Rodina

Jak na reklamace: Záruční list ani účtenku nepotřebujete!

Porouchá se vám pračka nebo se rozpadnou boty, jenže ouha! Byt už je převrácen vzhůru nohama, ale záruční list či účtenka nikde. Co teď? Rozhodně nad rozbitými věcmi nemávněte rukou. Originální doklad o koupi totiž k reklamaci nutně nepotřebujete.

Zákon o ochraně spotřebitele hovoří jasně: Při reklamaci musí zákazník dokázat, že u daného prodejce zboží koupil. Co z toho vyplývá? Jednoznačně to, že jako doklad při reklamaci nemusí zdaleka sloužit pouze záruční list nebo originální papírová účtenka, jak jsme zvyklí. Prokázat nákup můžete i jinak.

  • Kopií či fotografií dokladu o koupi, nemusíte předkládat originál.
  • Jestliže platíte kartou nebo bankovním převodem, můžete doložit nákup zboží u obchodníka i výpisem z účtu.
  • U některého zboží lze nákup u konkrétního obchodníka prokázat originálním obalem či specifičností zboží, pokud jej nikdo jiný neprodává.
  • Pokud nemáte v ruce vůbec nic, může vám pomoci alespoň výpověď svědka, který potvrdí, že jste zboží v daném obchodě skutečně zakoupili.
  • Za pořízení zboží v určitém obchodě se dokonce můžete zaručit svým čestným prohlášením.

Možností, jak prokázat nákup zboží u konkrétního obchodníka, existuje celá řada. Platí ale, že čím krkolomnější postup zvolíte, tím spíše si koledujete o potýkání se s nevolí některých prodejců. Ne všichni jsou totiž vstřícní a bohužel ne všichni vaše práva znají a hodlají připustit. Někteří se dokonce snaží už předem upravovat pravidla podle svého. Vězte ale, že ne vždy je vlastní reklamační řád daného podnikatele platný.

shoping

Česká obchodní inspekce totiž praví:

Je třeba upozornit, že tak jako se dle § 2168, resp. § 1814 písm. a) občanského zákoníku nemohou (pod sankcí neplatnosti) sjednané podmínky uplatňování odpovědnosti za vady odchýlit od zákona v neprospěch spotřebitele, tak i informace podané spotřebiteli ohledně jeho práv nesmí ani v reklamačních řádech zužovat okruh jeho zákonných práv a tak jej uvádět v omyl. Proto ani případný souhlas spotřebitele s reklamačními řády konkrétních obchodníků nemá žádnou právní relevanci.

Reklamační řády mohou sloužit spíše jako určitý kodex postupu prodávajícího při vyřizování reklamací, který podrobněji specifikuje nároky z odpovědnosti za vady a reklamační postupy spotřebitele vyplývající ze zákona.

Jak si usnadnit průběh reklamace?

„Nejjednodušší je mít uloženou elektronickou účtenku, ať už originální, nebo kopii té papírové. Nezabere to žádné místo a prodejce by měl tento doklad bez problémů uznat,“ říká Jan Pivoda z právního oddělení Air Bank s tím, že lidé o této možnosti často nevědí a stále spoléhají výhradně na papírové účtenky. Jenže ty se ztrácejí a někdy i blednou, takže jsou pak údaje nečitelné. A jak ukázal průzkum, právě tahle komplikace byla v minulosti pro 56 % lidí důvodem k tomu, aby jakýkoli pokus o reklamaci předem vzdali. To je ale chyba.

Lepším řešením, než skladovat papírové účtenky v krabicích, je tak pořizování jejich elektronických kopií, třeba tím, že je vyfotíte. V počítači nebo na online úložišti vám rozhodně překážet nebudou a snadno je dohledáte. Službu takovéhoto ukládání účtenek už nabízejí i některé banky.

Čtěte také:

   
21.10.2016 - Finance a práce - autor: Julie Hájková

Komentáře:

  1. avatar
    [15] Allma [*]

    kobližka — #12 já jsem dostala na Vánoce 2014 mobil a po čtvrté reklamaci, používání mobilu celkem asi 1 měsíc, vrátili peníze někdy loni koncem října a to až už se mi podařilo vyfotit displey a poslat jim i fotku. Domluva jak s hotntótamaSml24při popsání závady, že zůstává bílý displey, vyměnili třeba klávesnici, potom softwear, pak neshledali žádnou závadu a potom teda po zaslání i fotky poslali peníze

    superkarma: 0 22.10.2016, 21:29:21
  2. avatar
    [14] Eva_CZ [*]

    No, ani nebudu psat, ze v Americe se vas nikdo na nic nepta, jakekoliv ! zbozi vam vezmou zpet a jediny dotaz je, jestli chcete $ na kartu, nebo hotovost. Tady jsem vracela boty. Pri 2.pouziti se mi propadl podpatek. S prodavackami jsem vubec neprisla do styku, boty jsem vracela v oddeleni informaci, jen jsem vyplnila nejakej papir a za 3 dny jsem si sla pro penize zpet. Takze velky pokrok. Pruser byl, ze jim nesly pokladny ( PC ), tak jsem tam na prachy cekala pres 2 hodiny. Sml31Sml15

    superkarma: 0 22.10.2016, 16:06:12
  3. [13] babos [*]

    V obchodě s botama které jsem reklamovala jsem si vyslechla své. I když mám ten obchod přímo v domě, tak jsem pani vedoucí řekla, že už tam nikdy nepřijdu. A to měla vnučka boty pouhý měsíc Sml68

    superkarma: 0 21.10.2016, 19:23:53
  4. avatar
    [12] kobližka [*]

    Pchá Sml41 to nic není - kamarádka reklamovala v autorizovaném prodejně mobil.Koncem května.Třikrát se projevila úplně stejná závada,o čemž byl sepsaný protokol,přesto slečna prodavačka využila toho,že v obchodě bylo plno lidí a doufala,že si kamarádka další protokol nepřečte a klidně tam napsala,že požaduje opravu!!! Prodejna jí odstoupení od smlouvy neuznala,ač tak požadovala.Jenže to neznají budočí povahu mojí kamarádky.Ta se nedala,věc hnala přes ČOI i DTest a přesně po půl roce tahanic jí na prodejně vrátili peníze a ještě se pracovnice reklamačního oddělení divila,proč to nešlo hned.

    1. na komentář reaguje Allma — #15
    superkarma: 1 21.10.2016, 17:00:06
  5. [11] Karo Líná [*]

    catcat — #10 Vím který myslíš. Nelepí žádný, musíš si ho přilepit vlastním lepidlem Sml16

    superkarma: 0 21.10.2016, 15:29:35
  6. avatar
    [10] catcat [*]

    Což boty, ale já reklamovala teploměr se samolepícím příchytem na sklo. Že nelepí. To bylo tóčo a pozdvižení. Teploměr stál asi 89 Kč. No, nakonec to přijaly, za měsíc mi daly jiný a ten vydržel lepit asi 2 hodiny.Sml52

    1. na komentář reaguje Karo Líná — #11
    superkarma: 1 21.10.2016, 12:50:28
  7. avatar
    [9] Pentlička [*]

    Smůla je, že při reklamaci se člověk nejdřív setká s prodavačkou a kolikrát jsou to hudrmanice a baby princmetálové a nějaká právní úprava je absolutně nezajímá.

    superkarma: 0 21.10.2016, 12:00:36
  8. avatar
    [8] Allma [*]

    Radunka29 — #3ja jsem u Bati poslouchala blbé řeči při reklamaci pouziti asi 5x opasku za 600kc, který se mně rozlepil.Prodavačka měla takové řeči co bych jako chtělaSml68

    superkarma: 1 21.10.2016, 11:50:21
  9. avatar
    [7] koralek59 [*]

    Sml67 zajímavá informace Sml22

    superkarma: 0 21.10.2016, 10:57:25
  10. [6] bobani [*]

    raději nemuset vůbec reklamovat . a s Baťou máte pravdu- pro jistotu tam již vůbec nechodím

    superkarma: 2 21.10.2016, 09:43:33
  11. [5] nea [*]

    Sml67

    superkarma: 0 21.10.2016, 09:19:24
  12. avatar
    [4] hubajda [*]

    Radunka29 — #3moje kamaradka je to par let zpet tez mela stejny problem v botech sla asi 5 minut do prace a tam se prezouvala a po 3 dnech ji bota praskla ve finale mela troje boty vymenene a vic by tam nesla

    superkarma: 0 21.10.2016, 08:15:17
  13. avatar
    [3] Radunka29 [*]

    Boros — #1 tak to bylo u Bati ne? Mám z tama totiž úplně stejnou zkušenost a to jsem měla boty na sobě 2x, ale vyjádření jsem dostala úplně stejné.

    1. na komentář reaguje hubajda — #4
    2. na komentář reaguje Allma — #8
    superkarma: 1 21.10.2016, 07:46:47
  14. [2] Andreadornova [*]

    Boros — #1to je teda výbornej argument Sml30

    superkarma: 0 21.10.2016, 07:10:22
  15. [1] Boros [*]

    Dcera šla reklamovat boty, které jí praskly obě dvě ve stejném místě s časovou prodlevou asi 12 kroků. Papírovou účtenku, originální obal, ale velký problém- jak to, že nepřišla, když jí praskla jedna bota- snažila se vysvětlit, že druhá praskla asi za 3 minuty po první, ale katastrofa. Nejednalo se o sportovní boty, ale dámskou podzimní obuv, kterou nosila asi měsíc na jaře a asi měsíc na podzim. Po urgencích reklamaci sepsali, ale výsledek- boty jste nevhodně použivala, protože jste je zatěžovala přílišným nošením. Chodila v nich pouze po městě do a ze školy, případně do obchodu. na procházky chodí ve sportovních. Prostě s touto firmou jsme skončili, kdybychom měli chodit bez bot.

    1. na komentář reaguje Andreadornova — #2
    2. na komentář reaguje Radunka29 — #3
    superkarma: 2 21.10.2016, 06:46:27

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme