Vaření

Jak na rýži

Taky máte rýži zafixovanou jako lepivou přílohu, která prostě nešla uvařit jinak? Dříve u nás totiž byla k dostání jen levná, méně kvalitní rýže, kterou dnes naštěstí nahradil velký výběr rýže mnoha druhů. Proto s rýží můžete vytvořit úplné lahůdky, nejen ji používat jako přílohu či zavářku do polévky.

Jakou rýži?
Základní rozdělení rýže je podle velikosti zrna - dlouhozrnná, střednězrnná či krátkozrnná. Delší zrna zůstavají při vaření oddělená, rýže je proto sypká. Je to proto, že tato zrna obsahují méně škrobu. Naopak krátká zrna obsahují škrobu více a během vaření se proto rýže slepí. Takováto rýže se používá třeba v čínské kuchyni, kde ji nabíráme hůlkami.

Chcete-li si na rýži opravdu pochutnat, vybírejte v obchodě kvalitní druhy. Poznáte to třeba podle toho, že kvalitní rýže není polámaná. Přednost dávejte třeba rýži parboiled - což je rýže, která je upravená tak, že ze slupky přejdou do zrníčka všechny vitaminy a minerály.
Další kvalitní rýží je rýže neloupaná - natural, která obsahuje hodně vitaminu B1, ale také B2, tuky, vlákninu i bílkoviny.

Mezi netradiční druhy rýže patří třeba jasmínová rýže, kterou využijete především v čínské kuchyni. Pěstuje se na horských stráních na severu Thajska, má dlouhá světlá zrna a při vaření voní po jasmínu. Vaří se většinou v páře.
Zajímavým zpestřením je rýže indiánská či divoká. Od klasické rýže se liší i svým vzhledem, jsou to černá zrna a jejich chuť se podobá chuti ořechů. 
Mezi nejkvalitnější rýže na světě patří rýže basmati, která pochází z Indie a Pakistánu. Roste výhradně v předhůří Himálají.

K dostání jsou i ochucené varianty klasické bílé rýže, třeba rajčatová.

Mezinárodní rýže
Rýže je také hodně používaná ve španělské kuchyni. Nejznámější "rýžové" jídlo je tady paella. Je to směs rýže, masa, zeleniny, ryb nebo třeba i mořských plodů. Další důležitou přísadou je šafrán, který dodá rýži typickou zlatavou barvu.

V Japonsku je rýže součástí národního jídla, které se stalo oblíbené na celém světě. Je to suši.

Jasmínová rýže je zase velice oblíbená v Číně. Je to speciálně upravená voňavá rýže, která má svou zvláštní chuť.

Rýže pro zdraví
Rýže není jen chutná, ale také prospěšná pro naše tělo. Je dobrým zdrojem škrobu, vlákniny i minerálu, naopak, je téměř bez tuku a cholesterolu. Je také snadno stravitelná. Chuťově je rýže neutrální, můžete ji proto podávat ve slané či sladké variantě. Záleží jen na vás, jestli ji doplníte o pikantní omáčku nebo ji uvaříte s cukrem a mlékem.
Výhodou je, že neobsahuje lepek, je proto ideálním pokrmem pro celiaky.

Úprava rýže
Je vhodné rýži před samotným vařením propláchnout studenou vodou. Zbaví se tak práškového škrobu, který je na povrchu zrn, a nebude se vám po vaření tolik slepovat. Když připravujete rýži pro čínskou kuchyni, proplachovat nemusíte, je vhodné, aby trochu lepila.
Chcete-li sypkou rýži, je také vhodné ji před vařením osmahnout trochu na oleji a až poté zalít vodou.

Rýžové pokrmy na Žena-in.cz
Medvědí špenátové rizoto
Banánové rizoto
Tuňák s čočkovou rýží

Rýžový salát po švýcarsku
Rýže natural s ovocem
Rýže á la Klára

Rýžové placičky
Rýžový salát Samuraj


Risotto á la Milanese
Suroviny:
900 g na tenké plátečky pokrájeného kuřecího masa, 500 g rýže, 125 g másla, 60 g strouhaného parmezánu při podávání, 6 dl kuřecího vývaru, 1,5 dl bílého vína, 1 lžička rozdrceného šafránu, 1 velká pokrájená cibule, sůl a pepř.

Postup: V hluboké pánvi na smažení rozpusťte 60 g (4 lžíce) másla a osmažte na něm kuřecí maso a cibuli do zlatohněda. Přidejte rýži a za častého míchání ji smažte 15 minut. V jiném hrnci ohřejte vývar až téměř k bodu varu a pomalu jej přilévejte do pánve s rýží, masem a cibulkou. Přidejte bílé víno, šafrán, sůl, pepř a na mírném plameni vařte 10 minut. Podávejte rizoto posypané parmezánem a polité zbývajícím máslem.
(Zdroj)

Rýže s řapíkatým celerem
Suroviny: 200 g dlouhozrnné rýže, 500 g řapíkatého celeru, 2 cibule, trocha oleje, zeleninový vývar (400 ml), sůl, pepř.

Postup: Z očištěného celeru odřízeneme konce, listy otrháme a omyjeme. Řapíky nakrájíme na tenká kolečka. Cibuli pokrájíme na kostičky a zpěníme na rozpáleném oleji. Ihned k ní přidáme i rýži a za stálého míchání necháme na pánvi zesklovatět. Přilejeme vývar a dusíme asi 10 minut. Po této době přidáme celer a dusíme ještě 10-20 minut. Promícháváme. Nezapomeneme osolit a opepřit. Než se nám rýže uvaří, pokrájíme nadrobno i celerové listy a nakonec přimícháme do rizota.
Podáváme jako přílohu k masu nebo jako samostatný pokrm, spolu se zeleninovým salátem.

   
21.04.2006 - Sezona - autor: elly

Komentáře:

  1. [7] Majloshka [*]

    Ano, rýže je zdravá. Ono je vlastně i hodně snadné samotnou rýži připravit a namísto zamotávání hlavy desítkami různých druhů rýže, je lepší se podívat na jednoduchý a stručný návod jak uvařit rýži

    superkarma: 0 26.08.2013, 23:04:38
  2. [6] jithule [*]

    rýži mám ráda

    superkarma: 0 25.12.2012, 18:53:35
  3. avatar
    [5] ivory [*]

    tuhle jsem hledala recept na řapíkatý celer...tak příště Sml16

    superkarma: 0 14.11.2012, 14:37:32
  4. avatar
    [4] hubajda [*]

    ryzi mam moc rada

    superkarma: 0 08.11.2012, 23:53:57
  5. avatar
    [1] gerda [*]

    tu rýži s řapíkatým celerem bych si docela dala. Vypadá to jednoduše a dobře!

    superkarma: 0 21.04.2006, 12:43:32

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme