typ smyku je přetáčivý smyk. Ten nastává zpravidla u vozů s pohonem zadních kol. Opět může nastat při prudkém nájezdu do zatáčky, nebo při přehnaném přidání plynu během průjezdu zatáčkou. I při něm je důležité sešlápnout spojkový pedál, nebrzdit a netočit volantem na stranu, kam nám„utíká“ záď vozu - nýbrž dát tzv. kontra. Po lehkém narovnání vozu můžete lehce přidat plyn, abyste vůz ze smyku „vytáhli“.

smyk

Pro všechny případy smyku platí, že u vozů s manuálním převodovým ústrojím musíte sešlápnout spojkový pedál i v případě, že nebudete prudce brzdit, aby vám nezhasl motor. Při vypnutí motoru se přeruší všechny elektrické obvody, tím přestane fungovat posilovač řízení a brzd, a vůz se stane neovladatelný.

Vozy s automatickou převodovkou jsou pro tyto případy jednodušší, nepoužívají totiž spojkový pedál. Stačí tak jen pustit plynový pedál a lehce přibrzdit. Vždy ovšem mějte na paměti, že nesmíte přeceňovat své řidičské schopnosti, a raději si proto do zatáčky najeďte pomaleji. Nikdy během průjezdu zatáčkou prudce nebrzděte ani nesešlapujte spojku, abyste smyk uměle nevyvolali.

smyk

Správný postup při průjezdu zatáčkou je brzdit a podřazovat před nájezdem do zatáčky a zrychlovat až téměř po projetí zatáčky. Pokud se do smyku přece jen dostanete, zachovejte chladnou hlavu a nedělejte zbrklé a unáhlené pohyby. Takové reakce by mohly smyk jen zhoršit.

Samozřejmě skvělé je, pokud máte vůz vybavený stabilizačním systémem ESP - tento elektronický „anděl“ strážný zasahuje v momentu, kdy jste na samé hranici smyku, a přesným přibrzděním jednoho či více kol najednou rychle a účinně stabilizuje jízdu. Až si budete pořizovat nové auto, zvažte i ESP - tahle investice se určitě vyplatí!

smyk

Rady na závěr:

  • Musíte se naučit i ve chvíli velkého leknutí nezmatkovat, automaticky vyšlápnout spojkový pedál a včas vyhodnotit situaci.
  • Reakce jako puštění volantu a zavření očí musíte naprosto eliminovat. No a jak jinak se chcete naučit správné reakce, než si je na vlastní kůži vyzkoušet?
  • Učit se je za bílého dne na parkovišti u sídliště bych rozhodně nedoporučovala, využijte nějakého okruhu, kde si smyk můžete pod kontrolou instruktora vyzkoušet.

Více se dovíte na stránkách Žena v autě www.zenavaute.cz

Reklama