Zdraví

Jak můžete během těhotenství sportovat? Zeptali jsme se za vás!

Čekáte-li miminko, jistě se připravujete na to, že se vás život zanedlouho významně změní. Jsou ale věci, kterých se vzdát jistě nechcete – jako například sportu. Jak vlastně sportovat v těhotenství, abyste miminku neublížila? Na to jsme se zeptali za vás.

Naše čtenářka Irena (35) je momentálně v radostném očekávání, konkrétně ve třetím měsíci. Na miminko se velmi těší, ale jelikož je velkou sportovkyní (běžně týdně běhá 40 km), neví, jak velkou fyzickou zátěž si může během těhotenství dovolit, aby miminku neublížila.

ddddIrenin případ jsme tedy zkonzultovali s fitness trenérem a výživovým poradcem z pražského studia Bomton Power Concept Radkem Pajičem.

Radku, je vhodné během těhotenství běhat, či jej mají těhotné ženy ze svých aktivit zcela vyřadit?
Za prvé bych chtěl podotknout, že těhotenství není nemoc! Jestliže vaše čtenářka provozovala určitý druh sportu již před početím, může s ním samozřejmě pokračovat i v těhotenství, což je určitě dobrá zpráva. Samozřejmě musí přihlédnout ke svému aktuálnímu zdravotnímu stavu a doporučení svého ošetřujícího lékaře. Pokud je ale zdravá, nevidím důvod, proč by se měla sportu vzdát. Co se běhu týká, běhat může až do porodu, ale s pokročilým stádiem těhotenství ubírat na intenzitě cvičení, tedy z běhu přechází do střídavého běhu/chůze, rychlé chůze, chůze. To, že bude cvičit, hýbat se, prostě sportovat napomůže nejen k lepšímu porodu, ale i k lepšímu a rychlejšímu dostání se do formy po porodu, což je jistě přínosné.

Naše čtenářka Irena se nám také svěřila, že nejí maso. Je možné, že jejímu dítěti mohou na základě toho chybět nějaké vitaminy?
Maso bych z jídelníčku těhotné ženy, ať už sportující, či nikoliv, rozhodně nevyřazoval! Samozřejmě nemluvím o tučném, syrovém, smaženém mase apod. Řeč je o kvalitním červeném mase! Jeho nedostatek může způsobit, že tělu bude chybět železo, které je právě v červeném mase hojně zastoupeno. Navíc v těhotenství se často objevuje chudokrevnost, která je projevem právě sníženého množství železa v těle budoucí maminky. Jestliže maminka, ať už z jakéhokoli důvodu maso /jakékoli/ jíst odmítá, pak železo najde v potravinách, které jsou opět červené – například jahody, višně, maliny, ostružiny, borůvky, švestky, černý rybíz a další. Železo se nachází i v ovoci sušeném, tam je ale třeba si dávat pozor na koncentrovaný obsah cukru. Ze zeleniny bych například doporučil červenou řepu, brokolici, zelí, chřest apod.

Teď se vraťme zpět ke sportu. Do kterého měsíce se doporučuje těhotným ženám cvičit?
Cvičení v těhotenství se může provozovat takřka do porodu, pokud tedy těhotné ženy nemají žádné zdravotní komplikace, což jsem již avizoval výše. Maminka by si měla uvědomit, že dítě bude po porodu neustále zvedat, nosit, přemisťovat, chovat, takže by se měla zaměřit také na cvičení paží, posilovat zádové svalstvo a též i hýžďové svaly. Co se týká břišních svalů, tak je dobré je procvičovat spíše ve spojitosti se správným dýcháním a v každém trimestru cvičení přizpůsobovat – je nutné si dát hlavně pozor na tlakové cviky na dutinu břišní, cviky rotační, cvičení vleže na zádech, ve vlhkých a horkých prostorech. Rozhodně bych také všem těhotným ženám doporučil, aby během těhotenství cvičily pod dohledem odborníka, a to ať už samostatně, nebo při studiových hodinách se zaměřením na cvičení těhotných žen.

Na závěr nám řeknete, kdy se Irena bude moci po porodu ke svému koníčku vrátit a na které cviky se má zaměřit, aby byla opět brzy fit?
Po porodu se bude moci vaše čtenářka ke své zálibě vrátit až po šestinedělí, dříve bych rozhodně nezačínal! Její tělo a organismus totiž prodělaly veliký šok a skok. Ať už hormonální, nebo váhový. Irena by si měla uvědomit a v klidu si v hlavě nastavit, že co za 9 měsíců nabrala, může naprosto v pohodě za 9 měsíců opět shodit. Ba co lépe, hubnutí půjde po porodu mnohem snáze, když se nebude zbytečně stresovat. Pokud by totiž na svůj váhový úbytek příliš tlačila, stalo by se, že se stresovým hormonem kortizolem se jí kila budou dávat dolů mnohem hůře. Jestliže žena kojí, měla by si navíc během cvičení hlídat tepovou frekvenci kvůli zakyselení mléka – její tepovka by tedy neměla být vysoká. Velmi důležité je naučit se správně dýchat, což je pro některé ženy problematické a náročnější než cvičení samotné. Rozhodně bych ale nevynechal procvičování pánevního dna, přičemž opět doporučuji vyhledat odborníka a konzultovat s ním svůj stav. Pokud se Irena i další vaše čtenářky budou z těhotenství radovat a užívat si pak všechny následné chvíli se svým miminkem, jistě vše půjde mnohem lépe! :)

Čtěte také:

   
30.04.2015 - Zdraví - autor: Veronika Pavlíková

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme