Jak bylo psáno výše, principem je dostat se do rovnováhy, aby tělo fungovalo tak, jak by mělo. Tělo je totiž přirozeně zásadité. Pokud se nesnažíme dosáhnout harmonie, můžeme kvůli tomu přibírat na váze, cítit se unavené, bez energie, chuti, dobré nálady... Čím dříve se tedy pokusíme o nápravu, tím rychleji se můžeme těšit na pár kilo dole, plošší břicho a nohy (skoro) až do nebes.

pH od A do Z

Jen pro vaši představu: pH se měří od 0 do 14. Nula je pak maximální kyselost, 14 maximální zásaditost, o sedmičce můžeme hovořit jako o neutrální hodnotě. pH naší krve se pohybuje právě okolo neutrální hodnoty. Kyselinotvorné potraviny jsou pak pro tělo zátěží, zejména v případě, kdy jich je nadbytek a narušují ono přirozené pH. To má pak vliv na přibírání, vznik akné nebo jiných kožních problémů, k oslabení organismu, únavě... Tzv. acidobazické rovnováhy se naše vnitřní mechanismy snaží dosáhnout tím, že vyrovnávají kyselinotvorné látky (kyseliny) a alkalické látky (zásady). Náš životní styl s tím jde ale ruku v ruce.

Tělo v rovnováze

V těle bychom se měly snažit udržovat mírně zásadité – alkalické – prostředí. Kyselinotvorné potraviny zatěžují zejména ledviny a játra. Podtrženo, sečteno: Kyselé potraviny, jak název napovídá, způsobují v těle kyselost. Alkalické potraviny pomohou zůstat ve formě a cítit se a vypadat mladší.

Stravování na bázi pH

Stravovat se ve stylu pH hned neznamená, že dáte sbohem všem radostem života. Zásadotvorné potraviny by však měly dostat přednost. Optimální poměr by měl být 80:20. Tím nejlepším způsobem, jak neutralizovat organismus, je naložit si na talíř jako přílohu pořádné množství zeleniny. Třeba.

Zásadotvorné potraviny

  • zelenina
  • ovoce (v neupraveném stavu)
  • ořechy
  • luštěniny
  • obilniny (amarant, quinoa, divoká rýže)
  • zelený čaj

Kyselinotvorné potraviny

  • červené a průmyslově zpracované maso
  • smažené a tučné jídlo
  • plnotučné mléčné produkty
  • pšeničné výrobky
  • slazené nápoje a dobroty
  • živočišné bílkoviny
  • kofein
  • kynuté potraviny

Vzhledem k životnímu stylu, který téměř většina z nás žije, jsou kyselinotvorné potraviny ve velké převaze. Změna ale nutně neznamená, že se musíte začít živit jen klíčky. Pokud se nehodláte vzdát například ranního pečiva se sýrem, nezapomeňte si k němu nakrájet i zeleninu. Stejně tak ji častěji nahrazujte za brambory nebo jiné přílohy. Zkrátka a dobře, vyrovnávejte pH a zkuste se nasměrovat novým, lehčím a zdravějším směrem...

Také si přečtěte:

Uložit

Reklama